Uğraşacak Bir Şey Yokken Can Sıkıntısı Nasıl Önlenir?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu | 25 Referans

Bu Makalede:Evde Can Sıkıntısını GeçirmekHalka Açık Yerlerde Can Sıkıntısından KurtulmakDışarıda EğlenmekCan Sıkıntısını Daha Oluşmadan Önlemek

Bazen can sıkıntısından kurtulmak olanaksız gibi gelebilir. Belki rutine saplanıp kaldığın için, belki de seninle takılacak biri olmadığından. Neyse ki can sıkıntısı sadece bir düşünme tarzından ibarettir ve bunu kolayca değiştirebilirsin. Çevreni merak ederek, yeni bir şeyler deneyerek, kendini yeni bir beceri kazanmaya zorlayarak can sıkıntısından kurtulabilirsin. Uğraşacağın bir şey olmadan ister evde ol ister halka açık bir yerde, seni can sıkıntısından kurtarmanın bin bir türlü yolu var.

1
Evde Can Sıkıntısını Geçirmek

  1. 1
    Hava durumunun seni evde kalmaya mecbur ettiği günlerde oynamak üzere yeni bir oyun öğren. Çeşitli kart oyunlarını ya da bazı taşınabilir masa oyunlarını, örneğin damayı ya da satrancı öğrenmek, uzun araba yolculuklarında ya da elektrik kesildiğinde faydalı olur. Arkadaşlarınla birlikte ya da kendi kendine oynayabileceğin bir sürü basit ve eğlenceli oyun var.[1]
    • Arkadaşlarını ya da aileni etrafına toplayıp Monopoly ya da Tabu gibi klasik kutu oyunlarını oyna. Daha karmaşık oyunlar olan Risk ya da Scrabble için onlara meydan oku.
    • Eğer oyun konsolun varsa aç ve uzun süredir oynamadığın bir oyunu oyna. “Sims” gibi simülasyon oyunları sıkıldığın günlerde oynamak için idealdir çünkü oyun deneyimi her oynayışında farklıdır.
    • Kart oyunları taşınabilir ve her yerde oynanabilir. Eğer kendi kendine kart oyunu oynamak istiyorsan solitaire, mahjong solitaire ya da spider solitaire gibi oyunları nasıl oynayacağını öğren. Seninle iskambil oynayacak biri varsa pişti, bezik ya da poker oynayabilirsin.
    • El pişirmece ya da sessiz sinema gibi, özel bir şey gerektirmeyen, kısa ve gülünç oyunlar oyna.
  2. 2
    Hep ilgini çeken yeni bir dili öğrenmeye başla. Kütüphaneye gidip o dili öğrenmeye nasıl başlayacağını anlatan kitaplar al ya da İnternet’ten öğretici videolar izleyerek temel sözcükleri ve cümleleri öğren. İspanyolca ya da Japoncayı ikinci bir dil olarak öğrenmek isteyebilirsin.[2]
    • Yeni bir dil öğrenmek beynini meşgul eder ve bu da seni eğlendirirken yeni fırsatların önünü açabilir. Aynı zamanda boştayken çalışabileceğin ya da yapabileceğin bir şey sağlar.
  3. 3
    Alıştırma yapacağın bir şey olması için bir çalgı çalmayı öğren. Bir halk eğitim merkezindeki çalgı derslerine katıl ya da İnternet’ten sana çalgının temellerini ve notaların nasıl okunacağını öğreten videolar izle. Seni heyecanlandıran bir çalgı seç. Bu gitar, bas gitar ve hatta tuba olabilir.[3]
    • Farklı müzisyenlerin farklı tekniklerini çalış ve sana en uygun öğrenme yöntemini seç. Mesela gitar çalmayı öğrenmek istiyorsan, tekniklerini incelemek üzere yeni gitaristler dinleyerek zaman geçirebilirsin.
  4. 4
    İzleyip rahatlayacağın yeni bir televizyon dizisi ya da film bul. Özellikle de maraton hâlinde izleyebileceğin ya da haftalara yayabileceğin eski dizilere bak. Sürekli izleyebileceğin diziler kafanı daha uzun süre meşgul eder ve daha çok zamanını alır.[4]
    • YouTube, Hulu ya da Netflix gibi sağlayıcıların yeni televizyon dizilerini, filmlerini ya da web dizilerini seyret. Yaşadığın yere bağlı olarak bazı programlara ücretsiz erişebilir ya da bir deneme aboneliği başlatabilirsin.
  5. 5
    Sıkıcı işleri yaparken seni heyecanlandıracak yeni müzikler dinle. Çoğu insan alıştığı müzikleri pasif olarak dinler ve başka işler yaparken arka planda duyar. Dinleyecek yeni müzikler bularak çalma listeni güncelle. Bu müzik, sıkıcı ev işlerini yaparken ya da bir yerden diğerine yürürken zaman geçirmene yardım edecek, ayağa kalkıp dans etmeni sağlayacak müzikler olsun. O zaman müzik dinlemek arka planda yapılan bir şey olmaktan çıkıp bir etkinliğe dönüşecektir. [5]
    • Pandora, Spotify, Fizy ya da diğer müzik uygulamaları üzerinde yeni müzikler aramak, sevdiklerine benzer yeni parçalar bulmanın harika bir yoludur.
    • Podcast dinlemeyi dene. Bunlar iTunes üzerinden indirebileceğin ücretsiz radyo programları. Komedi, haber, müzik, eğlence ve daha nice konuda podcast yayını bulabilirsin.
  6. 6
    Sanatçı yanını konuşturup evinde bir işe yarayacak süsler yap. Doğaçlama bir sanat projesi için kullanabileceğin resim malzemeleri, kumaş artıkları ve küçük nesneler bulmaya çalış. Bu zaman geçirmenin çok eğlenceli bir yöntemi olabilir ve bu sayede yepyeni ev süslerine kavuşabilirsin.[6]
    • Evin girişi için mevsimlik ya da eğlenceli bir çelenk yapabilir, bahçendeki bitkilerin saksılarını boyayabilir ya da deniz kabuğu koleksiyonunu, çıkardığı seslerle kulak okşayan bir rüzgâr çanına dönüştürebilirsin.
    • Bir dahaki sefere canın sıkılırsa diye evde sanat malzemesi bulundur. Eğer sık sık evde yapacak bir şeyler arıyorsan biraz zaman ayırıp eve sanat malzemeleri al. Kendini yeni bir hobide uzmanlaşmaya adaman gerekmiyor ama bunu da kesinlikle yapabilirsin. Zaman geçirirken seni eğlendiren bir tanesini bulana kadar seramik ya da takı tasarımı gibi birkaç hobiyi dene.
    • Eğer evini güzelleştirmeye ve tamire merakın varsa marangozluk ya da çatı tamiri gibi yeni bir beceri edinebilirsin.
  7. 7
    Akşam yemeği için yeni bir tarif dene, tatmaları için de arkadaşlarını eve çağır. Eğer eğlenmek için yemek yapmayı seviyorsan ya da bunu daha önce hiç yapmadıysan, deneyebileceğin yeni bir tarif bul. Bir yemek kitabını karıştır ya da İnternet’teki bir yemek tarifi sitesine, örneğin yemek.com’a bak. Yemek pişince arkadaşlarını çağır ve sonuçları başkalarıyla paylaş.[7]
    • Patates köftesi kızartabilir ya da sağlıklı ve glütensiz bir yemek için kabaklı lazanya yapabilirsin.
  8. 8
    Stresini atmak için kurabiye ya da başka tatlılar pişir. Birçok kişi canları sıkılınca ya da stresteyken, özellikle de uzun bir günün ardından akşamları yemek pişirir. Bu, içindeki şeker aşkını tatmin etmenin ve eğlenmenin de harika bir yoludur. İnternet’te ya da yemek kitaplarında yüzlerce kurabiye tarifi bulabilirsin. [8]
    • Standart damla çikolatalı ya da yulaflı kurabiye yerine biraz maceraperest ol, daha önce hiç denemediğin bir tatlıyı pişir. Çikolata, yerfıstığı ve krem peyniri bir araya getirerek enfes bir parfe hazırlayabilirsin. Cesur davran ve pişmemiş erişteyle bir tatlı yapmaya çalış veya raviyoli kurabiyesini yağda pişirip tatlı ve çıtır bir atıştırmalığa dönüştür.

2
Halka Açık Yerlerde Can Sıkıntısından Kurtulmak

  1. 1
    Güncel kalmak ve eğlenmek için en son haberleri takip et. Özellikle dikkatini çeken haber makalelerini oku ya da işinle ilgili olanları seç. Kişisel iş akışına yarar sağlayacak bir yazılımla ilgili araştırma yapıp bunu patronuna önerebilir ya da yakında gerçekleşeceğini bildiğin bir okul projesi için araştırma yapabilirsin.[9]
    • CNN Türk, Fox TV ve Habertürk gibi haber kanallarından güncel haberleri takip edebilir ya da daha kişisel makaleler için en sevdiğin İnternet dergisini okuyabilirsin
  2. 2
    Hayal gücünü ve yaratıcılığını kullanabileceğin bir yazma projesine başla. Yazmak her yerde yapabileceğin, dikkat çekmeyen bir etkinliktir. Yanından kâğıt kalemi eksik etme. Küçük bir not defteriyle bir kurşun kalem sana yolda sonsuz eğlence sağlayacak ucuz bir ikilidir. Kâğıt kalemi çantana ya da arka cebine at, içinden yazmak ya da bir şeyler karalamak gelince çıkar.[10]
    • Eğer yazı yazmakla ilgileniyorsan ama aklına yazacak bir şey gelmiyorsa serbest yazı ya da bilinç akışı egzersizi yap. Bunlar daha organize bir hikâye, oyun ya da şiir yazman için sana fikir verebilir.
    • Aklına yazacak bir şey gelmesi için İnternet’te yazı anahtar sözcüklerine bak ya da kendi koyduğun yapay bir sınırla (mesela sadece üç heceli sözcükler kullanmak) öykü yazmak için kendine meydan oku.
  3. 3
    Zaman geçirmek için oynayabileceğin bir mobil oyun indir. Basit mobil oyunlar ve diğer eğlence esaslı uygulamalar, kuyrukta ya da dersin başlamasını beklerken zaman öldürmek için biçilmiş kaftandır. Candy Crush ya da Animal Crossing gibi, oynayabileceğin zamanı kısıtlanabilen ücretsiz oyunları seçebilir ya da Clash of Clans veya Pokemon Go gibi daha çok zaman ayırmanı gerektiren oyunları oynayarak daha uzun süreler geçirebilirsin.[11]
    • İnternet tek başına ya da çevrimiçi bir toplulukla oynayabileceğin ücretsiz oyunlarla dolup taşıyor. Kongregate, Armor Games ya da MoFunZone gibi, geniş arşive sahip, güvenilir web sitelerini ziyaret et. Bu sitelere kendi evinden ya da bir arkadaşının evinden girebilirsin.
  4. 4
    Başka insanlarla iletişimde olduğunu hissetmek için İnternet'teki sosyal platformlarla ilgilen. Facebook ya da Twitter gibi sosyal medya platformlarındaki haber kaynağını oku, arkadaşlarınla ve aile bireylerinle sohbet et. Ekşi Sözlük gibi topluluk platformlarında ilgini çeken konuları arat.[12]
    • Ne arayacağından emin değilsen Onedio’ya da bakabilirsin. Üyeleri tarafından sürekli güncellenen bu sitede ilginç bilgiler, komik haberler bulabilirsin.
  5. 5
    Yolda okuyabileceğin yeni bir web çizgi romanı ya da öykü keşfet. Binlerce yazar öykülerini ve romanlarını İnternet’e bedava olarak koyuyor ve bunların birçoğunun yıllarca geriye giden arşivleri var. Wattpad gibi sitelerden en çok beğenilen öyküleri araştırabilirsin. Hoşuna gidecek birkaç tanesini beğenilenlere ekle, okulda ya da işte yapacak bir şeyin olmadığında oku.[13]
    • Hoşuna giden bir web sitesi bulduktan sonra şirketin mobil bir uygulaması ya da bu yazıyı telefonuna indirmenin bir yolu olup olmadığına bak. Böylece yazıyı çevrimdışıyken de okuyabilir ve böylece mobil veriden tasarruf edebilirsin.

3
Dışarıda Eğlenmek

  1. 1
    Yaşadığın yerdeki insanları tanımak için komşularınla sohbet et. Oturduğun yere bağlı olarak, can sıkıntısını önlemenin en iyi yollarından biri komşularınla konuşmak olabilir. Onlara iltifatta bulun, etrafınla ilgili bir yorum yap (hava durumu, tren ya da bir sokak müzisyeni) ya da daha önce onlarla resmi olarak tanışmadıysan kendini tanıt.[14]
    • Komşularından neler öğrenebileceğini ve onları tanımanın sana nasıl fırsatlar tanıyacağını asla bilemezsin. Belki onlar da bahçeyle uğraşmayı en az senin kadar seviyorlardır ya da gitar çalabiliyorlardır ve sana ücretsiz ders verebilirler.
  2. 2
    Evden çıkmanı sağlayacak bir egzersiz rutini geliştir. Yakınlardaki bir spor salonuna ya da halk eğitim merkezine gidip kendi başına uygulayacağın bir şınav, mekik ve ağırlık kaldırma antrenman programı yapabilirsin. Bisiklete ya da kaykaya binmek veya dışarı çıkıp parkta oynamak için arkadaşlarınla bir araya gelebilirsin.[15]
    • Dans, yoga ya da koşu gibi fiziksel etkinlikler için, daha düzenli egzersiz rutinleri oluştur. Bu düzenli fiziksel egzersizler yeni arkadaşlar edinmeni sağlayabilir.
    • Özellikle de normalde aktif biri değilsen spor yapmak ilk başta zor gelebilir. Kendisiyle aynı zindelik derecesine sahip, benzer amaçlar güden biriyle birlikte spor yapanlar bu işten daha çok keyif alır ve antrenmanlarını düzenli olarak yaparlar.
  3. 3
    Benzer ilgi alanlarına sahip insanlarla tanışmak için yerel bir spor takımına yazıl. Bu, özellikle de insanlarla zaman geçirmeyi seviyorsan, bomboş olan hafta sonlarını değerlendirmenin iyi bir yoludur. Eğer hep bir basketbol ya da voleybol takımında oynamak istediysen, yaşadığın yerde böyle bir takım olup olmadığını araştır. Bunlarda genelde evden kolayca çıkmanı sağlayan, göze çok batmayan haftalık maçlar olur.[16]
    • Gençlik ve Spor Bakanlığı’ndan bulunduğun bölgede çocuklara ve yetişkinlere yönelik spor ligleri olup olmadığını öğrenebilirsin. Bunu telefonla ya da İnternet’ten yapabilirsin. Hatta İnternet’te spor etkinliği takvimleri bile bulabilirsin.
    • Eğer bulunduğun bölgede spor etkinlikleri yoksa bir grup arkadaşınla birlikte sokakta spor yap ya da dışarıda oynanan oyunları tercih et. Frizbi ya da bayrak kapma yarışı bunlara örnektir.
  4. 4
    Her gün ilgilenebileceğin bir şeyler olması için bahçe işleriyle uğraş. Bitki yetiştirmek çok rahatlatıcıdır, neredeyse her gün bakım gerektirir ve sana, dünyayla bağını anımsatır. Bir yapı markete gidip evin arkasını bahçeye dönüştürmek üzere tohum ve toprak satın alabilir ya da kapalı mekânda kolayca bakabileceğin, pencere kenarına konmak üzere hazırlanmış küçük, saksılı bitkileri tercih edebilirsin.[17]
    • Sebze ya da meyve yetiştirmek de beslenme düzenini yeni yiyeceklerle zenginleştirmenin harika bir yoludur.
  5. 5
    Yürüyüş ya da doğa gezisi gibi günlük açık hava etkinliklerine katıl. Her gün yarım saat ya da bir saat evden çıkmak, hayata bakışını olumlu yönde değiştirebilir. Öğle molası verdiğinde yanına sandviçini de alıp biraz dolaş ya da plansız programsız bir piknik yap. Bu, zihnini boşaltabilir ve tedirginlik hissine bir son verebilir.[18]
    • Doğa yürüyüşlerinde ya da diğer uzun süreli yolculuklarda, fiziksel etkinlikten ötürü yorulur ya da sıkılırsan kendini eğlendirmek için yanına kitap al. Ayrıca elektronik aygıtlara ayırdığın zamanı kısıtla çünkü bunlar doğanın zevkini çıkarmanı güçleştirir.
    • Dışarı çıkan bir evcil hayvanın varsa onu parka götürüp gezdirmek ya da onunla oyun oynamak, can sıkıntısından kurtulmanın iyi bir yoludur.
  6. 6
    Yerel bir toplum merkeziyle bağlantıya geçerek, yardıma ihtiyacı olanlar için gönüllü ol. Bu evden çıkıp yeni insanlarla tanışmanın harika bir yoludur ve tümüyle ücretsizdir. Yakınındaki bir hayır kurumunu, toplum merkezini ya da üniversite yerleşkesini arayarak gönüllü çalışma olanağı olup olmadığını öğrenebilirsin. Ayrıca İnternet’ten bulunduğun bölgede hangi gönüllü organizasyonları olduğuna bakabilirsin.[19]
  7. 7
    Sosyal yaşamını yeni ya da şaşırtıcı bir şeyle zenginleştir. Sıkıcı bir gece yaşamı genelde tekdüze bir sosyal ortamın sonucudur. Her hafta sonu restoranda, barda, sinemada aynı insanları göre göre canın sıkılır. Her hafta sonu yeni bir dans kulübüne ya da tiyatroya git veya gece dışarı çıkmanın monotonluğunu kırmak için yeni bir şey yapıp kampa çık.[20]
    • Yaşadığın yerde neler olup bittiğini öğrenmek için toplum merkezine uğra ya da yerel bir gazetenin etkinlikler kısmına bak. İnternet’ten arama yaparak ilgini çeken etkinlikler düzenleyen yeren okullar, kulüpler ya da benzeri organizasyonlar olup olmadığına bak.
  8. 8
    Uyuduğun ortamı değiştirmek için evin bahçesine kamp kur. Yıldızların altında uyumak can sıkıntını anında geçirecek yeni ve eğlenceli bir deneyim olabilir. Yıldızları seyret, gececi hayvanların seslerine kulak ver, ailen ve dostlarınla birlikte mehtabın altında serin ve temiz havanın keyfini çıkar. Hava durumu iyiyse yıldızlar altında bir gece geçirmek için yastıktan ve basit bir uyku tulumundan başka şeye ihtiyacın yok.[21]
    • Gece yağmurda ıslanmamak için mutlaka hava durumunu önceden kontrol et.

4
Can Sıkıntısını Daha Oluşmadan Önlemek

  1. 1
    Hayal gücünü, çevreni değiştirmede kullan. Nerede olursan ol, beynin seni eğlendirmek için elinin altında. Hayal gücün seni nefes kesici serüvenlere çıkarabilir ya da yeni bir hobinin kıvılcımlarını yakabilir. Hayal gücünü ve onunla yapabileceklerini asla yabana atma.[22]
    • Hayali bir dünya yaratmaya çalış. Burada yaşayanların neye benzediğini, ne yaptığını düşünerek sayısız saatler geçirebilir, hatta yeni hayvanlar ya da yeni bir ekosistem yaratabilirsin. Bu, akşamı geçireceğin öylesine bir proje olabileceği gibi, yeni bir hikâyenin ya da sanat eserinin başlangıcı da olabilir.
  2. 2
    Yaşadığın yeri keşfe çıkarak dünyaya ilgi göster. Meraklı bir zihin, yeni bir şeyle ilgilenerek can sıkıntısından kolayca kurtulabilir. Yaşadığın yeri incelemek ve keşfetmek buna başlamanın iyi bir yoludur. Yaşadığın yerle ilgili yepyeni bir şey keşfedebilirsin ve bu, yeni aktivite fikirlerinin önünü açabilir.[23]
    • Yaşadığın yerin mimarisini düşün. Şu bina nasıl inşa edilmiş? Sokaktaki duvar resmini kim boyamış? Vitrindeki pencereler hangi yöntemle üretilmiş?
  3. 3
    Alışkanlıklardan ve rutinlerden kurtulmak için spontane davran. Çoğu zaman aşırı düşünmek, can sıkıntısını önlemeye engel olur. “Kusursuz” bir aktivite bulmaya çalışmak, hiçbir şey yapmamanın en garantili yoludur. O yüzden düşünmeyi bırak, bir şeyler yap. Spontane ol, her zamanki alışkanlıklarını ve düşünce yöntemlerini bir kenara bırak. Spontane davranmak, hayatına her şeyi daha az sıkıcı gösteren bir sürpriz hissini katacaktır.[24]
    • Bir süredir görüşmediğin bir arkadaşını ara ve seninle zaman geçirmek isteyip istemeyeceğini sor.
    • Ayakkabılarını giyip dışarı, yürüyüşe çık ve hep gitmek istediğin o kafeye git.
  4. 4
    Canının kolayca sıkılmaması için farkındalık meditasyonu yap. Kuyruktayken, bir arkadaşının gelmesini beklerken ya da kendine bir uğraş bulamayacağın diğer kısa süreli dönemlerde canın kolayca sıkılabilir. Bazen kitap okuyarak ya da cep telefonunu kurcalayarak dikkatini dağıtmak bu sorunun üstesinden gelmeye yetmez. Meditasyon, düşüncelerini ve zihnini odaklama, kendini huzursuz ya da sıkkın hissetmek yerine küçük şeylerin zevkine varma sanatıdır.[25]
    • Budist farkındalık geleneği, sahip olmayı arzuladığın yaşamı değil de içinde bulunduğun anı ve yaşamı düşünmeyi vurgular.

Referans

  1. https://www.livingmadeeasy.org.uk/scenario.php?csid=421
  2. https://headspace.org.au/young-people/how-to-find-a-hobby-you-can-actually-keep-up/
  3. https://headspace.org.au/young-people/how-to-find-a-hobby-you-can-actually-keep-up/
  4. https://www.mindful.org/7-habit-changers-overcoming-boredom/
  5. http://www.mykidsadventures.com/overcome-boredom/
  6. https://www.goodhousekeeping.com/home/decorating-ideas/g1711/diy-home-decor/
  7. https://www.mindful.org/7-habit-changers-overcoming-boredom/
  8. https://www.goodnet.org/articles/5-reasons-baking-good-for-mental-health
  9. https://www.mindful.org/7-habit-changers-overcoming-boredom/
göster dahası... (16)

Makale Bilgisi

Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

Kategoriler: Hobi ve Beceriler | Sanat ve Eğlence

Diğer dillerde:

English: Avoid Being Bored When You Have Nothing to Do, Español: no aburrirte cuando no tienes nada que hacer, Português: Não Ficar Entediado Quando Não Há Nada Para Fazer, Italiano: Evitare di Annoiarti Quando non hai Niente da Fare, Deutsch: Sich nicht langweilen, wenn man nichts zu tun hat, Français: ne pas vous ennuyer lorsque vous n'avez rien à faire, Русский: не скучать, когда вам нечем заняться, 中文: 在无所事事的时候不无聊, Tiếng Việt: Tránh buồn chán khi không có việc gì để làm, العربية: تجنب الشعور بالملل حينما لا يكون لديك ما تفعله, 한국어: 할 일이 아무것도 없을 때 지루함 피하는 법, ไทย: หาอะไรทำเวลาเบื่อๆ, Nederlands: Verveling vermijden, 日本語: 何もすることがないときに退屈しない, हिन्दी: बिना किसी काम के बोर होने से बचें (Avoid Being Bored When You Have Nothing to Do)

Bu sayfaya 2.240 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?