Sigara Nasıl İçilir?

Bu Makalede:Sigarayı YakmakSigarayı İçmek9 Referans

İlk bakışta, sigara içmek oldukça kolay görünür. Ancak dumanı doğru şekilde içe çekmek, tüm sürecin sorunsuz şekilde işlemesine yardımcı olacak bir dizi ince hareket içerir. Sigara içmeden önce, tütün kullanmanın kanser ve kalp rahatsızlıkları dâhil olmak üzere pek çok sağlık problemine neden olduğunu unutma.[1]

Kısım 1
Sigarayı Yakmak

  1. 1
    Paketi sıkıştır. Sigara içmekle alakalı pek çok hazırlık ritüeli vardır ve bunların arasında paketleme ilk sırada gelir. Bunu açılmamış bir sigara paketini ters çevirip bir masaya veya avucuna üç ila altı kez hafifçe çarparak yapabilirsin (avuca çarpma, deveyi tokatlamak adıyla da bilinir).[2] Bu eylem, gevşemiş tütünün bir araya gelmesini ve kâğıdın içinde sıkışmasını sağlar. Dolayısıyla, en azından teoride, sigara biraz daha düzgün yanacak ve daha uzun süre dayanacaktır.
  2. 2
    Paketi aç. Ya açıkta kalmış gümüş folyonun bir ucunu tutup çekerek, ya da kapaklı paketler için önce selofanı, sonra da folyoyu çıkararak paketi aç.
    • Bu aşamada, pek çok kişi ilk sigarayı çıkarır, ters çevirerek tütünlü ucunun yukarı gelmesini sağlar ve bu şekilde pakete geri koyar. Bazı kişiler bunun şans getirdiğine inanır.[3] Bazıları içinse bu eylem sadece diğer sigara tiryakilerinden öğrenilen bir ritüeldir. Her halükarda, bu şanslı sigara en son içilir.
  3. 3
    Bir sigara çıkar. Yeni bir sigara paketi, oldukça sıkı bir şekilde paketlenmiştir. Açıkta kalan sigaraların olduğu kısmı ters çevirip, sigaraların dışarı çıkmasını sağlamak için parmağınla hafifçe paketin altına vur. Sigaralardan biri parmaklarınla tutup çekebileceğin kadar dışarı çıktığında, aynen böyle yap.
    • Neredeyse boşalmış bir paketten sigara almak çok daha kolaydır.
    • Sigarayı paketten parmakların yerine dudakların ve dişlerinle alman çok daha havalı görünür.
  4. 4
    Sigarayı tut. İster parmaklarınla, isterse de ağzınla çıkarmış ol, eninde sonunda sigarayı tutmaya başlayacaksın. Tutuş şekli, herhangi bir kuralın olmadığı tamamen kişisel bir seçimdir,[4] ancak bilmen gereken ve yaygın şekilde kullanılan bazı yöntemler vardır:
    • Klasik. Sigarayı işaret parmağınla orta parmağın arasında, birinci ve ikinci boğum arasında, avuç aşağı bakar şekilde tut.
    • Sofistike. Klasik tutuş gibidir ancak avuç sana dönüktür ve parmaklar yukarı bakar haldedir.
    • Rahat. Sigara orta parmağın ikinci boğumu arkasına yerleştirilir ve işaret parmağı etrafına sarılarak emniyet altına alınır. El, rahat ancak kapalı bir pozisyondadır, avuç sana veya aşağı doğru çevrilidir.
    • Euro I. Sigara başparmak ve işaret parmağı arasında tutulur, avuç ve sigara dışarı bakar haldedir.
    • Euro II. Sigara başparmak ve işaret parmağı arasında tutulur, avuç içe ve hafifçe yukarı çevrilmiştir, sigaranın filtreli ucu ise doğrudan sana dönüktür. Filmlerdeki Nazi casuslarını hep bu sayede tespit ederler (veya sırf sigarayı bu şekilde tutmadıkları için Amerikan casusları da aynı şekilde tespit edilebilir).
    • Avuçlanmış. Sigara başparmak ve işaret parmağı arasına tutturulur ancak avuç içe doğru bakar ve sigara avuçta gizlenir, yanan ucu bileğin iç kısmına dönüktür. Sigara içtiğini açıkça göstermek istemiyorsan kullanışlı bir yöntemdir.
    • Kadınsı. Sigara işaret ve orta parmağın birinci ve ikinci boğumları arasında tutulur. El gevşek bir haldedir ve geriye doğru kıvrıktır, avuç yukarı bakar.
  5. 5
    Sigarayı ağzına koy. Eğer sigarayı paketten ağzınla çıkardıysan bunu zaten yapmışsın demektir. Eğer elinle çıkardıysan filtreli ucunu dudaklarının arasına yerleştir.
    • Bazıları ağzın sağında veya solunda, bazılarıysa ortasında tutmayı tercih eder. Kendin için en uygun olanı diğer insanların içinde ilk defa sigara yakmadan önce öğrenmek istiyorsan bir kalem veya kurşun kalemle deneme yapabilirsin.
    • Eğer Lucky Strike veya Camel Studs gibi filtresiz (“düz”) sigara içiyorsan hangi ucu dudaklarının arasına koyduğunun bir önemi yoktur. Ancak, genel olarak, logo veya markanın bulunduğu uç koyulur.
  6. 6
    Sigarayı yak! Kibrit veya çakmağını sigaranın ucuna yaklaştır ve sanki pipetle milkshake içiyormuş gibi içe doğru em. Sigarayı yakarken içine nefes çekme; sadece tütünü yakmak için kısa ve sıkı emme hareketleri yapman yeterlidir. Fabrikasyon sigaralar genellikle hızlı bir şekilde tutuşur ve bir bütün halinde yanar.

Kısım 2
Sigarayı İçmek

  1. 1
    Dumanı içine çek. Sigaran yandıktan sonra ağzına az miktarda duman al. Yeni başlamışsan çok fazla duman almaktan kaçın; öksürmeye başlayıp yemyeşil olduğunda pişman olursun.
  2. 2
    Dumanı ağzında bir süre tut. Bu sayede dumanı soğutabilir ve boğazını rahatsız etmesini engelleyebilirsin. Bunu yapmak, bazıları aksi fikirde olsa da, dumanın tadını da değiştirecektir. Bunu yapıp yapmamaya deneyimle kendin karar vereceksin.
  3. 3
    Sigarayı ağzından çıkar. Çıkarırken derin bir nefes alarak dumanı ciğerlerine çek. Bunu yapmak boğazının daha az tahriş olmasını sağlayacak ve öksürük refleksinin tetiklenmesini engelleyecektir.
    • Sigara içmenin, dumanın doğrudan ciğerlere çekildiği sarma marihuana sigarası içmek gibi olmadığını unutma.
    • Dumanı içe çekmenin "Fransızlar gibi" denen alternatif bir yöntemi daha vardır. Bu yöntemde, içe çekmeden önce dumanın bir kısmını (dışarı solumadan) havaya bırak ve ağzından çıkar çıkmaz burnunla çek.[5] Bunu mükemmel hâle getirmek için uzun süre boyunca pratik yapman gerekebilir.
    • Sigara içmeye devam ettikçe dumana karşı olan toleransın artacak. Sorunlar da bu aşamada ortaya çıkacak: Duman soluma eylemi için ne kadar tolerans geliştirirsen sigara içmek de o denli kolaylaşacak. Ne kadar çok sigara içersen o kadar çok nikotin almış olacaksın ve nikotin toleransın arttıkça bağımlılığın da artacak. İlk sigaranda hissettiğin şeylerin aynısını hissedebilmek için giderek daha fazla nikotine ihtiyaç duyacaksın, bu da daha fazla sigara içmene neden olacak.
  4. 4
    Elini konumlandır. Sigara içme ritüelinin bir parçası da, sigarayı ağzından çıkardıktan sonra onu tutan elini nereye koyacağındır. Aynı sigara tutuşu gibi, bu konuda da katı kurallar yoktur ancak sigara içen kişinin cinsiyetine göre değişen bazı yaygın uygulamalar vardır.
    • Kadınlar genellikle sigarayı ağız seviyelerinde, belirli bir yöne, avuç yukarı ve el dışarı bakacak şekilde tutarken kollarını omuzdan döndürürler.
    • Erkekler avuçlarını içe doğru tutup ellerini gövdelerinin orta kısmına indirir ve kollarını dirsekten döndürürler.
  5. 5
    Dumanı üfle. Elini uygun konuma götürürken dumanı ağzından veya burnundan üfle. Bunu yapmanın doğru veya yanlış bir yöntemi yok, zaman içinde kendi tercihlerini belirleyeceksin.
    • Bazı kişiler burundan üflediklerinde dumandan daha fazla tat aldığını söylerken, bazıları bunu yapmanın neden olduğu yanma hissini sevmez.
    • Bazı kişiler dumanın ağızlarından yavaşça dışarı doğru “salınmasından” hoşlanır ve yavaş yavaş nefes verirler. Bazıları ise dumanı sertçe dışarı doğru üfler.
    • Pratik yaparak duman halkaları üflemek için ağzını “O” şekline sokmayı ve boğazını kullanarak dumanı dilinin üzerinden ve dudaklarının arasından geçirmeyi öğrenebilirsin.[6]
  6. 6
    Külleri silkele. Sigara içmenin törensel (ancak mecburi) kısımlarından biri de külü silkelemektir. Sigara yandıkça, içilen kısmın ucunda şaşırtıcı derecede inatçı bir kül parçası kalacaktır. Ancak belirli bir noktaya ulaşıldığında, yerçekimi devreye girecek kül yere düşecektir. Eğer sokakta yürüyorsan bu bir problem değildir. Ancak içerdeysen çoğu kişi sigara külünün yere düşmesine kızacaktır, bu nedenle sigara külünü silkelemek için bir kül tablası kullanmak en doğrusudur.
    • Sigarayı tutuş şeklin, onu nasıl silkeleyeceğini de belirleyecektir.
    • Filtreli ucu başparmağına yakın olacak şekilde tutuyorsan kül tablasının üzerinde hızlı bir silkeleme hareketi yeterli olacak ve külün düzgün bir şekilde tablaya düşmesini sağlayacaktır.
    • Başparmağın ve işaret parmağın arasına tutturmuşsan sigaranın ortasına işaret veya yüzük parmağınla hızlı bir şekilde vurman yeterli olacak ve külleri tablaya düşürecektir.
    • Sigarayı kül tablasının kenarına da vurabilir ve küllerin doğrudan tabla içine düşmesini sağlayabilirsin.
  7. 7
    Söndür. Sigarayla işin bittiğinde, ondan güvenli bir şekilde kurtulmak isteyeceksin. Bunu, sigarayı kül tablasına artık duman çıkarmaz hâle gelene dek bastırıp sürterek yapabilirsin. Dışarıdaysan sigarayı sönene dek alev almayan bir yüzeye bastırabilir ve daha sonra uygun bir yöntemle ondan kurtulabilirsin. Hiç kimse sigara izmaritleriyle uğraşmak istemez: İzmarit bırakmak kaba, saygısız ve sosyal bakımdan kabul edilemez bir davranıştır. İzmaritleri pencereden atmak da son derece tehlikelidir ve pek çok orman ve çalı yangının sebebidir. İzmaritlerini sağa sola atarken yakalanırsan ağır para cezasına çarptırılabilirsin. Bir çalı yangınına neden olursan ciddi yasal yaptırımlarla karşı karşıya kalırsın.
    • Sigarayı atmadan önce ne kadar içeceğin ne kadarını içmeyi sevdiğine bağlıdır. Doğal olarak, filtresini içmen mümkün değildir ve filtresiz sigara içiyorsan dudaklarını yakmadan önce ancak belirli bir noktaya kadar içmeye devam edebilirsin.
    • Pek çok kişi sigara filtrenin hemen üstüne gelene veya sigarayı daha fazla ağzına sokamaz hâle gelinceye dek içmeye devam eder.
    • Bazı kişiler ise sigarayı yarısına kadar içtikten sonra söndürür, böylelikle daha duman temiz ve serin kalır.

İpuçları

  • Unutma, sigara içmek sana zarar verir ve hayatını riske atmana neden olur. Eğer bir ebeveynsen çocuklarını annesiz veya babasız bırakma riskini üstleniyorsun demektir.
  • Sigaranın filtreli ucunu yakmamaya dikkat et.
  • Sigara içmeye ilk kez başladığında değişik markaları ve sigara çeşitlerini deneyerek hangilerinin daha çok hoşuna gittiğini öğren. Sadece Türkiye’de bile yüzlerce çeşit bulunur.
  • Mentollü sigaralar, yanan tütün aromasına ek olarak hafif bir nane aromasına ve genellikle soğuk algınlığı ilaçlarıyla bağdaştırılan mentollü bir serinlik hissine sahiptir.
  • Tamamen emilene veya normal solunumla dışarı atılana kadar dumanın küçük bir kısmı bazen birkaç saat boyunca ciğerlerinde kalmaya devam edecektir.
  • Çoğu içici sigarayı sürekli olarak ağzında tutmaz zira bunu yapmak normal şekilde nefes almayı zorlaştırır (dumanı içe çekmeden, bir kısmı zaten filtreden kendiliğinden, daha çekmeden çıkacaktır) ve uç kısımdan gelen sıcak duman burnu yakıp gözlere kaçar. Ancak bazı içiciler bununla baş edebilir.
  • İçe çekmeden az miktarlarda duman emmek, yeterince pratik yapıldıktan sonra ikna edici bir tiryaki portresi oluşturabilir. Duman daha kalın olacak ve solunumda olduğu kadar kuvvetli bir şekilde dışarı üflenmeyecektir.
  • Sigara içenler, içmeyenlere kıyasla hem nikotine, hem tütün içindeki çeşitli kimyasallara (baş dönmesi, mide bulantısı, vs.), hem de karbon dioksitin negatif psikolojik etkilerine karşı çok daha fazla toleranslıdır. Tiryakiler, ilk kez sigara içenlerin yaşadığı o “uçuş” hissini bir daha yaşayamaz.
  • Sigaraya başlayıp başlamamaya karar veremiyorsan başlama zira bağımlılık yapıcı ve çok sağlıksızdır.
  • Sigara içmeyi berbat etme. Yavaş başla ve bir profesyonel olana dek içine çektiğin miktarı azar azar artır!
  • İlk kez içine çekerken dişlerini sık ve onların arasından yavaşça içe doğru çek. Bunu yapmak akciğerlerine aynı anda çok miktarda duman girmesini önler. Ayrıca deneyimli tiryaki arkadaşlarının yanında bir öksürük krizine girmenin neden olacağı utançtan kurtulmanı sağlar!

Uyarılar

  • Bazı ülkelerde reşit olmayan kişilerin sigara içmesi yasaklanmıştır. Bu nedenle, sigara içeceksen öncelikle bulunduğun yerdeki yaş sınırlarını kontrol ettiğinden emin ol.
  • Sigara içmek bir yangın tehlikesi oluşturur. Sigara içmen bittiği zaman tüm içim malzemelerinin ve kül tablalarının tamamen sönmüş olduğundan emin ol ve sigara içerken yanmayı önlemek için gerekli tedbirleri al.
  • Yukarıda listelenen sağlık risklerinin yanında, sigara içmek bazı insanların itici bulduğu bir kokunun üzerine sinmesine neden olur. Düzenli olarak sigara içen birisi, sigara dumanının kokusuna duyarlılığını yitireceği için bu kokunun ne kadar güçlü olduğunun farkına varmayabilir.
  • Reşit olmayanlar adına tütün ürünleri satın alan bir yetişkin, büyük bir para cezasına çarptırılabilir, hakkında kovuşturma açılabilir ve yerel yasalara göre hapis cezasıyla dahi karşı karşıya kalabilir.
  • Nikotin hem psikolojik ve hem de fizyolojik olarak bağımlılık yapar. Bu bağımlılıkların her ikisi de sadece tek bir sigara içmekle başlayabilir. Sigaralar tütünün bağımlılık yapıcı özelliğini artıran katkı maddeleri içerir ve pek çok insan defalarca denemelerine rağmen sigarayı bırakamamaktadır.[7]
  • Sigara içmeye yeni başlayanlar, vücutları nikotine alışma sürecindeyken nikotin zehirlenmesiyle ilgili belirtiler yaşayabilir. Bu belirtilere mide bulantısı, baş dönmesi, nabız artışı ve kan basıncının yükselmesi dâhildir. Sigara içmeye yeni başlıyorsan dikkatli ol zira kısa süre içinde çok fazla sayıda sigara içmek kusmaya neden olabilir.[8]
  • Nikotinin fiziksel etkileri hoş olmasına rağmen, kayda değer bir “uçuş” hissi yaşatmayan büyük psikolojik etkiler ortaya çıkar. Beyin, ilkel ve bilinçsiz bir şekilde nikotinin etkilerinden yanlış bir “ödül” alır. Beyin, bu “ödüle” çok güçlü ilkel bir tepki geliştirerek yanıt verir: nikotin bağımlılığı. Fiziksek değişiklikler meydana gelir. Alıcı reseptör büyümesi, beyinde nikotin seviyeleri azaldığında kullanıcının depresif ve endişeli hissetmesine neden olan kimyasal bir dengesizlik oluşturur. Bu durum, beynin çok sayıda “ödül” kimyasalının salınımını telafi etmeye çalışmasından kaynaklanır.[9]
  • Sigara içmek şunlara neden olabilir:
    • Zamanla tat ve koku alma kabiliyetinin azalması.
    • Amfizem, kronik bronşit ve diğer akciğer hastalıkları riskinin artması. Sigara içenler, akciğer zarları ve boğazları sürekli olarak dumanla tahriş olduğu için akciğer ve boğaz enfeksiyonlarına karşı daha hassastır.
    • Mide asidinin artması. Zira sigara, huzursuz bağırsak sendromunun, duodenum ülserinin ve diğerlerinin belirtilerini kötüleştirebilecek nikotin içerir.
    • Hem erkekler, hem de kadınlar için seksüel problemler veya doğurganlık problemleri. Erkekler ereksiyon problemi ve sperm sayısı düşüklüğü sorunu yaşayabilirler. Kadınlar ise kısırlık ve ortalamadan daha küçük yaşta menopoza girme problemleri yaşayabilirler.
    • Hamile kadınlarda erken doğum, düşük ve doğum kusurlarına neden olma riski.
    • Sigara içerken etrafınızdaki kişilerin, özellikle de kronik kalp sorunlarına veya astım gibi akciğer hastalıklarına sahip olanların sağlığını etkilemek. Eğer yapabiliyorsan, sigarayı sadece belirli bir odada iç. Emin olamıyorsan, dışarıda iç. Halka açık kapalı alanlarda ve/veya iş yerlerinde sigara içmek pek çok yerde yasadışı hâle gelmiştir. Bu yasağa şirket araçları ve büyük ölçüde kapalı olan binalar da dâhil olabilir. Çoğu durumda, bu yasadan haberdar olmanı sağlamak için “sigara içilmez” tabelaları bulunmalıdır.
    • Akciğer, boğaz, ağız, gırtlak, yemek borusu, pankreas ve vücudun diğer yerlerinde kansere neden olur, zira tütün kanserojendir.
    • Kan basıncının ve nabız hızının artması. Bu durum kalp krizi geçirme riskini artırır ve felce neden olabilir. Kronik sigara içicilerinde bu durum kalp hastalığına neden olabilir.
    • Nikotinin etkileri ve oral “ihtiyaçların” karşılanması nedeniyle sigara içen kişinin iştahının azalması. Kilo kontrolü, insanların sigara içmeye devam etmelerinin nedeni olarak sıklıkla gösterdiği bir husustur.
  • Sigara içmekten kaçınman gereken haller:
    • Benzin veya diğer uçucu maddelerin etrafındayken.
    • Bulantı hissine neden olabileceği için miden boşken.
    • Yataktayken. Yatar hâldeyken hiçbir koşul altında sigara içme. Zira uyuya kalma ve eldeki sigarayı düşürüp halıyı tutuşturarak yangın neden olma riski vardır.

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Bir paket sigara
  • Çakmak veya kibrit
  • Kül tablası

Makale Bilgisi

wikiHow bir “wiki”dir. Bu, makalelerimizin çoğunun birden fazla yazar tarafından ortaklaşa yazıldığı anlamına gelir. Bu makaleyi oluşturmak için, zaman içinde makaleyi düzenlemek ve iyileştirmek üzere bazıları isimsiz, 275 kişi çalıştı.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Smoke a Cigarette, Italiano: Fumare una Sigaretta, Español: fumar, Français: fumer une cigarette, Português: Fumar um Cigarro, Deutsch: Eine Zigarette rauchen, Русский: курить сигареты, 中文: 吸烟, Čeština: Jak vykouřit cigaretu, العربية: تدخين السجائر, Nederlands: Een sigaret roken, Tiếng Việt: Hút Thuốc lá, 한국어: 담배 피는 법, 日本語: タバコを吸う

Bu sayfaya 6.976 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?