Vücut Isısı Nasıl Artırılır?

Ortak yazar: Anthony Stark, EMR

Düşük sıcaklıklara maruz kalmışsan ya da hipotermi olan biriyle ilgileniyorsan, vücut sıcaklığını nasıl artıracağını bilmen gerekebilir. Doğru yeme ve içme, hareket ve uygun kıyafetler vücut sıcaklığını artırabilir. Tehlikeli derecede soğuk bir ortamda, hipotermiden kaçınmak için ısınmak önemlidir. Sıcak olmasına rağmen kasıtlı olarak vücut ısısını daha da yükseltmeye çalışmak, sıcak bitkinliğine ya da sıcak çarpmasına neden olabileceğinden, vücut ısısının çok yükselmemesine dikkat edilmelidir.

Yöntem 1 / 2:
Ciddi Bir Durumla Başa Çıkmak

  1. 1
    Hipotermi belirtilerini tanı. Vücudun, üretebileceğinden daha hızlı ısı kaybederse, hipotermik olma riski taşırsın; vücut ısın 35 ℃ ‘ın altına düştüğünde, organların artık normal çalışamaz.[1] Hipotermi, sağlığın için ciddi bir risk ve hatta ölümcül olabilir. El parmaklarını, ayak parmaklarını, tüm uzuvlarını soğuktan kaybedebilirsin ve kalıcı hasara maruz kalabilirsin. Hipotermiye girdiğini düşünüyorsan, durumun ciddidir ve olabildiğince çabuk vücut sıcaklığını artırman gerekir.
    • Hafif hipotermide şunları fark edebilirsin: Titreme, baş dönmesi, açlık, bulantı, hızlı nefes alma, hafif kafa karışıklığı ve koordinasyon eksikliği, konuşmada sorun, bitkinlik ve hızlı bir nabız.
    • Hipotermi arttıkça, hafif semptomların çoğunun daha ciddi bir hâl aldığını fark edebilirsin. Titreme durabilir; konuşma mırıldanmaya ya da ağızda gevelemeye dönüşür; uykulu hissetmek; sıcak giysileri çıkarmaya çalışmak gibi kötü kararlar vermek; endişe verici şekilde kaygı eksikliği (umursamaz hissetmek); zayıf bir nabız ve sığ (yetersiz) nefes alma deneyimi; yavaş yavaş bilincin kaybolması ve en sonunda, tedavi (ve uygun şekilde yeniden ısınma) yeterince hızlı uygulanmazsa, ölüm görülür.[2]
  2. 2
    Soğuktan kurtul. Vücut sıcaklığın önemli ölçüde düşüyorsa, soğuktan çıkman gerekir. Dış mekândaysan sıcak bir oda veya barınak bul.
    • Rüzgâra maruz kalmaktan kurtulmak bile durumun düzelmesine yardımcı olabilir. Bir binaya giremiyorsan bir duvarın veya başka bir büyük nesnenin arkasına geçmeyi dene.
  3. 3
    Islak giysileri çıkart. Giysilerin ıslaksa, onları çıkart ve kuru giysiler giy. Baş ve boyun da dâhil olmak üzere, üzerini sıcak tutacak ve izole edecek şeylerle kat kat ört. Başka birine yardımcı oluyorsan çok fazla hareket etmesini önlemek için gerekirse ıslak giysileri keserek çıkart.
    • Islak giysileri çıkartmadan önce, giymek için yakınında sıcak ve kuru kıyafetler olduğundan emin ol.
  4. 4
    Ten temasına güven. İç mekânlara giremiyorsan gevşek ve kuru battaniye veya kıyafet katmanları altında başka bir kişiyle kıvrıl. Bu, vücut ısısını hızlı bir şekilde sabitlemenin ve yükseltmenin en etkili yollarından biri olabilir.[3]
  5. 5
    Önce vücudunun orta kısmını ısıt. Uzuvlar (eller, ayaklar, parmaklar, ayak parmakları) genellikle vücudun ilk önce soğuyan kısımlarıdır. Ancak soğumanın gövdeye yayılması oluşabilecek en ciddi durumdur. Vücut sıcaklığının sabitlenmesi ve kalbin pompalamasını sürdürebilmesi için önce gövdeyi, karnı ve kasıkları ısıt. Ilık kan bu bölgeden, damarlarla tüm vücüda yayılacaktır.
    • Uzuvlarını gövdene bitişik tut. Ellerini koltuk altlarının altına veya uyluklarının arasına yerleştir. Gövde ve bacakların arasındaki ısıyı hapsetmek için cenin pozisyonda kıvrıl; çok soğumamaları için ayaklarını sıkıştırmaya çalış.[4]
    Reklam

Yöntem 2 / 2:
Soğuk Havada Isıyı Korumak

  1. 1
    Ekstra kıyafetler giy. Kat kat giyisiler vücut ısısını içeride tutmaya yardımcı olur ve bu da genel vücut sıcaklığını yükseltir. Bu nedenle, sadece, daha fazla kıyafet giymek bile vücut sıcaklığını artıracaktır. Isı tutma oranını en üst düzeye çıkarmak için giysilerini kasıtlı olarak katmanlamak da yardımcı olacaktır. Örneğin, kıyafetlerini bu şekilde yerleştirmeyi dene:
    • Fanila
    • Tişört
    • Süveter (ya da kazak)
    • İnce ceket (ya da hırka)
    • Kalın ceket (mont, kaban vb.)
  2. 2
    Şapka, tek parmaklı eldiven ve atkı tak. Kafadan önemli miktarda vücut ısısı yayılır; şapka takmak veya başı örtmek bu ısıyı korumaya yardımcı olabilir. Benzer şekilde, tek parmaklı eldiven ve bir atkı, ellerin ve göğsündeki ısıyı korumaya yardımcı olacak ve genel vücut sıcaklığını artıracaktır.
    • Tek parmaklı eldivenler genellikle çok soğuk iklimlerde tercih edilir. Bunun sebebi, her bir parmaktaki ısının neredeyse tüm eldiveni ısıtmasına olanak veriyor olmasıdır.
  3. 3
    Kıyafet yerine battaniye veya başka malzemeler kullan. Soğuk hava veya başka bir nedenden dolayı, vücut sıcaklığını gerçekten artırman gerekiyorsa ama fazladan kıyafetin yoksa, bulabildiğin bir battaniye veya havluya sarınabilirsin. Battaniye ya da havlu dâhi yoksa, yakınında ne varsa onları kullanarak doğaçlama yapabilirsin.
    • Kendini gazete veya plastik çöp torbaları gibi malzeme katmanlarına sarmayı de.
    • Doğadaysan çam iğneleri birbiri üzerine yığıldığında havayı hapsettiği için çam dalları çok yalıtıcıdır.
  4. 4
    Yemek ye. Genellikle, sindirme sürecinde yiyecekler hazmedilirken vücut sıcaklığı artar. [5] Bu nedenle, ne olursa yemek, vücut sıcaklığını az da olsa artıracaktır.
    • Ayrıca vücudunun soğukta ısınmaya yönelik doğal çabalarının, metabolizma hızını önemli ölçüde artırdığını unutma. Yani, vücudunu ısıtmaya çalışmadığında normalden daha fazla kalori harcıyorsun.
    • Bu nedenle, yiyecek tüketmek ayrıca, vücudun doğal ısınma süreçlerine yakıt sağlayabilmek için gerekli enerjiye sahip olmanı da sağlar.
  5. 5
    Sıcak yiyecekler ve sıcak, tatlı sıvılar tüket.[6] Zaten sıcak olan yiyecek ve içecekler tüketmek, tek başına, vücut sıcaklığını sindirimden bile daha fazla yükseltir. Çünkü vücut onların ısısını emer. Herhangi bir sıcak yemek, ısınmaya yardımcı olacaktır. Ancak sıcak ve tatlı içecekler, hızlı bir şekilde hazırlanabilir ve içerdikleri şeker, sindirim (ve ısı üretimini beslemek) için gerekli ekstra kaloriyi verir. Bunun için aşağıdakiler iyi birer tercihtir:
    • Kahve
    • Çay
    • Sıcak çikolata
    • Ballı ya da balsız sıcak süt
    • Sıcak et suyu
    • Çorba
  6. 6
    Sürekli hareket et. Hareket eylemi vücudun sıcaklığını sabit tutar ve egzersiz soğuk bir ortamın, serinletici etkilerine kısmen karşı koyabilir.[7] Yürü ya da koş; zıpla ya da başka dinamik esneme hareketleri yap; kısa mesafeler koş ya da parende at. En önemli şey birkaç saniyeden fazla hareketsiz durmaman. Durduğun anda soğuğu vücudunda hissedebilirsin.
    • Dikkatli ol. Ciddi hipotermi söz konusu ise, ani veya sarsıntılı bir hareket kalbin durmasını tetikleyebilir. Hipotermi olan bir kişiye, masaj yapma veya ovalama ve onu hararetli bir şekilde sallamaya çalışma.
    • Strateji olarak, hareketi, yalnızca etkilenen kişi aşırı üşümediyse ve hipotermi riski altındaysa kullan.
    Reklam

Uyarılar

  • Bir kişi ciddi bir şekilde hipotermik ise, hızlı ısınma tavsiye edilmez. Bunun nedeni, kalbe geri dönen soğuk kanın kalbin durmasına neden olabilmesidir. Çevredeki sıcaklığı (araç içi, kabin vb.) yükseltmeye çalış ve kişiyi yavaş ama metodik olarak ısıt. Mümkünse, kişiyi hastaneye götür ve / veya 112'yi ara.
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Acil Tıbbi Hizmet Görevlisi
Anthony Stark, EMR bu makalenin ortak yazarıdır. Anthony Stark, British Columbia’da sertifikalı bir Acil Tıbbi Hizmet Görevlisi’dir. Şu anda British Columbia Ambulance Service’de çalışmaktadır.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 4.455 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam