Stres Kaynaklı Baş Ağrısı Nasıl Geçirilir?

Ortak yazar: Laura Marusinec, MD

Bu Makalede:İlaç ve Profesyonel Tedavi KullanmakEv Tedavilerinden FaydalanmakYaşam Biçimini DüzenlemekStres Kaynaklı Baş Ağrılarını Önlemek35 Referans

Stres kaynaklı baş ağrısı yaşadığında başının etrafında sıkı bir kemer varmış ve şakaklarının çevresini daha da sıkı sıkıştırıyormuş gibi hissedebilirsin. Kafatasında veya boynunda da ağrı hissedebilirsin.[1] Stres kaynaklı baş ağrısı en yaygın baş ağrısı türü olmasına rağmen bu baş ağrısının sebepleri iyi bir şekilde anlaşılmamaktadır. Uzmanlar bu ağrıların stres, depresyon, kaygı veya yaralanmaya verilen karşılıklarla tetiklenebileceğine inanmaktadır.[2] Doğru tedavi ile rahatlamayı bulabilmelisin.[3]

1
İlaç ve Profesyonel Tedavi Kullanmak

  1. 1
    Reçetesiz satılan baş ağrısı ilacı kullan. Bu ilaçlara parasetamol (Tylenol), ibuprofen (Advil, Motrin) naproksen sodyum (Aleve) ve aspirin dâhildir. Prospektüste tavsiye edilenden fazla kullanma ve baş ağrını hafifleten en düşük dozu kullan.[4][5]

    Reçetesiz İlaçları Dikkatli Bir Şekilde Kullanmak
    Çok sık reçetesiz ilaç kullanmaktan kaçın. Bu ilaçları haftada birkaç günden fazla kullanmamalısın. Ağrı ilaçlarını aşırı kullanmak seni onlara bağımlı yapabilir veya tekrar baş ağrısına sebep olabilir.[6]
    Bu ilaçları kullanırken kafein tüketimine dikkat et. Kafeini ve reçetesiz baş ağrısı ilaçlarını birleştirmek, bunlar ister yüksek dozda olsun ister uzun süre olsun özellikle alkol de kullanıyorsan karaciğer hasarına sebep olabilir.
    Şu durumda doktora danış: 7 ila 10 gün geçtikten sonra hâlâ stres kaynaklı baş ağrısı yaşıyorsan...

  2. 2
    Doktora reçeteli ilaç hakkında sor. Stres kaynaklı baş ağrıların reçetesiz ilaçlarla veya yaşam biçiminde yaptığın değişikliklerle geçmezse doktor daha güçlü bir ilaç reçete edebilir. Bunlara naproksen, indometazin ve piroksikam dâhildir.[7]
    • Bu reçeteli ilaçlar kanama ve mide bozulması gibi yan etkilere sebep olabilir ve kalp hastalıkları riskini artırabilir. Doktor sana bu ilaçları reçete etmeden önce herhangi bir yan etkisi veya komplikasyon olup olmadığını sana söylemelidir.
    • Kronik stres kaynaklı baş ağrıları ve migren yaşıyorsan doktor, ağrıyı hafifletmesi için bir triptan reçete edebilir. Ama uyku ilaçları ve uyuşturucu ilaçlar ender reçete edilmektedir çünkü bunların yan etkileri ve bağımlılık riski vardır.[8]
  3. 3
    Akupunktur dene. Akupunkturda ince iğneler vücudundaki belirli noktalara sokulur. İğneler daha sonra elle veya elektrikle uyarılır. Bu, iğnelerin etrafındaki bölgeye olan kan akışını artırır ve baş ağrısına sebep olabilecek gerilimi veya stresi serbest bırakır.[9]

    Akupunkturu Neden Denemelisin?
    Akupunkturun stres kaynaklı baş ağrılarında işe yaradığı kanıtlanmıştır. Akupunktur sana çok ağrı veya rahatsızlık vermeyecektir. 2012 yılında gerçekleştirilen bir çalışmada akupunkturun hem stres kaynaklı baş ağrılarına hem de migrene iyi gelebileceği gösterilmiştir.[10]
    Akupunkturu her zaman bir akupunktur uzmanına yaptır. İstanbul Akupunktur ve Tamamlayıcı Tıp Derneği’ne ulaşarak lisanslı bir akupunktur uzmanı bul.
    Kuru iğne tedavisini de deneyebilirsin. Kuru iğne tedavisinin temelleri akupunkturdan farklı olarak geleneksel Çin tıbbına dayanmamaktadır. Bu tedavide stresi dindirmek ve kasların gevşemesine yardımcı olmak için akupunktur iğneleri tetik noktalarına sokulur. Doktorlar, fizyoterapistler ve masaj terapistleri gibi eğitimli sağlık uzmanları tarafından uygulanabilir.[11]

  4. 4
    Bir kiropraktöre git. Çalışmalarda lisanlı bir kiropraktör tarafından uygulanan spinal (omurga) manipulasyon tedavisinin özellikle kronik stres kaynaklı baş ağrılarını geçirmede işe yarayabileceği belirtilmektedir.[12][13]
    • Türkiye Kayropraktik Derneği’nden lisanslı merkezler hakkında İnternet sitesinden bilgi alabilirsin. Her zaman eğitimli, lisanslı bir kiropraktöre tedavi uygulat.
  5. 5
    Doktoruna masaj tedavisi hakkında sor. Tıbbi masaj tedavisi, sadece rahatlama amacıyla yapılan masajlardan biraz daha farklıdır. Boyun ve omuzlar için yapılan hedefli masaj tedavisinin stres kaynaklı baş ağrılarını geçirmede ve bunların oluşmasını azaltmada etkili olduğu gösterilmiştir.[14] Doktora tıbbi masaj için seni birine yönlendirip yönlendiremeyeceğini sor.
    • Sağlık sigortası şirketleri masajı karşılamayabilir. Ama doktor seni yönlendirdiyse büyük ihtimalle karşılarlar.
      Masajın kapsam dâhilinde olup olmadığını belirlemek için sağlık sigortası şirketinle konuş.
    • 1981 yılında kurulan ve eğitimli masaj uzmanları yetiştiren Prof. Dr. Ahmet Hamdi Turgut Masaj Okulu’yla iletişime geçerek lisanslı ve sertifikalı masaj terapistlerini buradan bulabilirsin.
  6. 6
    Gözlerini muayene ettir.
    Göz yorgunluğu, bilinen bir stres kaynaklı baş ağrısı tetikleyicisidir.
    Sık sık baş ağrın oluyorsa (haftada iki veya daha fazla) göz muayenesi için bir doktordan randevu al. Görmede zorluk, baş ağrılarına etki ediyor olabilir.
    • Gözlük veya kontakt lens takıyorsan yeni bir muayene yaptırmak için göz doktoruna randevu al. Görme kuvvetin değişebilir ve eski reçeten artık ihtiyacını karşılamıyorsa gözlerini yoruyor olabilirsin.

2
Ev Tedavilerinden Faydalanmak

  1. 1
    Karanlık, sessiz bir odada dinlen. Stres baş ağrılarının ana sebeplerinden biridir. Bir kere stres kaynaklı baş ağrısı yaşadığında ışığa veya sese hassasiyetin olabilir. Bunu yok etmek için loş bir odada otur veya uzan. Gözlerini kapatıp sırtını, boynunu ve omuzlarını gevşetmeye çalış.

    Dinlenmek ve Gevşemek
    Ses ve ışık kaynaklarını kapat. Bilgisayarını, televizyonu ve cep telefonunu kapat ki rahatsız edilmeyesin. Nefes almaya ve gevşemeye odaklanmak için panjurları ve ışıkları kapat.Uzanamazsan: Gözlerini kapat ve onları avcunun içiyle kapat. Göz sinirlerini kapatmak ve gevşemene yardımcı olması için 2 dakika boyunca hafif baskı uygula.
    Basit bir boyun egzersizi yapmayı dene. Avuç içini alnına koy. Başını dik tutarken alnına koyduğun eline alnınla hafifçe basınç uygulamak için boyun kaslarını kullan.[15]

  2. 2
    Derin nefes egzersizi yap. Derin nefes almak, gevşemene ve başın da dâhil olmak üzere bedenindeki stresi azaltmaya yardımcı olabilir. Yavaş, eşit nefes al ve gevşemeye çalış.[16]

    Derin Nefes Alma Adımları
    Gözlerini kapat ve derin bir nefes al.
    Yavaşça nefes ver. Vücudunda gergin hissettiğin yerleri gevşet. Bir sahil, güneşli bir bahçe veya köy yolu gibi seni sakin hissettiren bir yeri veya bir şeyi gözünde canlandır.
    Çeneni göğsüne indir. Yavaşça başınla bir taraftan diğer tarafa yarım daire yapacak şekilde başını döndür.
    Nefes almaya ve yavaşça gevşemeye devam et. Yavaşça nefes ver ve seni sakinleştiren sahneyi aklında canlandırmaya devam et.

  3. 3
    Başına sıcak veya soğuk kompres uygula.
    Sıcak ve soğuk, boynundaki ve başındaki ağrıyı ve kaslardaki gerginliği geçirmede işe yarayabilir.
    • Boynunun arka tarafına veya alnına nemli, sıcak bir havlu veya sıcak bir kompres uygula. Ayrıca uzun, sıcak bir duş alabilirsin ama başına ve boynunun arkasına su akıttığından emin ol.
    • Bir buz torbasını havluya sar ve onu boynunun arkasına veya alnına koy.
  4. 4
    Şakaklarına, alnına ve çenenin arka tarafına nane yağı sür. Nane yatıştırıcı bir etki yapabilir ve herhangi bir rahatsızlık hissini veya ağrıyı rahatlatabilir.[17]
    • Birkaç damla yağ ile masaj yaptığında o bölgede serinlik hissetmelisin. Derin bir nefes al ve oturmak veya uzanmak için sessiz bir yer bul.
    • Hassas bir cildin varsa nane yağını sürmeden önce onu bir veya iki damla zeytinyağıyla veya suyla seyrelt.
  5. 5
    Su veya bitki çayı içerek vücuduna yeterince sıvı al. Başında bir gerginlik hisseder hissetmez birkaç bardak su iç. Veyahut gevşemiş bir ruh hâline geçmek için kendine bitki çayı yap. Vücudunun susuz kalması baş ağrılarını tetikleyebilir.
    • Vücudunu daha çok susuz bırakacağından kafein veya alkol tüketiminden kaçın.
  6. 6
    Yüzüne, başına ve ellerine masaj yap. Üst bedenine hedef odaklı küçük bir masaj yap. Başının arkasını ve yanlarını ovmak için parmak uçlarını kullan. Ardından nazikçe gözlerinin altındaki bölgelere masaj yap.[18]
    • Parmak uçlarını kullanarak kafatasını hafifçe geriye ve ileriye hareket ettir.
      1-1.30 cm’den daha fazla hareket ettirme.
    • Parmak uçlarını her bir parmağının iç kısmı boyunca hareket ettirip avuç içlerini ovabilirsin.
  7. 7
    Baş ağrısını dindirmek için parmakla akupunktur masajını dene. Bu, evde kendi başına yapabileceğin basit bir parmakla akupunktur tekniğidir.[19]

    Parmakla Hafif Akupunktur Masajı Yapmak
    Baş parmaklarını kafatasının tabanının yakına koy.
    Her iki taraftaki hafif girintileri bul. Burası başının boynunla birleştiği yerdir, başının merkezindeki kasın hemen dışındadır. Girintiler başının ortasından yaklaşık 5 cm aşağıda olmalıdır.
    Baş parmaklarınla basınç uygula. Hafifçe içe ve yukarıya doğru basınç uygula ki biraz his hissedebilesin.
    Baş parmaklarını 1-2 dakika boyunca küçük daireler yaparak hareket ettir. Hafifçe basınç uygulamaya ve gerilimi rahatlatmak için masaj yapmaya devam et.

3
Yaşam Biçimini Düzenlemek

  1. 1
    Düzenli olarak egzersiz yap. Fiziksel aktivite sayesinde bedenindeki tüm stresi veya gerilimi serbest bırakabilirsin ve fiziksel aktivite sırasında beyinde endorfin üretilir. Endorfin, bedenindeki ağrıyla mücadele eder.[20]
    • 30 dakika boyunca yürüyüş yap, bisiklet sür veya haftada en az üç kere koşu yap. Egzersiz rutininde istikrarlı ol.
  2. 2
    Duruşunu iyileştirmek için dağ duruşunda dur. İyi bir duruşa sahip olmak kaslarının gerilmesini önlemede işe yarayabilir. Ayrıca başındaki gerilimi de serbest bırakabilir. Dağ duruşu gibi yoga duruşları yapmak, duruşunu iyileştirecek ve seni gevşetecek.[21][22]
    • Bacakların kalça genişliğinde açık olacak şekilde ayakta dur.
    • Omuzlarını düşür ve ellerin yan taraflarında dursun.
    • Karnını çek ve kuyruk sokumu kemiğini yere doğru kıvır.
    • Çeneni göğsüne doğru kıvır. En az 5-10 nefes boyunca bu duruşta kalmaya çalış.
  3. 3
    Sopa duruşunda otur. Bu, duruşunu iyileştirmek ve derin nefes egzersizi yapmak için diğer bir güzel yoga duruşudur.[23][24]
    • Bacaklarını dümdüz uzatak otur.
    • Ayak parmaklarını sana doğru bakacak şekilde bük.
    • Omuzlarını düşür ve ellerini her iki yanında olacak şekilde yere koy.
    • Karnını çek ve kuyruk sokumu kemiğini yere doğru kıvır. Çeneni göğsüne doğru kıvır. En az 5-10 nefes boyunca bu duruşta kalmaya çalış.
    • Bacağını düz uzatmak senin için rahat değilse bağdaş kurabilirsin.
  4. 4
    Monosodyum glutamat (MSG) ve kafein içeren gıdalardan kaçın. Monosodyum glutamat genelde Çin yemeklerinde bulunan bir lezzet artırıcıdır. Bazı insanlarda baş ağrısı oluşur yani bu insanlar monosodyum glutamata reaksiyon verirler. Ama monosodyum glutamat ve baş ağrıları arasında bilimsel açıdan bir bağlantı yoktur.[25] Baş ağrısına sebep olabilecek diğer yiyeceklere şunlar dâhildir:[26]

    Baş Ağrısına Sebep Olabilecek Yiyecekler
    Çikolata
    Peynir
    Amino asit tiramin içeren yiyecekler; bu kırmızı şarapta, eski kaşarda, tütsülenmiş balıkta, tavuk ciğerinde, incirde ve bazı fasulyelerde vardır
    Sert kabuklu yemişler
    Yer fıstığı ezmesi
    Avokado, muz ve narenciye gibi bazı meyveler
    Soğan
    Süt ürünleri
    Domuz pastırması, sosis, salam, tütsülenmiş et gibi nitrat içeren etler
    Fermente veya salamura yiyecekler
    İpucu: Bedeninin nasıl tepki verdiğini görmek için bu yiyeceklerden birini tüketmeden bir hafta geçirmeye çalış.

  5. 5
    Her gün en azından 8 saat uyu. İstikrarlı bir uyku düzeni, beyninin ve bedeninin kaygıdan ve stresten uzak durmasını sağlayacaktır. Kaygı ve stres, stres kaynaklı baş ağrılarının iki büyük sebebidir.[27]

4
Stres Kaynaklı Baş Ağrılarını Önlemek

  1. 1
    Baş ağrısı günlüğü tut. Bu, baş ağrılarının kaynağını bulmana ve bunların oluşmasını önlemek için çevreni ve alışkanlığını nasıl düzenleyebileceğini öğrenmene yardımcı olabilir.[28]

    Baş Ağrılarını İzlemek
    İlk olarak baş ağrısının başladığını fark ettiğin tarihi ve saati yaz.
    Baş ağrısından sonra şu soruların cevaplarını yaz:
    Baş ağrının olduğu gün ne yedin veya içtin?
    Gece kaç saat uyudun?
    Baş ağrısı başlamadan hemen önce ne yapıyordun?
    Baş ağrısı ne kadar sürdü?
    Baş ağrısını durdurmak için herhangi bir yöntem işe yaradı mı?

  2. 2
    Her gün gevşeme ve stres yönetimi tekniklerini uygula. Bu, sabah yogası kursu, 15 ila 20 dakika boyunca meditasyon yapmak veya yatmadan önce derin nefes egzersizi yapmak olabilir.[29][30]
    • Kaygıyı ve stresi uzak tutmak için haftada en az üç kere egzersiz yap.
  3. 3
    Sağlıklı bir yaşam biçimini benimse. Kafein, alkol ve sigaradan kaçın. Gece 8 saat uyu, evdeki ve işteki stresten uzak durarak kendine iyi bak.[31]
    • Monosodyum glutamat içeren veya diğer baş ağrısına sebep olabilen yiyecekler tüketme, dengeli beslen.
    • Her gün çok su iç ve vücudunu susuz bırakma.
  4. 4
    Kronik strese bağlı baş ağrın varsa önleyici ilaçlar hakkında doktora danış. Doktor baş ağrılarının aslında migren veya daha ciddi bir şey olup olmadığından emin olmak için seni muayene edecek. Diğer ağrı ilaçlarına ve tedavilere rağmen baş ağrın devam ederse doktor önleyici ilaç reçete edebilir. Bu ilaçlara şunlar dâhildir:[32]
    • Trisiklik antidepresanlar. Bunlar, stres kaynaklı baş ağrılarını önlemede en yaygın olarak kullanılan ilaçlardır. Bunların yan etkileri arasında kilo alımı, uyku sersemliği ve ağızda kuruluk vardır.
    • Topiramat gbi antikonvulsan ve kas gevşetici ilaçlar. Ancak stres kaynaklı baş ağrılarında antikonvulsanların ve kas gevşeticilerin etkililiğinin belirlenmesi için daha çok çalışma gerekmektedir.
    • Önleyici ilaçların etki etmeden önce sisteminde birikmesi birkaç hafta veya daha fazla zaman alabilir.
      Bu nedenle ilacı kullanmaya başlar başlamaz herhangi bir iyileşme görmezsen sabırlı olup reçete edilen dozu kullanmaya devam et.
    • Doktor önleyici ilacın senin için ne kadar etkili olduğunu görmek için tedavini izleyecektir.

İpuçları

  • Her gün bilgisayar başında çalışıyorsan saat başı kendine 10 dakika ara vermeye çalış. Masadan kalkıp ofiste yürü, bir bardak çay al veya iş arkadaşınla kısa bir sohbet et. Ayrıca gözlerini dinlendirip stres kaynaklı baş ağrısını önlemek için karanlık, sessiz bir yer bulup 10 dakikalığına uzanabilirsin.

Uyarılar

  • Sık ve şiddetli baş ağrılarından yakınıyorsan mümkün olan en kısa sürede doktora görünmelisin. Özellikle de baş ağrın yüzünden geceleri uyanıyorsan veya baş ağrın sabah uyanır uyanmaz başlıyorsa doktora görünmelisin.
  • Baş ağrın birdenbire oluşuyorsa, şiddetliyse ve baş ağrısıyla birlikte kusma, kafa karışıklığı, uyuşukluk, hâlsizlik veya görmede değişiklik varsa acil tıbbi yardım al.

Referans

  1. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000797.htm
  2. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000797.htm
  3. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tension-headache/basics/definition/con-20014295
  4. http://umm.edu/health/medical/altmed/condition/tension-headache
  5. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tension-headache/basics/treatment/con-20014295
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/rebound-headaches/basics/definition/con-20024096
  7. http://umm.edu/health/medical/altmed/condition/tension-headache
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/tension-headache/basics/treatment/con-20014295
  9. http://www.nyacuhealth.com/migraines-and-headaches
göster daha... (26)

Makale Bilgisi

Bu makale ortak yazarlarımızdan biri olan Laura Marusinec, MD ile ortaklaşa yazılmıştır. wikiHow makalelerinin ortak yazarları içeriğimizin mümkün olduğunca tam ve kapsamlı olmasını sağlamak için editörlerimizle yakın bir şekilde çalışırlar.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Relieve a Tension Headache, Français: soulager un mal de tête, Italiano: Alleviare i Sintomi della Cefalea Tensiva, Español: aliviar un dolor de cabeza tensional, Deutsch: Stressbedingte Kopfschmerzen lindern, Português: Aliviar uma Dor de Cabeça Tensional, Русский: избавиться от головной боли напряжения, 中文: 缓解紧张性头痛, Nederlands: Spanningshoofdpijn verminderen, Bahasa Indonesia: Menyembuhkan Pusing Akibat Ketegangan, العربية: التخفيف من ألم صداع التوتر, 한국어: 긴장성 두통 완화시키는 방법, 日本語: 緊張性頭痛を和らげる, Tiếng Việt: Giảm đau đầu căng cơ, ไทย: บรรเทาอาการปวดศีรษะจากความเครียด, हिन्दी: टेंशन से होने वाले सिरदर्द में आराम पायें

Bu sayfaya 172 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?