Belki mutsuz bir ilişkiye son veriyorsun, sevdiğin birini kaybediyorsun, bir işten ayrılıyorsun veya evden uzağa taşınıyorsun. Hatta bir evcil hayvanına veda ediyor olabilirsin. Vedalar, hepimizin er ya da geç yüzleşmek zorunda kalacağı bir şeydir, fakat bunu bilmek durumu hiç de kolaylaştırmaz. Yaşadığın süreç her ne olursa olsun, bil ki yalnız değilsin. Veda etme ve duygularını ayıklama sürecinde sana yardımcı olmak için buradayız.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 9:
Duygularını işle.

  1. 1
    Herkes vedalara farklı tepki verir. Kendini üzgün, kızgın veya yalnız hissedebilirsin. Hatta bir ilişkinin sona ermesinden dolayı rahatlamış hissedebilirsin -özellikle de zor veya karmaşık idiyse- ve dolayısıyla bu da seni suçlu hissettirebilir. Ne hissediyor olursan ol, duygularını "iyi" veya "kötü" olarak etiketleme. Hepsi veda etmenin doğal bir parçasıdır, bu yüzden sadece hislerini kabul et ve bu süreçte kendine karşı nazik ol.[1]
    • Duygularını, sağlıklı olduğu sürece ihtiyaç duyduğun şekilde salıver. Mesela, üzgünsen ve ağlamaklı hissediyorsan kendine ağlamak için zaman tanı. Eğer kızgınsan duygularını bir mektuba yaz veya koşuya çıkarak öfkeni fiziksel olarak serbest bırak.
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 9:
Kişiye senin için ne kadar önemli olduğunu söyle.

  1. 1
    Onun ne kadar önemli olduğunu bilmesini sağla. Birine veda etmeye hazırlanırken, onunla senin hayatına olan etkisi hakkında konuş. Anılarını paylaşarak ve onun etki etmiş olabileceği kararların hakkında konuşarak mümkün olduğunca net ol.
    • Mesela, "Çocukken kurabiye yaparken ne kadar eğlendiğimizi hatırlıyor musun? Mutfakta olmayı ne kadar sevdiğimi o zaman keşfettim ve bugün şef olma nedenim de bu." diyebilirsin.[2]
    • Ayrıca, "Her zaman çok destekleyici, eğlenceli bir arkadaş oldun. Her gün senin gibi olmaya çalışıyorum!" gibi bir şey söyleyebilirsin.

Yöntem 3
Yöntem 3 / 9:
Gerekirse özür dile veya affet.

  1. 1
    Veda etmeden önce eski kırgınlıkları onar. Şüpheleri gidermek için söylenmesi gereken bir şey varsa şimdi onu yapmanın tam zamanı. Kişiyi geçmişte incittiğini biliyorsan veya yapmadığın ve yapmış olmayı dilediğin bir şey varsa ona yürekten özür dile. Ve eğer sürdürdüğün bir dargınlığın varsa bunu daha fazla uzatma ve onu affettiğini bilmesini sağla.[3]
    • Mesela, "Geçen yıl pek yanında olamadığım için özür dilerim. Gerçekten işlerime odaklanmıştım, fakat sana daha fazla zaman ayırmalıydım." diyebilirsin.
    • Veya, "Baba, elinden gelenin en iyisini yaptığını biliyorum. Küçükken yanımda olmadığın için seni affediyorum ve şimdi şu anda birlikte vakit geçirdiğimiz için minnettarım." diyebilirsin.
    • Kırıcı olabilecek bir şeyi paylaşmadan önce düşünceli ol; bunu diğer kişinin gerçekten bilmesi gerekiyor mu yoksa sadece vicdanını mı temizlemeye çalışıyorsun, bunu bir düşün. Mesela, en iyi arkadaşın temelli olarak taşınıyorsa ona kardeşini gizlice öptüğün zamanı gerçekten söylemen gerekiyor mu?
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 9:
Bir veda merasimi düzenle.

  1. 1
    Bu, yüz yüze veda edemediysen yardımcı olabilir. Bir ilişki aniden sona erdiyse veya sevdiğin biri beklenmedik bir şekilde öldüyse istediğin veda için yeterli zamanın olmamış olabilir. Bu veda eksikliği, hayatına devam etmeni zorlaştırabilir. Cenazeler, taziyeler ve anma törenleri, kaybettiğin bir sevdiğine veda etmenin önemli yollarıdır. Ancak, kendi tarzında vedalaşacağın özel bir tören de yapmak isteyebilirsin.[4]
    • Giden kişiye bir mektup yazmayı ve onu kendini o kişiye yakın hissettiğin bir yerde yüksek sesle okumayı dene. Daha sonra mektubu yırtabilir, yakabilir veya bir çekmeceye koyabilirsin.[5]
    • Bir ilişki sona erdiyse eski fotoğrafları ve hatıraları kutuladığın, ardından onları yaktığın veya attığın bir merasim yapabilirsin.

Yöntem 5
Yöntem 5 / 9:
Mutlu anılara odaklan.

  1. 1
    Onunla geçirdiğin zaman için müteşekkir ol. Vedalar gerçekten zordur ve bu konuda üzgün hissetmek normaldir. Yine de bunun, sahip olduğunuz ilişkiyi gölgede bırakmasına izin verme. Bunun yerine, birlikte geçirdiğiniz eğlenceli zamanları düşün ve onun yaşamın üzerindeki olumlu etkilerini düşün.[6]
    • "Bu konuda hâlâ üstesinden gelmeye çalıştığım bir sürü karmaşık hislerim var ama bilmeni isterim ki birlikte paylaştığımız güzel anıların değerini her zaman bileceğim." gibi bir şey söylemeyi dene.
    • Veda etmenin senin için hayırlı olacak taraflarına bile bakabilirsin. Mesela, hayatının son demlerinde ebeveyninle ilgilenmek o vefat etmeden önce eski yaraları iyileştirme şansı vermiş olabilir. Benzer şekilde, bir evliliğin sona ermesi, yeni ve daha sağlıklı bir ilişkiye kapı aralamış olabilir.
    • Yapabiliyorsan veda etmeden önce o kişiyle yeni, olumlu anılar oluşturmaya zaman ayırmaya çalış.[7]
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 9:
Sana destek olan kişilere dayan.

  1. 1
    Çevrendeki insanlara neye ihtiyacın olduğunu söyle. Bu süreci kendi başına aşmaya çalışma. Hayatında sana desteklendiğini ve önemsendiğini hissettiren insanlara ulaş ve onlara neler yaşadığını anlat. Sana nasıl yardımcı olabilecekleri konusunda da açık ol.[8]
    • Mesela, "Bengü gittiğinden beri zamanımı nasıl dolduracağımı bilmiyorum. Bu hafta bir öğleden sonra buluşabilir miyiz?" gibi bir şey söyleyebilirsin.
    • Sadece seni dinleyecek birinin yanında olmasını istiyorsan, "Seninle biraz dertleşebilir miyim diye merak ediyordum." de.
    • Etrafında rahat konuşabileceğin kimse yoksa yas sürecinden geçen kişiler için destek grubu aramayı dene veya çevrimiçi bir gruba katıl.[9]

Yöntem 7
Yöntem 7 / 9:
İhtiyacın olduğu kadar yas tut.

  1. 1
    Bir kaybın yasını tutmak uzun bir süreç olabilir. Bu, doğrusal da değildir. Bir an kendini iyi hissedersin, sonra bir bakarsın sıkıntı basar. Bunun son derece normal olduğunu ve kendini ne zaman daha iyi hissetmeye başlayacağın konusunda belirlenmiş bir sürenin olmadığını unutma. Aslında, bir parçan her zaman bu kaybın için üzülecek olabilir ve bu normaldir. Kendine dikkat etmeye devam et ve acının gelecekte yeni, sağlıklı ilişkiler kurmana engel olmasına izin verme.[10]
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 9:
Kendini başka şeylerle meşgul et.

  1. 1
    Zamanını hobilerle ve hoşuna giden aktivitelerle doldur. Bir süre üzgün hissetmek sorun değil, ancak nihayetinde kendi hayatına geri dönmen gerçekten önemli. Hayatının önemli bir parçası olan bir ilişkiyi yitiriyorsan bunun nasıl göründüğünü yeni bir bakış açısıyla çözmen gerekebilir. Neyse ki, seni mutlu eden şeylere kendini kaptırarak hayatının yeniden dolu ve anlamlı hissettirmesine yardımcı olabilirsin.[11]
    • Bir kitap okumayı, eski bir arkadaşla kahve içmek için buluşmayı, ders almayı ya da ek bir işe girmeyi dene.

Yöntem 9
Yöntem 9 / 9:
Bir terapistle konuş.

  1. 1
    Bir profesyonel, karmaşık duyguları çözümlemene yardımcı olabilir. Sevdiğin birine veda ettikten sonra keder, kayıp veya öfke duygularıyla mücadele ediyorsan bunu tek başına yaşamak zorunda olmadığını anla. Bir terapistle, özellikle de yas konusunda eğitimli biriyle görüşmek, duygularını çözmenin ve yaşadıklarına dair yeni bir bakış açısı edinmenin harika bir yoludur. Bu kişi, ayrıca iyileşme ve hayatına devam sürecini başlatmak için teknikler öğrenmene yardımcı olabilir.[12]
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Nasıl ÖpüşülürNasıl Öpüşülür?
Bir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl AnlaşılırBir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl Anlaşılır?
Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Nasıl Tutkulu ÖpüşülürNasıl Tutkulu Öpüşülür?
Birinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl AnlarsınBirinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl Anlarsın?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Telefon Seksi Nasıl YapılırTelefon Seksi Nasıl Yapılır?
Fransız Öpücüğü Stilinde Nasıl Öpüşülür?
Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Doğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık VerilirDoğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık Verilir?
Hoşlandığın Kızı Nasıl Elde EdersinHoşlandığın Kızı Nasıl Elde Edersin?
Nasıl Flört EdilirNasıl Flört Edilir?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Erkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl AnlaşılırErkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Peggy Rios, PhD
Ortak yazarlar :
Danışman Psikolog (Florida)
Bu makaledeki ortak yazarlar Peggy Rios, PhD. Dr. Peggy Rios Florida’da faaliyet gösteren bir danışman psikologdur. Dr. Rios, 24 yılı aşkın tecrübesiyle anksiyete ve depresyon gibi psikolojik belirtilerle mücadele eden insanlarla çalışmaktadır. Tıbbi psikolojide uzmanlaşmış olup güçlendirme teorisi ve travma tedavisi ile davranışsal sağlık programlarını bir araya getirir. Dr. Rios, yaşamı değiştiren tıbbi durumları olan kişilere destek ve terapi sağlamak için bütünleşik, kanıta dayalı modeller kullanmaktadır. Maryland Üniversitesi'nden Danışmanlık Psikolojisi alanında yüksek lisans ve doktora derecesine sahiptir. Dr. Rios, Florida eyaletinde lisanslı bir psikologdur.
Kategoriler: İlişkiler
Bu sayfaya 289 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam