Saygı görmediğini hissetmek moralini bozabilir ve sahip olduğun potansiyelini hatırlamayı güçleştirebilir. Olumlu bir tavır sergilemek ve insanlara hüsnüzan beslemek önemli olsa da, saygısızlığın sınırlarını anlamak hakkını savunmanı ve öz saygını artırmanı sağlayacaktır. Saygısız davranışın küçük ipuçlarından klasik işaretlerine kadar, nelere dikkat etmen gerektiğini ve hakettiğin saygılı muameleyi nasıl elde edeceğini göstereceğiz.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 13:
Çabalarını görmezden gelir.

  1. 1
    Kendine, "Takdir gördüğümü hissediyor muyum?" diye sor. Saygısız bir kişi bir işe olan katkını görmezden gelir.[1] Hatta senin çabalarını ve başarılarını kendisine mal edebilir.[2] Bir kişi olarak bir değerin var ve yaptığın katkıların fark edilmesini hak ediyorsun. Başkaları ne derse desin, kendini doğrulamak için başarılarının ve olumlu özelliklerinin bir listesini oluştur. Sonra, saygısız kişi veya kişilerle nasıl hissettiğinle ilgili konuş.
    • İş yerinde, patronunla başarıların hakkında konuş. Güçlü yönlerinle ilgili onun fikirlerini sorarak onun kattığın değer hakkında düşünmesini sağla: “Güçlü yönlerimin neler olduğu ve bunları şirket için nasıl kullanabileceğim konusunda fikirlerinizi almak istiyorum. Son üç ayda ekibimin başarıları…”[3]
    • Eşinin veya iş arkadaşının, senin kendini nasıl değersiz hissettiğini anlamasını sağlamak için "benli" ifadeler kullan: "Her akşam yemek hazırladığım için bana teşekkür etmediğinde inciniyor ve biraz hayal kırıklığına uğruyorum."
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 13:
Bir işin sonunu getirmez.

  1. 1
    Saygıda kusurun göstergesi olan tutulmayan sözlere dikkat et. Bazen arkadaşlar, patronlar ve eşler iş veya diğer meşguliyetlerin içinde boğulur. Ancak, birinin seni tekrar tekrar ekmesi incitici olabilir ve bu, o kişinin zamanına veya ilişkinize yeterince değer vermediğinin bir işareti olabilir.[4] Onunla yaptığı şeylerin senin üzerindeki etkisi hakkında konuş ve verdiği sözleri tutmasına engel olan bir şey olup olmadığını sor.[5]
    • Arkadaşına/eşine şöyle de: “Geçen gün akşam yemeğini yine iptal etmek zorunda kaldığımıza üzüldüm. Anlatsana, ne oldu?”
    • Bir iş arkadaşına/patronuna şöyle de: “Şu teklife bakma şansınız oldu mu? Bu hâliyle ilerlemek istiyorum ama onaylanmasını beklemek durumundayım.”
    • Ek olarak, saygıyı hak ettiğini belirtmek için güçlü ve kendinden emin davran: Yumuşak konuşan biriysen daha yüksek sesle ve net konuş. Dik bir şekilde dur. Odanın arka tarafında veya köşede oturmayı seviyorsan öne veya ortalara doğru otur.

Yöntem 3
Yöntem 3 / 13:
Sadece işi düştüğünde arar.

  1. 1
    Bu kişi, bir çıkarı olmadığı hâlde yanında oluyor mu? Onun hayatına gerçekten ilgi gösterebilirsin, ancak karşındaki kişi sadece kendi çıkarı olduğu zaman sana özen ve ilgi gösteriyorsa bu adil bir ilişki değildir. Dengesiz ilişkiler seni usanfırabilir ve hayal kırıklığına uğratabilir.[6] O kişiyle iletişimini sınırlayarak ve senden çok şey istediğinde “hayır” diyerek onun için harcayacağın zamanın ve enerjin için sınırlar belirle.[7]
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 13:
Sana karşı tepkisiz kalır.

  1. 1
    Sakınma veya “yok sayma”, kişinin ilişkiye değer vermeyebileceğine işaret eder. Biri sana soğuk davrandığında stresli veya üzgün hissedebilirsin ve bu normaldir, çünkü biz sosyal varlıklarız. O kişiden neler olup bittiği hakkında seninle konuşmasını iste. Onun hayatında seninle konuşmayı zorlaştıran başka şeyler olabilir veya kasıtlı olarak seni dışlıyor olabilir. Bu durumda, hiç cevap vermemek psikolojik olarak stresini artırabileceğinden, onunla doğrudan yüzleş.[8]
    • Durumu, davranışı ve senin üzerindeki etkisini sakince açıklayarak durumu tırmandırmaktan kaç: "Geçen gün nasıl olduğunu öğrenmek için sana bir mesaj gönderdim. Henüz yanıt verme fırsatın olmadı sanıyorum. Bu beni çok üzdü ve senin için endişelendim."

Yöntem 5
Yöntem 5 / 13:
Sana tüm dikkatini vermez.

  1. 1
    Birden fazla işle meşgul olup olmadığına, elinde sürekli bir cihaz olup olmadığına ve göz teması kurup kurmadığına dikkat et. Dinlemek, saygının önemli bir parçasıdır! Nasıl iletişim kurmak istediğine dair beklentilerini belirle ve konuşmadan önce kişi veya kişilere yaptıkları işi bitirmelerini bekleyebileceğini bildir.[9]
    • Bir iş arkadaşına veya patronuna şöyle de: "Yaptığınız şeyi bölmek istemiyorum. Başka bir zamana planlayalım mı?”[10]
    • Bir arkadaşına veya eşine şöyle de: “Seni seviyorum ve seninle kaliteli zaman geçirmek istiyorum. Telefonsuz bir akşam yemeği yemeye ne dersin?”
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 13:
Sözünü keser.

  1. 1
    Sözünü kesmek, bariz bir saygısızlığın işaretidir. Fikirlerin ve söyleyeceklerin önemlidir. Bir iş ortamında, kişiye söyleyeceğin şeyleri özet geç ve ardından ne zaman soru alacağını ya da onlardan bilgi isteyeceğini bildirerek sözünün kesilmesini önle. Arkadaşların veya eşin için özel bir yerde, fark ettiğin şeyleri ve bu konuda nasıl hissettiğin hakkında konuş.[11]
    • İşyeri için: “Park Caddesi projesi ile ilgili aklımdaki bazı fikirlerimden bahsetmek isterim ve belirttiğim şeyleri anlattıktan sonra görüşlerinizi iletmeniz beni memnun eder.”
    • Bir arkadaş veya eş için: “Ben konuşurken bazen sözümü kestiğini fark ettim. Coşkulu hâlini seviyorum ama söyleyeceğim şeyleri bitiremediğimde biraz hüsrana uğruyorum."
    • Daha az agresif bir yaklaşım için, yeni beklentiler oluşturmak adına bir gruba hitap edebilirsin: “Konuşurken daha düşünceli olmaya çalışalım ve herkese fikirlerini ortaya koymaları için bir şans verdiğimizden emin olalım.”

Yöntem 7
Yöntem 7 / 13:
Seni ve fikirlerini ciddiye almaz.

  1. 1
    Hem sözlü hem de sözlü olmayan ilgisiz davranışlara dikkat et. Sana saygı duymayan biri, özellikle başkalarının önünde fikirlerini veya tekliflerini sıklıkla reddedebilir. Hatta söylediklerine gözlerini devirebilir veya duyulacak şekilde alay edebilir.[12] Bu davranış, fikirlerinin iyi olmadığı anlamına gelmez ve bu onun kaybıdır. Biri seni ciddiye almadığında karşı çıkarak açıkça konuş.
    • Görüşünde ısrar et ve fikrini neden iyi olduğuna dair gerekçelerle tekrarla: “Beni dinleyin. Bunun gerçekten işe yarayabileceğini düşünüyorum çünkü…”
    • Kişiye değerini ve niteliklerini hatırlat: “Üzerinde çalıştığım son proje beklenenin çok üzerinde bir sonuç verdi ve bence buna bir şans vermeliyiz.”
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 13:
Sınırlarına saygı duymaz.

  1. 1
    Saygılı insanlar “hayır” dediğinde dinler. Saygısız insanlar, o gece dışarı çıkmak istemediğini söylemiş olsan bile, bir randevu planlamak gibi küçük şeylerle sınırlarını zorlayabilir veya sana onur kırıcı bir şey söyleyerek sınırlarına saygısızlık edebilirler.[13] İlişkide neye ihtiyacın olduğunu ifade et, istemediklerin konusunda net ol ve “hayır” deme hakkına sahip olduğunu anla.[14]
    • İşyerinde, iş yükün veya yaşadığın sorun hakkında net ol ve bir alternatif öner: “Bu fırsat için çok teşekkür ederim. Ne yazık ki, yeni hizmetimizi piyasaya sürmeyi beklediğim için şu anda başka bir projede yer alamam. Önümüzdeki hafta lansmandan sonra tekrar görüşebilir miyiz?”[15]
    • Kişisel yaşamında, ihtiyaçların konusunda dürüst ama katı ol. Mümkünse uzlaşmaya çalış: “Seninle daha fazla zaman geçirmeyi çok isterim ama dürüst olmak gerekirse hafta sonları çok yorgun oluyorum. İki haftada bir buluşacak şekilde program yapabilir miyiz?”

Yöntem 9
Yöntem 9 / 13:
Seni küçümser.

  1. 1
    Hakaretlere, lakaplara ve küçük düşürücü ifadelere dikkat et.[16] Kişiye, seninle bu şekilde konuşulmasından hoşlanmadığını açıkça belirt. Eğer işyerinde, okulda veya şirketinde bu tür bir saygısızlıklarla karşı karşıya kalırsan aşağılayıcı yorumları İK'ya veya amirine bildir.[17]
    • “Bana bu şekilde seslendiğinde veya benim hakkımda böyle konuştuğunda saygı duyulduğumu düşünmüyorum. Lütfen bunu bırak.”
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 13:
Sana kızar.

  1. 1
    Saygısız bir insan duygularını umursamazlık edebilir. Seni aşırı derecede eleştirebilir veya sorunlarıyla ilgili seni suçlayabilir. İnsanlar zaman zaman sinirlense de, sağlıklı ilişkilerde fiziksel şiddet, zorlama veya göz korkutma asla olmaz. İlişkinin şekli (bir amirle, sevgilinle veya bir arkadaşla) ne olursa olsun, kendini güvende ve muteber hissetmeyi hak ediyorsun.[18]
    • Sakinliğini koru ve bağırarak vaziyeti kızıştırma.[19]
    • Söylediklerini duyduğunu söyleyerek onları rahatlat: “Anlaşılan o ki, benim yapmamı istediğiniz şey…”
    • Eğer güvenli bir şekilde karşı çıkabilirsen, ona belirli davranışları kabul etmeyeceğini söyle: “Bana bağırdığında seninle konuşamam.”
    • Saygısızlık şekli devam ederse işi bırak veya ilişkiyi kes. Sana değer veren ve gerçekten saygı duyan başka insanlar bulacaksın.

Yöntem 11
Yöntem 11 / 13:
Sen odaya girince konuşmayı keser.

  1. 1
    Başkalarını konuşmanın dışında tutmak açık bir saygısızlık işaretidir. Bu, senin oraya ait olmadığını hissettirmeyi amaçlayarak grupla aranda bir ayrım meydan getirir. Ama olay şu ki, sen oraya aitsin! Çevrendeki insanlarla bağlantı kurmaya çaba göstererek kaba insanın seni saygıya değer biri olarak tanımasına yardımcı ol. Saygısız davranışın kötüye gitmesi veya devam etmesi daha ciddi bir ayrımcılık veya zorbalık sorununa işaret edebileceğinden, bu durumu şirketine veya daha üstlerine bildir.[20]
    • Olumsuz muameleyi rapor edemiyorsan sana saygılı davranan ve kendini savunmana yardımcı olabilecek en az bir "müttefik" bul.[21]
    Reklam

Yöntem 12
Yöntem 12 / 13:
Her zaman ilk özür dileyen sen olursun.

  1. 1
    İkinizde de kabahat olduğunda, onun ne sıklıkla sorumluluk kabul ettiğine dikkat et. Yanlış iletişim veya çatışmayı kısmen sahiplenmek, ilişkiyi korumaya değer verdiğini gösterdiğinden diğer kişiye saygı duyduğunu gösterir. Gerçekten bir hata yaptığında, özür dilemek normaldir, fakat diğer kişinin nadiren özür dilediğini fark ettiğinde, tüm suçu üzerine alma alışkanlığını bırak.[22]
    • Kendine şunu sor: “Özür dilemem nasıl bir mesaj gönderiyor? Samimi ve iyi bir niyet mesajı mı gönderiyorum? Yoksa fazladan sorumluluk alarak kıymetimi ve değerimi mi azaltıyorum?”

Yöntem 13
Yöntem 13 / 13:
Onunla vakit geçirdikten sonra bitkin hissedersin.

  1. 1
    O kişiyi gördükten sonra eve gidince kendini dinle. Nasıl hissediyorsun? Saygısızlıkla uğraşmak, o kişinin seni nasıl bu kadar üzdüğünü tam olarak belirleyemesen de duygusal olarak tüketici olabilir. Toksik bir hâl aldıysa arkadaşlığa veya ilişkiye bir ara vermeyi düşün. Durumdan kaçamıyorsan (özellikle çalıştığın yerdeyse) moralini ve enerji seviyeni yükselten insanlarla vakit geçir.[23]
    • Kendine şunu sor: “Bu kişi çoğu zaman kendimi iyi mi hissettiriyor yoksa kötü mü?”
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Nasıl ÖpüşülürNasıl Öpüşülür?
Bir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl AnlaşılırBir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl Anlaşılır?
Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Nasıl Tutkulu ÖpüşülürNasıl Tutkulu Öpüşülür?
Birinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl AnlarsınBirinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl Anlarsın?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Telefon Seksi Nasıl YapılırTelefon Seksi Nasıl Yapılır?
Fransız Öpücüğü Stilinde Nasıl Öpüşülür?
Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Doğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık VerilirDoğum Gününü Kutlayan Birine Nasıl Karşılık Verilir?
Hoşlandığın Kızı Nasıl Elde EdersinHoşlandığın Kızı Nasıl Elde Edersin?
Nasıl Flört EdilirNasıl Flört Edilir?
Erkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl AnlaşılırErkek Arkadaşının Eşcinsel Olup Olmadığını Nasıl Anlaşılır?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Laura Richer
Ortak yazarlar :
Lisanslı Ruh Sağlığı Danışmanı
Bu makaledeki ortak yazarlar Laura Richer. Laura Richer Lisanslı bir ruh sağlığı danışmanıdır ve Seattle, Washington'da çok disiplinli bir ruh sağlığı danışmanlığı kliniği olan Anchor Light Therapy Collective'in kurucusudur. Ruh sağlığı sektöründe on yılı aşkın tecrübesiyle, çift ve bireylerle çalışma ve bireylerin kaderlerine yön vermeleri için güçlenmelerine destek olma konusunda uzmanlaşmıştır. Laura, Western Washington Üniversitesi'nden İngilizce lisans derecesine ve Klinik Ruh Sağlığı Danışmanlığı alanında yüksek lisans derecesine sahiptir. Aynı zamanda Bastyr Üniversitesi'nden Hipnoterapi Uygulayıcı eğitimi, Gottman Enstitüsü'nden Çift Danışmanlığı sertifikası ve Seattle Yaşam Koçu Eğitimi'nden Uzman Yaşam Koçu sertifikası almıştır. Laura, ruh sağlığı ve pozitif psikoloji dünyasındaki her şeyin araştırıldığı Holding Ground podcastinin sunuculuğunu yapmaktadır.
Kategoriler: İlişkiler
Bu sayfaya 988 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam