Biri tarafından travmaya uğratılmanın ilk acısından sonra, onu affedip affetmeme (ve bunu nasıl yapacağın) sorusuyla baş başa kalırsın. Seni inciten birini affetmek kendi yaşamında daha az olumsuz duyguya ve daha fazla iyileşmeye yol açabilir.[1] Hayatındaki birini affetmeye karar verdiysen nasıl başlayabileceğini görmek için bu adımları oku.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 10:
Hayatına devam edebilmek için olanları kabul et

  1. 1
    Travmayı kabul etmek onu mazur görmek veya unutmak anlamına gelmez. Kendi kafanda, başına travmatik bir şeyin geldiğini ve bununla ilgili hâlâ çeşitli duygular hissettiğini anladığından emin ol. Kabulleniş, olanlarla barışmanı sağlar ve bu da kişiyi kendi yararına affetmene yardımcı olabilir.[2]
    • Bunu açıklamaya çalışma ve seni travmaya uğratan kişi için bahaneler üretme. “Bu kişi bana travma yaşattı ve bunun üstesinden gelmem gerekiyor.” diye yüksek sesle söylemek yardımcı olabilir.
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 10:
Duyguların üzerinde çalışmak için kendine vakit ver

  1. 1
    Muhtemelen o kişiyi hemen affedemeyeceksin. Bir travma yaşadıktan sonra yas tutmak ve her şeyi sindirmek zaman alır. Duygularını etraflıca ele almanın ne kadar sürebileceğine dair belirlenmiş bir zaman çizelgesi yok. İstediğin kadar yavaş veya hızlı ol.[3]
    • Travmatik bir olaydan sonra üzgün, kızgın ve aklı karışık hissetmek normaldir.
    • Birini affetmeye hazır olmadan önce bu duygulardan tamamen kurtulman gerekmez. Affetmek bir karardır, bir duygu değil.[4]
    • Affetmenin senin için ne anlama geldiğini düşün, böylece ne için uğraştığını bilebilirsin. Mesela, o kişinin yaptıklarının bedelini ödemesi gerektiği fikrinden vazgeçebilirsin, böylece bunu düşünüp durmayı bırakabilirsin.[5]

Yöntem 3
Yöntem 3 / 10:
Duygularını bir mektuba veya günlüğe yaz

  1. 1
    Duygularını kelimelere dökmek, onları yönlendirmene yardımcı olabilir. Otur ve o zaman ne hissettiğini, şimdi nasıl hissettiğini ve bağışlamanın sana ne vereceğine dair düşündüklerini yaz. Mektubu gizli tut ve kimseye gösterme.[6]
    • Affetmek gerçekten rahatlatıcı olabilir ve üzüntü ve öfke gibi duygulardan kurtulmana yardımcı olabilir.
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 10:
Bunu bir arkadaşınla konuş

  1. 1
    Üçüncü taraftan alacağın bir görüş, birini nasıl affedeceğini anlamana yardımcı olabilir. Etrafında bu bilgiyi paylaşabileceğine güvendiğin yeterince yakın biri varsa onunla neler yaşadığın ve o kişiyi neden şimdi affetmeye çalıştığın hakkında konuş. Sana tavsiye vermenin yanında seni dinleyen biri de olacaktır.[7]
    • Bu konuda bir arkadaşınla konuşmak istemiyorsan bir akıl sağlığı uzmanına açılmayı düşün.

Yöntem 5
Yöntem 5 / 10:
Mümkünse o kişiyle empati kur

  1. 1
    Olaylara onun bakış açısından bakmaya çalış. Sen onların yerinde olsaydın benzer bir şey yapar mıydın? Kendini tamamen onun yerine koyamasan bile, olayı onun bakış açısından görmek onu affetmeyi kolaylaştırabilir. Yaptığı şeyi neden yaptığına dair biraz fikir edinebilirsin ve bu da onu anlamana yardımcı olabilir.[8]
    • Mesela, belki seni inciten kişi o sırada aşırı stres altındaydı. Ya da belki de kendisini nasıl ifade edeceğini bilemediği için sinirini senden çıkardı.
    • Bu, onun yaptıklarını haklı göstermez ya da doğru olduğunu düşündüğün anlamına gelmez.
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 10:
Kendine karşı sabırlı ol

Yöntem 7
Yöntem 7 / 10:
Sahip olduğun beklentileri bir kenara bırak

  1. 1
    Bağışlaman o kişinin ille de değişeceği anlamına gelmez. Birisini bağışlamayı seçtiğinde, bunu kendin için yapmalısın. Bağışlama, ilişkinizi geliştirmeye yardımcı olabilir veya o kişiye biraz rahatlama sağlayabilir fakat bunun garantisi yok. Diğer kişinden senden özür dilemesini veya davranışlarını değiştirmesini bekleme yoksa hayal kırıklığına uğrayabilirsin.[10]
    • Birisini bağışlamak çoğu zaman başkaları ile olan ilişkini de geliştirebilir, zira bir travmayı atlatmaya çalışmak sende olumlu değişikliklere neden olacaktır.
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 10:
O kişiye onu affettiğini söyleyip söylemeyeceğine karar ver

  1. 1
    Bağışladığını kendine saklaman senin için en iyisi olabilir. Seni travmaya uğratan kişi herhangi bir pişmanlık göstermiyor veya üzgün olduğunu bile söylemiyorsa onu bağışladığını söylemene çok iyi bir tepki vermeyebilir. Diğer yandan, senden özür diledi ise ve sen de barışmak istiyorsan ona yaklaşmaya değebilir.[11]
    • Eğer seni travmaya uğratan kişiyle bir süredir görüşmüyorsan sırf onu affettiğini söylemek için bunu yapmana gerek yok. Biriyle bu şekilde konuşmak seni değeceğinden daha fazla strese sokabilir.
    • Sırf o kişiyi affettin diye onunla bir ilişkin olmak zorunda değil; özellikle de seni inciten davranışlarını hiç değiştirmediyse.[12]

Yöntem 9
Yöntem 9 / 10:
Onu affet fakat sınırlarını net bir şekilde belirt

  1. 1
    Net sınırlar, bu kişiyle gelecekte yaşayacağın olayların önlenmesine yardımcı olabilir. Seni travmaya uğratan kişiyle hâlâ iletişim hâlindeysen onu affetmiş olmanın seni tekrar incitebileceği anlamına gelmediğini bildiğinden emin ol. Kendi sınırlarını belirle ve bunların ihlal edilmesi durumunda kendini savun.[13]
    • En azından başlangıçta bu kişiyle teması sınırlamak isteyebilirsin. Mesela, eğer o kişiyi sık sık görüyor idiysen şimdilik onunla telefon ve mesajlaşma ile görüş.
    • Şiddetli travma durumlarında, onunla teması tamamen kesmen gerekebilir. Bağışlamak diğer kişiyle hiç konuşmadan kendi başına yapabileceğin bir şeydir.
    • Ayrıca o kişiye, onu bir kez affettiğini, ancak onu bir daha affedemeyebileceğini hatırlat.
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 10:
Eğer gerekiyorsa bir akıl sağlığı uzmanıyla konuş

  1. 1
    Bağışlamak zordur ve bunu yapmak kolay gelmeyebilir. Öfke, üzüntü veya suçluluk duygularından çok çektiysen bir terapist, duygularını sağlıklı bir şekilde ele almaya yardımcı olabilir. Ayrıca, geçmişte seni inciten birini, kendi değerlerinden veya inançlarından ödün vermeden affetmenin en iyi yolunu bulmana da yardımcı olabilir.[14]

İpuçları

  • Birini affetmek, durumun kontrolünü yeniden kazanmış gibi hissetmene yardımcı olabilir.[15]
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Bir Haftada 5 Kilo Nasıl VerilirBir Haftada 5 Kilo Nasıl Verilir?
Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Kıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilirKıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilir?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Sigara Nasıl İçilir?
Uyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl GeçilirUyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl Geçilir?
Yorgun Değilken Nasıl Uyunur?
Isırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi EdilirIsırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi Edilir?
Regl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl AlınırRegl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl Alınır?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl GiderilirVajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Bir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl AnlaşılırBir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Asa Don Brown, PhD, DNCCM, FAAETS
Ortak yazarlar :
Klinik Psikolog
Bu makaledeki ortak yazarlar Asa Don Brown, PhD, DNCCM, FAAETS. Dr. Asa Don Brown, 25 yılı aşkın deneyime sahip bir klinik psikologdur. Aileler, çocuklar ve çiftlerle çalışma, çeşitli psikolojik bozuklukları, travma ve istismar vakalarının tedavisi konusunda uzmanlaşmıştır. Ayrıca, müzakere ve profil oluşturma konularında uzmanlaşmıştır. Dr. Brown aynı zamanda bir konuşmacı ve yayınlanmış üç kitabın yazarıdır ve çok sayıda dergi, gazete ve popüler yayın için yazarlık yapmıştır. Great Falls Üniversitesi'nin Teoloji ve Din bölümünden mezun olmuş ve Pazarlama alanında yandal yapmış olup Evlilik ve Aile Danışmanlığı alanında yüksek lisansını tamamlamıştır. Dr. Brown ayrıca, Capella Üniversitesi'nden Klinik Psikoloji doktorasına sahiptir. Amerikan Travmatik Stres Uzmanları Akademisi Üyesi ve Ulusal Kriz Yönetimi Merkezi diplomatıdır. Dr. Brown, psikoloji kurullarında ve bilimsel kurullarda hizmet vermeye devam etmektedir.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 261 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam