Yalnızlıkla Nasıl Başa Çıkılır?

Ortak yazar: Klare Heston, LICSW

Bu Makalede:Yalnızlıkla Başa ÇıkmakOlumlu OlmakDestek AlmakArkadaş Edinmek

Anlamlı arkadaşlıklar edinmek hayattaki kıymetli şeylerden biridir ama kendini hayatının bazı anlarında yanında yakın arkadaşı olmayan, yalnız biri olarak bulabilirsin. Bu, senin mevcut durumunu tanımlıyorsa kendini severek ve yalnız olmak konusunda daha rahat olarak bununla başa çıkmayı öğrenebilirsin. Bu süreç zor olabilir ama olumlu bir bakış açısı edinmek ve başkalarından destek almak gerçekten işe yarayabilir. Son olarak kendini ortaya çıkarmaktan korkma ki yeni insanlarla tanışabilesin. Herhangi birinin potansiyel arkadaş olabileceğini unutma!

1
Yalnızlıkla Başa Çıkmak

  1. 1
    Kendine karşı merhametli ol. Daima öz sevgin olsun. Öz sevgi kendini sevmek, kendine saygı duymak ve kendine karşı kibar olmak anlamına gelir. Zor zamanlar mı yaşıyorsun? Bu, yalnız olmadığını anlamana yardımcı olabilir. Yalnızlık herkesin ara sıra yaşadığı bir durumdur. Yalnız hissetmek senin kusurlu veya tuhaf biri olduğun anlamına gelmez. Doğrusu bu seni insan yapan şeydir![1]
    • Yalnızlıkla ilgili duyguların, sadece duygular olduğunu unutma. Bunlar senin kimliğinin bir parçası değil.
    • Önemsediğin biri acı çektiğinde ona nasıl davranırdın bir düşün. Şimdi kendine de aynı şekilde davran. Sevdiğin kişiyle merhametli bir şekilde konuştuğun gibi kendinle de merhametli bir şekilde konuşmaya başla.[2]
    • Nazikçe sırtını sıvazla veya kendine sarıl. Bu biraz tuhaf gelebilir ama aslında bunun yatıştırıcı bir etkisi olabilir.[3]
  2. 2
    Yalnızlıkla ilgili duygularını irdele. Yalnızlık berbat hissettirir. Ancak yalnızlıkla ilgili duyguları bastırmaya çalışmak yerine bunları anlamak ve irdelemek önemlidir. Duygularını düşünmek için biraz zaman ayır. Boğazındaki yumrunun, göğsündeki gerginliğin ve karnındaki boşluk duygusunun farkına var. Daha sonra bu duyguları geçirmek için çabalayacaksın.[4]
    • Duygularını irdelerken ağlama dürtüsü gelirse ağla. Duygularını dışa dökmenin utanılacak bir yanı yok. Aslında iyice ağladıktan sonra muhtemelen daha iyi hissedeceksindir.
    • Duygularını irdelemen onların üzerinde çok düşüneceğin anlamına gelmez. Bunun yerine duygularını anlamak için kendine zaman tanıman, bunları geride bırakmana yardımcı olabilir.
  3. 3
    Uzun vadeli hedeflerine odaklan. Yalnız hissediyorsan enerjini uzun vadeli hedeflerini gerçekleştirmek için harcamanın yardımı dokunabilir. Hayalinde gitmek istediğin bir üniversite var mı? İyi notlar almaya ve kendini okul ortamına dâhil etmeye odaklan. Her zaman Avrupa’ya seyahat etmeyi hayal etmişsen para biriktirmek için bir plan yap.
    • Hedeflerini ve onlara ulaşmak için yaptığın planları yaz. Böylece bunları tamamlaman için daha iyi şansın olacaktır.[5]
    • Büyük hedefler göz korkutucu olabilir, dolayısıyla bunları günlük görevler şeklinde küçük hedeflere böl. Bir roman yazmak istiyorsan her gün birkaç sayfa yazma hedefi belirle.[6]
  4. 4
    Sevdiğin aktiviteleri yapmak için zaman ayır. Tek başına eğlenmek kesinlikle mümkündür. Sadece sevdiğin aktiviteleri yapmak için gün içinde ara ver. Belki yazı yazmayı, doğa yürüyüşü yapmayı veya resim yapmayı seviyorsundur. Sevdiğin bir şeyi yapmak ruh hâlini yükseltebilir ve kendini biraz daha iyi tanımana yardımcı olabilir.
    • Tek başına en sevdiğin sanatçının konserine gitmeyi dene. Tek başına konsere gitmek utandırıcı gelebilir ama konsere gittiğinde o kadar da yalnız hissetmeyeceksindir. Her şeye karşın oradaki herkesin en azından bir ortak noktası var; hepiniz grubu veya sanatçıyı seviyorsunuz.
  5. 5
    YouTube Videosu Çek. Yalnız hissediyorsan YouTube videosu çekmek, dünyaya ulaşmanın ve çeşitli insanlarla düşüncelerini ve duygularını paylaşmanın en mükemmel yoludur. Komik, boş laflar etmek isteyebilirsin, şarkı söyleyebilirsin, jonglörlük veya makyaj yeteneklerini gösterebilirsin ama her hâlükârda bu sempatik YouTube videosu ile dünyanın her yanındaki insanlarla bağlantı kurabilirsin.[7]
    • YouTube topluluğu potansiyel arkadaşlarla doludur! İnsanlar videolarını beğenip güzel yorumlar yazabilir ve bir arkadaşlık kıvılcımlanabilir. Veyahut başkalarının paylaştığı videoları izleyip yorumlar yaparak arkadaşlar edinebilirsin.
  6. 6
    Bir blog yazmaya başla. Kendi bloğunu açmak herhangi bir konudaki merakını dünyayla paylaşmanın, bu konu hakkında daha fazla bilgi edinmenin ve senin ilgi duyduğun şeylere ilgi duyan üretken bir topluluğun parçası olmanın harika bir yoludur. Beyzbol, yoga veya moda gibi merak ettiğin bir konu bul ve yazmaya başla![8]
    • Çoğu blog yazarı, başkaları onların paylaştıklarını okuyup onlarla iletişime geçtiğinde arkadaşlarla dolu bir topluluk yaratmış olur.
    • Başka insanlara bloğun hakkında bilgi vermene, hatta istemiyorsan gönderileri yayımlamana bile gerek yok.
  7. 7
    İnternet üzerinden ders al. Enerjini yeni bir şeyler öğrenmek için harcayarak zihnini dağıt! İTÜ’nün Sürekli Eğitim Merkezine veya diğer üniversitelerin sunduğu ücretsiz, çevrim içi kurslara bak. Diplomanı çoktan almış olabilirsin veya uzmanlık alanını seçmiş olabilirsin ama mikroekonomiden tut dış ticaret uzmanlığına kadar bir sürü kurs var. Bu kurslar sayesinde ilgini çeken eğlenceli bir konuyu keşfedebilirsin.[9]
    • İnternet üzerinden ders almak hayatına biraz düzen ve anlam katabilir. Arkadaşlar olmadan günlerinin boş geçtiğini düşünüyor olabilirsin, dolayısıyla çevrim içi ders alarak bu vakti anlamlı ve verimli bir şekilde doldurabilirsin.

2
Olumlu Olmak

  1. 1
    Kendini şımart. İyi bir kişisel bakım rejimi ruh hâlini yükseltebilir ve rahatlamana yardımcı olabilir. Haftada en az bir günü vücudunun rahatlamış ve iyice beslenmiş hissetmesi için bir şeyler yapmak üzere ayır.[10]
    • Kişisel bakım zihnini, bedenini, ruhunu beslemeye yardımcı olan herhangi bir şey olabilir. Mesela sağlıklı yemekler yemek, egzersiz yapmak, uykunu almak veya doğada vakit geçirmek…
    • Kendine masaj yaptırmak, yüz bakımı yaptırmak, oje sürmek veya saçını yeni bir stilde kestirmek gibi kendini şımartan şeyler de yapabilirsin.
  2. 2
    Olumlu içsel konuşma yap. Hiç arkadaşın olmadığı için kendini hırpalaman kolaydır. “İşe yaramazın tekiyim” veya “Kimse beni sevmeyecek” gibi düşüncelerin olabilir. Bunlar hem yanlış hem de zarar verici düşüncelerdir. Olumlu içsel konuşma kendinle kibarca konuşmak ve olumsuz düşüncelere olumlu düşüncelerle karşılık vermek anlamına gelir.[11]
    • Kendini “Kimse beni sevmiyor” diye düşünürken buluyorsan senin muhteşem olduğunu düşünen aile üyelerini düşün! Kendine “Dur, bu doğru değil. Tüm ailem beni seviyor,” diyebilirsin.
    • İnsanlar ihtiyaç duyduklarında daima yanlarında olman gibi, seni harika bir arkadaş yapan özelliklerinin listesini çıkar. Değersiz hissetmeye başladığında bu listeyi sık sık yeniden oku.
  3. 3
    Olumlu bir bakış açısı edin. Bu ilk başta zor olabilir ama etrafında her zaman iyi şeyler vardır. Dünyadaki tüm kötü şeyleri görmek ve daima olumsuz olmak kolaydır. O anki bir şey için, mesela güneş ışığı veya sağlığın için şükret.
    • Her günün sonunda o gün iyi giden üç şeyi yazdığın bir şükür günlüğü tutmaya başla. Bunu bir süre yaptıktan sonra olayların asında senin düşündüğün kadar kötü olmadığını fark etmeye başlayabilirsin.[12]
    • Yalnızlıkla ilgili duygularına odaklanmak yerine başkalarına iyi dileklerde bulunmaya odaklan! Sokakta yanından geçen insanlara büyük bir gülücük vermeye çalış. Belki birkaç kişi de sana gülümseyecektir.[13]
  4. 4
    Günlük tut. Günlük tutmak düşüncelerinle temasa geçmenin ve bunların, senin duygularını ve davranışlarını nasıl etkilediğini görmenin muhteşem bir yoludur. Günlük tutmak, yaşamını ve değerlerini düşünmek için sana ihtiyaç duyduğun zamanı verir. Günlük ayrıca gelecekteki hedeflerini yazman ve bunlara nasıl ulaşacağını bulman için de harika bir araçtır.[14]
    • Nasıl geliştiğini ve değiştiğini görmek için her altı ayda bir günlüğünü yeniden okumaya çalış.
  5. 5
    Düzenli olarak egzersiz yap. Fiziksel olarak etkin olmak ruh hâlini yükseltmene ve kendin hakkında daha iyi hissetmene yardımcı olabilir. Sağlıklı olmak, ruh hâlini ve bakış açını iyileştirmekle kalmaz aynı zamanda seni daha fit yapar. Her gün birkaç dakika dışarı çık, yürüyüş yap veya yalnızca güneşin ve temiz havanın keyfini çıkar.[15]
    • Yaşadığın yerde bulunan bir spor salonuna veya rekreasyon merkezine de kaydolabilirsin. Bu şekilde forma girerken yeni arkadaşlar edinebilirsin!
  6. 6
    Kibar ol. Kibarlığın etkisi uzun sürer. Reddedilmiş ve tüm dünyaya kızgın hissediyor olabilirsin ama bu tür bir tutum insanları yalnızca geri püskürtür. Her gün karşılaştığın insanlara karşı anlayışlı, kibar ve affedici olmaya çalış. Etrafına kibarlık ve olumlu duygular yayarsan çok büyük ihtimalle diğer kibar insanları hayatına çekeceksindir.[16]
    • Yabancılara gülümse, arkandaki yaşlı kadın için kapıyı tut veya futbol topunu kaybetmiş bir çocuğa topunu bulması için yardım et.

3
Destek Almak

  1. 1
    Bir psikolojik danışmana görün. Bazen kendinle uğraşırken küçük bir yardıma ihtiyacın olabilir. Bu yardım sayesinde yeni arkadaşlıklara açık olabilirsin. Aşırı olumsuz düşünceler ve duygular profesyonel yardım almanı gerektiren bir sorunun belirtileri olabilir. Ayrıca sosyalleşmeyle ilgili sıkıntı yaşıyorsan bu sosyal kaygının, utangaçlığın veya başka bir sorunun göstergesi olabilir. Psikolojik danışman bu sorunların üzerine gitmen ve arkadaşlar edinirken kendine daha çok güvenmen için sana yardımcı olabilir.[17]
  2. 2
    Ailenle vakit geçir. Bazı arkadaşların seninle aynı çatı altında yaşıyor olabilir, bunlar tabii ki senin ailen! Sen onları bu şekilde görmesen bile onlar senin için harika arkadaşlar olabilir. Ebeveynlerinle veya kardeşlerinle biraz takıl veya kardeşlerini sık sık kontrol et. Onların harika bir kaynak olduklarını veya zor zamanlarda sana yardımcı olabileceklerini düşünmüyor olabilirsin ama olabilirler.[18]
    • Haftalık oyun gecesi veya cumaları pizzalı film gecesi gibi eğlenceli, yeni bir gelenek edin!
  3. 3
    Bir evcil hayvan sahiplen. Hayvanlar insanların yerini alamasa da sadık, stresi alan ve gününü daha tatmin edici yapan olağanüstü arkadaşlar olarak bilinirler. Yaşadığın yerdeki bir hayvan barınağına gidip bir kedi veya köpek sahiplenebilirsin. Hayvan sahiplenmenin bir artısı da şudur: Hayvanlar aslında yeni arkadaşlar edinmene yardımcı olabilir! Evcil hayvanın sayesinde dışarı çıkmak ve caddede ya da parkta evcil hayvanını gezdiren diğer insanlarla konuşmak için bir bahanen olur.[19]

4
Arkadaş Edinmek

  1. 1
    Konuşmaları sen başlat. Çevrende muhtemelen birçok potansiyel arkadaş vardır ama sen bu insanlara nasıl yaklaşacağını ve iletişim kuracağını bilmiyor olabilirsin. Yine de bir konuşmayı başlatmak bazen oldukça korkutucu olabilir. Ama kendinden şüphe duyma, çünkü sen bunu yapabilirsin! Derin bir nefes alıp bir yabancıya onun hakkında bir soru sor veya çevrendeki şeyler hakkında yorum yap. Harika bir temel kural vardır, o da şudur: İnsanlar kendileri ve ilgi duydukları şeyler hakkında konuşmaya bayılır. Bu nedenle onları konuşturabileceğin ipuçları bul.[20]
    • Örneğin markette sırada olduğunu düşün ve önünde akıllı telefonuyla oynayan genç bir çocuk var. Çocuğa “Bu oyunda baya iyisin sanırım. Oyunun amacı nedir?” diyebilirsin.
    • Karşındaki kişinin “evet” veya “hayır” diye cevaplayabileceği bir soru değil aksine detaylı bir cevap vermesini gerektiren açık uçlu bir soru sormaya çalış.
    • Şöyle bir açık uçlu soru harika olabilir: “En sevdiğin sporun kayak yapmak olduğunu söyledin. Kayak yapmanın nesini seviyorsun?”
  2. 2
    Kendini sosyal ortamların içine sok. Yalnız hissediyorsan veya arkadaş edinme becerilerin konusunda endişeliysen partiler veya diğer etkinlikler için gelen davetiyeleri geri çevirmeye kalkışabilirsin. Ama bu etkinlikler, arkadaş edinme fırsatı yakalaman için çok değerli olabilir. Endişeli olmana rağmen kendine bir cesaret konuşması yap ve ofis partisinin veya kuzeninin doğum öncesi partisinin başına geç. Bu, sonunda ödülünün yeni arkadaşlar olabileceği bir risk almaktır![21]
    • Sadece çevrendeki insanları görmek onları daha fazla sevmeni sağlayabilir. Buna salt maruz kalma etkisi denir. Kafe veya smoothie kafe gibi bir sosyal ortam seç ve orada takıl. Kim bilir? Çalışanlarla veya diğer müdavimlerle arkadaş olabilirsin.
  3. 3
    Başkalarıyla etkileşimde bulunurken olumlu ol. İnsanlar olumlu enerji yayan insanlara doğru yönelir. Diğer insanlar hakkında her zaman iyi niyetle konuştuğundan emin ol. Çirkin dedikodular bazen eğlenceli olsa da iyi arkadaşlar edinmek için iyi bir yol değildir. Ayrıca gülümsemeyi unutma! Gülümsediğinde otomatik olarak daha dostça ve daha sempatik görüneceksin.[22]
    • İnsanlar kendilerini iyi hissettiren insanlardan hoşlanırlar. Bu nedenle cesaretlendirici ol ve samimi iltifatlar et.
    • “Vay be! Demek her hafta evsizler barınağında gönüllü olarak çalışıyorsun, bu muhteşem. Çok etkilendim! Daha fazla ayrıntıya girebilir misin?” gibi şeyler söyleyebilirsin.
  4. 4
    Seninle benzer ilgilere sahip insanlarla birlikte ilgi duyduğun şeyleri gerçekleştir. Başka insanların çevresinde bulunmak ruh hâlini ve bakış açını iyileştirebilir. Bir spor yapmaya başladıysan veya hobi edindiysen kulüp etkinliklerine veya sporla ilgili buluşmalara ve yarışmalara git. Bu etkinliklerde, çevrende seninle aynı ilgi alanını paylaşan insanlar olacaktır. Bir konuşma başlatmak kolay olacaktır. Sadece ortak ilgi alanlarınız hakkında konuşmaya başla!
    • Doğaçlama veya bowling gibi daha önce yapmadığın bir şeyle ilgili bir kulübe katılmaktan korkma. Seninle aynı derecede deneyimsiz olan birçok insanla tanışabilirsin, karşılaştığın zorlukları ve yaptığın komik hataları anlatarak iletişim kurabilirsin.
    • Tereddütlüysen bunu yavaştan alabilirsin. Sadece reddedilme korkunun seni muhteşem, seninle hemfikir insanlarla iletişim kurmaktan alı koymasına izin verme.[23]
  5. 5
    İnternet’ten seninle hemfikir olan insanlar bul. Senin yaşadığın bölgede yaşayan insanları bulmak biraz zaman alsa bile seninle aynı düşünceleri, fikirleri ve tutkuları paylaşan birçok insan bulabilirsin. İnternet arkadaşlığı gerçek hayattaki arkadaşlar kadar yakın değildir ve genelde yalnızlık sorununu tamamen çözmez. Yine de iletişim kurmak ve zaman geçirmek için iyi bir yoldur.[24]
    • İnternet arkadaşlarının gerçek hayatta arkadaş edinmeni engellemesine izin verme. Ayrıca İnternet’ten tanıştığın insanlarla buluşmak veya iletişim kurmak konusunda dikkatli ol.
  6. 6
    Gönüllü işler yap. Toplum hizmeti projeleri gibi mahallene fayda sağlayan işler yapmak, insanlarla tanışmak ve bu sırada onlara yardım etmek için harika bir yoldur. Daha az şanslı insanlara yardım etmek kendi hayatından dışarı çıkmanı ve olayları mantığa oturtmanı sağlar. Sahip oldukların için daha da fazla minnet duyduğunu fark edebilirsin.[25]
    • Yaşadığın yerde bulunan kütüphanede yaşlılara ve çocuklara okuma yazma öğrenmeleri için yardımcı ol, aşevlerinde gönüllü olarak çalış veya çevrende bulunan bir parkın temizlenmesine yardım et.

Referanslar

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/making-change/201401/overcoming-loneliness
  2. https://psychcentral.com/blog/archives/2012/06/27/5-strategies-for-self-compassion/
  3. https://psychcentral.com/blog/archives/2012/06/27/5-strategies-for-self-compassion/
  4. https://www.psychologytoday.com/blog/making-change/201401/overcoming-loneliness
  5. http://www.npr.org/sections/ed/2015/07/10/419202925/the-writing-assignment-that-changes-lives
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/the-athletes-way/201305/the-secret-achieving-big-goal-is
  7. https://www.inc.com/zoe-henry/how-to-start-a-youtube-channel-that-people-want-to-watch.html
  8. https://www.becomingminimalist.com/15-reasons-i-think-you-should-blog/
  9. https://itusem.itu.edu.tr/
göster daha... (16)

Makale Bilgisi

Kategoriler: İlişkiler

Diğer dillerde:

English: Cope With Having No Friends, Deutsch: Ohne Freund zurechtkommen, Italiano: Affrontare il Fatto di non Avere Amici, Português: Lidar com a Falta de Amigos, Русский: справиться с отсутствием друзей, 中文: 度过没有朋友陪伴的日子, Français: mieux vivre votre solitude, Español: hacerle frente al hecho de no tener amigos, Bahasa Indonesia: Bertahan Saat Tidak Memiliki Teman, Nederlands: Omgaan met een vriendeloos bestaan, Tiếng Việt: Đối phó với việc không có bạn bè, ไทย: รับมือกับการไม่มีเพื่อน, العربية: التأقلم مع عدم وجود أصدقاء في حياتك, 한국어: 친구가 없을 때 대처하는 방법, हिन्दी: मित्रविहीनता से निबटें, 日本語: 友人がいない孤独を乗り越える

Bu sayfaya 60 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?