Olduğun Kişiyle Nasıl Mutlu Olunur?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Bu Makalede:Kendini Kabul EtmekOlduğun Kişiyi SevmekSosyal Bağlantıları Geliştirmek24 Referans

Olduğun kişilikle mutlu olabilmek veya olumlu bir benliğe sahip olmak, kendini kişisel, mesleki ve sosyal olarak iyi hissetmen ile ilgilidir. Latin olsun, Afrikalı Amerikalı olsun, Asyalı veya Kafkasyalı olsun, büyük-küçük herkes kendisi hakkında bazen olumsuz duygular hissedebilir. Bu olumsuzluk, kişisel, mesleki veya sosyal açıdan eksiklik sebebiyle olabilir. Olumlu bir benliğe kavuşmak için, kendine has özelliklerini kabul edebilir, kendini sevebilir, (kişisel, profesyonel ve sosyal) hedeflerinin peşinden gidebilir ve sosyal bağlantılarını arttırabilirsin.

1
Kendini Kabul Etmek

  1. 1
    Çeşitliliği takdir et. Kendini kabul etmek, olumlu bir kişilik kazanmak için hayati önem taşır. Bu dünyadaki her insanın farklı olduğunu ve her iki yüzün ya da her iki bedenin aynı olmadığını akılda tutmak önemlidir. İnsanoğlu arasında bir standart yoksa, herhangi bir şekilde kalitesizlik nasıl söz konusu olabilir? Dünyadaki çeşitliliği takdir edersen, kendinin daha fazla değerini bilmeye ve kendini daha fazla kabul etmeye başlayabilirsin.[1]
    • Dünyayla ilgili değer verdiğin tüm farklı yönlerin bir listesini yap. Bazı örnekler farklı olabilir: dinler, kültürler, çevreler, ten renkleri, yetenekler, kişilikler. Bu değişkenler, kendin de dâhil olmak üzere insanları ilginç ve eşsiz yapan özelliklerdir.
  2. 2
    Benzersiz niteliklerini sahiplen. [2] Aslında ‘normal’ bir insan yoktur ve insanoğlu için ‘normal’ bir çerçeve yoktur.
    • Farklılıklarını olumlu bir yaklaşımla kabul et. Örneğin “Evet büyük ayaklarım var, ama bu da beni eşsiz yapıyor!”
    • Bireysel kusurlarına veya hatalarına, bir şeyler öğrenmek ve kendini geliştirmek için fırsatlar olarak bak. [3]
    • Değiştirilemeyen farklılarını (ten rengini, boyunu, vb.) kusur olarak düşünme, onları kim olduğunu belirten eşsiz nitelikler olarak sınıflandır. Senin “değersiz” veya kusur olarak gördüğün şey, aynı zamanda benzersiz veya bireysel bir kalite olarak görülebilir. Eğer bu şeyler olmasaydı, benzersiz bir özelliği olmayan genel klonlar olabilirdik.
  3. 3
    Kendini başkalarıyla karşılaştırmaktan kaçın. Kimse mükemmel değildir. Davulun sesi uzaktan hoş gelir derler. Eğer dışarıda daima senden daha zengin ve senden daha güzel insanların olduğu fikrine odaklanırsan, hayatından memnun olmakta zorlanabilirsin.
    • Başka insanlar mükemmel görünebilir, ama gerçekte, herkesin kendi farklılıkları vardır.
    • Kendini başkalarıyla karşılaştırmaya başladığında dur ve düşüncenin yönünü değiştir. İlginç olan benzersiz özelliklerini düşün. Kendine bu özelliklere sahip olmanın normal olduğunu söyle.
    • Dışarıdaki çoğu insanın seni yargılamaya çalıştığını sanma. Onların çoğu, son matematik sınavında iyi not almadığını veya geçen yazdan bu yana ne kadar kilo aldığını bilmeyecektir.
  4. 4
    Kendini affet. Kendini kabul eden insanlar geçmiş hataları bağışlayabilir ve bu durumların kendilerini etkilemesine izin vermezler.[4] Geçmişin veya hataların seni tanımlamaz. Bugün yapmayı seçtiğin şey ve şu anda kim olduğun seni tanımlar.
    • Hatalarını veya pişmanlıklarını bilinçli bir şekilde itiraf et. Her birinin üzerinden geç ve bunun için kendini bağışla. Kendine şunu söyle ya da düşün: “Bu hatayı yaptım, bunu yaptığım için kendimi affediyorum, bu beni kötü bir insan yapmaz, bu hatayı bir daha yapmamayı seçiyorum.”
    • Geçmişte yaptığın ya da başardığın olumlu şeyleri belirle. Bazı örnekler şunları içerebilir: mezun olma, bir sınavı geçme, bir ilişkiyi sürdürme, bir hedefe ulaşma veya başka birine yardım etme. Bu olumlu olaylar muhtemelen hatalarından daha ağır gelecektir ve geçmişinin iyi yönlerine odaklanmana yardımcı olabilir.

2
Olduğun Kişiyi Sevmek

  1. 1
    Değerlerini belirle. Kişisel değerlerin inançlar, hedefler ve kimliğin üzerinde çok büyük bir etkiye sahip olabilir. Bunlar; aile, bilgi, iyilik gibi yaşamında önemli olduğunu düşündüğün şeylerdir. Değerlerini tanımlamak, kim olduğunu ve senin için neyin daha önemli olduğunu anlamana yardımcı olabilir. [5]
    • Hayatında en mutlu olduğun zamanları listele. Ne yapıyordun? Kimlerleydin?
    • Sonra kendinle gurur duyduğun zamanları listele. Bu duyguya ne sebep oldu? Kim sebep oldu?
    • En çok hoşnut olduğun zamanları listele. O deneyimin hayatına bir anlam kattığını hissettin mi? Nasıl? Neden? Özel bir ihtiyaç mıydı yoksa arzu muydu? Hangisi?
    • Listeni incele ve bu deneyimin hangi değerleri temsil ettiğini tanımlamaya çalış. Örneğin: büyüme, hizmet, inanç, kararlılık, tutku, sevgi, sadakat, vatanseverlik, şeref, entelektüel durum, fedakârlık vb. Sana yardımcı olması için aşağıdaki listeyi kullanabilirsin:https://www.mindtools.com/pages/article/newTED_85.htm ya da kişisel değer örnekleri için çevrimiçi arama yapabilirsin.
    • Son olarak, belirlediğin değerlere geri dön ve senin için en önemli olan ilk üç tanesini belirlemeye çalış.
  2. 2
    Kişiliğini tanımla. Kendini sevmek için önce kim olduğunu bilmelisin. Kendini seven sporcular kendileri hakkında daha olumlu duygulara sahiptirler ve kendi davranışlarını daha çok düşünmektedirler.[6] Kendini sevmenin bir yolu da, gerçekten kim olduğunu bilmek veya kişisel bir benlik oluşturmaktır. Kimliğinin bu parçaları senin kim olduğunu oluşturur.
    • Kimliğinin tüm önemli bileşenlerinin bir listesini yap. Bazı kişilik örnekleri şunlardır: atlet, anne, çocuk, torun, tutkulu kişi, dansçı veya yazar. Bunlar, sevmeyi ve takdir etmeyi öğrenebileceğin önemli kimliklerdir.
  3. 3
    Kendinle ilgili pozitif düşün. Kendin hakkında nasıl düşündüğün, duygularını ve davranışlarını etkiler.[7] Kişiliğini olumlu olarak değerlendirmek kendin hakkında bir bütün olarak daha mutlu hissetmene yardımcı olabilir.[8]
    • Güçlü yönlerini (ki herkesin var) düşünerek zaman geçir. Kendini daha mutlu ve aynı zamanda daha kendinden emin hissedeceksin!
    • Her şeyin iyi yönüne bak!
    • Pozitifliği hayal et. Hayalleri kullanma, kendine güvenini geliştirmene yardımcı olur. [9] Kendinden emin olduğunu ve olduğun kişiyle tamamen mutlu olduğunu hayal et. Nasıl hissettiriyor? Ne oluyor? Nasıl oldu?
  4. 4
    Olumlu içsel konuşmalar yap. Olumlu tasdikler veya olumlu iç konuşma, kendine güveni arttırır ve anksiyete gibi olumsuz duyguları azaltmaya yardımcı olur. [10][11]
    • Kendin hakkında kötü hissediyorsan, “Bu sınavda istediğim notu alamamamda bir sorun yok. Bu beni kötü bir öğrenci yapmaz. İyi bir öğrenci olduğumu biliyorum ve sadece bir dahaki sefere daha iyi notu nasıl alacağımı öğrenmek istiyorum ve her şey yoluna girecek,” gibi olumlu sözler söylemeyi dene. Buradaki ana nokta, küçük hataların genel kimliğinin bir parçası haline gelmesine izin vermemendir. Bazı şeylerde sorun yaşamanın seni kötü biri yaptığına kendini inandırma.
  5. 5
    Kendine saygı duy. Kendine saygı, kendine iyi davranman ve başkalarının sana kötü davranmasına izin vermemen demektir.
    • Kendine fiziksel ve ruhsal olarak iyi bak. Sağlığının bozuk olması kendini iyi hissetmemeni sağlar. [12]
    • Başkalarıyla arana sınırlar koy. Örneğin, gerçekten özsaygını etkileyen şeyler hakkında başkalarıyla şaka yapma. Kilon konusunda özellikle hassassan, arkadaşlarınla şakalaşmaktan kaçın; çünkü bu da onların da sana bu tür şakalar yapabileceklerine inanmalarına neden olabilir.
  6. 6
    Karakterini bina et. Bilgelik, cesaret, insanlık, adalet, itidal ve kendini aşma gibi erdemli niteliklere sahip olmak olumlu bir kişilik oluşturmana yardımcı olabilir. [13]
    • Başkalarına yardımcı olmaya daha fazla odaklanmak istiyorsan, paranı ya da zamanını (gönüllü olarak) seçtiğin hayır kurumuna bağışlayabilirsin. Bu, toplumuna veya dünyaya bir bütün olarak katkıda bulunduğunu hissetmene yardımcı olabilir.
  7. 7
    Olumlu ve ulaşılabilir hedefler yarat. Değiştirebileceğin şeyleri tespit etmeye odaklan. Hedeflere sahip olmak ve onlarla ilgili çalışmak olduğun kişiyi sevmene yardım edebilir. [14] Bu şekilde ideal benliğine doğru ilerliyorsun.[15]
    • Bir işe gir. Bir iş sahibi olmaman kendini iyi hissetmemenle bağlantılıdır.[16]
    • Değiştiremeyeceğin şeyleri kabul et. Çözüm üretemeyeceğin bazı şeyler olduğu gibi, çözüm üreteceğin (işe girmek, kilo vermek gibi) bazı şeyler de var. Boyun, etnik kökenin ve ailenin yetiştirmesi gibi şeylerin sağlıklı bir şekilde değiştirilmesi çok zor. Bunun yerine, bunları olduğu gibi kabul et ve onlarla baş etmeye çalış.
  8. 8
    Kendini ifade edebileceğin etkinliklere katıl. Bu, içsel motivasyonu ve genel mutluluğu arttırmaya yardımcı olabilir. [17] İçsel olarak motive olman önemli, çünkü bu, kendini motive edebildiğin anlamına gelir ve hedeflerine ulaşmak için dışarıdan gelecek ödüllere (başkalarının övgüleri veya maddi kazanç) daha az güvenirsin.
    • Böyle ifade edici etkinlikler arasında seni; canlı, tamamlanmış, dâhil olmuş, yapman gereken şey buymuş gibi hissettiren ve gerçekten kendin olduğunu hissettiğin etkinlikler olabilir. [18]
    • Amacını belirle. Ne olarak hatırlanmak istiyorsun? İyi bir ebeveyn, iyi bir arkadaş, bir yardımsever?
    • Israrcı ol. ASLA vazgeçme. Hata yapmaktan korkarak risk almaktan kaçınma.

3
Sosyal Bağlantıları Geliştirmek

  1. 1
    Sosyal ol. Sosyalleşememek senin iyi olmamana sebep olabilir.[19] Kendine çok fazla konsantre olma, başkalarıyla da ilgilen. [20]
    • Bireysel ve Sosyal kimliğini dengele. [21] Bunu samimi ve dürüst olmak için yapabilirsin. Kendin ol ve sahte bir kimlik takınma.
    • Başarılarını başkalarıyla kutla.[22] Bu paylaşılan bir mutluluk hissi yaratabilir. yeni iş, terfi, sınav notları, yeni ev, nişanlılık, evlilik gibi sevinçleri insanlarla paylaş ve kutla.
  2. 2
    Etrafını pozitif ve destekleyici kişilerle çevrele. Destek almak, kendinle mutlu olmanın önemli bir bileşenidir.[23] Bizim çevremizde bizi destekleyen ve bize inanan insanlara ihtiyacımız var.
    • Seni sürekli eleştiren ya da kötü muamele yapan negatif kişilerle berabersen, bu ilişkilerin devam etmeye değer olup olmadığına karar vermen gerekebilir.
  3. 3
    Bir arkadaşından yardım al. Hedeflerin ne olursa olsun, iyi dostlar hedeflerine ulaşmana yardım edeceklerdir. İyi dostlar sana gerçeği söylerler ve kendini daha iyi hissetmek için onlarla beraber çalışabilirsin.
    • Hangi konularda mutsuz olduğun hakkında arkadaşınla konuş.
    • Arkadaşlarınla konuşmak zorlayıcı geliyorsa, onlara bazen kendilerini değersiz veya mutsuz hissedip hissetmediklerini sor. Sonuca şaşırabilirsin.
  4. 4
    Başkalarına ilham ver ve yardım et. Başka bir kişi için ilham verici ol. Bu, olumlu kimliğini geliştirecek erdemli bir nitelik olabilir. [24] Başkalarına pozitiflik ve mutluluk yayarsan, bu pozitifliği içselleştirebilirsin.
    • Kendine övgü bekliyorsan, başkalarına yönelt! Birinin saçlarının bugün ne kadar güzel göründüğünü ya da gömleğinin ne kadar şirin olduğunu fark ettiğinde, ona söyle! Bu sadece ona kendisini iyi hissettirmez aynı zamanda senin de kendini daha mutlu hissetmene yardımcı olabilir.
  5. 5
    Bir psikolojik danışmanla görüş. Kendin ile mutsuz olduğunu düşünüyorsan ve bunu atlatamadıysan, profesyonel yardım alabilirsin. Psikologlar ve terapistler genellikle belirli hedefler belirlemene yardımcı olabilir; kendini sevme ve mutluluğa yönelme ile ilgili çalışmana yardımcı olabilecek çeşitli psikolojik müdahaleler vardır.
    • Sigortanın onayladığı terapistlere ulaşmak için sağlık sigortası yetkilinle görüş.
    • Sağlık sigortan yoksa veya sigortan psikolojik yardımı desteklemiyorsa, düşük maliyetli veya ücretsiz psikolojik destek veren yerleri araştır. Yerel belediyeler kendi bünyelerinde, Büyükşehir belediyeleri de Psikolojik Danışmanlık Merkezlerinde (PDM) bu hizmeti ücretsiz olarak sunuyor.

Referans

  1. http://depts.washington.edu/centerme/Fs04banks.pdf
  2. http://www.researchgate.net/profile/Roland_Benabou/publication/244299280_SELF-CONFIDENCE_INTRAPERSONAL_STRATEGIES1/links/0c960529d2a101f0f8000000.pdf
  3. http://nrl.northumbria.ac.uk/3301/1/Wolfson_coping%20under%20pressure.pdf
  4. https://lemosandcrane.co.uk/resources/RISE%20psychological%20wellbeing%20in%20adulthood.pdf
  5. https://www.mindtools.com/pages/article/newTED_85.htm
  6. http://people.stfx.ca/x2009/x2009hxu/science.pdf
  7. http://www.researchgate.net/profile/Zourbanos_Nikos/publication/222428460_Mechanisms_underlying_the_self-talkperformance_relationship_The_effects_of_motivational_self-talk_on_self-confidence_and_anxiety/links/09e41505ab44eb0cc0000000.pdf
  8. http://www.researchgate.net/profile/Jane_Dutton/publication/228354753_Pathways_for_positive_identity_construction_at_work_Four_types_of_positive_identity_and_the_building_of_social_resources/links/0deec53905f6116b7c000000.pdf
  9. http://www.researchgate.net/profile/George_Doganis/publication/247515539_The_Effects_of_a_Mental_Training_Program_on_Juniors_Pre-Competitive_Anxiety_Self-Confidence_and_Tennis_Performance/links/02e7e52d3a9169b59c000000.pdf
göster dahası... (15)

Makale Bilgisi

Paul Chernyak, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Paul Chernyak Chicago’da Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. 2011 yılında Amerikan Profesyonel Psikoloji Okulu’ndan mezun olmuştur.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Be Happy with Who You Are, Italiano: Essere Felici con Se Stessi, Español: ser feliz con quien eres, Русский: быть счастливым, оставаясь самим собой, Deutsch: Sei zufrieden mit dir so wie du bist, Tiếng Việt: Trở nên Hạnh phúc với Bản thân, 한국어: 스스로에게 행복 느끼기, Français: être heureux avec soi–même, العربية: الرضا عن نفسك, Bahasa Indonesia: Berbahagia dengan Diri Sendiri, Čeština: Jak být spokojený s tím, kdo jste, Nederlands: Blij zijn met wie je bent

Bu sayfaya 407 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?