Titreme Nasıl Durdurulur?

Ortak yazar: Luba Lee, FNP-BC

Bu Makalede:Titremeyi Durdurmak İçin GevşemekYaşam Tarzında Değişiklikler Yapmak13 Referans

Bazen vücudumuz titrer ve bu, günlük aktivitelerimizi yapmaya çalışırken sinir bozucu olabilir. Titreme en çok ellerde ve bacaklarda olduğunda göze çarpar. Vücudun titremesinin birçok nedeni olabilir. Vücudun, gergin veya aç olduğun, aşırı kafein aldığın, hipoglisemik olduğun için ya da tıbbi bir sorun yüzünden titriyor olabilir. Bazı durumlarda yaşam tarzındaki basit bir değişikliğin titremeni durdurmada faydası olabilir ama diğer durumlarda tıbbi tedavi görmen gerekebilir. Titremeni durdurmak için yapabileceklerini öğrenmek istiyorsan okumaya devam et.

1
Titremeyi Durdurmak İçin Gevşemek

  1. 1
    Derin bir nefes al. Aşırı adrenalin, vücudunun titremesine neden olabilir. Bu titreme muhtemelen en çok ellerinde ve bacaklarında göze çarpacaktır. Korku ya da gerginlik sonucunda titrediğini fark edersen yapabileceğin en iyi şey derin bir nefes almaktır. Derin nefes almak, uyku ve gevşemeyle bağlantılı olan parasempatik sinir sistemini harekete geçirir. Birkaç kez derin derin nefes alarak daha rahat bir duruma geçebilirsin.[1]
    • Burnundan uzun ve derin bir nefes al ve birkaç saniye tut. Sonra da nefesini burnundan ver.
    • Kendini sakinleştirmek için birkaç kez derin derin nefes al. Eğer yapabilirsen, derin nefes almanı daha etkili kılmak için, geriye doğru yaslan ya da uzan.
    • Gevşemene yardımcı olması için 4-7-8 nefes tekniğini denesen iyi olur. Şu adresten bu teknik hakkında daha fazla şey öğrenebilirsin: http://www.psychologies.com.tr/uc-nefes-egzersizi-ve-teknigi/.
  2. 2
    Yoga ya da meditasyon yap. Titremenin nedeni kaygı ve stres olabilir ya da bunlar, titremeni daha şiddetlendirebilir. Yoga ve meditasyon gibi rahatlama teknikleri, stres ve kaygıyı azaltarak titremeni durdurmana yardımcı olabilir. Titremene yardımcı olup olmayacağını görmek için başlangıç seviyesinde yoga ya da meditasyon kursuna gitmeyi dene.[2]
  3. 3
    Masaj yaptır. Masajın, kolların, bacakların ve kafanın sürekli titremesine neden olan esansiyel tremor hastalığı olan kişilerde titremeyi azalttığı gösterilmiştir. Çalışmada, hastanın titreme şiddeti masajdan hemen sonra azalmıştır.[3] Titremen ister stres ve kaygı, ister esansiyel tremor kaynaklı olsun, düzenli masaj yaptırarak biraz rahatlama sağlayabilirsin. Titremeni durdurup durdurmadığını görmek için masaj yaptırmayı dene.
  4. 4
    Yeterince uyu. Yeterince uyumamak, ellerinle bacaklarının titremesine ya da esansiyel tremor hastalığın varsa titremenin şiddetlenmesine neden olabilir.[4] Her gece tavsiye edilen kadar uyuduğundan emin ol. Ergenlerin her gece 8,5 ila 9,5 saat uyuması gerekir, yetişkinlerse her gece 7 ila 9 saat uyumalıdır.[5]

2
Yaşam Tarzında Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Ne kadar yediğine dikkat et. Düşük kan şekeri, özellikle de şeker hastasıysan ellerinde ve bacaklarında titremeye neden olabilir. Titrediğini fark edersen ve bunun sorumlusunun düşük kan şekeri olduğunu düşünürsen, bir an önce içinde şeker olan bir şeyler ye ya da iç. Zihin bulanıklığı, bayılma ya da nöbet gibi daha ciddi komplikasyonları önlemek için düşük kan şekerinin hızlı bir şekilde tedavi edilmesi gerekir.[6]
    • Kan şekerini yükseltmek için bir tane akide şekeri ye, meyve suyu iç ya da glikoz tableti çiğne.
    • Bir sonraki öğününe 30 dakikadan fazla varsa sandviç ya da kraker gibi şeyler de atıştırabilirsin.
  2. 2
    Aldığın kafein miktarına dikkat et. Kahve, kola, enerji içecekleri ve çay gibi kafeinli içecekleri aşırı tüketmek, titremene yol açabilir. Yetişkinler için 400 miligrama kadar, ergenler içinse 100 miligrama kadar kafein almak güvenli kabul edilir. Çocuklar hiç kafein almamalıdır. Herkes farklı olduğu için, az miktarda kafein aldığında bile titreyebilirsin.[7]
    • Kafeinden kaynaklanan titremeyi durdurmak için, kafein hassasiyetin varsa aldığın kafein miktarını azalt ya da tamamen kes.
    • Kafein alımını azaltmanın bazı yolları şunlardır:
      • sabahları kafeinsiz ya da kafeini azaltılmış kahve içmek
      • kafeinsiz kola içmek
      • öğleden sonra hiç kafeinli içecek tüketmemek
      • kahve yerine çay içmek
  3. 3
    Titremenin sorumlusunun nikotin olup olmadığını anla. Sigara içmek, ellerinin titremesine neden olabilir çünkü nikotin uyarıcı bir maddedir. Sigara içiyorsan, ellerinin titremesi, sigaradan kaynaklanıyor olabilir.[8] Nikotin yoksunluğu da titremeye neden olabilir, o yüzden yakın zamanda sigarayı bıraktıysan bile hâlâ etkisi sürüyor olabilir. İşin iyi yanı, nikotin yoksunluğu belirtileri genellikle yaklaşık iki gün sonra zirve yapar ve aradan zaman geçtikçe etkisi yitirmeye başlar.[9]
  4. 4
    Düzenli olarak ne kadar alkol tükettiğine dikkat et. Bazıları, bir içkinin titremeyi azaltmaya yardımcı olabileceğini düşünür ama alkolün etkisi geçince titreme tekrar başlar. Sık sık aşırı alkol tüketmek, daha kötü bile yapabilir. Titremeye meyilliysen titremeni durdurmaya yardımcı olması için alkolü azalt ya da tamamen bırak.[10]
  5. 5
    Yaşam tarzında yakın zamanda yaptığın diğer değişiklikleri düşün. Yakın zamanda içkiyi ya da uyuşturucuyu bıraktın mı? Eğer öyleyse titremeler yoksunluk belirtilerinin sonucu olabilir. Uzun zamandır alkol ya da uyuşturucu bağımlısıysan arınma sırasında tedavi olmalısın. Arınma süreci boyunca, bazı insanlar nöbet geçirebilir, ateşlenebilir ve halüsinasyon görebilirler. Hatta, bu ciddi komplikasyonlar ölüme bile neden olabilir.[11]
    • Uyuşturucu ya da alkolden arınmaya çalışırken titremeler yaşıyorsan hemen tıbbi yardım iste.
  6. 6
    Doktoruna kullandığın ilaçların yan etkilerini sor. Çoğu ilacın, maalesef ellerinin, kollarının ve/veya başının titremesine neden olan yan etkisi bulunur. Bu etkiye ilaca bağlı titreme denir. İlaca bağlı titreme, kanser ilaçlarından tut da antidepresanlara, antibiyotiklere, astım inhalatörüne varıncaya kadar olası bir yan etkidir. Titriyorsan ve bunun ilacın yan etkisi olduğunu düşünüyorsan seçeneklerinle ilgili doktorunla konuş.[12]
    • Doktorun, farklı bir ilaç denemene, dozunu ayarlamaya ya da titremeyi kontrol etmene yardımcı olacak başka bir ilaç daha vermeye karar verebilir.
    • Doktorunla konuşmadan ilacı bırakma.
  7. 7
    Doktorundan, titreme nedenini belirleyebilecek testler yapmasını iste. Parkinson, multipl skleroz, beyin hasarı ve hipertiroidizm gibi titremeye yol açabilen birçok tıbbi sorun vardır. Başka belirtiler de varsa ya da titreme nedenini başka bir şeye bağlayamıyorsan bir an önce doktora gitmelisin. Doktorun, titremene neyin sebep olduğunu belirlemek için testler yapabilir ve izlenecek en iyi yol konusunda tavsiyelerde bulunabilir.[13]

İpuçları

  • Acaba üşüyor olabilir misin? Titremen geçecek mi diye görmek için bir hırka giy ya da üstüne battaniye ört.
  • Titriyorsan ve hiçbir şey işe yaramıyorsa hasta olabilirsin.

Makale Bilgisi

Luba Lee, FNP-BC bu makalenin ortak yazarıdır. Luba Lee, Tenesse’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hemşiresi’dir. Hemşirelikte Yüksek Lisans derecesini 2006 yılında Tennessee Üniversitesi’nden almıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Stop Shaking, Deutsch: Aufhören zu zittern, Français: arrêter de trembler, Bahasa Indonesia: Menghentikan Tremor, Italiano: Smettere di Tremare, Português: Parar de Tremer, Русский: избавиться от дрожи в теле, Español: dejar de temblar, Nederlands: Stoppen met trillen of schudden, العربية: وقف رعشة الجسم, 中文: 停止发抖, ไทย: หยุดสั่น, Tiếng Việt: Khắc phục chứng run rẩy, 한국어: 몸 떨림 방지하는 법, 日本語: 震えを止める

Bu sayfaya 23.946 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?