Paten Nasıl Kayılır?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Paten kaymak boş vakitlerde yapılabilecek eğlenceli bir aktivite, iyi bir egzersiz türü, rekabetçi bir spor ya da bir ulaşım biçimidir. Düzgün duruşu ve nasıl süzülüp duracağını öğrendikten sonra hemen paten sahasında geziniyor olacaksın. Paten kaymanın temellerini ve yeteneklerini bir sonraki seviyeye taşımanı sağlayacak ipuçlarını öğrenmek için okumaya devam et.

Kısım 1 / 3:
Temel Prensipleri Öğrenmek

  1. 1
    Patenlerini giy. Paten kaymak için tek gereken ekipman aslında ayağına uyan bir çift patendir. Spor mağazalarından bir çift satın alabilir ya da paten sahasından kiralayabilirsin. Paten ölçüleri ayakkabı ölçüleriyle aynıdır. Patenin yanında aşağıdaki parçalardan almak isteyebilirsin:
    • Bir kask. Yeni başlayacağın için bir kask takmak daha rahat hissetmene yardımcı olabilir. İlk başta herkes biraz düşebilir, bu nedenle kask takmak kafa yaralanmalarından seni koruyacaktır.[1]
    • Dizlik ve dirseklik. Paten kaymayı öğrenirken ellerin ve dizlerin muhakkak ki birkaç kez yere çarpacaktır. Eğer bir yerlerinin çizilmesinden endişeleniyorsan kendini dizlik ve dirseklikle koru.
  2. 2
    Doğru duruşa geç. Ayaklarını omuz genişliğinde aç, dizlerini bük ve çömel. Poponu yere doğru alçalt ve rahat bir çömelme pozisyonunda hafifçe ileri eğil. Paten kayarken kilit nokta dengedir ve bu duruş seni yuvarlanmaktan korur.[2]
    • Paten sahasına ilk girdiğinde patenleri kontrol edemediğini hissedebilir ve rahat bir şekilde ayakta duramadan önce dengeni kaybederek birkaç kez düşebilirsin. Bu çok normal; alışana kadar bu duruşa çalışmaya devam et.
    • Ayağında bir çift patenle ayakta mükemmel bir şekilde sabit durmak son derece zor. Alıştıktan sonra dengeni korumana yardımcı olması için patenlerini hafifçe hareket ettirerek arada bir duruşunu düzeltme çalışmaları yap. Şöyle düşün: Ayağında patenlerin yokken bir yerde dikilirken birisi seni hafifçe itse dengeni yeniden sağlamak için ayaklarını hareket ettirirsin. Ayağında patenler varken de aynı olay geçerlidir,fFakat burada seni "iten" şey patendeki tekerler ve kendi kaslarının yaptığı baskıdır.
  3. 3
    Ördek gibi yürü. Topukların birbirine yaklaştırıp parmak uçların dışa çevirerek yavaşça ileri doğru yürümeye başla; önce sağa, sonra sola, sonra sağa şeklinde devam et.[3] Çömelmeye devam et ve dengeni daha kolay korumak için topuklarını vücudunun hemen altında tut.
    • Dengeni korurken rahat bir şekilde ayağında patenle "yürüyene" kadar alıştırma yapmaya devam et. İlk başta muhtemelen birkaç kez düşeceksin; yeniden ayağa kalk ve vücudunu topuklarının hizasında ortala ve çömelme pozisyonunda kal.
    • Kendine güvenin geldikçe daha hızlı hareket etmeye ve daha uzun adımlar atmaya başla. Her adımda daha uzağa gitmek için tekerlekleri daha sert it.
  4. 4
    Nasıl süzüleceğini öğren.[4] Bir süre tekerler üzerinde süzülerek adımlarını uzat. Bir ayağınla it ve momentumunu kaybedene kadar diğer ayağınla süzül, ardından süzüldüğün ayağı değiştir. Bir ayak üzerinde süzülürken diğer ayağını süzülmene engel olmaması için havada tut.
    • Süzülürken sağa ve sola dönmeye çalış. Sağa dönerken vücudunu hafifçe sağa eğ. Sola dönerken vücudunu hafifçe sola eğ ve daima çömelme pozisyonunu koru.
    • Daha hızlı süzül. Bacaklarını daha hızlı hareket ettir ve tekerlere baskı uygulayarak ve kendini ileri iterek momentum kazan. Hızlanmana yardımcı olması için adımlarının üzerine eğilerek vücut ağırlığını kullanmaya çalış. Dengeni korumana yardımcı olması için kollarını kullan ve kollarını dirseklerden bükerek ve koşuyor gibi ileri geri sallayarak hızlan.
  5. 5
    Durma alıştırması yap. Sağ pateninin topuğunda bir fren olması gerekir. Durmak için patenlerin birbirine paralel bir şekilde süzül. Çömelme pozisyonunda kal ve hafifçe öne eğil. Sağ patenini sol pateninin biraz önüne getir, sağ patenin topuğunu kaldır ve topuğa sert bir şekilde bastır. Ne kadar sert bastırırsan o kadar hızlı durursun.[5]
    • Frenini zemine tereddütle dokundurmaktan ziyade sağlam bir baskı ile durman önemlidir. Frene yeterince sert basmazsan dengeni kaybedip düşebilirsin.
    • Eğer ilk başta yeterince baskı uygulamakta zorlanırsan durmana yetecek kadar kuvvet uygulamana yardımcı olması için ellerinle sağ dizine bastırmayı dene.
    Reklam

Kısım 2 / 3:
Özel Manevraları Denemek

  1. 1
    Geri geri kaymayı öğren. İleriye doğru kayarken ayaklarını "v" şeklinde tutarak ve topuklarına baskı uygulayarak kendini ileri itiyorsun. Geri geri kaymak için ayaklarını ters "v" şekline getir; bu sefer parmak uçlarını yaklaştırıp topuklarını uzaklaştıracaksın. Çömelme pozisyonunda kal ve diğer ayağın havadayken sağ ayak ucuna baskı uygula, ardından sol ayağını yere koy ve sağ ayağını kaldırıp sol ayak ucuna baskı uygula.[6]
    • Arkanı göremediğin ve ara sıra arkana dönüp bakmaya mecbur hissettiğin için geri geri kayarken dengeni korumak zor olabilir. Yavaşça başla ve düşmeden arkana bakmak için vücudunu nasıl çevireceğini bulmaya çalış. İnsanların düşmesinin en yaygın nedenlerinden biri olan geriye eğilmekten sakın.
    • Bunun yapmak çokça alıştırma yapmayı gerektirir fakat nihayetinde geri geri kaymayı öğreneceksin. Patenlerinle yapacağın hareket aralıklarını uzat ve diğer pateni yere koymadan önce diğeri üzerinde bir süre daha ilerlemeye çalış. Ayaklarınla ters "v" şekli yaparken ayak uçlarına baskı yapmaya devam et.
  2. 2
    Topuk-parmak ucu (heel-toe) yap. Bu numarada, patenleri bir hizaya getirirsin ve bir ayağın topuğunda, diğeri de parmak ucundayken kayarsın. Hızlanmak için birkaç adım at, sonra daha güçlü olan ayağının ucunu kaldırarak sadece topuğun üzerinde ilerle, diğer ayağın da hemen arkasından ilerlesin. Arkadaki patenin topuğunu kaldır, böylece bir patenin topuğunda, diğerinin de parmak ucunda kayıyor olursun.
  3. 3
    Çapraz dönüş (crossover turn) yap. Hızlanmak için birkaç adım atarak başla. Dönmeye hazır olduğunda bir pateni diğerinin üzerinden geçir ve onu yeni yönde it. Örneğin, eğer sola dönüyorsan sağ pateni sol patenin üzerinden geçir, vücudunu sola doğru döndür ve sağ patenini sol yönünde ittir. Omuzlarını gitmek istediğin yöne döndür ve dengeni korumak için dönüş yönünde eğil. Daha sabit olmak için dizlerini biraz bükülü tuttuğundan emin ol.[7]
  4. 4
    Zıplamayı dene. Birkaç adım at, sonra patenlerini bir araya getir, çömel ve kısa bir zıplayış yap. Güven kazandıkça daha yükseğe ve uzağa zıplama alıştırması yap. Ayrıca havalı bir yön değiştirme yolu olan zıplayarak dönüşü deneyebilirsin.
    Reklam

Kısım 3 / 3:
Becerilerini Geliştirmek

  1. 1
    Paten sahasında alıştırma yap. Paten kaymada daha iyi olmanın en iyi yolu çok sık alıştırma yapmaktır. Yakın bölgende bir paten sahası bul ve en azından haftada bir kez oraya giderek becerilerini geliştir. İlerleme, durma, geri geri kayma ve olabildiğince hızlı kayma alıştırmaları yap. Dengeni koruyarak dönüş yapma ve durma konusunda kendini rahat hissedene kadar alıştırma yapmaya devam et.
  2. 2
    Bir takıma ya da birliğe katıl. Kendi başına paten kaymak eğlencelidir fakat eğer meydan okumaya hazırsan bir birliğe katılmayı düşün. Roller derby (paten derbisi) gittikçe popülerleşen bir spor ve çoğu şehirde katılabileceğin bir birlik bulunuyor. Bulunduğun şehirde bir birlik yoksa birkaç arkadaşınla bir araya gelerek kendini birliğinizi oluşturmayı düşün.
    • Paten hokeyi (roller hockey) birlik odaklı başka bir popüler paten stilidir. Bu spor için tek sıralı bir çift paten gerekir.
    • Kaykay gibi agresif sporlarda tehlikeli numaralar yapılır. Bu sporu deneyeceksen koruyucu ekipmanlara sahip olduğundan emin ol.
  3. 3
    Performansını artırmak için tasarlanan patenlerden satın al. Aralarından seçim yapabileceğin birçok paten türü var ve paten kayma konusunda daha iyi olmaya başladığında, özel ihtiyaçlarını karşılayan ve arzu ettiğin beceri seviyesine ulaşmanı sağlayacak bir çift paten satın almak isteyebilirsin.[8] Aşağıdaki seçenekleri düşün:
    • Kapalı mekan patenleri. Eğer kapalı bir sahada paten kaymak istiyorsan her seferinde bir çift kiralamak zorunda kalmamak için kendine bir paten almayı düşün.
    • Dış mekan patenleri. Bu patenlerin tekerlekleri daha zorlu koşullara dayanacak şekilde tasarlanmıştır. Bunları asfalt ve diğer yol kaplamaları üzerinde kaymak için kullanabilirsin.
    • Sürat patenleri. Bu patenler normal patenlerden daha hızlı gitmek için tasarlanmıştır. Eğer paten sahasında ya da sokakta uçmayı seviyorsan bunlardan almayı düşün. Tek sıralı hız patenlerinden ya da her iki tarafında iki tekerlek olan çift sıralı patenlerden satın alabilirsin.
    Reklam

İpuçları

  • Bağcıkları güvenli bir şekilde bağladığından emin ol, aksi takdirde çözülerek dengeni kaybetmene neden olabilirler.
  • Eğer bir paten sahasındaysan, gerekirse destek için sahanın kenarlarında sıralanan çubukları kullan.
  • Duvara yakın durmaya çalış, böylece sana hem bir kılavuz hem de destek olur.
  • Çok daha hızlı gitmeye çalışma. Eğer çok hızlı gidersen düşebilir, kendine zarar verebilir ve hatta kemiğini bile kırabilirsin.
  • İlk başlarda ağırdan al. Unutma, yavaş ve istikrarlı olan yarışı kazanır!
  • Paten tekerleklerini sık sık kontrol et. Zemindeki kumaş parçaları, yağ, ip, şerit gibi sert veya kaygan malzemelerden uzak dur. Tekerlekler hakkında bilgi sahibi olmak gerekir.
  • Paten sahasına gitmek için iyi bir zaman ve gün belirlemeye çalış. Haftada en az bir kez çalışmak gelişimine yardımcı olacaktır.
  • Dikkatli ol ve akran baskısına boyun eğme. Kendine, bunu yapabileceğini söyle!
  • Patenlerinin ayağına tam uyduğundan emin ol. Yanlış numara giyersen dengeni korumakta zorlanırsın.
  • Eğer saçların uzunsa görüşüne engel olmaması için saçlarını bağla.

Reklam

Uyarılar

  • Gergin veya keyifsiz olmak düşme ihtimalini artırır. Kendine güven!
Reklam

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Paten
  • Kask
  • Dizlik
  • Dirseklik
  • Paten kaymak için iyi bir yer (garaj yolu, tahta zemin, vs.)

Bu wikiHow makalesi hakkında

Ortak Yazar:
wikiHow Editör Ekibi
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.
Kategoriler: Spor ve Fitness
Bu sayfaya 5.345 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam