Çoğumuz hayatlarımızın bir noktasında vücudumuzla ilgili güvensizlik yaşarız. Garip ergenlik yıllarında, yeni doğum yaptığımız veya istediğimiz kilonun biraz üzerinde olduğumuzdaki gibi zamanlarda hepimiz bir noktada debeleniriz! Olumlu bir beden algısına sahip olmak sağlığın ve öz saygın için çok önemlidir. Olumsuz düşünce sarmalından kurtulmana yardımcı olmak için vücuduna daha olumlu bakmanı sağlayacak birkaç yol bulduk.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 12:
Olumsuz düşünceleri durdur ve tanımla.

  1. 1
    Vücudunla ilgili kötü bir şey düşündüğünde durakla. Bu düşünce aklında belirdiğinde ne yapıyordun? Bu düşünce seni nasıl hissettirdi? Gelecekte değiştirebilmek adına kötü beden algısı düşüncelerine kapıldığını fark etmek ve bunları neyin tetiklediğini bulmak önemlidir.[1]
    • Örneğin, soyunma odasında kıyafet denerken, "Bu kıyafetlere sığmak için fazla şişmanım. Bunları denemeye çalışmamalıyım bile." diye düşündün diyelim. Bu seni nasıl hissettiriyor? İncinmiş? Kızgın? Üzgün?
    • Hafif koşu yapan birini görüp de, "Bunun kadar fit olmamın imkânı yok." diye düşünebilirsin. Bu tür bir düşünce seni depresif veya sinirli hissetirebilir.
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 12:
Olumsuz düşüncelerine meydan oku.

  1. 1
    Olumsuz düşüncelerin peşine olumlu düşünceler bul. Bu sağlıksız düşünceleri kabul etmek zorunda değilsin! Kendine karşı adil olup olmadığını ya da bu düşüncelerin sana bir faydası olup olmadığını kendine bir sor. Bunları bir arkadaşına söyler miydin? İşte olumsuz düşüncelerini yeni bir çerçeveye oturtmak için birkaç örnek:[2]
    • "Bu kıyafet kendimi çok iyi hissettirmiyor, fakat kendime güvenmemi sağlayan başka kıyafetlerim de var."
    • "Bu kıyafetlerimin bana gelmiyor olması tamamen vazgeçmem gerektiği anlamına gelmiyor. Sadece farklı şeyler denemem gerekiyor."
    • "Kol kaslarımın sarkması hoşuma gitmiyor olabilir, fakat bu kollar çocuklarımı kucağıma almamı veya birisine sarılmamı sağlıyor."

Yöntem 3
Yöntem 3 / 12:
Vücudunla ilgili hoşuna giden şeyleri yaz.

  1. 1
    Düşünce şeklini hoşlanmadığın şeyler yerine minnettar olduğun şeyleri düşünecek şekilde değiştir. Vücudunun güzel yanlarını listelemek için biraz vakit ayır. Fiziksel özelliklerini veya vücudunun yapabildiği şeyleri yazabilirsin. Güvensiz hissettiğinde, vücudunun ne kadar harika olduğunu hatırlamak için bu listeyi oku![3]
    • Örneğin, vücudunu yüzmek için, sevdiğin insanlara sarılmak için veya her gün karşılaştığın zorlukları aşmak için kullandığını yazabilirsin.
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 12:
Sana uyan kıyafetleri giy.

  1. 1
    Kendine güvenen bir şekilde hareket etmek için seni rahat ettiren bir tarz bul. Son modayı takip etmek senin vücut tipine uygun olmasa da çok fazla baskı oluşturabilir. Ayrıca en iyi görünüme sahip olmak için daha küçük bir bedene sığmak zorunda olduğunu hissedebilirsin. Bu yanlış düşünceleri bırak! Sende şık duran ve üzerine tam oturan rahat kıyafetler edin. Daha çekici hissedeceksin ve olacaksın.[4]
    • Sana tam olan bedende kıyafetler alma konusunda utanç duyma ve kendini mahçup hissetme. Muhtemelen bu kıyafetlerin sana daha fazla destek sunduğunu ve vücuduna daha iyi uyacak şekilde tasarlandıklarını göreceksin.

Yöntem 5
Yöntem 5 / 12:
Vücuduna saygılı davran.

  1. 1
    Besleyici gıdalar ye, hareketli ol ve bolca dinlen. Vücuduna karşı sağlıklı bir tavrın olmazsa onu değiştirme niyetine girebilirsin. Bu, eğer aşırı kilolu olduğunu hissediyorsan şok diyet veya kas geliştirmek istiyorsan hırpalayıcı antrenmanlar gibi şiddetli önlemler şeklinde olabilir. Bunun yerine vücuduna ilgi göstermeye odaklan. Acıktığında hoşlandığın sağlıklı besinler tüket ve aktif ol. Vücudunu alkol veya uyuşturucu kullanımı gibi bağımlılık yaratan davranışlarından koru.[5]
    • Vücudunu beslemek akıl sağlığını beslemenin bir yoludur, bu nedenle ihtiyaçlarını gidermeye vakit ayır.
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 12:
Eğlendiğin veya rahatlamanı sağlayan aktiviteler yap.

  1. 1
    Egzersiz, meditasyon veya seni iyi hissettiren bir şey yap. Sırf seni iyi hissettirdiği için eğlendiğin bir aktivite yapmaya çalış. Seni enerjik hissettirdiği için yavaş koşu yapabilir veya zihnini sakinleştirdiği için yoga yapabilirsin. Bu şekilde, yapabildiği şeyler için vücudunun kıymetini bilirsin.[6]
    • Bu aktiviteleri vücudunun olumlu yönleri listene eklemeyi unutma!

Yöntem 7
Yöntem 7 / 12:
Karakterin, akıl ve vücut sağlığın için minnettar ol.

  1. 1
    Kendine her gün harika kişiliğini hatırlat. Güzel bir karaktere sahip olmak için "mükemmel" bir vücuda sahip olmak zorunda değilsin. En azından günde bir kez, güçlü karakter özelliklerinden birini düşün; empatik, kararlı veya meraklı olabilirsin. Sonra, kendine bu özelliklerin senin görünüşünle bir ilgisi olmadığını söyle.[7]
    • Gıpta ettiğin veya meşhur muhteşem tarihi kişilikleri düşün. Bu kişilere görünüşleri nedeniyle mi yoksa yaptıkları muhteşem, hoş veya düşünceli şeyler yüzünden mi saygı duyuyorsun?
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 12:
Fiziksel güvensizliklerin hakkında ebeveynlerinle konuş.

  1. 1
    Fiziksel yakınlık seni rahatsız ediyorsa dürüst ol. Birçok insan başkalarıyla fiziksel ilişki içerisinde olduğunda huzursuz hisseder, özellikle de çıplak görülecekse. Vücudun hakkında daha güvende ve eşinle daha rahat hissetmene yardımcı olmak için, nasıl hissettiğin hakkında açık bir konuşma yap. Sonra, ikinizin de yapma konusunda rahat olduğunuz şeyleri tartışın.[8]
    • Örneğin, konuşmaya, “Senden gerçekten hoşlanıyorum ve ilişkimizin ilerleyişi beni çok mutlu ediyor, fakat beni üstüm yokken gördüğünde kendimi çok rahatsız ve endişeli hissediyorum.” diyerek başlayabilirsin.

Yöntem 9
Yöntem 9 / 12:
Destekleyici insanların etrafında bulun.

  1. 1
    Vücudun hakkında seni güvensiz hissettiren insanlardan uzak dur. Belki ailenden sana çok sıska olduğunu söyleyen birisi veya kilo vermen için dırdır eden bir arkadaşın vardır. Onların yorumlarını görmezden gelmek zor olabileceğinden, onların yanında vakit geçirmemeye çalış. Bunun yerine, görünümünü yargılamadan seni olduğun hâlinle önemseyen arkadaş ve aile üyeleriyle birlikte ol.[9]
    • Onlarla bu konu hakkında konuşmak istemediğin sürece, arkadaşlarınla veya ailenle bu konu hakkında tartışmak zorunda değilsin. Konuşmak istiyorsan "Partine gerçekten gelmek istemiyorum. Görünüşüm konusunda beni kötü hissettirebiliyorsun ve bu olumsuzluğa gerçekten ihtiyacım yok." diyebilirsin.
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 12:
Sosyal medyadaki gerçekçi olmayan tasvirlerden kaçın veya onları görmezden gel.

  1. 1
    Yalnızca idealist veya "mükemmel" bedenleri paylaşan kullanıcıları takibi bırak. Günde birkaç kez Instagram veya Facebook'ta geziniyorsan ve yalnızca bu güzelleştirilmiş insan resimlerini görüyorsan görünüşünü değiştirmek için baskı hissetmeye başlayabilirsin. Mahcup hissetmeyi bırak ve zamanını başka sitelerde geçir.[10]
    • İnternet'te geçirdiğin zamanı azaltmakta sorun yaşıyorsan belirli sitelerde harcadığın süreyi takip eden bir uygulama kullan.

Yöntem 11
Yöntem 11 / 12:
Vücudunu kontrol etme sıklığına bir sınır koy.

  1. 1
    Günlük tartılmalarını es geç ve aynanın karşısında daha az vakit harca. Nasıl göründüğünle ilgili takıntılı olmak, özellikle değiştiremeyeceğin şeyler için endişeleniyorsan olumlu bir öz imge geliştirmeyi gerçekten zorlaştırabilir. Strese girmemek için tartıdan uzak dur, belini ölçüp durma ve aynadan uzaklaş.[11]
    • Odağını bedeninden ve şeklinden ziyade sağlığına ve iyiliğine kaydır.
    Reklam

Yöntem 12
Yöntem 12 / 12:
Bir sağlık uzmanına ulaş.

  1. 1
    Görünüşün hakkında depresyonda hissediyorsan yardım al. Vücudun hakkında sahip olduğun olumsuz hisler seni daha da kötü hissettiriyorsa doktorunla veya bir terapistle konuş. Yalnız değilsin! Esasında olumsuz öz imge yaygındır ve sağlık uzmanları, bilişsel-davranışçı uygulama veya grup terapisi ile bu duygular üzerinde çalışmana yardımcı olabilir.[12]
    • Görünüşün konusunda endişe duyuyorsan ve bu durum çalışma yeteneğini etkiliyorsa doktorun kaygı önleyici ilaç reçete edebilir.
    • Hemen biriyle konuşman mı gerekiyor? Yeşilay’ın Danışmanlık Merkezi hattı olan 444 9 801 numaralı telefonu arayabilirsin.[13]

Bununla İlgili wikiHow'lar

Bir Haftada 5 Kilo Nasıl VerilirBir Haftada 5 Kilo Nasıl Verilir?
Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Kıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilirKıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilir?
Sigara Nasıl İçilir?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Yorgun Değilken Nasıl Uyunur?
Uyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl GeçilirUyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl Geçilir?
Isırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi EdilirIsırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi Edilir?
Regl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl AlınırRegl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl Alınır?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl GiderilirVajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Bir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl AnlaşılırBir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarlar :
wikiHow Staff Writer
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 297 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam