Gidebileceğin bir tuvalet olmadığında idrarını tutmak zorunda olmanın verdiği rahatsızlığı hepimiz biliriz. Neyse ki, “çişini içeride tutmayı” daha az nahoş hâle getirmek için yapabileceğin şeyler var. Dikkatini dağıtmayı ve yeniden odaklamayı deneyebilir ve rahatsızlık hissini azaltmaya yardımcı olması için fiziksel ayarlamalar yapabilirsin. Ayrıca, mesaneni eğiterek zamanla idrarını daha uzun süre tutmanı sağlayabilirsin. Ancak, mesanen eğitimli olsa bile gerçekten ama gerçekten tuvalete gitmen gerektiğinde kendini zorlama; bu, mesane ve böbrek sağlığın için kötü olabilir.[1]

Yöntem 1 / 3:
Fiziksel Ayarlamalar Yapmak

  1. 1
    Vücudunu sarsmaktan veya titretmekten kaçınmak için epey sabit dur. Sağa sola hareket etmek mesane üzerine baskı yaparak seni rahatsız hissettirebilir. Şimdi, hafif koşuya gitme veya dans hareketlerine çalışma zamanı değil![2]
    • Oturuyorsan oturmaya devam et. Eğer rahat bir konumdaysan rahatsızlık duyana veya kendini yeniden yerleşmek zorunda hissedene kadar orada kal.
    • Ansızın hareketini değiştirmekten veya ters ya da ani hareketler yapmaktan kaçın.
    • Yürürken veya diğer etkinlikler sırasında hareketlerinin mümkün olduğunda akıcı ve nazik olmasını sağla.
  2. 2
    Çişin geldiğinde içecek tüketimini sınırla. İhtiyacın kadar iç fakat gereksiz tüketimden kaçın. Yoksa mesanene aşırı yük yüklemiş olursun![3]
    • Ortalama bir yetişkin mesanesi sadece yaklaşık 350-470 ml idrarı rahat bir şekilde tutabilir.
    • Mesaneni doldurmamak için sıvı tüketmekten geri durma. Susuzluk çok gerçek ve tehlikeli bir durumdur.
  3. 3
    Vücudunu, mesanene baskı yapmayacak şekilde yeniden konumlandır. İdrarını tutarken bunu birkaç kez yapman gerekebilir. Farklı pozisyonlar mesanen üzerindeki baskıyı azaltarak idrarını tutmayı kolaylaştırabilir. Aşağıdakileri dene:[4]
    • Otururken dik otur veya arkana yaslan. Öne eğilmek, özellikle pantolonun darsa mesanene daha çok baskı yapacaktır.
    • Ayaktayken bacaklarını çapraz tut. Bu, idrar yolunu kapatıyormuşsun gibi hissetmene yardımcı olabilir.
    • Otururken bacak bacak üstüne at ve bacaklarını aç. Bu değişiklikler mesane üzerindeki baskıyı hafifletebilir.
    • Vücudunun üst kısmını kaldır ve sırtını kamburlaştır, ancak mesanene baskı uygulayabileceği için karnını germe.[5]
  4. 4
    Mecbur kalırsan gaz çıkar. Bağırsaklarında biriken gaz mesanene fazladan baskı yapabilir. Gaz çıkararak bu baskıyı hafifletmek seni daha rahat hissettirebilir ve idrarını daha uzun süre tutmanı sağlayabilir.
    • Ancak, gaz çıkarmak mesane kontrolünü geçici olarak kaybettirebilir, bu nedenle eğer osururken çişini tutabileceğini düşünmüyorsan bunu deneme!
  5. 5
    Vücudunu ısıt ve suya girmekten kaçın. Battaniye örterek, ısıtıcıyı açarak veya eşine sokularak kendini olabildiğince ısıtmaya çalış. Kesin sebebi tam olarak net olmasa da, görünüşe göre insanlar üşüdüğünde işeme dürtüsü daha fazla oluyor.[6]
    • Bu olaya soğuk diürez denir. Ayrıca soğuğa veya soğuk suya girdikten sonra güçlü bir idrara çıkma dürtüsünü tanımlayan su diürezi adı verilen benzer bir durum vardır.[7]
    • Soğuk su asıl zanlı olsa da, ılık bir banyo yapmak veya sıcak küvete atlamak da su diürezini tetikleyebilir, bu yüzden suya girmeyi tamamen unut!
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Tekrar Odaklanmak veya Dikkatini Dağıtmak

  1. 1
    Mevcut anın diğer yönlerine odaklanarak farkındalık uygula. Orada oturup işemen gerektiğin hakkında düşünüp durmak yerine nefes almana odaklan veya yüzüne vuran güneşi veya ayaklarının altındaki zemini hisset. Zihnini, yan odada oynayan çocukların sesine veya bahar çiçekleri arasında vızıldayan arıların görüntüsüne ve sesine yönelt.[8]
    • Meditasyon yap, bir sözü tekrarla veya derin nefes alma egzersizlerini dene.
    • Bazı insanlar, düşünceli bir biçimde idrar yolunun (idrarın vücudundan çıktığı açıklık) çevresindeki kasları sıkma hissine odaklanmanın faydasını görür. Bazıları için bu tür bir farkındalık geri tepebilir!
  2. 2
    İdrar yapma ile ilgili olmayan şeyleri düşünerek dikkatini dağıt. Zihnini, işemek veya tuvalete gitmek düşüncesinden uzaklaştırmak için ne gerekiyorsa yap! Basit ve hatta aptalca şeyler işe yarayabilir. Şunları dene:[9]
    • Tekrar tekrar 99’dan geriye saymak.
    • Çocukluktan beri bildiğin şiirleri ve şarkı sözlerini ezberden okumak.
    • Bulunduğun odadaki tanıdığın insanların isimlerini söylemek ve tanımadıkların için isim uydurmak.
    • Evine, ofise, markete vb. giderken kendine yolu tarif etmek.
  3. 3
    Suyu, şelaleleri veya yağmuru düşünmekten kaçın. Bunlar tuvalet ihtiyacın varken dikkat dağıtmak için iyi seçenekler değil! Eğer zihninin damlatan bir musluk gibi bir şeye odaklanmasını engelleme konusunda çok becerikli değilsen zihnini çaresiz bir şekilde mesaneni boşaltmak istediğin konusuna dalmış şekilde bulacaksın.[10]
    • Arkadaşların tuvalete gitmen gerektiğini anladıklarında şelalelerden, nehirlerden ve sifonlu tuvaletlerden bahsetmenin çok eğlenceli olduğunu düşünebilir. “Tamam beyler, çok komik. Anladık.” diyerek konuyu değiştirmeyi dene. Eğer devam ederlerse sakin bir şekilde oradan ayrıl.
  4. 4
    Seni güldürecek komik şeyleri düşünme. Gülmek, kaslarının daha da kasılmasında sebep olarak mesanen üzerine daha fazla baskı yapar. Bundan farklı olarak, gülmek kas gerilimi gevşeterek idrar kaçırmana sebep olabilir.
    • Gülmene sebep olabilecek arkadaşlardan ve durumlardan kaçın. Televizyonda abartılı komedi yerine ağır drama izle!
    • Eğer mesanen dolu değilken bile gülerken sık sık idrar kaçırıyorsan doktorunla konuş. Sende “kıkırdama inkontinansı” da denen bir durum olabilir.[11]
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Mesaneni Eğitmek

  1. 1
    Alışkanlıklarını göstermesi için yaklaşık 1 hafta “çiş günlüğü” tut. 3-7 gün boyunca ne zaman, ne ve ne kadar içtiğini ve ne zaman ve ne kadar idrar yaptığını takip et. Birkaç gün sonra idrar alışkanlıklarına dair net bir şablonu fark etmeye başlayacaksın.[12]
    • İdeal olarak, her seferinde ne kadar idrar yaptığını kaydetmek için bir biriktirme kabı kullanmalısın. Alternatif olarak, miktarı “çok”, “orta” ve “az” olarak tahmin edebilirsin.
  2. 2
    Rahat bir idrar programı ayarla. Genellikle ne zaman idrara çıktığının kaydını tuttuktan sonra bu veri etrafında bir program yap. Başlangıç için gündüz her 2 ila 2,5 saatte bir idrara çıkacak şekilde bir program yapmaya çalış.[13]
    • Örneğin, uyandığında (06:30), sonra işe vardığında (09:00), sonra öğle yemeğinden hemen önce (11:30) vb. bir “çiş molası” programla.
    • Programa bağlı kalmak için elinden gelenin en iyisini yap. 5-15 dakika beklemek mesanenin esnemesine yardımcı olabilir ve böylece zamanla daha fazla idrar tutabilir. Ancak eğer gerçekten tuvalete gitmen gerekiyorsa git.[14]
  3. 3
    Yavaşça çiş molalarının aralarını uzat. Eğer başlangıçta her 2 saate bir idrara çıkmayı programladıysan sonraki hafta için tuvalet ziyaretleri arasını 2 saat, 15 dakika, ondan sonraki hafta da 2,5 saat yap. Nihai hedefin her 3-4 saatte bir işemek olmalıdır.[15]
    • Ortalama bir yetişkin her 3-4 saate bir idrara çıkıyor olsa da, bu senin için yönetilebilir olmayabilir. Çiş molalarını yavaşça esnet ve sınırına ulaştığını düşündüğünde dur.[16]
  4. 4
    Pelvik taban kaslarını güçlendirmek için Kegel egzersizleri yap. Egzersiz için işemeye başla, sonra kaslarını kasarak idrar akışını durdur. Bunlar senin pelvik taban kasların.[17] Pelvik taban kaslarını kasmanın nasıl bir his olduğunu öğrendikten sonra gün boyunca başka zamanlarda Kegel egzersizleri yapabilirsin.[18]
    • Kegel egzersizlerini en sevdiğin televizyon programını izlerken reklam aralarında, masanda otururken, uzanırken veya arabana yakıt alırken yapabilirsin; yani gerçekten istediğin her zamanda yapabilirsin.
    • Bu egzersizleri günde en az 3 kez ve haftada en az 3-4 gün yapmaya çalış.
  5. 5
    Mesane kontrol sorunlarını doktorunla konuş. Mesaneni eğitme çabalarına rağmen sık sık idrara çıkma ihtiyacın devam ediyorsa kontrol için doktorunu ziyaret et. Eğer sık sık ve acilen işemen gerekiyorsa aşırı aktif bir mesanen (AAM) olabilir ve bu, doktorun tarafından teşhis edilmesi gereken oldukça belirsiz tanımlanmış bir tıbbi durumdur.[19]
    • AAM çoğu zaman sağlıklı hayat tarzı değişiklikleri (beslenme şeklini geliştirmek, düzenli egzersiz, fazla kilonun verilmesi ve sigarayı bırakmak gibi) ve belki ilaçla tedavi edilebilir.[20]
    • Eğer inkontinans (yani, istemeden idrar kaçırma) sorunların varsa doktorunla konuş
    Reklam

Uyarılar

  • Eğer sık tuvalete gitmen gerekiyorsa veya idrarını tutamama sorunu yaşıyorsan bir sağlık uzmanını görün. Mesaneni kontrol etmene yardımcı olması için ilaç kullanabilir, egzersiz yapabilir ve hayat tarzında değişiklikler yapabilirsin.
  • İdrarını tutmak idrar yolu reflüsüne (idrar böbreklerine geri gider) sebep olabilir. Bu, idrar yolu enfeksiyonuna neden olarak böbreklerine zarar verebilir.[21]
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi EdilirVajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?
Kasık Mantarı Nasıl Tedavi EdilirKasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?
Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl GiderilirVajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?
Uyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl GeçilirUyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl Geçilir?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Boğaz Kaşıntısı Nasıl GeçirilirBoğaz Kaşıntısı Nasıl Geçirilir?
Sigara Nasıl İçilir?
2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl AnlaşılırSol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?
Ayak Parmağının Kırıldığı Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Allison Romero, PT, DPT
Ortak yazarlar :
Pelvik Sağlık Uzmanı
Bu makaledeki ortak yazarlar Allison Romero, PT, DPT. Dr. Allison Romero, pelvik sağlık uzmanı ve fizyoterapist olmasının yanı sıra, San Francisco Körfez Bölgesi'nde bulunan Reclaim Pelvic Therapy'nin sahibidir. Allison, on yılı aşkın tecrübesiyle, pelvik taban işlev bozukluğu için uygulanan kapsamlı pelvik fizyoterapi tedavi yöntemleri üzerinde uzmanlaşmıştır. Sonoma Eyalet Üniversitesi'nin Kinesiyoloji ve Egzersiz Bilimi bölümünde lisans derecesine, Güney Kaliforniya Üniversitesi'nin Fizyoterapi bölümünde de doktora derecesine sahiptir. Allison, Kaliforniya'da kurul sertifikasına sahip bir fizyoterapist olup Amerikan Fizyoterapi Derneği Kadın Sağlığı Bölümü'nün ve Uluslararası Pelvik Ağrı Topluluğu'nun üyesidir. Bu makale 71.116 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 71.116 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam