Harika lezzetleri tadabilme yeteneği hayatın en büyük zevklerinden biridir. Bazen, hastalıktan veya ilerleyen yaştan dolayı tat alma duyunu kaybedebilirsin. Bu, yemekten zevk almanı zorlaştırır. Yine de endişelenme çünkü çoğu durumda tat alma duyusu kaybı geçicidir ve geri dönebilir. Birkaç basit tedaviyle kısa zaman içinde yine yemeklerin tadını alıyor olacaksın!

Yöntem 1 / 3:
Ev İlaçları Kullanmak

  1. 1
    Sinüziti hafifletmek için kendine Hint yağı masajı yap. Sinüziti hafifletmeyi ve koku ve tat duyularını geri getirmeyi sağlamak için yaklaşık yarım tatlı kaşığı (2,5 ml) Hint yağını bir damla okaliptus yağı gibi bir bitki yağıyla karıştırıp orta derecede bastırarak yüzüne sür. Gözlerinin arasından başlayıp kaşların boyunca kulaklarına doğru ve sonra burnunun iki tarafından aşağıya doğru masaj yap.
    • Bölgesel uygulanan Hint yağı kan akışını artırıp sinüsleri boşaltmaya yardımcı olabilir.[1]
    • Tat ve koku duyuların yakından ilişkilidir ve birinin kaybı diğerini etkileyebilir. Üşüttüğünde, grip olduğunda veya alerjinin sebep olduğu tıkanma sorunu yaşadığında tat alma duyunu kaybetme eğiliminde olmanın sebebi budur.
  2. 2
    Hasta olduğun zaman sıcak çay iç. Bir tencerede veya su ısıtıcısında su kaynatıp suyu bir çaydanlığa dök. Seçtiğin bitki çayının yapraklarını veya çay poşetlerini ekleyip kullandığın çay türüne bağlı olarak genellikle 3 ila 5 dakika olmak üzere uygun süre boyunca demlenmeye bırak. Çayı sıcakken iç.
    • Bir günde istediğin kadar bitki çayı içebilirsin ancak hastalıkla savaşırken günde en az bir bardak içmeyi hedefle.
    • Üşüttüğünde sıcak bitki çayı tüketmen burun deliklerindeki mukusun incelmesini sağlar. Bu, koku ve tat duyularını geri getirir. Aromalı sıcak içecekler de tat tomurcuklarını uyarabilir.
    • Deneyebileceğin çok türde bitki çayı vardır. Papatya iltihap sökücüdür, nane ise mikrop öldürücüdür ve sindirim sistemine iyi gelir. İkisi de hastalıklarla savaşma ve soğuk algınlığı belirtilerini iyileştirmeyi sağlamada çok iyidir.[2]
  3. 3
    Soğuk algınlığıyla mücadele etmek için sarımsağı suyla karıştır. Sarımsak, hastalıklarla savaşmaya yardımcı olan doğal bir antibiyotiktir. En tesirli ilaç için küçük bir bardak suya 1-2 diş ince doğranmış sarımsak koyup bunu hemen iç.
    • Hamile kadınlar ilaç olarak günde bir dişten fazla sarımsak tüketmemelidir.[3]
    • Yemeğine de sarımsak ekleyebilirsin, güçlü tadıyla tat tomurcuklarının canlanmasını sağlayabilir.
  4. 4
    Tıkanıklıkların açılması için buhar solu. 1 veya 2 su bardağı (250 ila 500 ml) suyu büyük bir tencerede kaynat ve ateşten al. Tencerenin kapağını 5 dakikalığına kapat, sonra kapağı kaldırıp sıcaklığı içeride tutması için kafanın üzerine bir havlu örterek yüzünü doğrudan tencerenin üzerine koy ve buharı yüzüne yönelt. 15 dakikaya kadar dayanmayı hedefleyerek buharı mümkün olduğunca uzun süre solu.
    • İstersen suya her birinden 2 tatlı kaşığı (10 ml) olmak üzere kekik, keklikotu ve biberiye ekleyebilirsin.
    • Ayrıca hastalıkla mücadele etmene yardımcı olması için suya yarım su bardağı (120 ml) sirke de koymayı deneyebilirsin.[4]
  5. 5
    Ağız sağlığını korumak için ağzını yağla çalkala. Ağzına 1 veya 2 tatlı kaşığı (5 ila 10 ml) Hindistan cevizi yağı, zeytinyağı veya susam yağı alıp 20 dakika boyunca çalkala. Çalkaladıkça yağ yoğunlaşacak ve tükürdüğünde kremsi olacak. Çalkalamayı bitirince yağı borularını tıkamaması için lavabon yerine çöp kutuna tükür.
    • Ağzını ılık suyla çalkala ve dişlerini fırçala.
    • Yağla gargara yapmak ağzındaki tat duyunu bozabilecek zararlı bakterilerle mücadele edip kötü tatları yok edebilir. Her sabah bir şey yemeden ve içmeden önce yağla gargara yap.[5]
  6. 6
    Ağız sağlığını iyileştirmek için her gün tarçın tüket. Birçok yiyecek ve içeceğe tarçın katabilirsin. Üşüttüysen veya gripsen bir bardak çayın içine yarım tatlı kaşığı (2,5 ml) tarçın ekleyip tatlandırmak için bir damla bal koy ve sıcakken iç.
    • Tarçının sağlık yönünden birçok faydası vardır, bunların arasında iltihap söktürücü ve mikrop öldürücü özellikleri bulunur. Tat alma duyunu zayıflatan soğuk algınlığından ve gripten kaynaklanan şişmeyi azaltmayı sağlar ve ayrıca tat alma yeteneğini etkileyebilecek diş çürümeleri ve diş eti hastalıklarını da önlemeye de yardımcı olur.
    • Her yiyecekte olduğu gibi aşırı miktarda tüketilen tarçın da sağlığını kötü yönde etkileyebilir. Kendini günde 1 ila 2 tatlı kaşığı (5 ila 10 ml) ile sınırlandır. Altta yatan herhangi bir sağlık sorunun yoksa sorun yaşamazsın. Emin değilsen her zaman doktoruna danış.[6]
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Yaşam Tarzında Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Çinko bakımından zengin olan yiyecekler ye. Koku ve tat kayıpları bazen çinko eksikliğinden kaynaklanabilir. Çinko, vücudun düzgün çalışması için çok önemlidir ancak vücutta uzun süreli depolanmaz. Bu yüzden besinlerinden sürekli çinko alman gerekir.
    • İstiridye, dana eti, kabak çekirdeği, tahin, siyah çikolata, yengeç, ıstakoz ve fasulye çinko bakımından zengindir.
    • Bazen çinko takviyesi gerekli olur ancak önce doktoruna danışmadan bunu yapma. 100 ila 200 miligram çinko günlük ihtiyacın olan çinko miktarını karşılar. Bu miktardan fazla çinko tüketmek demir ve bakır seviyelerinin düşmesine, kusmaya ve sindirim sistemiyle ilgili sorunlara sebep olabilir.[7]
  2. 2
    Günde yaklaşık 8 su bardağı su iç. Kuru bir ağız, tat ve koku duyuları kaybı yaşamana sebep olabilir. Yeterince su tüketmek ayrıca genel anlamda sağlıklı olmak ve tat duyunu azaltabilecek soğuk algınlıklarını önlemek için de harika bir yoldur.
    • Nadiren susuyorsan ve idrarın berrak veya açık sarıysa sıvı alımın muhtemelen yeterlidir.
    • Bazı insanların yeterli derecede su tüketmiş olmaları için günde 8 bardaktan daha fazla veya daha az suya ihtiyaçları olabilir. Ortalama olarak kadınların yaklaşık 11,5 su bardağı (2,75 litre) sıvıya ihtiyacı varken erkeklerin yaklaşık 15,5 su bardağı (3,75 litre) sıvıya ihtiyacı vardır.[8]
  3. 3
    Düzenli olarak dişlerini fırçala ve diş ipi kullan. Diş hijyenini korumak diş eti hizasında biriken plakların sebep olduğu diş eti hastalığının erken evresi olan diş eti iltihabını önlemek açısından önemlidir. Diş hastalıkları ve çürümenin yanı sıra diş etlerinde aşırı plak birikmesi tat duyunda bozulmaya sebep olabilir, bu yüzden diş ipi kullanarak ve dişlerini günde iki kere en az iki dakika boyunca florürlü diş macunuyla fırçalayarak ağzını sağlıklı tut.[9]
  4. 4
    Sigara içiyorsan sigarayı bırak. Bir anda bırakmak, sakız veya tükettiğin nikotin miktarını kademeli olarak azaltan bir bant gibi bir nikotin yerine koyma tedavisi görmek ya da beyin kimyanı değiştirerek canının istemesini ve yoksunluk belirtilerini azaltan Champix veya Zyban gibi reçeteli bir ilaç almak gibi yöntemleri senin işine yarayanını bulana kadar dene.[10]
    • Sigara içmek sadece genel sağlığın için kötü olmakla kalmaz, aynı zamanda yiyeceklerin tadını alma yeteneğini de bozabilir. Bıraktıktan sonra iki gün kadar kısa bir zaman içinde tat duyunu yeniden kazanabilirsin.[11]
    • Bu gerçekten zorlayıcı olabilir ancak sigarayı bırakmaya çalışmaktan vazgeçme çünkü çok fazla yöntem var ve biri senin için işe yarayacaktır. Bazı sigara kullanıcıları sigara içmekle bağlantılı olan zihinsel ve fiziksel alışkanlıklardan kurtulmayı sağlamak için hipnoz, akupunktur ve meditasyon yöntemlerini kullanarak sigarayı bırakmayı başarmışlardır.[12]
  5. 5
    Yaşın ilerledikçe yemeklerinde ekstra baharat ve tatlar kullan. Yaşlandıkça tat alma duyun doğal olarak azalır.[13] Tat tomurcuğu kaybını telafi etmek için yemeklerine reyhan, keklikotu, kişniş ve karabiber gibi baharatlar ve otlar ekleyerek yemeğinden daha fazla tat alabilirsin.
    • Beslenme biçimin elveriyorsa yemeğinden daha fazla tat almak için sebzelerin üstüne peynir, tereyağı, zeytinyağı ve kızarmış kuruyemiş ekle.
    • Aşırı tuz ve şeker eklemekten kaçın, bu sağlıksız olur.
    • Birçok malzemeyi birleştirip bireysel lezzetleri maskeleyen güveç gibi yemeklerden uzak dur. Bu, tadın etkisini azaltabilir.[14]
    • Baharatlarının çok eski olmamasına dikkat et çünkü baharat zamanla tadını kaybeder.[15]
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Tıbbi İlaçlar Almak

  1. 1
    Burun yollarını açmak için dekonjestan veya antihistamin al. Tat alma kaybının sebebi soğuk algınlığı, grip veya mevsimsel alerjiyse tıkanmış burun yollarını açmak için reçetesiz ilaçları deneyebilirsin. Bu, koku ve buna bağlı tat alma duyularının daha çabuk geri gelmesini sağlar.[16]
    • Dekonjestanlar hap, sıvı veya burun spreyi şeklinde olur. Psödoefedrin içeren bazı reçetesiz ilaçlar tüm eczanelerde bulunur ve bunları almak için reçetenin olması gerekmez.[17]
  2. 2
    Bakteriyel enfeksiyonun varsa antibiyotik için reçete yazdır. Bakteriyel sinüzit ve boğaz ve tükürük bezleri iltihapları tat alma duyunun azalmasına yol açabilir. Doktoruna danış ve düzgün bir teşhisten sonra bu sorunları tedavi etmek ve tat alma duyunun geri dönmesini sağlamak için reçeteli antibiyotik al.[18]
    • Tıp camiasında antibiyotik tedavisini tamamlamak veya belirtilerin düzeldiğinde bırakmak konusunda tartışmalar vardır. Henüz net bir fikir birliği olmadığı için ilacını ne kadar süre alman gerektiği ve belirtiler düzeldikten sonra almaya devam edip etmemen gerektiğiyle ilgili doktoruna danış.[19]
  3. 3
    Uzun süren tat kaybın varsa bir kulak burun boğaz uzmanına danış. Kulak burun boğaz doktoru; kulak, burun, boğaz, ağız ve gırtlakla ilgili sorunlarla ilgilenen bir uzmandır. Soğuk algınlığı veya yaşlanmayla bağdaştırılamayan tat kaybı yaşıyorsan bu uzmanla görüşmelisin; o tat kaybının boyutunu teşhis edebilir ve altta yatan sorun için bir tedavi yolu bulmanı sağlayabilir.
    • Kulak burun boğaz uzmanı kulaklarını, burnunu, boğazını ve ağzını muayene edecek ve alabildiğin en düşük yoğunluktaki tat özelliğini belirlemek için bir test yapacaktır. Senden farklı kimyasal yoğunlukların tadını yudumlayıp sonra tükürerek karşılaştırman istenebilir veya kimyasallar doğrudan dilinin yüzeyine uygulanabilir.[20]
    • Parkinson hastalığı, alzaymır, çoklu doku sertleşmesi ve yüz felcinin de aralarında bulunduğu belli hastalıklar tat alma duyusunda azalmaya sebep olabilir, bu yüzden uzun süren bir tat duyusu kaybı yaşıyorsan bir doktor tarafından muayene edilmen önemlidir.[21]
  4. 4
    Doktorun tavsiye ederse ilaçlarını değiştir. Bazen tat duyusu kaybına diğer hastalıklar için aldığın ilaçlar sebep olur. Örneğin, kanser için yapılan kemoterapi tat alma duyunun bozulmasına veya değişmesine sebep olabilir.[22] İlacı veya dozu değiştirip değiştiremeyeceğini öğrenmek için doktoruna danış.[23]
  5. 5
    Burun polipleri için tıbbi tedavi gör. Tat kaybına bazen sinüslerinde veya burun yollarında asılı duran yumuşak, ağrısız, kanserli olmayan oluşumlar olan polipler sebep olur.[24] Burun polipleri, ilaçlarla ve daha inatçı durumlarda ameliyatla tedavi edilebilir.
    • Doktorun burun poliplerini küçültmek ve iltihabı azaltmak için reçetene kortikosteroidler yazabilir.
    • İlaçlar burun poliplerini azaltmada veya yok etmede yetersiz kalırsa doktorun endoskopik ameliyat yapabilir. Cerrah burun deliklerine kameralı bir tüp yerleştirir ve sonra polipleri almak ve muhtemelen sinüslerinden burun yollarına açılan kısmı büyütmek için minik aletler kullanır. Bu ameliyat yaklaşık iki hafta iyileşme süresi olan tipik bir ayakta tedavi işlemidir.[25]
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Bitkisel Yöntemlerle Penis Nasıl Büyütülür?

wikiHow

Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?

wikiHow

Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?

wikiHow

Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?

wikiHow

Kasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Regl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?

wikiHow

Vajinal Akıntı Nasıl Kontrol Altına Alınır?

wikiHow

Ayaktaki Su Toplaması Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Morluk Nasıl Daha Çabuk İyileştirilir?

wikiHow

Evde Ateş Nasıl Düşürülür?

wikiHow

Yüzden Nasıl Kilo Verilir?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarlar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler. Bu makale 65.046 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 65.046 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam