Tırnak Yemek Nasıl Bırakılır?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Bu Makalede:Tırnak Sağlığını KorumakEllerini ve Ağzını OyalamakTırnak Yeme Önleyici KullanmakTırnaklarını KaplamakHer Seferinde Bir Tırnağı KurtarmakTırnaklarını Yara Bandıyla Kaplamak5 Referans

Tırnak yemek ellerinin çirkin görünmesine neden olan kötü bir alışkanlıktır. Ayrıca tırnaklarına, dişlerine ya da diş etlerine kalıcı olarak zarar verebilir. Neyse ki elimizde tırnaklarını yemekten vazgeçmeni sağlayacak bazı yöntemler var.

1
Tırnak Sağlığını Korumak

  1. 1
    Mümkün olduğunca sık manikür yaptır. Manikür sayesinde tırnaklarının ne kadar hoş göründüğünü fark edince onları bir daha yemek istemeyeceksin. Oje sürmenin de tırnak yeme dürtünü engelleyeceğine şüphe yok çünkü oje yemek ya da manikürünü bozmak istemezsin. Tırnakların harika bir görünüme kavuştuktan sonra onları bu şekilde korumaya odaklanmalısın. Yeni, parlak tırnaklarını göstermenin en iyi yolu da manikür yaptırmaktan geçer.[1]

    Manikürün Sağlığa Faydaları
    Cildi ölü hücrelerden arındırma. Ellerin vücudunun diğer bölgelerine göre daha çok toza ve kire maruz kalır ve bu yüzden de sürekli eski deri hücrelerini değiştirip yenilerini oluşturur. Manikür, derinin yenilenmesi için genel olarak el temizliğini ve nemlendirici bakımları kapsar. Bu sayede ellerin pürüzsüz bir görünüme kavuşur ve zaman içinde kırışıklı görünüm de azalır!
    Hızlanan kan akışı. Nemlendiriciler ve tırnak eti bakımları genellikle deriye masaj yaparak uygulanır ki bu da kan dolaşımını hızlandırmaya yardımcı olur. Bu uygulama acıyı hafifletebilir ve vücut ısısının eşit olarak dağılmasını sağlayabilir.
    Rahatlama. Manikür yaptırmak, gün içinde zihinsel bir mola vermek ve kendini şımartılmış hissetmek için harika bir yol olabilir. Bunu hak ediyorsun!

  2. 2
    Tırnakların nispeten kısa olsun. Basit bir manikür işlemi tırnak sağlığını korumana yardımcı olabilir. Bu sayede tırnakların nispeten kısa kalır ve onları daha fazla yemenin önüne geçilmiş olur.
    • Tırnakların fazla uzuyorsa onları tekrar kes. Tırnak makasını her zaman yanında bulundur. Bir fazlalık olmadığı sürece tırnaklarını yiyemezsin.
  3. 3
    Tırnak etlerini ara sıra geri it. Tırnak yiyen çoğu kişinin tırnak yatağında "yarım ay" bulunmaz çünkü tırnak etleri geri itilmemiştir. Bunu yapmak için, tırnağını daha fazla ortaya çıkaracak şekilde tırnak etlerini parmağına doğru nazikçe it. Bunu duş sonrası ellerin ve tırnakların ıslakken yapmak daha kolaydır.
    • Bu, tırnağının daha uzun görünmesini sağlayıp ona daha çekici bir şekil kazandırır ve tırnak yemeyi bırakman için de teşvik edici olabilir.
  4. 4
    Sağlıklı beslen. Sağlıklı beslenme genel olarak daha iyi hissetmeni ve tırnaklarının kendini yenileyip daha iyi uzamasını sağlayacaktır. Kalsiyum ve magnezyum içeriği zengin olan yiyecekleri tüket ki tırnakların yenilensin ve daha iyi uzasın. Tek neden olmamakla birlikte vücudun tırnak yemeyi istemesi genellikle vücuttaki kalsiyum ve magnezyum eksikliğinden kaynaklanır. Vücut bu maddeyi geri kazanmaya ihtiyaç duyar.[2]

    Tırnaklarının Uzamasını Sağlayacak Besinler
    Protein bakımından zengin besinler: yağsız et (tavuk, bonfile), kuruyemişler, ıspanak, nohut, soya fasulyesi, tam tahıllar
    Çinko bakımından zengin besinler: istiridye, baklagiller, kırmızı et (az miktarda)
    Kalsiyum bakımından zengin besinler: çiya tohumu, kuru fasulye, yeşillikler, kuruyemişler
    Magnezyum bakımından zengin besinler: kabak çekirdeği, bitter çikolata
    Biyotin bakımından zengin besinler: muz, yer fıstığı, mercimek, badem (ya da badem ezmesi)
    Elzem yağ asitleri bakımından zengin besinler: ton balığı, somon, kabuklu deniz ürünleri, yeşil yapraklı sebzeler

  5. 5
    Tırnaklarındaki başarılı sonucu kutla. Yeni tırnaklarını arkadaşlarına ve hatta çok yakın olmadığın insanlara göstermekten korkma. Onlara ellerini göster ve şunu söyle: "Geçmişte tırnak yeme sorunum olduğuna inanabiliyor musunuz?"
    • Ellerinin fotoğraflarını çek ve bu harika görüntünün tadını çıkar. Hayatında büyük değişiklikler yapabildiğini göstermek için bunları görünür bir yere ya da bakımsız tırnaklarına ait bir "öncesi" fotoğrafının yanına asabilirsin.

2
Ellerini ve Ağzını Oyalamak

  1. 1
    Tırnak yemenin yerine geçecek bir alışkanlık bul. Ne zaman tırnak yeme dürtüsü gelse bu yeni alışkanlığı pratik et. Bazı insanlar parmaklarıyla ritim tutmayı, başparmaklarını birbiri etrafında çevirmeyi, ellerini kenetlemeyi veya ceplerine sokmayı ya da sadece ellerine bakmayı sever. Ne istersen yap ama kötü bir alışkanlık olmadığından emin ol. Faydalı bir şey ya da olumlu/olumsuz etkisi olmayan bir şey seç.[3]

    Tırnak Yemenin Yerine Geçecek Alışkanlıklar
    Küçük bir nesneyle oyna. Tırnaklarını yemek yerine elinde oynamak için bir paket lastiğini, bir madeni parayı ve benzeri bir şeyi yanında taşı.
    Tırnak yemeye meyilli olduğun zamanlarda ellerini başka bir şeyle oyala. Tırnaklarını en çok ne zaman yediğini belirle. Arabadayken ya da sınıfta otururken mi yiyorsun mesela? Belirledikten sonra da bulunduğun yere bağlı olarak bunu başka bir alışkanlıkla değiştirmenin yeni bir yolunu bul. Sınıftaysan aşırı derecede ayrıntılı notlar almaya odaklan. Arabanın yolcu koltuğundaysan anahtarlarınla oyna.
    Oyun hamuruna ya da kile şekil ver. Bir "sürpriz yumurta" kabında oyun hamurunu ya da bir parça kili yanında bulundurmaya çalış. Bunlarla oynamak hem keyiflidir hem de tırnak yemeye meyilli olduğun zamanlarda ellerini meşgul eder.
    Cebinde madeni para taşı. Cebinde madeni para bulunmasına özen göster ve tırnaklarını yeme dürtüsü geldiğinde onunla oyna.

  2. 2
    Yeni bir hobi edinerek ellerini oyala. Yeni bir hobi tırnaklarını yemeni engellemekle kalmayıp yeni bir tutkuyu keşfetmeni de sağlayabilir.

    Deneyebileceğin Hobiler
    Evini temizlemek. Bu hobi sayesinde daha temiz bir eve sahip olacaksın ki evde vakit geçirmek muhtemelen daha mutlu hissetmeni sağlayacak.
    Örgü örmek ya da tığ işi yapmak. Örgü örmeyi ya da tığ işi yapmayı öğrendiğinde ailen için harika hediyeler olabilecek birbirinden güzel atkılar, bereler ve kazaklar örebilirsin.
    Koşmak. Egzersiz sayesinde sinirlerinin yatışmasını sağlayan endorfin hormonu salgılanır. Gergin olduğun zamanlarda tırnaklarını yemeye meyilliysen bu senin için faydalı olacaktır.
    Tırnak sanatı. Tırnaklarına oje sürmek ve özgün bir tırnak sanatı uygulamak, tırnak yeme alışkanlığını kontrol altına almanın eğlenceli ve yaratıcı bir yoludur!
    Kil ya da alçı kullanarak objeler yapmak. Bu, tırnak yiyenler için harika bir sanatsal hobidir çünkü alçı kokusu yıkadıktan çok sonra bile parmaklarında kalır. Bu sayede tırnaklarını yemekten soğuyacaksın.

  3. 3
    Ağzını meşgul et. Ciddi etkileri olan, ağızla ilgili yeni bir bağımlılığa sahip olmaktan kaçınman gerekse de birkaç küçük püf noktası sayesinde ağzın meşgul olacak ve tırnaklarını yiyerek geçirdiğin süre de azalacak.

    Ağzını Meşgul Etmenin Yolları
    Gün boyunca sakız çiğne ya da nane şekeri veya meyveli şekerleme ye. Sakız çiğnemekle ya da ağız sulandıran lezzetli bir şekerlemeyi yemekle meşgulsen tırnaklarını yemen çok zor olacaktır. Ayrıca naneli sakız ya da portakallı şekerleme aromalı yenmiş tırnaklarının verdiği his de berbat olacaktır.
    Gün boyunca küçük atıştırmalıklar ye. Kilo almana neden olacağı için çok fazla atıştırmaktan kaçınman gerekse de havuç ya da kereviz sapı gibi sağlıklı atıştırmalıkları yanında bulundurmalısın. Böylece gün boyunca onları kemirebilirsin.
    Yanında bir su şişesi bulundur. Gittiğin her yere yanında su götür ki zayıf anında hemen bir yudum su içebilesin.

  4. 4
    Oje sür. Ojenin parlak rengi dikkatini dağıtacağı için ve tırnak yeme alışkanlığından seni alıkoyacağı için oje sürmek tırnaklarını yemekten soğumana yardımcı olabilir. Ayrıca o hoş görüntüyü bozmak istemeyeceğin için tırnaklarını yemeyi bırakma konusunda daha çok motivasyonun olacak.
    • Sevdiğin bir rengi seç ki ojeyi çıkarmak istemeyesin.
    • Bir desen uygula. Hoşuna giden bir desen sayesinde ojeyi çıkarmak istemeyeceksin.
    • Oje sürmeyi bir hobi hâline getir. Ojeyi uzun süre korursan tırnaklarının tekrar uzama şansı olacak!

3
Tırnak Yeme Önleyici Kullanmak

  1. 1
    Tırnaklarını çiğnemekten kendini soğutmak için onlara tırnak yeme önleyici sür. Kalyon ve Mavala Stop popüler tırnak yeme önleyicilere örnek gösterilebilir ama piyasada pek çok seçenek bulunmaktadır. Mahallendeki eczaneye, mega ya da süpermarkete bak. Bazı seçenekler İnternet'te de bulunabilir.
    • Bu tırnak yeme önleyicilerin hepsi, toksik olmayan, güvenilir bir kimyasal madde içerir ve tadı da çok kötüdür.
    • Uygulamadan önce talimatları oku. Tırnak yeme önleyiciyi genellikle oje süreceğin zaman uygulamaya ihtiyaç duyacaksın. Dalgınlıkla ojeli tırnağı yemeye kalktığında tırnak yeme önleyicinin berbat tadını alacaksın ve böylece aynı davranışı tekrar etmemen gerektiğini hatırlamak daha kolay olacak.
  2. 2
    Solüsyonu tırnaklarına günde birkaç kez uygula. Daha kalıcı olmasını ve tırnaklarının pürüzsüz görünmesini sağlamak için tırnak yeme önleyicinin üstüne bir kat da şeffaf oje sürmek işe yarayabilir. Pürüzsüz yüzey, tırnaklarını yememen gerektiğini hatırlamana da yardımcı olacaktır. (Tek kat uygulamak yeterlidir.)
  3. 3
    Solüsyonu her zaman yanında taşı. Şişeyi çantana, arabana ya da masana koy. Bir kat soyulursa bir kat daha uygula. Bu metodu uygularken süreklilik çok önemlidir.
  4. 4
    Başka bir solüsyon kullanmayı dene. Yukarıda belirtildiği gibi piyasada pek çok tırnak yeme önleyici bulunmaktadır. Biri işine yaramazsa ya da tadına çok fazla alışmaya başlarsan doğrudan başka bir taneye geç ve çabalamaya devam et.
  5. 5
    Tırnaklarını yemeyi bıraktığında da solüsyonu uygulamaya devam et. Tırnaklarını yemeyi bıraksan bile solüsyonu zafer hatırası olarak görünür bir yere koyabilirsin.
    • İlerleyen zamanlarda tekrar tırnaklarını yeme isteği gelirse bunun ne kadar kötü bir şey olduğunu kendine hatırlatmak için solüsyonu koklayabilirsin.

4
Tırnaklarını Kaplamak

  1. 1
    Tırnaklarını ojeyle kapla. Kırmızı gibi cesur bir renk ya da siyah gibi kemirdiğin için soyulan tırnaklarının kötü görünmesine neden olacak bir renk dene. Renkli oje sevmiyorsan şeffaf oje sür ve biraz da tırnak parlatıcı ve uzatıcı veya vazelin uygula. Harika görünen tırnakları yemek daha da zordur.
  2. 2
    Takma tırnak tak. Bu da tırnaklarını kaplamanın bir diğer harika yoludur. Tırnaklarına akrilik takma tırnaklar yapıştırtmayı da kapsayacak şekilde profesyonel bir manikür yaptır. Takma tırnaklar yıllarca dayanır ve onları çıkarttırdığında altındaki kendi doğal tırnaklarına tekrar sahip olursun.
    • Gerçekten kararlıysan özellikle pahalı bir yapay tırnak manikürü yaptırabilirsin. Bu, tırnaklarını yemen ve pahalıya mal olan bu görüntüyü mahvetmen konusunda daha da kötü hissetmeni sağlayacaktır.
  3. 3
    Tırnaklarını eldivenle ört. Eldivenleri arka cebinde taşı ve tırnaklarını yemek istediğinde çıkarıp giy. Yazın ortasında eldiven giyerek komik görünmek daha da çok motive olmanı sağlayacaktır.
    • Yazı yazman ya da özellikle eldivenlerle yapması zor olan başka bir şey yapman gerekiyorsa tırnaklarını yemeyi bırakman konusunda daha da çok motive olacaksın. Tırnak yeme sorunun olmasaydı eldiven giymek zorunda kalmayacağını kendine hatırlat.

5
Her Seferinde Bir Tırnağı Kurtarmak

  1. 1
    "Kurtarmak" için her seferde bir tırnağı seç. Diğerlerine göre daha fazla zarar görmüş bir tırnağın varsa o tırnakla başlamak senin için daha iyi olabilir. Tüm tırnaklar aynı durumda görünüyorsa o zaman istediğin herhangi bir tırnağı seçebilirsin.
    • Alışkanlıktan birdenbire kurtulmak zor geliyorsa tek seferde tek bir tırnak üzerinde çalışmak işleri kolaylaştırabilir. Öyle ki bu yöntem sayesinde birdenbire kendinden çok fazla şey talep etmek yerine yavaş yavaş daha iyi alışkanlıklar kazanacaksın.
  2. 2
    Birkaç günü o tırnağı yemeyerek geçir. Yardım almadan bunu yapabilirsin belki ama desteğe ihtiyaç duyarsan seçtiğin tırnağın bulunduğu parmağın ucuna bir yara bandı sarmayı düşün. Böylece tırnağa erişimin engellenecek ve onu yemen de daha zor bir hâle gelecek.
  3. 3
    O tırnağın diğerlerine göre ne kadar daha iyi göründüğünü fark et. Birkaç gün sonra yenmemiş bir tırnak uzayıp seni ödüllendirecek.
    • Bu süre zarfında seçtiğin tırnağı yeme. Bunu yapmak zorunda hissediyorsan 'korunmayan' tırnaklardan birini ye. Korunmayan tırnaklara ağzını dahi sürmesen de bazen yiyebileceğin başka bir tırnağın olduğunu bilmek bile işe yarar.
  4. 4
    Yemeyi bırakacağın başka bir tırnak seç. Yenmeyen tırnağını bir süre büyüttükten sonra başka birini korumaya başla. Bu süre boyunca birinci ve ikinci tırnakları rahat bırakman önemlidir. Odağını yeni bir tırnağa çevirdikten sonra ilk tırnağı tekrar yiyerek elde ettiğin başarıyı başa sarmak istemezsin!
  5. 5
    Tüm tırnakların için bu alışkanlıktan kurtulmayı başarana kadar süreci tekrar et. Tırnaklarını yeme dürtüsü gerçekten tekrar gelirse bu sefer de yiyebileceğin tek bir tırnağa odaklanarak bu sürecin tersini uygula. Bu, diğer tırnaklarda oluşabilecek zararı sınırlandırmana yardımcı olacaktır.

6
Tırnaklarını Yara Bandıyla Kaplamak

  1. 1
    Yara bantlarını tırnaklarına sar. Tırnağını bandın pedli kısmıyla kapla ve yapışkanlı tarafı da parmak ucunun etli kısmına sar.
  2. 2
    Tırnaklarını yemeyi bırakana kadar bantları hiç çıkarma. Duş aldığında, bantlar ıslandığında veya kirlendiğinde ya da birkaç günde bir bantları yenileyebilirsin.
    • Özel bir durum için bantları çıkarabilirsin. Çıkarmamayı seçersen de o gün aptal gibi görüneceğin için tırnaklarını yememe konusunda daha da çok motive olacaksın.
    • Tırnaklarını uykunda yemediğin sürece bantları gece çıkarmak iyi bir fikir olabilir. Böylece derin "nefes alma" şansı yakalamış olur. Ayrıca çok fazla nemli ya da kirli göründüğünde de bantları çıkarmalısın.
  3. 3
    Birkaç hafta sonra yara bantlarını çıkar. Bir alışkanlığı bırakmak için en az 21 gün geçmesi gerekir. Yani bu yöntemi en az bu süre boyunca sürdürmeye hazır olmalısın. Süre bittikten sonra bantları çıkarabilirsin.
    • Bir alışkanlıktan gerçekten kurtulmak için onun yerine olumlu bir alışkanlık kazanmaya da çalışmalısın. Mesela bant işlemini bilinçli bir şekilde uygularken şekersiz sakız çiğnemeye ya da stres topuyla oynamaya çalış.[4] Kötü bir alışkanlığı olumlu/olumsuz etkisi olmayan bir alışkanlıkla değiştirmek, genelde eskisini bırakmayı daha da kolay bir hâle getirir.
  4. 4
    Tırnaklarının ne kadar güzel göründüğünü fark et. Tırnaklarını tekrar yemeye başlarsan daha uzun bir süre için yara bantlarını tekrar yapıştır ya da bırakmak için başka bir yöntemi dene.
    • Bazı araştırmalara göre bir alışkanlıktan kurtulmak üç aya kadar uzayabiliyor. O yüzden vakit dolmadan kurtulmuş olmayı bekleme.[5] Bantları çıkardıktan sonra bile alışkanlığına ve ondan kurtulma isteğine karşı uyanık ol.
    • Bantları çıkardıktan sonra tırnak sanatı uygulayarak, profesyonel bir manikür hizmeti alarak ya da bir tırnak yeme önleyici kullanarak çabalarını sağlama almayı bir düşün.

İpuçları

  • Unutma ki aşırı derecede tırnak yemek sağlık sorunlarına neden olabilir. Tırnaklarını yerken bakterileri ellerinden ağzına sürekli taşırsın.
  • Ellerini sabun ve suyla yıka ya da el dezenfektanı kullan. Böylece tırnaklarını yemeye kalktığında sonuç olarak sabun tadı alacaksın.
  • Tırnaklarını yemediğin için kendini özel ödüllerle motive et. Mesela bir hafta boyunca tırnaklarını yemezsen arkadaşlarınla özel bir akşam yemeği hazırla ya da kendine güzel bir şey al. Tırnaklarını yeme isteği geldiğinde tekrar yemeye başlarsan ödül hakkını kaybedeceğini kendine hatırlat.
  • Tırnak yemeye ilk nerede ve nasıl başladığını hatırlamaya çalış. Altında stres, sinir ya da sıkıntı kaynaklı bir neden olabilir. Altında yatan gerçek meselenin üstesinden gelmek, tırnak yemeye ve daha fazlasına son verebilir.
  • Arkadaşında da aynı sorun varsa onunla aynı hedefi belirle ve bu alışkanlığa karşı onunla birlikte mücadele et.
  • "Kumbara" sistemini uygula ve ona "Tırnak Yeme Kumbarası" gibi bir isim ver. Kendini tırnaklarını yerken yakaladığın her an kumbaraya belli bir miktar para at. Haftanın sonunda parayı sevdiğin bir hayır kurumuna bağışlayabilirsin.
  • Tırnaklarını yemeden geçirdiğin her bir günü takvimde işaretle. Peş peşe mümkün olduğunca çok gün tırnak yememeye çalış. Sonunda geriye baktığında kendinle gurur duyacaksın ve bu alışkanlıktan kurtulacaksın.
  • Fazladan motivasyon kazanmak için tırnaklarını yemeyen insanların tırnaklarını araştır.
  • Parmaklarına acı sos dök. Böylece tırnak yemekten nefret edeceksin.
  • Elma sirkesini toksik madde içermeyen sıvı yapıştırıcıyla karıştır ve tırnak yemekten vazgeçmek için bunu oje gibi uygula. Kokusu da tadı da kötüdür.

Uyarılar

  • Ne zaman yardım alacağının farkında ol. Tırnak yemek senin için sürekli yaptığın, sık sık tırnak etlerinin kanamasına neden olan ya da tırnak yataklarını bile kaybetme aşamasına geldiğin bir soruna dönüşmüşse tırnak yemeyi kendi kendine bırakamayabilirsin. Eğer durum böyleyse sorununun Obsesif Kompülsif Bozukluk (OKB) gibi daha büyük bir sorunun belirtisi olup olmadığını anlamak için mümkün olan en yakın zamanda bir doktora görün.

Makale Bilgisi

Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

Diğer dillerde:

English: Stop Biting Your Nails, Italiano: Smettere di Mangiare le Unghie, Español: dejar de comerse las uñas, Deutsch: Das Nägelkauen aufgeben, Português: Parar de Roer as Unhas, Nederlands: Stoppen met nagelbijten, Русский: перестать грызть ногти, Français: arrêter de se ronger les ongles, 中文: 戒除咬指甲, Čeština: Jak si přestat kousat nehty, Bahasa Indonesia: Berhenti Mengerikiti Kuku, 日本語: 爪を噛むのをやめる, ไทย: เลิกกัดเล็บ, العربية: التوقف عن قضم أظافرك, Tiếng Việt: Ngừng Cắn Móng Tay, 한국어: 손톱 물어뜯는 습관을 고치는 방법, हिन्दी: रोकें अपना नाखून चबाना

Bu sayfaya 380 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?