Nasıl Sevilir?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Bu Makalede:Kendini SevmekBir Partneri SevmekFarklılıklara Rağmen Sevmek16 Referans

Sevgi, diğer duyguların hiçbirine benzemeyen oldukça yoğun, derin bir etkilenme ve hoşlanma hissidir. Kendini sevmek, âşık olmak gibi çok çeşitli sevgi türleri vardır. Sevmek ve farklı şekillerde sevgini göstermek için çabalayabilirsin.

Kısım 1
Kendini Sevmek

  1. 1
    Kendini takdir et. Başka birini sevmeden önce kendini sevmelisin. Kendini sevmeyi öğrenmek, en zayıf noktalarını kabul edip takdir etmek demektir.[1] Sana özgü pek çok özelliğe sahip olabilirsin. Kim olduğunu ve insanlara sunabileceklerini takdir etmeyi öğren.
    • Kendini sevmekle ilgili sorunlar yaşıyorsan kendine olan güvenini arttırmak için çok çalış. Geçmişini kabul edip ilerleyerek öz güvenini geliştirmeye çabala. Geçmişte yaptığın şeylerin seni sevilmez biri yapacağını ya da sevilebilir biri olmak için çok fazla sorunun olduğunu hissedebilirsin. Bunlar doğru değil. Başına gelenleri kabul et, kendini affet ve devam et.
    • Daha fazla bilgi için İnsan Kendini Nasıl Sever makalesine göz at.
  2. 2
    Diğer insanları önemsediğin kadar kendine de önemse. Kendini doğuştan herkesle ilgilenen biri olarak görüyorsan veya çocukların varsa bu biraz zor olabilir. Unutma ki kendini yeterli derecede önemsersen başkalarıyla ilgilenme yeteneğin de artar. [2]
    • Son önceliğinin kendin olmasına izin verme bunun yerine kendine önem verdiğini gösteren şeyler yap. Bir masaj veya banyo ile kendini şımart. Her gün sadece sana özel bir şey yap.
    • Bunu, sınırları korumaya ve “hayır” demeye kadar genişletebilirsin. İhtiyacın olan şey biraz rahatlamaksa arkadaşlarla bir araya gelme fikrine hayır de.[3]
  3. 3
    Şükret. Şükreden insanlar daha sağlıklı ve daha fazla mutlu olduklarını ifade ederler.[4] Çevrende olan şeyler ve en önemlisi kim olduğun için şükretmenin yollarını bul.
    • Kendinle ilgili olarak sevdiğin özelliklerini düşün. Belki çok şefkatli, cömert veya iyi bir dinleyicisin. Belki de kolayca yeni beceriler edinebiliyorsun. Belki güzel resimler yapabiliyor veya bir usta gibi elektrik tesisatı döşeyebiliyorsun. Bir dakikanı ayır ve şükret.
  4. 4
    Olumlu bir bakış açın olsun. Durumlar olumsuz görünse bile büyük veya küçük farketmez, olumlu bir şey bul. Olumlu bir bakış açısına sahip olmanın, daha az sıkıntı ve daha uzun bir ömür gibi duygusal açıdan ve sağlık yönünden faydaları vardır.[5] Özellikle kendinle ilgili olumsuz düşünmeye başladığında bunları olumlu düşüncelere dönüştür.
    • Olumsuz düşünceleri olumlu düşüncelere dönüştürmek için olumlu telkinlerde bulunan iç sesini kullan.
    • Yeni durumlarla ilgili düşüncelerle savaş. “Bunu mahvedeceğim; çok aptalım!” demek yerine “Yeni bir şeyler deneyip tüm elimden geleni yaptığım için kendimle gurur duyuyorum.” demeyi dene.
    • “İnsanlarla tanışmakta çok kötüyüm.” diye düşünüyorsan bunun yerine “Yeni sosyal beceriler edinmekten ve benim gibi insanlarla tanışmaktan heyecan duyuyorum. Arkadaş edinmekte başarılı olabileceğimi biliyorum.” de.
  5. 5
    Seni mutlu eden şeylerle meşgul ol. Mutlu olmak, kendine olan sevgini göstermenin bir parçasıdır. Kendini iyi hissetmeni sağlayacak şeyler yaparak mutluluğa adım at. Bedenini, zihnini, duygularını ve ruhunu iyi hissettirecek şeyler yap. Genellikle mutluluk, hayatını daha olumlu hâle getirmek için çaba sarf etmene bağlıdır.[6]
    • Meditasyon, yoga, resim veya çizim, Muay Thai, kano, yürüyüş yapmayı veya canlı tartışmalara katılmayı tercih edebilirsin. Yüzünü güldüren şeyin ne olduğunu düşün ve gidip yapmaya başla!
  6. 6
    Biraz yalnız kal. Kişisel bakımın önemli bir kısmı da kendinle başbaşa zaman geçirmektir. Bir odayı paylaşıyorsan veya çocukların varsa bu çok zor olabilir ancak kendine de biraz zaman ayır. Yalnızlık, gevşemene, problemlerin üzerinde durmana, zihnini tazelemene ve kendini keşfetmene yardımcı olabilir. Yalnız kalmak istediğin için kendini suçlu hissetme. Tek başına zaman geçirmek suretiyle kendi mutluluğuna öncelik verip kendine yenilenme fırsatı tanıyarak ilişkilerini geliştirebilirsin.[7]
    • Yalnız vakit geçirmenin, sosyal medyaya girmek anlamına gelmediğini unutmaman çok önemli. Hayatını zenginleştiren ve yürümek ya da günlük tutmak gibi kendini iyi hissettiren şeyler yapmaya çalış.
    • Yalnız kalmak için zaman bulmakta zorlanıyorsan diğer insanlardan önce uyan ya da öğle yemeği vaktini yalnız geçir. Eşinden çocuklara haftada bir saat bakmasını iste. Bu sayede evden çıkıp tek başına zaman geçirebilirsin.
  7. 7
    Kendini tam hissetmek için bir eşe ihtiyacın olmadığını kabul et. Bazı insanlar, mutluluğun ve sevginin ancak bir ilişki yoluyla yaşanabileceğine ya da kötü bir ilişki olsa dahi hiç ilişki olmamasından daha iyi olduğuna inanır. Yürümeyen bir ilişkiyi devam ettirmek ne sana ne de eşine itibar katar. Kendi başına olmak, kimsesiz olmaktan farklıdır ve kendini tam hissetmek veya kabul görmek için sosyal baskıya boyun eğmeye değmez. [8]
    • Mutsuzsan veya tek olmaya tahammül edemiyorsan elinden gelenin en iyisini yap. Bir eş veya aile ile hayata geçirilmesi zor olan fırsatları kovala. Seyahat et, birçok yakın arkadaş edin ve kalıcı özgürlüğünün tadını çıkar.

Kısım 2
Bir Partneri Sevmek

  1. 1
    Sadık kal. İlişkin için çaba sarf et ve sürmesi için çok çalış. Partnerin ile ilişkindeki hedeflerin ve ilişkinizin nereye gittiğini görmek için açıkça iletişim kur. Sadece kısa süreli bir kaçamak düşünüyorsan dürüst ol. Amacın, ciddi ve uzun süreli bir aşk ise yine dürüst ol. Her iki sevgi türünde de yanlış bir şey yok ancak partnerinin de senin benimsediğin sevgi şeklinde aynı derecede kararlı olduğundan emin olmalısın.
    • Karşındaki kişiye ve ilişkinize sadık kal. Partnerinin kendini özel hissetmesini ve ilişkinizin yürümesini sağlamak için çaba sarfet.
  2. 2
    Yakınlık kur. "Yakınlık" kelimesi cinsel çağrışımlar akla getirebilir ancak duygusal olarak yakın olmak, sevgi dolu bir ilişkinin büyük bir parçasıdır. Duygusal yakınlık, partnerinin yanındayken zafiyetlerini hissetmeni ve bunları ifade etmeni sağlar. Zafiyetlerden uzak durmak, geri çekilme, saldırı veya suçlama gibi görünebilir. Tam tersine yakınlık, partnerinle korkuları, rahatsızlıkları ve hayal kırıklıklarını paylaşmak şeklinde olabilir. Daha önce güvensiz hissettiren duygular ya da durumlar, hassasiyet ve gelişen güven nedeniyle yakın bir ilişkide daha güvende hissettirir.[9]
    • Kendini savunmasız (korku, üzüntü, utanç veya acı yaşama gibi duygulara karşı) hissetmeye başladığında dur ve biraz bekle. Ne tür bir duygu ortaya çıkarsa çıksın kabul et ve bunu hissetmek için kendine izin ver; bunlardan kaçınma. Hislerine anlayışlı ve nazik ol.
    • Korunmasız anlarını paylaş ve partnerinin seni desteklemesine izin ver.
  3. 3
    Sevginin dinamik olduğunu kabul et. Başlangıçtaki çekiciliğin ve güçlü sevgi duygularının tükenmesinden endişe duyuyorsan sevginin dalgalar hâlinde gerçekleşebileceğinin farkına var. Bazen birine delice aşık olursun ve kimi zaman daha az seversin veya daha az sevilirsin. Sırf dibe vurdun diye bu tür duygular sonsuza dek sürecek anlamına gelmez. Hayat, döngüler hâlinde gerçekleşir; sevgide inişlerin ve çıkışların yaşanması normaldir. [10]
    • Çocuk sahibi olmak ya da yaşlanmak gibi pek çok şey sevgide inişlere ve çıkışlara neden olabilir. Bunları etraflıca ele almalısın.
  4. 4
    Sevgi görmeye açık ol. İlişkinizdeki sevgiyi kontrol eden kişi olmak zorunda değilsin. Partnerinin sana karşı olan sevgisini ifade etmesine izin ver. Sevgi görmek, bazı insanlara karşı savunmasız hissettirebilir çünkü kontrolü elden bırakmayı gerektirebilir. Hediye almaya, iltifat kabul etmeye ve sana karşı yapılan samimi jestlere açık ol. Artık kendini bir şey için borçlu gibi hissedebilirsin ancak bunu önemseme ve sevgi görmenin keyfini çıkarmaya bak. Sevgi borçlanmaz ama çoğalır.[11]
  5. 5
    Partnerine dokun. Dokunmak, cinsel olmak zorunda değildir ama uzun, destekleyici bir kucaklaşmaya katılmak ya da partnerinin eline uzanmak, bağlantıda kalmak için iyi bir yoldur. Partnerinle olan sevgini fiziksel temas kurarak ve bu teması sürdürerek ifade et. Sevgi; özen, takdir ve bağ kurmayı sağlayan diğer olumlu duyguları ifade etmenin bir yoludur. [12]
    • Sevgi, partnerine sevildiğini hissettirmenin ve sevildiğini hissetmenin bir yoludur.
  6. 6
    Partnerine şükranlarını ilet. Bazen bir partnerle iletişim kurma şeklimiz kelimeler arasında kaybolup gidebilir ancak şükran her zaman anlaşılır. Partnerine olan şükranını ifade ederek ona teşekkür et. Partnerine, ilişkinize harcadığın çabanın farkında olduğunu göstermek için teşekkür et. Partnerinin yaptığı şeyler ve ayrıca sevdiğin kişinin sahip olduğu nitelikler için de takdirini göster.[13]
  7. 7
    Hayat arkadaşı ol. Sevdiğin insanlarla birlikte yaşamanın tek yolu, hayatın zorluklarına birlikte göğüs germektir. Çözümler bulmak, sorunları çözmek ve zorlu zamanlarda birbirinizi rahatlatmak için partnerinle beraber çalış. Her şeyi kendi başımıza çözemeyiz, bilinmesi gereken her şeyi bilemeyiz... Ama bir grup insan sevgiden dolayı bir araya geldiğinde hemen hemen her sorunu çözebilir.

Kısım 3
Farklılıklara Rağmen Sevmek

  1. 1
    Mükemmelliği bekleme. Sevdiğin insanda veya kendinde mükemmellik bekleme. Bu inanılmaz derecede gerçekçi olmayan bir beklenti. İkiniz de bu standartlara uyamayacaksınız ve ikiniz de üzülüp hayal kırıklığına uğrayacaksınız. Kendini ve eşini rahatlat ve hatalar olabileceğini bil.
  2. 2
    Dersler çıkar ve ilişkilerine uygula. Evet, ilişkilerinde kötü şeyler olacak. Yanlış bir şey söyleyeceksin ya da partnerin duygularını incitecek. Böyle şeyler hep olur. Bir şey ters gittiğinde (hayatında problemler olsa bile) önemli olan bir kısım dersler çıkarmak ve ilerlemeye devam etmektir. Olumsuz durumlardan en iyi şekilde yararlanmaya çalış, deneyim kazanıp gelişerek bunu olumlu bir şeye dönüştür. Oldukça ciddi olan herhangi bir tartışmada dürüstçe kendini partnerinin gözünden görmeye çalış.
    • Hatalıysan, özür dile ve hatanı sahiplen. İyi ilişkiler, şikâyetleri ortadan kaldırır ve ortamı yumuşatır.
  3. 3
    Farklılıklarınızı birleştir. Partnerine karşı gerçekten kızgın veya üzgün olduğunda ona karşı sevgi hissetmen zor. Sen ve partnerin esnek olun ya da kavgadan kaçının, çiftlerin mutluluğunda sistematik bir fark yoktur. Önemli olan, kavgadan sonra birlikte mutluluğu bulabilmektir.[14]
    • Uzlaşma için her zaman bir fırsat olduğunu unutma. Karşılıklı olarak susun ya da işler daha fazla kötüye gitmeden önce uzlaşmak için birlikte oturun. Hemen hemen her çatışma tarzı bir çeşit uzlaşma barındırır. Sen ve partnerin ne kadar mücadele ederseniz edin, sonunda ikinizin de birbirinizi duyduğundan ve anlaşmaya varabildiğinizden emin ol.[15]
  4. 4
    Birbirinize karşı olumsuz ve olumlu duygularınızı dengeleyin. Mutlu ve sevgi dolu bir ilişki kurmada denge önemlidir. Araştırmalar, zamanla gelişen dengeyle birlikte ilişkilerde pozitif ve negatif etkileşimler için altın oranın bire karşın beş veya her bir negatif etkileşim için beş pozitif etkileşim olduğunu göstermektedir. Partnerine yönelik olumsuz bir eylemi fark ettiğinde denge hissini geri kazanmak için olumlu etkileşimler sağlamak amacıyla elinden geleni yap.[16]
    • Olumlu etkileşimler; dokunma, gülme ve kahkaha atma gibi fiziksel yakınlığı içerir.

Referans

  1. https://www.psychologytoday.com/blog/finding-love/201105/how-love-yourself-first
  2. https://www.psychologytoday.com/blog/high-octane-women/201202/why-you-shouldnt-feel-guilty-about-stealing-little-time-yourself
  3. https://www.psychologytoday.com/blog/sense-and-sensitivity/201401/3-ways-learn-love-yourself
  4. https://www.psychologytoday.com/blog/what-mentally-strong-people-dont-do/201504/7-scientifically-proven-benefits-gratitude
  5. http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/stress-management/in-depth/positive-thinking/art-20043950
  6. https://www.psychologytoday.com/blog/how-happiness/200805/what-influences-our-happiness-the-most
  7. https://www.psychologytoday.com/blog/high-octane-women/201201/6-reasons-you-should-spend-more-time-alone
  8. http://www.helpguide.org/articles/relationships/how-to-find-lasting-love.htm
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/intimacy-path-toward-spirituality/201503/the-key-intimacy-any-relationship
göster dahası... (7)

Makale Bilgisi

Paul Chernyak, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Paul Chernyak Chicago’da Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. 2011 yılında Amerikan Profesyonel Psikoloji Okulu’ndan mezun olmuştur.

Kategoriler: İlişkiler

Diğer dillerde:

English: Love, Français: aimer, Español: amar, Deutsch: Lieben, Português: Amar, Nederlands: Liefhebben, Italiano: Amare, 中文: , Русский: любить, Čeština: Jak milovat, Bahasa Indonesia: Mencintai, हिन्दी: प्यार करना सीखें (Kaise Pyar Kare), العربية: أن تُحِبّ, Tiếng Việt: Yêu, ไทย: รัก, 한국어: 사랑하는 법, 日本語: 愛する

Bu sayfaya 1.852 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?