Tansiyon Hızla Nasıl Düşürülür?

3 Kısım:Tansiyonunu Beslenme Yoluyla DüşürmekDüşük Tansiyonlu Bir Yaşam Tarzı SürmekTansiyonu İlaçla Düşürmek

Tansiyonun anormal derecede yüksekse mümkün olduğunca çabuk düşürmem gerekir. Bunu, yalnızca beslenme ve yaşam tarzını değiştirerek yapmanın yolları var ama hâlihazırda hipertansiyonun varsa en iyisi doktorunun sana ilaç vermesi olabilir. İşte mevcut seçenekler hakkında bilmen gerekenler.

Kısım 1
Tansiyonunu Beslenme Yoluyla Düşürmek

  1. 1
    Dengeli beslen. Tam tahıllardan, meyvelerden, sebzelerden ve süt ürünlerinden oluşan bir beslenme, tansiyonunu 14 mmHg’ye kadar düşürebilir, özellikle de bu beslenme minimum oranda doymuş yağlar ve kolesterol içeriyorsa.[1]
    • Beslenmedeki değişiklikler genellikle tansiyonunu düşürmenin ilk adımıdır. Dengeli beslenmekten başka bir şey yapmazsan etkileri yavaş görülebilir ama tansiyonu düşürdüğü bilinen yiyecekleri yemeye odaklanırsan ve beslenme değişikliklerine aktivite ve yaşam tarzı değişikliklerini de eklersen, tansiyonun çok daha hızlı düşecektir.
    • Tansiyonunu olması gereken seviyeye düşürdükten sonra, arada bir kendini bir gofret ya da kurabiyeyle şımartabilirsin ama tansiyonunun yeniden fırlamaması için çoğu zaman böyle bir beslenme tarzından kaçınmalısın.
  2. 2
    Tuz kullanma. Sodyum (Na), tansiyonun baş düşmanıdır. Sodyum alımında küçük bir düşüş çoğunlukla tansiyonunu 2 ila 8 mmHg düşürebilir.
    • Sodyum alımını günde 2300 mg ya da daha azıyla sınırlandır. Yaşın 51’den büyükse ya da tansiyonunun yükselmesine neden olan başka sorunların varsa günde maksimum 1500 mg sodyum al.
    • Aşırı miktarda tuz içerebilen işlenmiş gıdaların etiketlerine de bakmalısın.[2]
    • Yiyeceklerine tat katmak istiyorsan bunu birçok bitki ya da baharat kullanarak güvenli bir şekilde yapabilirsin. Özellikle bazı bitkiler ve baharatlar tansiyonunu düşürmeye gerçekten yardımcı olabilir.
      • Arnavut biberi, kan damarlarını genişletir ve kan akışını iyileştirir.[3]
      • Zerdeçal genel olarak vücuttaki yangıyı azaltır, böylece kardiyovasküler fonksiyonu iyileştirir ve tansiyonun düşmesini sağlar.[4]
      • Sarımsak hem kolesterolü hem de tansiyonu düşürür.[5]
  3. 3
    Alkol tüketimini azalt ya da hiç alkol alma. Aslında, az miktarda alınan alkol, tansiyonun düşmesini sağlayabilir. Öte yandan, iki kadehten sonra alkolün olumlu etkileri kaybolabilir. Daha çok miktarda alındığında tansiyonu yükseltebilir.[6]
    • 65 yaşın üstünde olan erkekler ve kadınlar günde bir kadeh şarap veya benzer alkol iiçeriğine sahip başka bir içki içebilirler. 65 yaşın altındaki yetişkinler günde iki bardağa kadar alkol alabilirler.
    • Takip etmen için, bir kadeh ya da bardak 355 ml biraya, 148 ml şaraba ya da 45 ml %40 alkollü içeceğe denktir.
    • Az ya da orta miktarda alındığında şarap ve diğer alkollü içecekler, tansiyonu 2 ila 4 mmHg düşürebilir.
    • Ancak, bunun sadece zaten içki içiyorsan faydalı olduğunu aklında bulundur. Düzenli olarak alkol almıyorsan sonuçlar daha az belirgin ve daha risklidir.
    • Aşırı miktarda alınan alkol, tansiyon ilacının etkisini azaltabilir.
    • Alkol tüketimini tavsiye edilen limitlerde tutma konusunda zorlanıyorsan en iyisi içkiyi bırakman.
  4. 4
    Süt iç. Sütte bol miktarda potasyum ve kalsiyum bulunur ve bu besin maddelerinin her ikisinin de düşük tansiyonla bağlantısı bulunmuştur. Süt ürünleri, tansiyonu düşürmeye faydalı olabilecek D vitamini de içerir.
    • Doktoruna, az yağlı sütün mü yoksa yağsız sütün mü tam yağlı sütten daha iyi olduğunu sor. Tam yağlı süt, az yağlı ya da yağsız süte kıyasla tansiyonu daha fazla düşürebilir ama bunun başka riskleri de olabilir. Tam yağlı sütte palmitik asit bulunur; bazı araştırmalara göre bu asit, kan damarlarını gevşetmekten sorumlu iç sinyalleri engelleyebilir. Sonuç olarak, kan damarların büzülü kalır ve tansiyonun düşmez.[7]
  5. 5
    Ebegümeci çayı iç. Günde üç kupa içersen ebegümeci içeren bitki çayları tansiyonunu hızla ve önemli ölçüde düşürebilir.[8]
    • Çayı soğuk ya da sıcak içmeden önce altı dakika beklet.
    • Günde üç kez ebegümeci çayı içmekten başka tedbirlere başvurmuyorsan, sistolik tansiyonunu altı hafta içinde yedi birim kadar düşürebilirsin.[9]
    • Ebegümeci çayı, kan damarlarını güçlendiren, daralmalarını ve tansiyonunun fırlamasını önleyen antosiyanin ve başka antioksidanlar içerir.
    • Kolesterolünü düşürmek için simvastatin gibi bir ilaç kullanıyorsan, ebegümeci çayı içmeden önce doktorunla konuş.[10]
  6. 6
    Bir bardak turna yemişi suyu iç. Bir bardak düşük kalorili turna yemişi suyu, tansiyonunu bir kadeh kırmızı şarap kadar etkili biçimde düşürebilir.[11]
    • Turna yemişi suyu, Proantosiyanidinler olarak bilinen antioksidanlar içerir. Bu besin maddeleri, vücudun ET-1 üretimini sınırlandırır. ET-1, kan damarlarını büzdüğü ve tansiyonu çıkardığı bilinen bir bileşiktir.[12]
  7. 7
    Tansiyonu düşüren meyve ve sebzeleri ye. Meyveler ve sebzeler genel olarak dengeli beslenmenin önemli bir parçasıdır ama bazıları, tansiyonu düşürmekte bilhassa etkilidir.
    • Kivi ye. Amerikan Kalp Birliği tarafından yürütülen bir araştırmada, bilim insanları sekiz haftaya kadar günde üç kivi yemenin tansiyonu çarpıcı bir şekilde düşürebildiğini keşfettiler. Kivi, lutein adlı bir antioksidan bakımından zengindir.[13]
    • Bir dilim karpuz ye. Karpuzda lif, likopen, A vitamini ve potasyum vardır ve bunların hepsi düşük tansiyonla ilişkilidir. L-Sitrülin/L-arginin adında bir amino asit de içerir; ilk araştırmalar bunun tansiyonu düşürmeye yardımcı olabildiğini işaret etmektedir.[14]
    • Beslenmende potasyum bakımından zengin meyve ve sebzelerden bolca bulundur. Bilim insanları beslenmede potasyumun tansiyonu düşürmeye yarayan çok önemli bir takviye olduğu konusunda genellikle hemfikirdirler. İyi potasyum kaynakları arasında bezelye, muz, patates, domates, portakal suyu, Meksika fasulyesi, kantalup kavunu, kış kavunu ve kuru üzüm vardır.
  8. 8
    Hindistan cevizi suyu içmeyi düşün. Hindistan cevizi suyu, düşük tansiyonla bağlantılı potasyum, elektrolitler ve diğer besin maddeleri açısından zengindir.
    • West Indian Medical Journal adlı tıp dergisinde yayımlanan bir araştırma, Hindistan cevizi suyunun, katılımcıların %71’inin sistolik tansiyonunu, katılımcıların %29’unun diyastolik tansiyonunu düşürdüğünü işaret etti.[15]
  9. 9
    Daha çok tofu ve soya ürünleri tüket. Soya ürünleri, düşük tansiyonla doğrudan bağlantılı olma ihtimali olan izoflavon adlı besin maddeleri içerir.
    • 2012’deki bir araştırmada, araştırmacılar izoflavon bakımından zengin beslenmelerin, izoflavon bakımından fakir olan beslenmelerden 5,5 birim daha düşük tansiyonla sonuçlanma ihtimalinin yüksek olduğunu buldular.[16]
    • Yeşil çay ve yer fıstığı da sağlıklı miktarda izoflavon içerir.
  10. 10
    Biraz bitter çikolatayla kendini şımart. Çikolata genel olarak flavanol bakımından zengindir. Bu besin maddeleri, kan damarlarının genleşmesini teşvik ederek tansiyonu düşürür.[17]
    • Bütün çikolata türlerinin faydası olsa da bitter çikolata ve saf kakao, sütlü çikolatadan daha konsantredir ve en iyi seçenek bunlar olabilir.
    • Araştırmalar çikolata yemenin, yüksek tansiyonlu kişilerin tansiyonunu düşürebildiğini işaret ediyor ama tansiyonu normal ya da normale yakın kişilerde sonuçlar daha az belirgin.
  11. 11
    Yemeklere acı biberle çeşni kat. Acı biberlerin acı bileşeni olan kapsaisin, tansiyonu düşmeye teşvik edebilir.[18]

Kısım 2
Düşük Tansiyonlu Bir Yaşam Tarzı Sürmek

  1. 1
    30 dakikanı orta tempolu egzersiz için bir kenara ayır. Haftanın çoğu gününde en az 30 dakika egzersiz yapmak, tansiyonunu hızlı ve önemli ölçüde düşürebilir. Hem spor aktiviteleriyle hem de gündelik işlerle egzersizini yapabilirsin.[19]
    • Günlük egzersiz miktarını arttırmadan önce doktoruna danışmalısın. Fiziksel aktiviteni aşırı derecede arttırman seni kalp krizi ya da felç gibi daha büyük risklerle karşı karşıya getirebilir.
    • Rutinine ekleyebileceğin en basit egzersiz, tempolu yürüyüştür. 30 dakika boyunca tempolu yürümek, tansiyonunu aşağı yukarı 8 mmHg düşürebilir.
    • Deneyebileceğin diğer aktivite türleri arasında voleybol, futbol, basketbol, bisiklet, dans, su aerobiği, yüzme ve ip atlama bulunuyor.
    • Faydalı olabilecek gündelik işler arasındaysa araba yıkamak, pencereleri ve yerleri yıkamak, bahçe işleri, tırmıkla yaprak toplamak, kar küremek ve merdiven inip çıkmak.
  2. 2
    Derin bir nefes al. Yavaş, meditasyona yönelik nefesler vücudu rahatlatır, daha fazla nitrik oksit ve daha az stres hormonu üretmesine yol açar.
    • Nitrik oksit, kan damarlarını açarak tansiyonunu düşürür.
    • Stres hormonları, yüksek tansiyonla bağlantısı bulunan bir böbrek enzimi olan renini yükseltir.
    • Sabahları en az beş dakika boyunca derin derin nefes almaya odaklan, her seferinde “karın nefesi” al.
    • Tansiyonu çok daha belirgin şekilde etkilemesi için formal meditasyon öğrenmeyi, yoga yapmayı ya da Çigong veya tai chi yapmayı düşün.
  3. 3
    Çalışarak geçirdiğin saatleri azalt. Haftada 40 saatten fazla çalışmak, tansiyonunun yükselme riskini artırır. Tansiyonunu hızla düşürmen gerekiyorsa, mümkün olduğunda çalışma saatlerini biraz azaltmalısın.[20]
    • Bu özellikle, eğer işin çok yoğun ya da stresliyse önemli. Stres hormonları, kan damarlarının büzülmesine yol açar, bu da kalbinin pompaladığı kanın damarlardan geçmesini zorlaştırır. Sonuç olarak, tansiyonun çıkar.
  4. 4
    Müzik dinle. Günde 30 dakika müzik dinlemek tansiyonun düşmesine yardımcı olabilir, özellikle de derin nefes alma teknikleriyle ve hipertansiyon ilaçlarıyla birlikte yapıldığında.
    • Klasik müzik, Kelt ya da Hint müziği gibi rahatlatıcı müzikler seç.
    • Sadece bir hafta gibi kısa bir süre sonra, sistolik değerlerin inebilir.[21]
  5. 5
    Sigarayı bırak. Nikotin, yüksek tansiyonunun sorumlularından biri. Sigara içiyorsan ya da etrafında içenler varsa bunu hayatından çıkarmak, tansiyonunu hızla düşürmenin bir yoludur.
    • Sigara içtikten sonraki bir saat içinde tansiyonun 10 mmHg ya da daha fazla yükselir. Eğer sürekli sigara içiyorsan tansiyonun sürekli yüksek olur. Aynısı, etrafında sürekli sigara içilen insanlar için de geçerli.[22]

Kısım 3
Tansiyonu İlaçla Düşürmek

  1. 1
    Koenzim Q10 takviyeleri al. Koenzim Q10, düzenli kullanıldığında sistolik basıncı 17 mmHg ve diyastolik basıncı 10 mmHg düşürebilen doğal bir takviye ve antioksidandır. Bu takviye, kan damarlarını genişleterek kalbin kan pompalamasını kolaylaştırır.[23]
    • Bu takviyeyi doktoruna sor. Doktorun, günde 3 defaya kadar 60 ila 100 mg Koenzim Q10 almanı tavsiye edebilir.
  2. 2
    Diüretikleri (idrar söktürücüleri) soruştur. Diüretikler, sodyumun ve suyun fazlasını vücuttan atar.[24]
    • Sodyum, yükssek tansiyonun başlıca sorumlularından olduğu için aşırı sodyumun vücuttan atılması, tansiyonun önemli ölçüde inmesini sağlayabilir.
  3. 3
    Beta-blokerleri bir düşün. Beta-blokerler, nabzın düşmesini sağlar.[25]
    • Sonuç olarak, kalp daha az kan pompalar ve böylece tansiyonun iner.
  4. 4
    ACE inhibitörlerini dene. ACE, “Anjiyotensin Dönüştürücü Enzim”in kısaltmasıdır. Bu enzim vücudun, tüm vücuttaki atardamarların büzülmesinden sorumlu bir kimyasal olan anjiyotensin üretmesine neden olur.[26]
    • ACE inhibitörü, kan damarlarının açılmasını sağlayarak kanın geçişini kolaylaştırır ve tansiyonun düşer.
  5. 5
    Anjiyotensin II reseptör blokerleri hakkında bilgi edin. Bu ilaç, atardamarların büzülmesinden sorumlu anjiyotensinin etkisini doğrudan engeller.[27]
    • Anjiyotensinin kan damarlarını etkilemesi için bir reseptörle bir araya gelmesi gerekir. Bu ilaçlar, reseptörleri engeller ve böylece kimyasalların bir etkide bulunmasının önüne geçer.
  6. 6
    Kalsiyum kanal blokerlerini araştır. Kalsiyum kanal blokerleri, kalsiyumun kalbe ve atardamarlara girmesini engelleyerek etki eder.[28]
    • Kalsiyum, bu bölgelerdeki düz kas hücrelerinin sertleşmesini sağlar. Bu, kalbin atardamarlara kan pompalamak için daha fazla güç kullanması gerektiği anlamına gelir.
    • Bu ilaç, dar kan damarlarını gevşeterek tansiyonu düşürür.
  7. 7
    Alfa blokerleri öğren. Alfa blokerler, atardamarlardaki direnci azaltır.[29]
    • Sonuç olarak, vasküler kaslar gevşer ve kan akışı kolaylaşır.
  8. 8
    Alfa-2 reseptör agonistlerini soruştur. Bu ilaç, otonom sinir sisteminin sempatik kısmının işlevini azaltır.[30]
    • Böylece, daha az adrenalin üretilir. Adrenalin, diğer stres hormonlarıyla birlikte kan damarlarının büzülmesine yol açabilir.
  9. 9
    Alfa-beta-bloker kombinasyonu al. Bunlar, tansiyonu kritik seviyede yüksek olan hastalar için ilk savunma hattıdır ve tansiyonu diğer çoğu ilaçtan daha hızlı düşürür.[31]
    • Bu ilaç, atardamarların direncini azaltır ve nabzının düşmesini sağlar.
  10. 10
    Santral agonistler hakkında bilgi edin. Bu ilaçlar, kan damarlarının kolayca büzülmesini engeller, böylece kanın damarlardan daha kolay akmasını sağlar.[32]
    • Bu etkinin, alfa-beta blokerlerinin yarattığı etkiye benzediğine dikkat et.
  11. 11
    Periferal adrenerjik inhibitörleri öğren. Bu gruptaki ilaçların ana hedefi beyindir.[33]
    • Bu ilaçları alınca, kalbin düz kaslarına ve kan damarlarına mesaj iletmekten sorumlu nörotransmitterler engellenir, böylece bu kan damarlarına büzülmelerini söyleyen mesaj asla yerine ulaşmaz.
  12. 12
    Damar genişletici yani vasodilatör al. Bu ilaçlar yalnızca kan damarlarının gevşemesini sağlar.[34]
    • Sonuç olarak, damarlar genişler ve kanın daha az basınçla akmasına izin verir.

İpuçları

  • Uzun vadede tansiyonu düşürmenin en iyi yollarından biri kilo vermektir. Tansiyon genellikle kilo alındıkça yükselir ve yalnızca 5 kilo vermek bile tansiyonunu önemli ölçüde düşürebilir. Sağlıklı kilo verme, sağlıklı bir beslenmeyle ve egzersiz miktarını artırmakla yapılmalıdır.

Alıntı ve Kaynaklar

  1. http://www.mayoclinic.com/health/high-blood-pressure/HI00027
  2. http://www.heart.org/HEARTORG/Conditions/HighBloodPressure/GettheFactsAboutHighBloodPressure/Common-High-Blood-Pressure-Myths_UCM_430836_Article.jsp#
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4477151/
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4857140/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4103721/
  6. https://www.sciencedaily.com/releases/2008/02/080212174615.htm
  7. http://www.eatingwell.com/nutrition_health/blood_pressure/three_drinks_to_lower_blood_pressure?page=2
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23333908
  9. https://www.webmd.com/heart/news/20081110/hibiscus-tea-may-cut-blood-pressure#1
  10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28925046
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25904733
  12. http://www.eatingwell.com/article/15805/three-drinks-to-lower-blood-pressure/?page=2
  13. https://www.huffingtonpost.com/2011/11/16/kiwis-blood-pressure-apples_n_1097364.html
  14. https://www.sciencedaily.com/releases/2010/10/101013173847.htm
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15892382
göster daha... (19)

Makale Bilgisi

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Lower Blood Pressure Quickly, Español: bajar la presión arterial rápidamente, Italiano: Far Abbassare Velocemente la Pressione del Sangue, Português: Baixar a Pressão Rapidamente, 中文: 快速降血压, Français: faire baisser la tension artérielle rapidement, Русский: быстро понизить артериальное давление, Deutsch: Schnell den Blutdruck senken, Bahasa Indonesia: Cepat Menurunkan Tekanan Darah, Čeština: Jak rychle snížit krevní tlak, Nederlands: Snel je bloeddruk verlagen, 日本語: 速やかに血圧を下げる, हिन्दी: रक्तचाप कम करें, العربية: خفض ضغط الدم بسرعة, Tiếng Việt: Hạ Huyết áp Một cách Nhanh chóng, 한국어: 빠르게 혈압 내리는 법, ไทย: ลดความดันโลหิตแบบเร่งด่วน

Bu sayfaya 172 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?