Arkadaşınla vakit geçirdikten sonra nasıl hissediyorsun? Lisanslı psikolog Dr. Adam Dorsay, bu sorunun cevabının anında “bunun ilerletmeye ve yatırım yapmaya değer bir arkadaşlık olup olmadığını belli edeceğini” söylüyor.[1] Toksik arkadaşlar seni bitkin, stresli ve hüsrana uğramış bir şekilde bırakabilir.[2] Şu anda bile o stresin çenene ve omuzlarına tırmandığını hissedebilirsin. Kendini arkadaşınla bir sonraki mesajlaşmanızı veya buluşmanızı korkuyla beklerken buluyorsan kendini bu ilişkiden kurtarmanın zamanı gelmiştir. Arkadaşlığını sona erdirmek ve hak ettiğin yeni bağlantıların peşine düşmek için sana imkân tanıyacak 10 seçenek ve strateji sunan bir rehber hazırladık.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 10:
Toksik bir arkadaşlığının olduğunu doğrula.

  1. 1
    Kötü bir arkadaşlığı bitirme gücene sahip olmak için kötü arkadaşlıkların belirtilerini kontrol et. Bir arkadaşlığı bitirmek kolay değildir, fakat tam olarak neden ayrıldığınızı bildiğinde, o mesajın “gönder” düğmesine bastığında daha güvende hissedeceksin. Muhtemelen, arkadaşın hakkındaki içgüdüsel duyguların doğrudur. Ancak duygularını doğrulamak için kendine şu soruları sorarak toksik arkadaşların belirtilerini tespit et:[3]
    • “Öfkesini veya hayal kırıklıklarını benden çıkaracağından endişe ediyor muyum?”
    • “Arkadaşlığımız sürekli duygusal gelgitlerle mi dolu?”
    • “Diğer arkadaşlarıyla rekabet etmem gerektiğini hissettiriyor mu?”
    • “Benim konuşma süreme kıyasla o ne kadar süre konuşuyor? Beni gerçekten dinliyor mu?”
    • "Bana karşı nazik mi? Beni eleştiriyor mu?”
    • “Hâlimi hatrımı sormak için ne sıklıkla beni arıyor? Arkadaşlığımıza eşit derecede çaba sarf ediyor muyuz?”[4]
    • "Bir insan olarak büyümek ve gelişmek için çaba sarf ettiğini düşünüyor muyum?"[5]
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 10:
İkinci bir şans vermeyi düşün.

  1. 1
    Eğer arkadaşlığı sona erdirmek çok güç veya sancılı görünüyorsa bunu dene. Arkadaşının davranışlarına karşı beklentini belirt ve buna uymaması durumunda bir yaptırım belirle. Beklentilerini karşılayabilirse arkadaşlığı bitirmek zorunda kalmayabilirsin. Ancak, sınırlarına saygı duymazsa veya beklentilerini karşılayamazsa arkadaşlığı sonlandırabilirsin. Beklentilerini belirttikten sonra seninle takılmayı bırakmayı bile tercih edebilir.[6]
    • Mesela, eğer arkadaşın sürekli olarak istemediğin hâlde restoranlara gitmeni isterse şöyle söylemeyi dene: “Kerem, Cuma günü seninle takılırım ama ben evde olmak istiyorum. Eğer dışarı çıkacak olursan sana iştirak etmeyeceğim ve evde kalacağım.”
    • Arkadaşın bir şeyler için sık sık seni suçluyorsa şunu söylemeyi dene: “Yapmadığım şeyler için beni suçladığında seninle konuşmakta zorlanıyorum. Lütfen bunu yapma. Eğer buna devam edersen cevap vermeyi bırakacağım."

Yöntem 3
Yöntem 3 / 10:
Arkadaşlığınıza bir ara vermeyi iste.

  1. 1
    Kendine bu arkadaşlıktan uzaklaşarak zaman ayırmak istediğini söyle. Mesajının içeriği arkadaşının davranışından ziyade hayattaki ihtiyaçların hakkında olsun.[7] Bu, arkadaşlık hakkında ne hissettiğini anlamak için hâlâ zamana ihtiyaç duyuyorsan da iyi bir stratejidir. Bu, kötü davranışlarını dile getirdiğinde onun çılgına döneceğini düşünüyorsan da işe yarayabilir. Sadece ara verme ihtiyacını iletişim sınırları ile desteklemeye hazır ol (örneğin, seni mesaj bombardımanına tutarsa cevap verme). “Ara”nın ne kadar sürmesini istediğini ekle.
    • “Sencer, son zamanlarda bunalmış hissediyorum, bu yüzden yeniden odaklanmak için bir ay ortalıkta olmayacağım. Bu süre zarfında mesajlara veya buluşma taleplerine yanıt vermeyeceğim.”
    • “Birkaç hafta görüşmek istemiyorum. Bazı kişisel meseleleri çözmek için biraz zamana ve yalnız kalmaya ihtiyacım var.”
    • ”Selam Veysel, birkaç haftalığına biraz uzaklaşmaya ihtiyacım var. Biraz bunalmış durumdayım ve sana vakit ayıramayacağım.”
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 10:
Arkadaşına arkadaşlığınızın seni nasıl incittiğini söyle.

  1. 1
    Arkadaşının davranışının seni nasıl etkilediğini açıklamak için kısaca hislerini ifade et. Durumu, arkadaşının davranışları ve bunun senin üzerindeki etkisini anlat.[8] Ardından, arkadaşlığı bitirmekle ilgili bir ifadede bulun. Mesajı bu şekilde şekillendirmek hislerini kabul etmeni ve doğrulamanı sağlar ve konuşmanın bir suçlama oyununa dönüşmesini engelleyebilir.
    • Arkadaşının olumsuz davranışına ek olarak nasıl hissettiğini ifade et: “Geçen hafta flört geçmişim hakkında, özellikle de yapmamanı istedikten sonra yaptığın yoruma gerçekten çok üzüldüm.”
    • Ardından, davranışın senin üzerindeki etkisini dile getir: “Bu, beni destekleyen ve beni yargılamayan insanların yanında olmam gerektiğini fark etmemi sağladı.”

Yöntem 5
Yöntem 5 / 10:
Nasıl ayrı düştüğünüzü anlat.

  1. 1
    Arkadaşına ikinizin de nasıl değiştiği hakkında mesaj at. Bunun onunla ve davranışlarıyla ilgili olmadığını vurgula. Bunun yerine, nedeninin hayatın neresinde olduğunuzla ilgili olduğunu söyle ve ilgi alanlarınızın, hedeflerinizin ve ihtiyaçlarınızın ne kadar farklı olduğundan bahset. Arkadaşların hayatlarında yeni evrelere geçmeleri ve bu süreçte birbirlerinden uzaklaşmaları doğaldır. Aslında, hayattaki bazı dönüm noktalarından geçmek (üniversiteye gitmek, evlenmek ve iş değiştirmek gibi) arkadaşlıkların sona ermesinin en yaygın nedenlerinden biridir.[9]
    • “Artık hayatta farklı yerlerde olduğumuza ve farklı ilgi alanlarına sahip olduğumuza göre, kendi yollarımızı keşfetmek için ayrı kalmamızın zamanı geldiğini düşünüyorum.”
    • ”Son zamanlarda farklı şeylerle meşgul olduğumuzu hissediyorum. Yeni işim beni çok meşgul ediyor ve arkadaşlığımızdan uzaklaşıp işe odaklanmak ve hobilerimi ve tutkularımı yeniden keşfetmek istiyorum.”
    • “Doruk, son zamanlarda ayrı düşmüşüz gibi hissediyorum. Artık aynı şeyleri yapmaktan bile hoşlanmıyoruz.”
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 10:
Arkadaşlığı bitirmek istediğini belirt.

  1. 1
    Elveda etmek için doğrudan, kesin bir ayrılık ifadesi kullan. Toksik arkadaşın söylediklerinden dolayı seninle münakaşa etmeye çalışabilir veya seni sindirmeye çalışabilir.[10] Bu olduğunda, kibar fakat kararlı ol ve karşı tarafın senin ne istediğini tam olarak bilmesini sağla. Aşağıdaki örneklerden birini deneyerek arkadaşlığı kati olarak bitirmek istediğini söyle:
    • “Artık arkadaş olmak istemiyorum. Bu, her ikimiz için de sağlıklı değil.”
    • “Sana her şeyin en iyisini diliyorum, fakat artık seni bir arkadaş olarak destekleyemem.”
    • “Umarım artık bu arkadaşlıkta olamayacağımı anlayabilirsin.”
    • “Artık bu arkadaşlığın içinde olamam. Beni anlayan ve yargılamadan destekleyen arkadaşlar istiyorum. Umarım sen de böyle bir arkadaşlık bulursun.”

Yöntem 7
Yöntem 7 / 10:
Sana kızarsa konuşmayı bitir.

  1. 1
    Gerçekten toksik insanlar, verimli bir sohbete girmek yerine sadece kendileri konuşurlar. Toksik arkadaş karşılık vermeye başlarsa veya sinirlenirse muhatap olma. Duygularına ve arkadaşlığı bitirme kararına güven ve konuşmayı kısa kes.[11]
    • Asıl meseleyi tekrarla: “Hislerim bu yönde. Bu konuda tartışmak istemiyorum ve artık arkadaşlığı sürdürmemiz gerektiğini düşünmüyorum.”
    • Sınırlarına bağlı kal: "Lütfen bana mesaj atmayı bırak."
    • Ortamdan ayrıl: Karşılık vermeyi bırak, telefonunu uçak moduna al veya seninle tartışmaya devam ederse numarasını engelle.
    • Eğer arkadaşın özür dilemeye başlarsa kendine şu soruyu sor: “Daha önce özür diledi mi? Ona inanabilir miyim?” Birçok toksik insan davranışlarını değiştirmeden tekrar tekrar özür diler.[12] Özrü kabul etmeye karar verirken içindeki sesi dinle.
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 10:
Gelecekteki iletişiminiz için beklentilerini belirle.

  1. 1
    Bağları koparmayı ne kadar çok istiyorsun? Hâlâ onunla grup ortamlarında bulunacak ve ortak arkadaşlarla birlikte görüşecek misin? Tıpkı romantik bir ilişkiyi bitirdiğinde olduğu gibi, toksik arkadaşınla ne tür bir iletişim kurmak istediğini veya istemediğini düşün. Toksik kişiyle görüşmenin olumsuz duygularına karşı ortak arkadaşlarla zaman geçirmenin değerini kıyasla.[13]
    • Mesajlaşma, arama ve yüz yüze iletişim konusunda sınırını koy: “Bence konuşmasak daha iyi olur.” veya “Sınıfta görüşeceğimizi biliyorum ama mesajlaşmayı bırakmak istiyorum.”
    • Bu kişiyle grup ortamlarında etkileşime girip girmeyeceğine karar ver. Bunu doğrudan toksik arkadaşına iletmek zorunda değilsin ancak sosyal durumlar için önceden plan yap. Mesela, kibar ve samimi olmak seni rahat hissettirebilir ya da o kişiyle henüz etkileşim kuramayacağını hissedebilirsin.

Yöntem 9
Yöntem 9 / 10:
Arkadaşlığı aşamalı olarak bitirmek için arkadaşına daha az sıklıkta mesaj gönder.

  1. 1
    Sen ve arkadaşın çoktan ayrı düşmeye başladıysanız bu yöntemi dene. Arkadaşın son zamanlarda senden uzaklaşıyor mu? Eğer öyleyse zamanla daha az iletişime geçerek arkadaşlığın bitmesine izin ver.[14] O kişi olmadığı hayata uyum sağlamaya kendini alıştırman gerekecek olsa da, toksik bir arkadaşlığı sürdürmenin yükünün olmayacağı bir geleceği benimse.
    • Arkadaşının mesajlarına hemen cevap vermen gerektiğini düşünme.
    • Gerçekten istemediğin sürece onunla takılmak için planlama yapma.
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 10:
Kötü niyetli arkadaşlarla tüm iletişim bağlarını kes.

  1. 1
    Telefon numarasını ve sosyal medya hesaplarını engelle. Bu stratejiyi, seni güvensiz hissettiren veya arkadaşlığı bitirmekle ilgili gönderdiğin bir mesaja saygı duymayan, gerçekten toksik bir arkadaş için kullan. Seni inciten, küçümseyen ve kendini güvensiz hissettiren insanlara hiçbir şey borçlu değilsin.[15]
    • Bu adımı atmadan önce, toksik arkadaşının sana kızabileceğini anla. Ancak, gerçekten toksik bir ilişkiden kendini kurtarmaya tabii ki hakkın var.

Bununla İlgili wikiHow'lar

Nasıl ÖpüşülürNasıl Öpüşülür?
Bir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl AnlaşılırBir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl Anlaşılır?
Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Nasıl Tutkulu ÖpüşülürNasıl Tutkulu Öpüşülür?
Birinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl AnlarsınBirinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl Anlarsın?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Telefon Seksi Nasıl YapılırTelefon Seksi Nasıl Yapılır?
Fransız Öpücüğü Stilinde Nasıl Öpüşülür?
Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Doğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık VerilirDoğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık Verilir?
Hoşlandığın Kızı Nasıl Elde EdersinHoşlandığın Kızı Nasıl Elde Edersin?
Nasıl Flört EdilirNasıl Flört Edilir?
Erkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl AnlaşılırErkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl Anlaşılır?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Reklam

Referanslar

  1. Adam Dorsay, PsyD. Lisanslı Psikolog ve TEDx Konuşmacısı. Uzmanla Görüşme. 11 April 2019.
  2. Tala Johartchi, PsyD. Klinik Psikolog. Uzmanla Görüşme. 16 July 2021.
  3. https://www.psychologytoday.com/intl/blog/resolution-not-conflict/201603/8-signs-toxic-friendship
  4. Tala Johartchi, PsyD. Klinik Psikolog. Uzmanla Görüşme. 16 July 2021.
  5. Tala Johartchi, PsyD. Klinik Psikolog. Uzmanla Görüşme. 16 July 2021.
  6. https://www.youtube.com/watch?v=BnpMJHdByHk&t=750s
  7. https://www.psychologytoday.com/us/blog/lifetime-connections/202102/whats-the-best-way-end-toxic-friendship
  8. https://www.psychologytoday.com/us/blog/lifetime-connections/202102/whats-the-best-way-end-toxic-friendship
  9. https://www.researchgate.net/publication/269990843_How_Friendships_End_Patterns_Among_Young_Adults

Bu wikiHow makalesi hakkında

Tala Johartchi, PsyD
Ortak yazarlar :
Klinik Psikolog
Bu makaledeki ortak yazarlar Tala Johartchi, PsyD. Dr. Tala Johartchi Los Angeles, Kaliforniya metro bölgesinde yaşayan bir klinik psikologdur. Kanıta dayalı uygulamalar ve terapötik/davranışsal çerçeveler konusunda sahip olduğu uzmanlığı ve ileri eğitimi ile Dr. Johartchi; madde bozuklukları, aşk bağımlılığı ve ilişki bağımlılığı, travma sonrası stres bozukluğunun yanı sıra depresyon, anksiyete ve ilişki/bağlanma güçlükleri gibi yaygın olarak diğer sorunlarla birlikte tekrarlayan bozuklukları yaşayan bireyler, çiftler ve ailelerle çalışma konusunda uzmanlaşmıştır. San Francisco, Argosy Üniversitesi'ndeki American School of Professional Psychology'den Klinik Psikoloji alanında yüksek lisans ve doktora derecesine sahiptir.
Kategoriler: İlişkiler
Bu sayfaya 633 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam