Her şeyin bir sonu vardır ve buna ilişkiler de dâhildir. Sevdiğin kişiyi unutmak şu an sana imkânsız gibi görünebilir ancak endişelenme; bu tünelin sonunda bir ışık var. Zamanında ve yerinde uygulanan doğru stratejilerle acın azalmaya başlayacak ve yine kendine geleceksin.

Kısım 1 / 3:
Duygularını Dışa Vurmak

  1. 1
    Duygularını bastırma. Ağla. İki gözü iki çeşme ağla. Bir yastığa kapanıp haykır. Duvarlara küfret. Bir ilişkiyi atlatmanın ilk aşamalarında kendini çok üzgün hissedebilirsin. Bu hislerden gerçekten kurtulmak ve hayatına devam etmek için onları kabul etmen gerekir.
    • Araştırmalara göre aşk acısı kendisini beyinde gerçek acı şeklinde gösterebilir. Araştırmalar, kalbi kırılmış katılımcıların beyninin kokain yoksunluğu yaşayan birinin beynine benzediğini göstermektedir. Bununla birlikte, kalp kırıklığının üstesinden gelmenin en iyi yolunun duyguları dışarı yansıtmak olduğu bilinmektedir.[1]
    • İnkâr çözüm değildir. Kötü hisler sırf sen onları görmezden geliyorsun diye seni terk etmez. Aksine, hislerini göz ardı etmen sadece daha sonra patlama risklerini artırır.
    • Duygularını fiziksel olarak açığa vurmaya ihtiyaç duyan biriysen bir spor salonuna gidip üzüntünü bir kum torbası ya da insan modelinden çıkartmayı düşün.
  2. 2
    Kızgınlığa kapılma dürtüsüne karşı koy. Bir tarafın ciddi anlamda kızgın olabilir. Bunda bir sorun yok ancak acına kızgınlık anlamı yüklemek veya onu maskelemekten kaçınmalısın. Kızgınlık, kendini savunmasız hissetmeni azaltabilir; aslında muhtemelen kendini kontrol sahibi hissetmeni sağlar ve eline enerjini yönlendirebileceğin bir şey verir. Bununla birlikte, üzüntünü aşıp şu anki durumu kabullenmenin tek yolu kızgınlığın altında yatan diğer duyguları hissetmene izin vermektir.
    • Kızgınlık ikincil bir histir. Kızgınlığının altında yatan duygular görmezden gelinmiş, hayal kırıklığına uğramış, kullanılmış, sevilmeyen ve reddedilmiş hissetmen olabilir. Bu hislerin hepsi kendini savunmasız hissetmene sebep oluyor, bu nedenle kızgınlığı psikolojik bir kendini yatıştırma yöntemi olarak kullanıyorsun.[2]
    • Kızgınlığının altında neyin yattığını bulmak için kendi kendine yaptığın konuşmaları dinle. Kendini "Beni asla kimse sevmeyecek." diye düşünürken buluyorsan bu reddedilmişlik ya da sevilmezlik hislerini simgeliyor olabilir. Başka hangi duyguları hissettiğini bulabilmek için düşüncelerini bir günlüğüne dikkatle izle.
    • Buna ek olarak, kızgınlığın saplantılı olma eğilimi vardır. Eski sevgilinin veya hoşlandığın kişinin arkasından kötü konuşursan ya da kişinin sana yaptığı her küçük “yanlışa” takarsan düşüncelerin hâlâ sürekli o kişiyle dolu olur. Başka bir deyişle, kızgınlık hayatına devam etmek yerine olduğun yere sabitlenmene sebep olur.
  3. 3
    Kendini şımart. Kendine bir kutu çikolata ya da dondurmalı atıştırmalık al. Aylardır gözlerinin üzerinde olduğu tasarım kol çantasını ya da yeni cihazı satın al. Spaya git ya da herkesin övdüğü yeni bistroda öğlen yemeği ye. Zor bir dönemden geçtiğinden dolayı moralini düzeltmek için kendini biraz şımartman gerekebilir, bunda bir sorun yoktur.
    • İnsanlar genelde kendilerini çok iyi hissetmedikleri zaman canları teselli yiyecekleri çeker. Araştırmalara göre, dikkatli şımartmalar kendini aşırı şımartmadığın ya da sağlığını ihmal etmediğin sürece genelde zararsızdır.[3]
    • Bununla birlikte, kendine sınırlar koymalısın. Borca girersen, bir ev dolusu çöp biriktirirsen ya da 20 kilo alırsan daha önce olduğundan da fazla mutsuz olursun. Kendini şımart ancak imkânlarına bağlı kal ve besleyici olmaktan ziyade yıkıcı olan sağlıksız davranışlardan uzak dur.
  4. 4
    Müzik dinle. Ayrılık şarkıları dinlemek isteyebilirsin. Popüler inanışın tersine, üzücü müzik dinlemek kendini daha kötü hissetmene sebep olmaz. Bu tarz müzik, bir yerde birinin senin hislerini paylaştığını ve hislerinde yalnız olmadığını hissetmeni sağlayabilir. Ayrıca ağlayarak şarkıya eşlik edersen hislerini sağlıklı bir biçimde ifade etmiş olursun. Bitirdiğinde kendini daha iyi hissettiğini göreceksin.[4]
    • Müzik dinlemenin iyileştirici etkileri olduğu bilimsel olarak bilinir. Kalp atış hızını düşürüp stresi azaltabilir.[5]
  5. 5
    Hissizliğe izin ver. Eninde sonunda ağlayıp zırladıktan sonra kendini biraz hissiz veya “ölü gibi” hissedebilirsin. Telaşlanma. Bu birçok insan için gayet normal bir tepkidir.
    • Çoğu kez bu hissizlik saf bitkinlikten kaynaklanır. Ağlamak ve diğer yüksek enerjili duygu şekilleri zihinsel ve fiziksel olarak yorucu olabilir. Sonuç olarak, bu duygu döngülerin bitince kendini başka hiçbir şey hissedemeyecek kadar yorgun hissedebilirsin.
  6. 6
    Arkadaşlarınla konuş. Seni seven bir arkadaşının omzu güvenebileceğin değerli bir araç olabilir. Bazen hislerinden bahsetmen onları açığa çıkartıp hayatına devam etmen için güzel bir yöntem olabilir. Bir arkadaşın, hissettiklerinin normal olduğunu anlamanı sağlayabilir. Ayrıca, yılgınlıklarını açığa çıkartman onları daha iyi anlayıp çözüme kavuşturmanı sağlayabilir.[6]
    • Sana tavsiye verebilecek bir arkadaşınla konuşman senin için iyi olabilir ancak seni dinlemek isteyen herhangi bir arkadaşının da biraz da olsa faydası olur. Duygularını dışa vurman ele aldığın sorunu çözmen kadar önemli olabilir.
    Crisis Text Line

    Crisis Text Line

    7/24 Kriz Danışmanlığı
    Crisis Text Line, metin mesajı aracılığıyla ücretsiz, 7/24 kriz desteği sağlar. Krizde olanlar, eğitimli bir Kriz Danışmanı tarafından aranmak için 741741 numarasına mesaj atabilirler. Tüm ABD’de krizdeki kişilerle 100 milyondan fazla mesajlaşma yapmışlardır ve hızla genişlemeye devam etmektedirler.
    Crisis Text Line
    Crisis Text Line
    7/24 Kriz Danışmanlığı

    İlişkinle ilgili konuşmakta zorlanıyorsan kendine zaman tanı. Crisis Text Line'dan (Kriz Mesaj Hattı) bir danışman şunları öneriyor: “Kişisel ilişkilerle ilgili başkalarına açılmak zor olabilir ve büyük cesaret ister. Bir arkadaş ya da aile bireyiyle hassas konularda konuşmadan önce ne söyleyeceğinin uygulamasını yapmayı dene. Buna alternatif olarak, unutmamak için söyleyeceklerini yaz veya oturup konuşmak için ona sorup zaman belirle. Bunu sadece kendini hazır hissettiğinde yapman gerektiğini unutma. Biraz zaman almasında bir sorun yoktur.”

  7. 7
    Günlük tut. Arkadaşlarını rahat bırakmak istiyorsan ya da rahatça konuşabileceğin arkadaşın yoksa bunun yerine hislerini yaz. Bu uygulama bastırılmış hislerini açığa çıkartıp dışa vurmanı da sağlayabilir. Günlük tutmanın zihinsel sağlığa olan faydaları çoktur. Bu, düşünce ve hislerini açıklığa kavuşturmanı, kendini daha iyi anlamanı, stresi en aza indirmeni, problem çözmeni ve anlaşmazlıkları gidermeni (bunları başka birinin bakış açısından yazarak) sağlayabilir.[7]
    • Günlüğünü ayrıca başkalarına itiraf edecek kadar cesur olmadığın hisleri ya da olayları itiraf etmek için de kullanabilirsin.
  8. 8
    Üzüntü içinde yüzdüğün süreyi sınırla. Üzülmene izin vermen gerekse de kendini hayatına devam etmek için zorlamanın kendi yararına olduğu belli bir nokta olduğunu anlaman da gerekir. Bitmiş ilişkilerin seni hayatın diğer alanlarında büyümekten ve gelişmekten caydırmasına izin vermen sağlıklı değildir. Kendine zaman tanı ancak tekrar dönüp hayatını dolu dolu yaşamaktan da çekinme.
    • Önceden bir tarih ya da genel zaman çerçevesi belirle. Kendine eski sevgilinle olan ilişkinizin ya da hoşlandığın kişinin özlemini çektiğin zamanın yaklaşık yarısı kadar zaman ver. Bu sırada ihtiyaç duyduğun kadar üzül. Bundan sonra hâlâ üzülmek istesen bile kendini hayatına devam etmeye zorla.
    Reklam

Kısım 2 / 3:
Bağları Kopartmak

  1. 1
    Gereksiz irtibattan kaçın. Bu, aramaman, e-posta göndermemen ve söz konusu kişi günlük koşusunu yaparken ona “kazayla” rastlamaman gerektiği anlamına gelir. Birini unutmak istiyorsan kendine iyileşme şansı vermek için ikinizin arasına yeterince mesafe koyman gerekir.
    • Tabii ki bu o kişiyle çalışıyorsan ya da aynı sınıfta derse giriyorsan zor olabilir. Bu durumda yapabileceğin en iyi şey etkileşiminizi günlük hayatında kesinlikle gerekli olan şeylerle sınırlamaktır. Unutmak istediğin kişiden kaçınmak için yolunu değiştirmen gerekmez ancak o kişiyi kasıtlı olarak bulmaya da çalışmamalısın.
    Amy Chan

    Amy Chan

    Renew Breakup Bootcamp'in Kurucusu
    Amy Chan, kalbi iyileştirmek için bilimsel ve spritüel yaklaşım kullanan bir enstitü olan Renew Breakup Bootcamp’in Kurucusu’dur. Psikologlardan ve koçlardan oluşan ekibi sadece 2 yıllık bir çalışma süresi içinde yüzlerce bireye yardımcı olmuştur ve bootcamp kalp yarasına yenilikçi ve bilimsel yaklaşımı nedeniyle CNN, Vogue, New York Times ve Fortune’da yer almıştır. Amy’nin ilk kitabı olan Breakup Bootcamp Ocak 2020’de HarperCollins tarafından yayımlanacaktır.
    Amy Chan
    Amy Chan
    Renew Breakup Bootcamp'in Kurucusu

    Beyninin eski sevgilinin gittiğini kabul etmesi için zamana ihtiyacı vardır. Renew Breakup Bootcamp'in (Aşk Acısından Kurtulma Eğitim Kampı) kurucusu Amy Chan şunları söylüyor: "Biriyle birlikteyken beynin onunla etkileşime girdiğinde bir doz dopamin almaya alışır. Ayrıldıktan sonra sinirsel devrelerinin artık o kişiyle olmadığını dikkate almak için yeniden yapılandırılması gerekir. İrtibatı kesersen zaman içinde bu sinirsel yollar zayıflar. Bununla birlikte, her irtibat kurduğunda, eski mesajlara veya sosyal medya hesaplarına baktığında bu eski sinirsel bağları etkinleştirmiş olursun."

  2. 2
    Siber takibi bırak. Facebook, Twitter, blog, Pinterest veya o kişiyle alakalı diğer sosyal medya hesaplarını kontrol etmeyi bırak. O kişinin o anda ne yaptığına takman sadece hayatına devam etmeni daha zorlaştırır.
    • Arkadaş veya takipçi olarak kalırken takıntının sosyal medya hesaplarını takip etme çekimine karşı koyamıyorsan söz konusu kişiyi arkadaşlıktan çıkart ya da takip etmeyi bırak.
    • Kişi sana daha önce şifrelerine erişim izni verdiyse burnunu sokma veya gizlice takip etme çekimini ortadan kaldırmak için kişiden kibarca şifrelerini değiştirmesini iste.
  3. 3
    Söz konusu kişiyle asla yakınlaşma. Buna hem fiziksel hem de duygusal yakınlık dâhildir. Bu kişiyle olmak seni rahatlatabilir ve hatta kolay da olabilir ancak eski sevgiliyle duygusal anlamda birlikte olmak iyi bir fikir değildir çünkü yakınlık bitince üzüntü sürecinden sil baştan geçmen gerekecektir.[8]
    • Eski sevgilinle “eski günlerin hatrına” tekrar sevişme ya da hoşlandığın biriyle “sadece cinsel ilişki” kurma tuzağına düşme.
    • Unutmak istenen birinin üstüne atlamak iki taraf için de kötü bir fikirdir ancak bu kadınlar için özellikle kötü olabilir. Fiziksel yakınlık kadınlarda bağ ve sevgi hislerini tetikleyen oksitosin hormonunun salgılanmasına sebep olur.[9] Bunun sonucunda, bunu “bünyenden çıkartamazsın”. Aksine, kendini diğer kişiye eskisinden de fazla bağlı hissedersin.
    • Duygusal yakınlık, ikiniz de daha önce duygusal anlamda birbirinize yakın olmuş olsanız da aynı derecede riskli olabilir. Bu tür bağ daha derin bir seviyede gerçekleşir, bu da kendini söz konusu kişiden ayırmanı daha da zorlaştırır.
  4. 4
    Hatıraları bir kenara kaldır. Unutmaya çalıştığın kişiyle olan bağları kopartsan ve doğrudan iletişim kurmaktan kaçınsan bile odan o kişiyle ilgili hatıralarla doluysa onu unutup hayatına devam etme konusunda hâlâ zorlanıyor olabilirsin.
    • Genelde yapılacak en güzel şey hatıraları toplayıp hayatına devam etmek için yeterince şansın olana kadar onları ortadan kaldırmaktır. Ayrıca CD, film gibi belli eşyaları atmak yerine o kişiye geri verebilirsin.
    • Birini unutma konusunda ne kadar çaresiz olursan ol aslında eşyaları çöpe atmaktan veya acı verici hatıraları kendini özgürleştirmek çabasıyla dramatik bir biçimde ateşe vermekten kaçınmalısın.[10] Bir şeyi yok edersen geri gelmez. O pahalı saati çöpe atarsan veya eski sevgilinle konserine gittiğiniz en sevdiğin şarkıcı tarafından imzalanmış posteri yakarsan daha sonra pişman olabilirsin.
  5. 5
    Hazır olduğunda uzlaş. Düşündüğünün tersine önceden bir şeyler hissettiğin biriyle daha sonra arkadaş olmak mümkündür. Arkadaşlığın imkânsız olduğu anlaşılırsa en azından birbirinize dik dik bakmadan aynı odada durabilmeniz için yeterli karşılıklı saygıyı yeniden oluşturabilirsiniz.
    • Uzlaşmak için kendini zorlama. İncindiğini unutamıyorsan ve uzlaşma işleri çok zorlaştırıyorsa bunu yapmak zorunda değilsin.
    • Sürece sadece her şeyi olduğu gibi kabul edip söz konusu kişiye karşı artık romantik anlamda bir bağlılık hissetmediğin zaman başla. İlişki uzmanları üzüntü sürecinin başlamasına izin verip birbirinizden ayrı zaman geçirmenizi önerir. Sonra oturup arkadaşlığınızın nasıl olacağına dair samimi bir konuşma yapın.[11]
    • Çabalarını sınırla. Arkadaşlık elini bir kere uzat. Geri çevrilirse uzlaşmanın söz konusu bile olmadığını kabul edip hayatına devam et.
    Reklam

Kısım 3 / 3:
Hayatı Yaşayıp Devam Etmek

  1. 1
    Evden çık. Yürüyüş yap. Seyahat et. Büyük bilinmeyene, hatta biraz daha az etkileyici olan bilinene doğru git. Konu, ne kadar evde uzanıp üzücü filmler izleyerek bir gün daha geçirmek istiyor olursan ol yataktan çıkıp hayatına fiziksel olarak devam etmen gerektiğidir.
    • Hareketli ol. Fiziksel etkinlik birini unutmaya çalışırken meşgul olabileceğin en iyi şeylerden biridir. Buna karşılık, günlerce kanepede uzanıp tembellik yapmak kendine küsmene sebep olur.
  2. 2
    Diğer arkadaşlarınla takıl.[12] Omuzlarında ağlamakta zorlansan bile arkadaşlar birini unutmak konusunda çok yardımcı olabilirler. Takdir edilmek ve kafa dağıtmak istediğinde birkaç yakın arkadaşınla şehirde bir gece geçirmen senin için mükemmel bir reçete olabilir.
    • Bu, özellikle ilişkinden dolayı ya da hoşlandığın kişinin peşinden koşarken onları uzun süre ihmal ettiysen onların da hoşuna gidebilir.
    • Ancak kendini hazır hissetmeden arkadaşlarının seni yeni romantik ilişkilere zorlamasına izin vermekten kaçın.
  3. 3
    Yeni insanlarla tanış. Bu sana son derece zor gibi görünebilir ancak tamamen iyileşmenin üzerinde çok büyük etkisi vardır. Yeni insanlarla tanışarak kendine seni takdir edip sevebilecek başka insanların da olduğunu gösterme olanağı verirsin. Buna benzer olarak, gerçekten de etrafında birlikte olabileceğin başka adayların da olduğunu fark edebilirsin.[13]
    • Yeni arkadaşlar da yeni sevgili adayları kadar işe yarar. Hatta bazen yeni arkadaşlar romantik gerginlik baskısını taşımadığı ve korkunç toparlanma ilişkisinden kaçınmana olanak sağladığı için çok daha iyi olabilir.
  4. 4
    Önce kendini sev.[14] Her şeyin ötesinde, başkası ne düşünürse düşünsün ya da hissederse hissetsin sevilmeye değer olduğunun farkında ol. Kendinle ilgili sevdiğin şeylerin bir listesini oluştur: gülümsemen, zekice yorumların, kitap tutkun vs. Ne zaman yeni bir ilişkiye başlamaya karar verirsen en sevdiğin taraflarını besliyor olduğundan emin ol.
    • Özellikle eski sevgilinleyken ya da hoşlandığın kişiyi etkilemeye çalışırken sevdiğin şeyleri daha az yaptıysan bunları daha çok yapmaya zaman ayır.
    • Tüm suçu üstlenmekten kaçın. Kaderde olmadığını anla. Bu, olanların senin suçun olduğu ya da senin sevilmeye layık olmadığın anlamına gelmez.
  5. 5
    Acele etme. Asla kendini tekrar başka biriyle çıkmak için zorlama. Zamanı gelince hazır olursun, o kadar. Anı yaşa ve başkasını yine aynı şekilde sevmeye hazır hissettiğinde kendine güven.[15]
    • Kendini bir toparlanma ilişkisi ya da tek gecelik ilişkiye zorlaman, özellikle bu tür yakınlık kurduğun kişiden aslında pek de hoşlanmadığını fark ettiğinde kendini daha da kötü hissetmene sebep olabilir.
    Reklam

İpuçları

  • Yukarıdaki öneriler hem hoşlanılan kişiyi hem de ilişki yaşamış olduğun kişiyi unutma hususlarında geçerlidir.
  • Unutmaman gereken önemli şey hayatına devam etmenin zaman alacağıdır. Kendini meşgul et ve düzenli olarak kendine iyi bak. Kısa bir süre içinde artık ağlamıyor, üzülmüyor ya da o kişiyi eskisi kadar çok düşünmüyor olacaksın.
  • Sevdiğin şeyleri yap. Kendi kendine yapmayı sevdiğin şeyler ne? Resim çizmek, dans etmek, arkadaşlarınla takılmak, bilgisayar oyunları vs.
  • Kırık kalpler ya da karşılıksız aşklar üzerine alıntılar okumak ağlamaya başlamanı sağlayıp duygularını dışa vurmanı sağlayabilir.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Birinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl AnlarsınBirinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl Anlarsın?
Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Bir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl AnlaşılırBir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl Anlaşılır?
Nasıl ÖpüşülürNasıl Öpüşülür?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Nasıl Tutkulu ÖpüşülürNasıl Tutkulu Öpüşülür?
Telefon Seksi Nasıl YapılırTelefon Seksi Nasıl Yapılır?
Hoşlandığın Kızı Nasıl Elde EdersinHoşlandığın Kızı Nasıl Elde Edersin?
Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Bir Erkek Nasıl Baştan ÇıkarılırBir Erkek Nasıl Baştan Çıkarılır?
Fransız Öpücüğü Stilinde Nasıl Öpüşülür?
Kendini Bir Kıza Nasıl BeğendirirsinKendini Bir Kıza Nasıl Beğendirirsin?
Doğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık VerilirDoğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık Verilir?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Amy Chan
Ortak yazarlar :
Renew Breakup Bootcamp'in Kurucusu
Bu makaledeki ortak yazarlar Amy Chan. Amy Chan, kalbi iyileştirmek için bilimsel ve spritüel yaklaşım kullanan bir enstitü olan Renew Breakup Bootcamp’in Kurucusu’dur. Psikologlardan ve koçlardan oluşan ekibi sadece 2 yıllık bir çalışma süresi içinde yüzlerce bireye yardımcı olmuştur ve bootcamp kalp yarasına yenilikçi ve bilimsel yaklaşımı nedeniyle CNN, Vogue, New York Times ve Fortune’da yer almıştır. Amy’nin ilk kitabı olan Breakup Bootcamp Ocak 2020’de HarperCollins tarafından yayımlanacaktır. Bu makale 7.594 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: İlişkiler
Bu sayfaya 7.594 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam