Nasıl Yüzülür?

Ortak yazar: Alan Fang

Bu Makalede:Suda Rahat EtmekKulaç Atmaya ve Ayak Çırpmaya Başlamakİleri Teknikleri ÖğrenmekBeklenmedik Durumlara Hazırlıklı Olmak13 Referans

Yüzmeyi öğrenmek ne yapacağını bilmediğinde korkutucu olabilir. Korkma; yüzmeyi öğrenme sürecini daha az göz korkutucu hâle getirmek için yapabileceğin şeyler var. Bir kere usulünü öğrendiğinde yüzmek çok kolay olacaktır.

Kısım 1
Suda Rahat Etmek

  1. 1
    Korkularından kurtul. Birçok insan boğulmaktan korktuğu için yüzme öğrenmeyi bırakır. Boğulma hadiselerinin çoğu çok basit güvenlik önlemleriyle önlenebilir. Yüzerken bu talimatları takip edersen boğulma ihtimali büyük ölçüde azalacaktır:[1]
    • Tek başına yüzme. Birkaç kişiyle olmasa da daima iyi yüzme bilen birisiyle yüzmeye git. Cankurtaranın olduğu bir bölge yüzülecek en iyi bölgedir.
    • Yüzmeye akıntının olduğu suda başlama. Eğer yüzmeyi denizde ya da nehirde öğreniyorsan suyun hareketine daha çok dikkat etmen gerekir. Eğer yüzmeyi bu şekilde öğrenmek zorundaysan ne yaptığını bilen birinin yanında olduğundan ve girdap veya akan bir nehirden kurtulmanın adımlarını (aşağıda) okuduğundan emin ol.
    • Baş edebileceğin bir derinlikte kal. Yüzmeyi ilk öğrenirken ayakta duramayacağın kadar derin suda yüzmeye cüret etme. Böylece eğer bir şeyler yolunda gitmezse ayağa kalkıp nefes alabilirsin.
    • Fırtınalı havalarda yüzmekten sakın. Hafif sağanak yağışlı bir havada yüzmekten zarar gelmez fakat eğer bir fırtınanın geldiğini görür ya da duyarsan sudan hemen çık. Ne kadar iyi yüzücü olursan ol bu kuralın dışına çıkmamalısın.
    • Çok soğuk suda yüzme. Buz gibi suda bacaklarını hareket ettirmek birden zorlaşabilir.
  2. 2
    Suyun üzerinde süzülmeye alış. Suyun içindeyken havuzun kenarına ya da iskeleye tutun ve bacaklarının arkandan suda süzülmesini sağla; serbest bıraktığında bacakların kolayca su yüzeyine çıkacaktır. Fakat bazı kişilerin üst gövdesi su üzerindeyken bacakları batar gibi olur. Endişelenme; yöntemi yeniden dene. Bunu, vücudunun yarısının suda süzülmesine alışana kadar yüzüstü ve sırtüstü yapmayı dene.[2]
    • Hazır olur olmaz su üzerinde yüzüstü ve sırtüstü süzülmeyi dene. Beceremediğinde ayağa kalkabilmek için sığ bir derinlikte kal. Burnun ve ağzın dışarıdayken kulaklarının etrafında suyun olması garip hissettirebilir fakat buna alışacaksın. Daha fazla denge sağlamak için kollarını dik açıda uzatarak vücudunu "T" şekline getir. İlk defa suda süzülecekken derin bir nefes al ve sonra süzülmeyi dene. Akciğerlerin havayla doluyken vücudun elbette suda süzülecektir. Tecrübe edinene kadar bunu yap.
  3. 3
    Panik yapma. Zapt edilemez bir derinlikteysen veya uzuvlarını hareket ettiremiyorsan daima bir son çaren olduğunu unutma; sırtüstü süzülmek. Yüzemezsen çırpınma veya hızlı nefes almaya başlama; sadece olabildiğince düz bir şekilde sırtüstü yat ve sakinleşene kadar suyun seni taşımasına izin ver.
    • Sırtüstü süzülmek için iyi bir yöntem, akciğerlerini hava ile doldurmak ve nefesini tutmaktır. Bir diğer yöntem karnını dışarı çıkarmaktır.[3]

  4. 4
    Su altında nefes verme alıştırması yap. Hâlâ sığ derinlikteyken derin bir nefes al ve başını suya sok. Nefesin bitene kadar yavaşça burnundan nefes ver, sonra başını sudan çıkar. Nefes verirken boluncuklar çıkmalıdır. Ağzından da nefes verebilirsin fakat düzgün baloncuklar çıkarana kadar genellikle büyük baloncuklar çıkarılır.[4]
    • Eğer burnundan nefes verirken rahat etmiyorsan burnunu kapatarak ya da bir burun tıkacı kullanarak ağzından nefes verebilirsin.
  5. 5
    Gözlük tak (isteğe bağlı). Gözlük takmak su altında gözlerini açma konusunda daha rahat hissetmeni ve daha net görmeni sağlayabilir. Gözlerin etrafında süngerimsi daireler bulunan bir gözlük bul ve cildine yapışmaları için onları suya batır. Gözlüklerin sıkıca oturması için kayışı başının arkasından sık.[5]

Kısım 2
Kulaç Atmaya ve Ayak Çırpmaya Başlamak

  1. 1
    Bacaklarını vurma alıştırması yap. Sırtüstü süzülürken ya da hâlâ havuzun kenarına tutunuyorken bacak vuruşu çalışabilirsin. (Her ayak vuruşunun seni ne kadar uzağa götürebileceğini görmek için yüzme tahtası ile egzersiz yap. Bu, başını su üzerinde tutma derdinde olmadan vuruş tekniğin üzerine odaklanmanı sağlar.)[6]
    • Kısa darbeli vuruşları dene. Parmak uçlarını bir balerin gibi uzat, bacaklarını mümkün olduğunca düz tut ve küçük vuruşlar yaparken bacaklarını değiştir. En fazla bükülmeyi ayak bileklerinde hissetmelisin.
    • Kamçı vuruşunu dene. Bacaklarını kapat ve kalçalarından dizlerine ve dizlerinden ayak bileklerine kadar sıkı bir şekilde tut. Alt bacağın yaklaşık 90 derecelik bir açıda olana kadar dizlerini bük, sonra hızlı bir şekilde alt bacaklarını ayır ve dairesel bir hareketle hareket ettir ve bunu yaparken uyluklarını her zaman bir arada tut. (Yani, sağ bacağını sağa ve sol bacağını sola doğru hareket ettirerek her bacağınla yarım daire çiz.) Dairenin alt kısmında alt bacaklarını birleştir ve tekmeye yeniden başlamak için tekrar kaldır.
    • Yumurta çırpıcı vuruşunu dene. Bu vuruş genellikle başın ve omuzların suyun üstündeyken suda dikey konumda kalmak için kullanılır. Dizlerin bükülü ve bacakların kalça genişliğinden biraz daha geniş olacak şekilde başla. Sonra her bacağını bisiklet sürer gibi ancak zıt yönlere doğru "pedalla"; bir bacak "ileri" pedal çevirirken diğer bacak "geri" pedal çevirmelidir. Buna alışmak biraz pratik gerektirir ancak bu, ayakların dibe temas edemediğinde "dinlenmek" için kullanışlıdır.
  2. 2
    Kulaç atmayı öğren. Kulaç atmayı öğrenmek yeni başlayanlar için çok iyidir ve seni oldukça hızlı hareket ettirir. Şöyle yapacaksın:[7]
    • Önce sırtüstü yüzmeyi dene. Sırtüstü süzül ve bacaklarınla kamçılama vuruşu yap. Kollarınla "kulaç" hareketi yap; bir kolunu havaya kaldır ve başının yanından tekrar suya sokarken düz tut. Suya girdikten sonra yanında düz bir konuma getirmek için kolunu bük ve tekrarla. Yüzerken kollarını değiştir ve parmaklarını bitişik ve ellerini mümkün olduğunca düz tutmaya çalış.
    • Serbest stil yüzmeyi dene. Suda yüzüstü süzülürken bacaklarınla kamçılama vuruşu yap ve ileri gitmek için kollarınla "kulaç at". Bir kolu ileri "uzanacak" şekilde suyun dışına çıkar, sonra tekrar aşağı indir ve avcunu kullanarak arkandaki suyu "it". Kollarını değiştir. Nefes almak için başını o anda havada olan kolunun altına doğru çevir ve kolunu nefes alabileceğin kadar kaldır. Her seferinde aynı kolun altında bir nefes al, böylece her iki vuruşta bir nefes alırsın.
  3. 3
    Su içerisinde dik dur. Su içerisinde dik durmak soluklanmana ve bilfiil yüzmeden başını yukarıda tutmana yardımcı olabilir. Yukarıda belirtilen yumurta çırpıcı vuruşunu yap ve ellerinle "kürek çekme" hareketi yaparak dengeni koru; ön kollarını suyun yüzeyinde düz tut ve onların ekmeğin üzerine tereyağı süren bıçaklar olduğunu hayal et. Bir kolunu saat yönünde ve diğer kolunu saat yönünün tersine hareket ettir.[8]
  4. 4
    Suyun altından yüzeye çıkmak için kollarını kullan. Eğer su altındaysan ve yukarı çıkmak istiyorsan kendini kollarınla it. Kollarını başının üzerine kaldır ve hızlı bir şekilde onları yanlarına indir. Bu hareket seni yarım metre kadar itmelidir. Yüzeye çıkana kadar bunu tekrarla.

Kısım 3
İleri Teknikleri Öğrenmek

  1. 1
    Daha gelişmiş vuruşları dene. Suyun içinde daha rahat olduktan sonra seni daha az enerjiyle daha hızlı hareket ettirecek yeni vuruşları öğrenmeye başlayabilirsin. Şunları dene:
    • Dolfin ayak vuruşunu öğren.
    • Kelebekleme yüz.
    • Kurbağalama yüz.
    • Yan kulaç yap.
    • Tur yaparak yüzmeyi dene.
    Alan Fang

    Alan Fang

    Eski Yarışma Yüzücüsü
    Alan Fang yüksek okul ve üniversite yılları boyunca 7 yıldan fazla süre, yarışmalarda yüzmüştür. Kurbağalama stili yarışmalarında uzmanlaşmıştır ve Speedo Şampiyonluk Serisi, IHSA (Illinois Lisesi Birliği) Devlet Şampiyonaları, Illinois Büyükler ve Farklı Yaş Grupları Devlet Şampiyonaları gibi yarışmalara katılmıştır.
    Alan Fang
    Alan Fang
    Eski Yarışma Yüzücüsü

    Yüzme yarışlarıyla ilgili misin? Eski yüzücü Alan Fang şöyle der: "Eğer en iyilerden biri olmak istiyorsan olabildiğince erken başla. Sonra, sürekli antrenman yap. Eski koçlarımdan biri şöyle derdi, 'Eğer bir gün yüzmezsen ilerlemen 2 gün geri gider fakat eğer bir hafta yüzmezsen baştan başlaman gerekir.' Bu tabii ki bir abartıdır, fakat bir yere kadar doğrudur da. Fakat eğer sadece eğlencesine ya da hayatta kalmak için yüzüyorsan bu kararlılık o kadar da önemli değildir."

  2. 2
    Dalmayı dene. Suyun içine dalmak ve yüzmeye başlamak eğlenceli olabilir. Basit bir dalışla başla ve kuğu dalışı, ters dalış ve takla dalış gibi daha karmaşık dalışlara geç.[9]
    • Dalmadan önce daima suyun dalabileceğin derinlikte olduğundan emin ol. Su derinliği en azından 2,7 ya da 3,0 metre olmalıdır; eğer boyun uzunsa su derinliği 3,4 veya 3,7 metre olmalıdır.

Kısım 4
Beklenmedik Durumlara Hazırlıklı Olmak

  1. 1
    Rip akıntısından nasıl çıkacağını bil. Eğer denizde yüzüyorsan rip akıntısına yakalanabilirsin. Ne yapılacağını bilmek hayatını kurtarabilir, bu yüzden suya girmeden önce şu adımları ezberlemeye çalış.[10]
    • Panik yapma. Bu, açık ara en önemli adımdır. Çırpınmak ve paniklemek seni suyun içine çeker.
    • Yana doğru yüz. Doğrudan kıyıya ya da daha uzağa yüzmeye çalışma. Bunun yerine sahil şeridine paralel bir çizgide yüzmeye çalış.
    • Nefes almanı sağlayan bir biçimde yüz. Yeterince nefes alacağın alan sağlayan en güçlü tarzda yüz. Bu, yan kulaç, ileri kulaç ya da kurbağalama olabilir.
    • Rip akıntısından çıkana kadar yüzmeye devam et. Rip akıntısından güvenli bir şekilde çıkmak için epey uzağa yüzmen gerekebilir, fakat gitmeye devam et. Yanlış zamanda kıyıya dönerek belirli bir yere kadar yaptığın işi boşa çıkarmak istemezsin.
    • Mümkünse yardım iste. Eğer yapabiliyorsan ilk fırsatta cankurtarana el işareti yap ya da "İmdat!" diye bağır. Ancak bunu sakın nefes almak ya da yüzmeyi bırakmak pahasına yapma; ilerlemeye devam etmek daha iyidir.
  2. 2
    Nehir akıntısından nasıl çıkacağını bil. Eğer çok hızlı akan ya da seni aşağı çeken bir nehre yakalanırsan kurtulmak için şu adımları takip et:[11]
    • Çırpınma ya da panik yapma. Rip akıntısında olduğu gibi paniklemek ve çırpınmak seni suyun içine çekebilir. Eşit nefesler almayı ve sakin kalmayı dene.
    • Kıyı şeridine çapraz yüzmeye çalış. Kıyı şeridine doğru dik yüzmek seni akıntıyla çok fazla mücadele etmeye zorlayacaktır ve çok hızlı yorulmana neden olabilir. Bunun yerine, kıyıya çapraz bir açıda akıntıyla birlikte gitmeyi dene.
    • Akıntıya karşı yüzmeyi deneme. Harcadığın enerjiye değmeyecektir. Sadece akıntı yönünde keskin kayalar ya da şelale gibi ani bir tehlike varsa akıntıya karşı yüzmeyi dene.
    • Eğer akıntı seni hızla sürüklüyorsa ayaklarını sürüklendiğin yöne uzat. Böylece kafanı bir kayaya ya da başka bir engele çarpmaktan koruyabilirsin.

İpuçları

  • Paniklemeye başladığında daima ayaklarını yere koyabileceğini hatırla.
  • Derinlere ilerlemeye başlamadan önce kendinden emin ol.
  • Su içerisinde hareket etme konusunda endişeli hissediyorsan bir yüzme tahtası, can yeleği ya da kolluk kullan.
  • Yeni başlayan biri isen gerektiğinde tutunman için kenara yakın yüz.
  • Eğer sırtüstü süzülüyorsan sakinliğini koru yoksa suya batarsın.
  • Yardımcı olması için deneyimli bir yüzücü ile alıştırma yap.
  • Yeni başlayan biri isen derin olmayan (bir metre derinlikte) havuzlarda yüz.
  • Kendi başına su içerisinde rahat hissedene kadar yakınlarınla birlikte alıştırma yap.
  • Özellikle acemi ve/veya daha gençsen kazalar kaçınılmaz olduğu için güvenlik ekipmanları kullan.
  • Kulak damlası satın al. Kulakların tıkandığında işine yarayacaktır.

Uyarılar

  • Yüzmeye yeni başladıysan ve iyi yüzücü olan bir yetişkinle birlikte değilsen havuzun "derin ucunda" yüzmeyi asla deneme.
  • Deniz veya göl gibi hareketli suda yüzerken son derece dikkatli ol. Rip akıntıları seni aniden kıyıdan uzağa çekebilir.
  • Yüzmeyi öğrenmek yavaş bir süreçtir. Yutamayacağın lokmayı ağzın alma.
  • Yıldırımlı fırtınalarda asla yüzme. Yıldırım suyu hedefler ve suya düşmesi durumunda içindeki herkesi çarpabilir. Gök gürlemesini kilometrelerce uzaktan duyuyor olsan da yıldırım çarpabilir.[12]

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Deneyimli bir yüzücü
  • Gözlük (isteğe bağlı)
  • Burun tıkacı (isteğe bağlı)
  • Yüzme tahtası (isteğe bağlı)
  • Mayo

Makale Bilgisi

Bu makale wikiHow topluluğunun güvenilir bir üyesi olan Alan Fang ile ortaklaşa yazılmıştır. Alan Fang yüksek okul ve üniversite yılları boyunca 7 yıldan fazla süre, yarışmalarda yüzmüştür. Kurbağalama stili yarışmalarında uzmanlaşmıştır ve Speedo Şampiyonluk Serisi, IHSA (Illinois Lisesi Birliği) Devlet Şampiyonaları, Illinois Büyükler ve Farklı Yaş Grupları Devlet Şampiyonaları gibi yarışmalara katılmıştır.

Kategoriler: Spor ve Fitness

Diğer dillerde:

English: Swim, Español: aprender a nadar, Português: Nadar, Deutsch: Schwimmen lernen, Français: nager, Русский: научиться плавать, Italiano: Imparare a Nuotare, 中文: 游泳, Nederlands: Zwemmen, Bahasa Indonesia: Berenang, Čeština: Jak plavat, Tiếng Việt: Tập Bơi, العربية: السباحة, 한국어: 수영하는 법, 日本語: 泳ぐ, हिन्दी: तैरना या स्विमिंग सीखें (How to Swim, Swimming Kaise Kare, Seekhe)

Bu sayfaya 1.160 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?