Soğuk Algınlığı ve Griple Nasıl Mücadele Edilir?

Ortak yazar: Laura Marusinec, MD

Bu Makalede:Vücudun Savaşırken Destek VermekBelirtileri İyileştirmekSoğuk Algınlığı veya Gribi Önlemek22 Referans

Soğuk algınlığı ya da grip seni gerçekten rahatsız edebilir, ancak genellikle tıbbi müdahale gerektirecek kadar ciddi değildirler. Her ikisi de virüstür, ancak gribe genellikle soğuk algınlığından daha hızlı yakalanılır ve hastada daha yüksek ateşe sebep olur. Her ikisi de burun akıntısı, hapşırma ve boğaz ağrısı gibi benzer belirtiler gösterir. Bu nedenle, her ikisi ile mücadele etmede aynı yöntemler işe yarayabilir. [1]

Kısım 1
Vücudun Savaşırken Destek Vermek

  1. 1
    Bol bol dinlen. Sağlıklı bir yetişkin gece sekiz saat uyumalıdır. Eğer soğuk algınlığın varsa ya da grip olmuşsan, çok daha fazla uykuya ihtiyacın olur.[2][3]
    • Şekerleme ihtiyacını yerine getir. Kendini daha iyi hissederek uyandığını göreceksin.
    • Uyku, vücudunun bağışıklık sistemine daha fazla enerji yönlendirmesini sağlar, bu da enfeksiyonla daha hızlı savaşmana yardımcı olur.
  2. 2
    Susuz kalma. Vücudun ateşlendiğinde ya da mukus üretirken su kaybeder. Kaybettiğin suyu yerine koymak için yeterince sıvı aldığından emin ol. [4][5]
    • İyi içecekler arasında su, meyve suyu, sade çorba veya sıcak limon suyu bulunur. Meyve suyu, çorba ve limon suyu da vücut sıvılarındaki elektrolit ihtiyacını karşılamana yardımcı olacaktır.
    • Alkol veya kahve içme, çünkü su kaybına sebep olurlar.
    • Susuz kalmanın önlenmesinin en iyi yolu, yeterince sıvı alman ve böylece susamamandır. İdrarın koyu veya bulanık ise, daha fazla içmen gerekir.
  3. 3
    Tavuk çorbası iç. Bu asırlık tedavi, anti-inflamatuar özelliklere sahip olduğu ve sıvı tutulumunu azalttığı için iyileşmeye yardımcı olur.[6]
    • Beslenme, aynı zamanda enfeksiyonla mücadelede gücünü korumana yardımcı olacaktır.
    • Çorbadaki tuz vücudunda kaybolan elektrolitleri yerine koyar.
  4. 4
    Kendini sıcak tut. Ateşin varsa, düşük bir ateş bile olsa üşüme hissedebilirsin. Bunun sebebi, vücut sıcaklığının oda sıcaklığına göre daha yüksek olmasıdır.
    • Yatağına ilave battaniye al veya sıcak su torbası kullan. Ancak, battaniye ile aşırıya kaçma. Kat kat örtünme, özellikle bebeklerde, vücut sıcaklığını arttırabilir ve seni daha da kötüleştirebilir.
    • Kendini sıcak tutmak titremeyi azaltır ve vücudunun bağışıklık sistemine daha fazla enerji yönlendirmesini sağlar.
  5. 5
    Havayı nemli tut. Buharlı nemlendirici veya vaporizatör kullanmak, nefes almayı kolaylaştırır. [7]
    • Hava nemlendiriciyi geceleri kullanman daha iyi uyumana yardımcı olabilir, çünkü böylece daha az tıkanabilir ve daha az öksürebilirsin.
    • Bir nemlendiricin yoksa radyatöre bir bardak su koyarak veya çamaşır kurutma makinesine ıslak bir havlu koyarak havayı nemlendirebilirsin. Su yavaşça havaya çıkarak buharlaşır.

Kısım 2
Belirtileri İyileştirmek

  1. 1
    Saline damlası ile burnundaki tıkanıklığı gider. Çünkü bu damla sadece tuzlu su içerir ve çocuklar için bile güvenlidir.[8]
    • Bir damlalık kullanarak, her burun deliğine bir kaç damla damlat. Bu, mukusun azaltılmasına ve kurutulmasına yardımcı olacaktır.
    • Saline damlası reçetesiz olarak temin edilebilir ve evde yapılabilir.
  2. 2
    Ilık tuzlu su ile gargara yap. Bu boğaz rahatsızlığını azaltacaktır.[9]
    • Bir bardak suda yarım tatlı kaşığı tuzu erit ve gargara yap.
    • İşin bittiğinde suyu tükür.
    • Tuzlu su güvenli olduğu için, istediğin kadar sık yapabilirsin..
  3. 3
    Reçetesiz satılan tıkanıklık giderici burun spreyleri veya damlalar ile tıkanıklığı azalt. Bu ilaçlar sadece birkaç gün kullanılmalıdır. Daha uzun süre kullanıldığında, burnundaki dokuların iltihaplanmasına neden olabilir, bu da belirtileri daha da kötüleştirir.[10]
    • Damlalığı tıkalı burun deliğine sok ve birkaç damla damlat veya sprey olarak sık. Hemen anında rahatlama olması gerekir.
    • Bu ilaçları çocuklara verme.
  4. 4
    Reçetesiz satılan ağrı kesici ilaçlar ile ateş veya ağrıyı geçirebilirsin. Bu ilaçlar ateş, baş ağrısı, boğaz ağrısı veya eklem ağrısını hafifletir.[11]
    • Yaygın ilaçlar asetaminofen (Tylenol), ibuprofen veya aspirin içerir.
    • Üreticinin talimatlarına uy ve çocuklara ilaç vermeden önce bir doktora danış. Reçetesiz satılan birçok ilaç küçük çocuklara verilmemelidir.
    • Çocuklar ve gençler aspirin almamalıdır. Reye sendromu denilen ciddi bir duruma neden olabilir.
  5. 5
    Balgam söktürücülerle balgam veya mukusu söktür. Öksürük ve soğuk algınlığı ilaçlarında guaifenesin denilen bir balgam söktürücü bulunur. Bu madde, akciğerlerindeki balgam veya mukusun söktürülmesine yardımcı olur.[12]
    • Çok fazla su içmek de balgam söktürmeye yardımcı olur.
  6. 6
    Kuru öksürüğü bir öksürük şurubu ile bastır. Bu sadece öksürüğü azaltır ama enfeksiyonu ortadan kaldırmaz. Fakat öksürük seni uyandırmaya devam ederse, dekstrometorfan içeren bir öksürük şurubu uyumana yardımcı olabilir.[13]
    • Öksürdüğün zaman, vücudun patojenleri ve tahriş edici maddeleri dışarı çıkarmaya çalışıyor demektir. Öksürüğü bastırdığında, bunun olmasını engellersin. Öksürük şuruplarının senin için uygun olup olmadığını öğrenmek için doktorunla konuş.
    • Dört yaşından küçük çocuklara öksürük şurubu verme. Daha büyük çocuklar için şurup şişesindeki talimatları izle. Çocuğunun yaşına uygun talimatlar yoksa bir doktora danış.
    • Bazı öksürük şurupları asetaminofen maddesi veya başka soğuk algınlığı veya ateş /ağrı kesicileri içerir. Bu, onları ve diğer ilaçları asetaminofen ile aynı zamanda almamanın önemli olduğu anlamına gelir. Yanlışlıkla aşırı dozda kullanabilirsin.
  7. 7
    Antiviral ilaçlar al. Gripten ciddi bir şekilde hastalanıyorsan, doktorun antiviral yazabilir.[14]
    • Yaygın antiviraller oseltamivir (Tamiflu) ve zanamivirdir (Relenza).
    • Bu ilaçlar aslında enfeksiyon süresini çok fazla kısaltmaz. Genellikle sadece bir ya da iki gün kadar kısaltır.
    • Yan etkiler asıl gripten daha ciddi olabilir. Oseltamivir gençlerde nadiren hezeyan ve kendine zarara sebep olabilir. Zanamivir, solunum rahatsızlığı olan kişiler tarafından alınamaz. Ayrıca kusmaya da sebep olabilir.
    • Bazı grip türleri dirençli hale gelir.
    • Astım gibi bazı tıbbi rahatsızlıkları olan kişilerde, grip için antiviral ilaçlar kullanmak daha yararlı olabilir.
  8. 8
    Şiddetli enfeksiyon belirtileri gösteriyorsan doktora görün. Aşağıdaki belirtileri olan bir yetişkinsen veya belirtilerin giderek kötüleşiyorsa veya 5-7 gün içinde iyileşmiyorsan, muayene olmalısın:[15]
    • 39.4°C veya daha yüksek ateş
    • Terleme ve titreme ile ateş
    • Renkli balgam veya kanlı balgamlı öksürük
    • Şişmiş bezler
    • Kötü sinüs ağrısı
    • Solunum problemi
    • Göğüs ağrısı veya boyun tutulması
    • Yeterince sıvı içememek veya sık sık kusmak
    • Astım, kanser veya diyabet gibi herhangi bir kronik tıbbi rahatsızlığın kötüleşmesi
    • Yaşlıysan
  9. 9
    Gerekirse çocuğunu doktora götür. Çocukların bağışıklık sistemi daha zayıftır ve komplikasyon olması daha muhtemeldir. Çocuğunda şu belirtiler varsa muayene ettir:[16]
    • Üç aylık veya daha küçük çocuklarda ateş 38°C veya daha yüksek olduğunda.
    • 40°C veya daha yüksek ateş
    • Bitkinlik veya çok uykulu olma hali, günde 3 defadan az idrara çıkma, yeterince sıvı almama, göz ve ağız kuruluğu gibi susuz kalma belirtileri.
    • İki yaşından küçük çocuklar için 24 saatten fazla ateş.
    • İki yaşından büyük çocuklar için üç gün boyunca ateş.
    • Bir veya iki defadan fazla kusma.
    • Karın ağrısı
    • Aşırı uyku hali
    • Şiddetli baş ağrıları
    • Boyun tutulması
    • Nefes alma problemleri
    • Uzun süreli ağlama. Özellikle de sorununu söyleyemeyecek kadar küçük çocuklarda.
    • Kulak ağrıları
    • Geçmeyen öksürük

Kısım 3
Soğuk Algınlığı veya Gribi Önlemek

  1. 1
    Her yıl bir grip aşısı ol. Aşı bağışıklık sistemini, doktorların gelecek sene en sık olmasını beklediği türlere karşı güçlendirecektir.[17]
    • Mükemmel değildir, ama hastalanma sıklığını gerçekten azaltabilir.
    • Aşıyı bir enjeksiyon veya burun spreyi olarak alabilirsin.
  2. 2
    Ellerini sık sık yıka. Bu, el sıkışmaktan, trabzanlara dokunmaktan dolayı almış olabileceğin virüslerle kendini enfekte etmeni önleyecektir.
    • Alkol bazlı el dezenfektanları da etkilidir.
  3. 3
    Kalabalıktan uzak durarak maruz kalma riskini azalt. Çok sayıda insanla küçük, sınırlı bir alanda isen, yakınındaki en az bir kişinin bir şey taşıma riski yüksek olduğundan maruz kalma ihtimalin yüksektir. Bu alanlar: [18]
    • Okullar
    • Ofisler
    • Toplu taşıma araçları
    • Konferans salonları
  4. 4
    Bağışıklık sistemini sağlıklı bir beslenme programı güçlendir. İyi beslenerek, bağışıklık sistemine enfeksiyonlarla hızlı bir şekilde savaşmak için ihtiyaç duyduğu enerjiyi verebilirsin. [19]
    • Bol bol meyve ve sebze yiyerek yeteri kadar vitamin al. Elma, portakal, muz, üzüm, brokoli, bezelye, fasulye, ıspanak, karnabahar, kabak ve kuşkonmaz mükemmel vitamin kaynaklarıdır.
    • Tam tahıllı ekmekler ve kepek, yulaf ezmesi ve tam buğday gibi tahıllar ile yeterince lif al.
    • Yağsız et, kümes hayvanları, fasulye, balık ve yumurta ile vücuduna protein takviye et. Yağlı etlerden kaçın.
    • Paketlenmiş ve işlenmiş gıdalardan kaçın. Bu gıdalarda şeker, tuz ve yağ oranının fazla olma olasılığı daha yüksektir. İhtiyacın olan besini sağlamadan sana kalori verirler.
  5. 5
    Stresini yönet. Stres bağışıklık sistemini zayıflatabilir ve seni enfeksiyonlara karşı daha duyarlı hale getirebilir. Stresi aşağıdaki yollarla azaltabilirsin:[20]
    • Egzersiz. Haftada en az beş kez egzersiz yapmaya çalış. Bu, vücudunun endorfin salgılamasına ve gevşemene yardımcı olur.
    • Yeterince uyumak. Çoğu yetişkin gecede yaklaşık 8 saat uykuya ihtiyaç duyar. Bazı insanların ise 9 ya da 10 saate kadar uyku ihtiyacı olabilir.
    • Meditasyon
    • Yoga
    • Masaj
    • Sosyal destek sağlayan yakın ilişkiler kurmak. Konuşmak seni daha az yalnız hissettirir.
  6. 6
    Doğal ilaçlar dene. Bu yöntemlerin etkinliği tartışmalıdır. Bazı çalışmalar yardımcı olduklarını, bazıları da olmadıklarını söylüyor ancak, sık kullanılan bazı doğal ilaçlar şunlardır:[21]
    • Semptomlar ortaya çıkmaya başladığında C vitamini alırsan hastalık süren kısalabilir.
    • Ekinezya bağışıklık sistemine yardımcı olabilir. Tablet, şurup ve çay gibi çeşitli formlarda mevcuttur. Reçeteli ilaç kullanıyorsan bunu doktoruna danış.
    • Belirtiler başladığında doğru kullanılırsa, çinko da yardımcı olabilir. Ancak çinko burun spreyi kullanma. Koku duyuna zarar verebilir.
  7. 7
    Sigara içmekten veya sigaraya maruz kalmaktan kaçın. Sigara içmek, vücudunun grip ve soğuk algınlığı gibi hastalıklarla mücadele etme yeteneğini zayıflatır. Sigarayı bırakarak veya sigaraya maruz kalmaktan kaçınarak, vücudunu sağlıklı tutmaya yardımcı olacaksın. [22]

Uyarılar

  • Hamileysen, tıbbi sorunların varsa veya başka ilaçlar kullanıyorsan, herhangi bir ilacı, takviyeyi veya bitkisel ilacı doktoruna danışmadan alma. Ayrıca bir çocuğa vermeden önce bir doktora danış.
  • Her zaman üretici talimatlarını oku ve uygula.
  • Reçetesiz satılan ilaçlar bile birbirleriyle etkileşim kurabilir. Tek seferde birden fazla alma. Aynı zamanda, aynı aktif bileşeni olan birden fazla ilacın alınması, aşırı doza yol açabilir.

Referans

  1. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/flu/basics/symptoms/con-20035101
  2. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
  3. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/flu/basics/lifestyle-home-remedies/con-20035101
  4. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
  5. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/flu/basics/lifestyle-home-remedies/con-20035101
  6. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
  7. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
  8. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
  9. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/basics/lifestyle-home-remedies/con-20019062
göster dahası... (13)

Makale Bilgisi

Laura Marusinec, MD bu makalenin ortak yazarıdır. Dr. Laura Marusinec Wisconsin’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Çocuk Doktoru’dur. Doktorluk derecesini 1995 yılında Medical College of Wisconsin Tıp Fakültesi’nden almıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Fight Off a Cold or Flu, Français: lutter contre un rhume ou une grippe, Español: combatir un resfriado o una gripe, Português: Combater um Resfriado ou Gripe, Русский: бороться с гриппом или простудой, 中文: 战胜感冒, Nederlands: Een verkoudheid of griep bestrijden, 한국어: 감기 및 독감 치료하는 법, Tiếng Việt: Chống Cảm lạnh hoặc Cảm cúm, ไทย: ต่อสู้กับโรคหวัดหรือไข้หวัดใหญ่, العربية: مقاومة البرد والإنفلونزا, Bahasa Indonesia: Mengatasi Flu dan Pilek

Bu sayfaya 883 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?