Nasıl Neşeli Olunur?

Ortak yazar: Trudi Griffin, LPC

Bu Makalede:Mutluluğu Kendi İçinde AramakNeşeli DavranmakHissettiğin Neşeyi Her Geçen Gün Artırmak32 Referans

Neşe, başka insanlar üzerinde etkisi olduğu için özeldir. Sadece senin hissettiğin bir duygu değildir, olumlu duyguları çevrendekilere yansıtmanı da sağlar.[1] Tamamen mutsuz olduğunda neşeli davranışlar sergilemen, çevrendekileri olumsuz etkileyebilir. Gerçekten çok iyi numara yaptığını düşünüyor olabilirsin. Ama beden dilin ve yüzündeki ifadeler gerçek duygularını ortaya çıkarabilir.[2] Tutkulu olduğun şey üzerine odaklanıp bu tutkuyu başkalarıyla da paylaşmayı öğrendiğinde daha neşeli olabilirsin.

Kısım 1
Mutluluğu Kendi İçinde Aramak

  1. 1
    Tutkulu olduğun şeyi bul. Neşeli olmak sadece dileyerek ortaya çıkacak bir şey değil. Bu neşeyi başka insanlara yaymak için kendi hayatını gerçekten sevmelisin. Bu, tutkulu olduğun aktiviteler bulmak ve bu aktiviteleri yapmak anlamına geliyor.[3]
    • Hayatında gerçekten mutlu olduğun anların listesini yap. Mümkün olduğunca çok detay ekle. Mutlu olduğun anda yanında kimin olduğunu, dışarıda mı yoksa evde mi olduğunu, hangi aktiviteleri yapıyor olduğunu hatta havanın nasıl olduğunu bile listeye ekleyebilirsin. Bu detaylar herkes için farklı olacaktır, önemli olan bunları ayrıntılı bir şekilde anlatmak.
    • Daha sonra listeye eklediğin ayrıntılardaki eğilime bak. Dışarıda, doğanın içindeyken mi daha mutlu hissetmiştin yoksa sana meydan okuyan insanlarla çevrelendiğinde mi? En çok hangi durumun mutluluk verdiğinin farkına var. Sonra da bu durumları diğer insanlarla paylaşmaya çalış. Bu şartlarda geçirdiğin zamanı maksimuma çıkar. Daha ne olduğunu anlamadan neşe senin için doğallaşabilir.
    • Tutkulu olduğun şeyler hakkında aklına hiçbir şey gelmiyorsa bu, senin açından biraz zaman alabilir ve bunun için çaba sarf etmen gerekebilir. Herkesin tutkuladığı şeyi bulmak için potansiyeli olduğundan hiç şüphen olmasın. Tutkun ortaya çıkana dek birçok aktivite ve durum deneyimle.[4]
  2. 2
    Bedeninle barışık ol. Neşeli olmak için kendinle barışık olman gerekir. Kendine özgü karakteri, güçlü yanları olan ve zorluklar yaşayan emsalsiz bir insansın. Yapabildiklerinle gurur duy ve varlığınla mutlu olmaya çalış.
    • Mükemmele ulaşmak için uğraşmaktan kaçın. Bunun için uğraşmak yerine, devinim hâlindeki benliğini ve devam etmekte olan hayatını düşün.[5] Bu sayede kendini daha kolay bir şekilde kabullenebilirsin.
  3. 3
    Hislerini kabullen. İnsanlar karmaşıktır. Genellikle neşeli görünen bir insan bile bir gün içinde birden fazla duygu hissedebilir.[6] Sürekli mutlu hissetmek için kendini zorlamaya çalışma.
    • Öyle bir an gelir ki o an neşeli olmanın mümkün olmadığını anlarsın. Bunda yanlış bir şey yok. Önemli olan, duygularını kabullenmeyi öğrenmendir.
    • En olumlu olduğunu düşündüğün duygular üzerine yoğunlaşmaya çalışmaktansa hissettiğin duygularla uyum içinde olmayı öğren.[7] Mesela birine kızdıysan kızgınlığın "kötü" olduğunu düşünüp bu duyguyu reddetme. Aksine kızgınlığını kabullen ve daha iyi hissetmek için ne yapabileceğini düşün ya da kızdığın kişiyi affet.
  4. 4
    Bardağın dolu tarafına bak ama bunu yaparken dürüst ol. Eğer günün kötü geçtiyse bunu kabullen. Gerçeği göz ardı edip mutluymuş gibi davranmaya çalışmamalısın. Kötü bir gün geçirdiğin gerçeğini kabullendikten sonra olumlu bakmaya çalışarak durumu daha iyi bir hâle getirmenin yollarını düşün.[8]
    • Mesela işten atıldığını hayal et. Muhtemelen senin için üzücü bir durum olsa da bunu kabullenmekle ilgili bir sorunun olmasın. İlk şoku atlattığında bu durumu iyileştirmek için neler yapabileceğini düşün. İşsizlik maaşına başvurmak ya da yeni bir iş bulmak için plan yap. Belki de bu, daha çok seveceğin bir iş bulman için fırsat olacak.
    • Bu sayede hayatın karmaşık yapısını kabullenmen daha kolay olacak. Neşeli numarası yapmak zararlı olabilir. İnsanlar büyük ihtimalle senin vücut dilinden ve yüz ifadelerinden çelişkili mesajlar alabilir.[9] Herhangi bir duyguyu, nasıl bir duygu olursa olsun, olduğu gibi hissetmek veya ifade etmek en iyisi.
    • Aynı zamanda belirli bir duyguyu kara kara düşünme, bunun yerine neden bu duyguyu hissettiğini anlamaya çalış. Mesela bir şeyden rahatsız olduğun hâlde onu nasıl açıklayabileceğini bilmediğin için sinirli hissediyor olabilirsin. Ya da mevcut durumda gerçekleşme ihtimali olmayan yüksek beklentilerin olabilir.
    • Bu ilk başta kolay gelmeyebilir. Ama hissettiklerini ısrarcı bir şekilde mevcut durumla ilişkilendirerek bu duyguları kontrol etmeyi öğrenebilirsin.
  5. 5
    Geçmişinden kalan olumsuz deneyimlerin şu an seni nasıl etkilediğini öğren. Olumsuz deneyimlerin beynin işleyişi ve duyguları kontrol etme kabiliyeti üzerinde uzun süreli etkileri olabilir. Buna travmatik olaylar ve uzun süren depresyon dâhildir.[10] Geçmişte yaşanan bu tarz olaylar neşeli olmanı zorlaştırabilir.
    • Bu tabii ki tamamen geçmişin tarafından kontrol edildiğin anlamına gelmiyor. Beyin ve beden bunlara karşı esnekliğe sahiptir. Bu da olumsuz deneyimler üzerinde kafa yormayı sağlayarak zihnin çalışma şeklinde yeni, olumlu değişiklikler yapar. Neşeli olmanı zorlaştıran deneyimlerin üstesinden zamanla gelebilirsin.[11]
    • Eğer geçmişinden kalan ve üstesinden gelemediğin olaylar varsa bir psikolojik danışmana ya da zihin sağlığı ile ilgilenen diğer sağlık çalışanlarına danış. Mücadele ettiğin şey ne olursa olsun seni dinleyeceklerdir. Zorlu duygularla başa çıkmada faydalı yöntemler ve stratejiler hakkında sana bilgi vereceklerdir.
    • İmkânın varsa farklı psikolojik danışmanlarla görüşmekten korkma. Bazen umduğun gibi birini bulman zaman alabilir.
    • Sağlık sigortası programlarından birçoğu, zihin sağlığı alanındaki doktor randevularının bir kısmını kapsar. Bu randevuların, sağlık sigortanın kapsamında olup olmadığını kontrol et.
  6. 6
    Bir günlük tut. Günlük tutmanın zihin sağlığı ile ilgili birçok faydası vardır ve bu geçmişinle barışık olmana yardımcı olabilir. Özellikle geçmişte travmatik bir olay yaşadıysan her gün günlüğe bununla ilgili hislerin hakkında yazmaya çalış.[12]
    • Geçmiş deneyimlerin veya olumsuz duyguların hakkında bir şeyler yazman, özellikle geçmiş travmalarının üstesinden gelmek için faydalı bir yöntemdir. Otur ve yaşadığın deneyimle ilgili zihninde kalanları olabildiğince detaylı bir şekilde yazmaya başla. Sadece şu an bulunduğun anda hissettiklerini de anlatabilirsin.
    • Duyguların ve geçmişte yaşadığın olumsuz deneyimler hakkında yazman onlarla arana mesafe koyabilir. Daha sonraki durumlarda onlarla başa çıkmanı sağlayabilir.
    • Eğer bunun seni kötü etkilediğini ya da yardım etmekten çok üzdüğünü düşünüyorsan profesyonel bir yardım alman gerekebilir. Bir psikolojik danışmanla ya da terapistle görüşmeyi düşün.
  7. 7
    Meditasyon yapmayı dene. Meditasyon ya da nefes alma egzersizleri geçmişinle alakalı duyguları kontrol etmende sana yardımcı olabilir. Bazı psikologlar bu yönde bir gelişmeyi "zihin görüsü (mindsight)" olarak adlandırır. Duygulara nasıl karşılık vereceğin hakkında karar verme yeteneğidir bu.[13]
    • Rahat bir yerde bağdaş kurarak otur ve ellerini bacaklarının üstüne koy. Gözlerini kapatıp sabit aralıklarla derin nefes alıp ver. Nefesine odaklan ve zihninin boşalmasını sağlamaya çalış.[14]
    • Meditasyon boyunca sana yardım edebilecek CD’ler ve MP3’ler mevcut.
    • Bazı duygulardan kurtulman mümkün olmayabilir. Bu duyguların gündelik hayatını etkilemesine izin veriyor olabilirsin ama bunları kontrol etmeyi öğrenebilirsin. Meditasyon yapmayı öğrenmek, ruh hâlin üzerinde daha çok kontrol sahibi olabilmen için sana yardımcı olacaktır. Çalışmalar; meditasyonun, beynin duygulara karşılık veren parçası olan amigdalanın işlevini düzenlediğini gösteriyor.[15]
  8. 8
    Sağlığını koru. Uykunu çok iyi al ve iyi bir şekilde yemek ye. Çok iyi hissetmek için her gün enerjiye ve güce ihtiyacın var.
    • Biraz daha fazla egzersiz yapmak anlamına gelebilir bu. Her hafta en az 150 dakika hafif bir egzersiz ya da 75 dakika güçlü bir aerobik egzersizi yapmaya çalış. Bu, kan basıncını düşürerek stresi ve kaygıyı azaltabilir.[16]
    • Neşeli bir insan olmak istiyorsan bedenine iyi bakman gerekir. Çok iyi hissetmek için yeterince egzersiz yapıp düzgün bir şekilde beslenmelisin.

Kısım 2
Neşeli Davranmak

  1. 1
    Gülümse. Mutlu olduğunda mutluluk yüzünde belirsin! Gülümsemek, başkalarına mutlu olduğunu göstermekle kalmaz aynı zamanda onları neşelendirebilir.
    • Ayrıca gülümsemek senin de daha neşeli hissetmeni sağlayabilir.[17]
  2. 2
    Beden dilini kullan. Neşeni göstermek için bedenini kullan. Eğri durmaktan kaçın, bu yorgun ya da mutsuz görünmene sebep olabilir. Dik ve rahat bir duruş sergile.[18]
    • Kollarını çapraz dolamamak ya da bacak bacak üstüne atmamak, beden dilinin iletişime açık olduğunu gösterir. Biriyle konuşurken ayağını, konuştuğun kişiyi işaret edecek şekilde tut. [19]
    • Rahat bir beden dilinin göstergesi, rahat kol ve el hareketleridir. Bu rahatlığı göstermek için kol ve el hareketlerin rahat olmalı.[20] İnsanlar, kasların gergin olduğunda genellikle bunu anlarlar.
  3. 3
    Neşeli bir şekilde konuş. Neşeni karşı tarafa aktarmak için ses tonunu, konuşma ritmini ve kelimeleri kullan. Özellikle:[21]
    • Tekdüze konuşmaktan kaçın ve ses tonunu değiştir.
    • Hızlı bir şekilde konuş (karşındakinin ne dediğini anlamasını zorlaştıracak kadar da hızlı değil).
    • "Sevgi" ve "harika" gibi olumlu kelimeler kullan. Olumlu ol ve sadece kendin hakkında değil başkaları hakkında da konuş.
  4. 4
    Cana yakın ol. Girişken ol, birinin arkadaşa ihtiyacı olduğunu gördüğünde o ihtiyaç duyulan arkadaş sen olmaya çalış.
    • Tanımadığın insanlara selam ver ve seninle konuşmak isterlerse bu iletişime açık ol.[22]
    • İnsanlara güzel sözler söyle. Bir kalabalığa, onlarla paylaşmak için yemek getirmek gibi güzel jestler yap.[23]
    • Düzenlediğin aktivitelere ve arkadaş grubuna yeni insanlar dâhil etmeye çalış. Özellikle de arkadaş edinmeye ihtiyacı olan insanları dâhil etmeye çalış.[24]
    • Mesela uzak bir yerden taşınıp sınıfına ya da iş yerine gelmiş yeni birini düşün. Öğle yemeğinde sana ve arkadaşlarına katılması için onu davet edebilirsin. Bu kişi, bulunduğu ortamda henüz çok fazla insan tanımadığından insanlarla tanışma konusunda ona yardım ettiğin için sana minnettar olacaktır.

Kısım 3
Hissettiğin Neşeyi Her Geçen Gün Artırmak

  1. 1
    Şimdi bir şeyler yap. Durgun ya da duygusal olarak sönmüş hissettiğinde herhangi bir şey yap! Hareket hâlinde olman, neşeli kalmana yardımcı olacaktır.[25]
    • Harekete geç. Evini temizle, bulaşıkları yıka, çamaşırları katla ya da egzersiz yap. Sanki bir şeyi başarmış gibi hissedeceksin, bu da daha olumlu duygular hissetmende yardımcı olabilir.
  2. 2
    Sevdiğin şeyleri yap. Hayattan zevk alıyorsan neşeli olmak daha kolaydır. Neşeli hissettiğin bir şeyi yapmak için mutlaka her gün, en azından günde bir kere bu şey için zaman ayır.[26] Sana neşe veren şeyle bir başkasına neşe veren şey farklıdır. Aşağıda birkaç örnek mevcut:
    • En çok sevdiğin şarkıyı aç ve tek kişilik dans partisi yap.
    • Ormanda yürüyüşe çık.
    • En çok sevdiğin yiyecekle veya içecekle kendini ödüllendir. En çok sevdiğin kahveden bir fincan iç veya en çok sevdiğin turtadan bir dilim ye.
    • En çok sevdiğin şeyi yapmadan önce plan yapmana ya da bunun için günün belirli bir vaktini beklemene gerek yok. Sana ne zaman doğru gelirse o zaman yap.
  3. 3
    Minnet göster. Hayatta minnet duyduğun şeylere odaklan ve başka insanlara minnet göster.
    • İnsanlar, senin hayatına güzel şeyler katar ve onların bunun için minnet duyduğunu bilmeleri seni daha mutlu hissettirebilir; neşeni paylaşmana imkân verebilir ve diğer insanlarla olan ilişkilerini geliştirebilir.[27]
    • Minnet duyduğun şeyleri yazdığın bir günlük tutmayı düşünebilirsin. Araştırmalarda, bunun mutluluk duygusunu artırabileceği ve hatta beden sağlığını iyileştirebileceği belirtiliyor.[28]
  4. 4
    Hayır işlerine dâhil ol. Hayır işleri ile ilgili toplantılara şahsen katılabilir ya da İnternet üzerinden bir gruba dâhil olabilirsin.[29] Toplumsal hayır işlerine dâhil olman, başka insanlarla bağlar kurman için muhteşem bir yol olabilir. Ayrıca kendinle ilgili meseleler dışında başka bir meseleye tutku duymak için iyi bir yol.[30]
    • Enerjini başka insanlarla dünya üzerinde değişiklik yapmak için harcamak, tutku duyduğun yeni şeyleri keşfetmene yardımcı olabilir. Dolayısıyla bu, diğer insanlarla olan etkileşimlerinde genel olarak daha neşeli olmanı sağlayabilir.
    • Yardıma ihtiyacı olan birine yardım et. Herkes senin kadar şanslı değil. Yardım kuruluşlarına bağış yaparak ya da aç olan insanlar için yemek yapıp dağıtan bir oluşuma dâhil olarak onlara yardım etmeye çalışabilirsin. Birine güzel bir söz söylemek ya da gülümsemek gibi basit şeyler bile başkalarının yaşamını güzelleştirebilir.
  5. 5
    Başka insanları dinle. İnsanlar seninle konuşurken iyi bir dinleyici ol. Göz teması kur ve onların bakış açısını anladığını belirt.
    • Başkalarını ön yargısız dinlemen, kendinden emin ve neşeli olduğunun iyi bir göstergesidir. Onları önemsediğini hissedeceklerdir. Bu şekilde başka insanların duygularını iyileştirebilirsin.[31]
    • Başkalarını dinlemen, dünya hakkında yeni anlayışlar edinmenin iyi bir yolu olabilir. Bu, başkalarının yaşadığı mutluluğu paylaşmana da olanak sağlar.
  6. 6
    Ön yargısız ol. Başkalarını yargılama. Yeni bir insanla tanıştığında aranızda ortak bir nokta bulmaya çalış. İnsanların dış görünüşüne bakıp onlar hakkında çıkarımlar yapmamaya çalış.
    • Başkalarını yargılamak hem seni hem de o kişileri mutsuz edebilir.[32]
    • Bunun yerine herkes için en iyisini dile.
    • İnsanları kötülemekten kaçın. Aksine hedeflerine ulaşmaları ve hedeflerini başarmaları için onları destekle. İyimser ol ve insanlara cesaret ver. İyimserliğin bulaşıcı olacaktır.

İpuçları

  • Her zaman olumlu düşünmeye çalış. Olumsuz bir durumda bile meselenin iyi tarafına bak.
  • Gülümse. Mutlu hissettiğinde başkalarıyla da paylaş. Böylelikle mutluluk bulaşıcı olabilir.
  • Sadece her gün gördüğün insanlara değil yeni insanlara da selam ver. Herkesle arkadaş olabileceğini diğerleri de bilsin.
  • Müziğin, insanların duygularına hitap eden güçlü bir cevheri vardır. Ruh hâlini iyileştirmek ve daha neşeli hissetmek için seni iyi hissettiren müzikleri dinle.
  • Evden dışarı çık. Bazen yalnız kalmak iyidir ama yalnızlık seni tüketebilir. Güneşli havada bisiklet sür ya da bir arkadaşını dışarıda kahve içmeye davet et.

Uyarılar

  • Dikkatli ol, bazen birine kibarca yaklaşmak yanlış anlaşılabilir. Özellikle hemcinsin olmayan insanlara çok yakın davranma.

Referans

  1. http://www.merriam-webster.com/dictionary/cheerful
  2. Frank, M. G., & Svetieva, E. (2015). Microexpressions and Deception. In M. K. Mandal & A. Awasthi (Eds.), Understanding Facial Expressions in Communication (pp. 227–242). Springer India. Retrieved from http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-81-322-1934-7_11
  3. Robinson, K., & Aronica, L. (2009). The Element: How Finding Your Passion Changes Everything (Reprint edition). Concordville, Pa.; Norwood, Mass.: Penguin Books.
  4. Robinson, K., & Aronica, L. (2009). The Element: How Finding Your Passion Changes Everything (Reprint edition). Concordville, Pa.; Norwood, Mass.: Penguin Books.
  5. http://tinybuddha.com/blog/accepting-imperfection-making-peace-piece-in-progress/
  6. L’Abate, L. (2012). Clinical Psychology and Psychotherapy as a Science: An Iconoclastic Perspective (2013 edition). New York: Springer.
  7. Kelley, T. M., & Pransky, J. (2013). Principles for realizing resilience: A new view of trauma and inner resilience. J Trauma Stress Disor Treat 2, 1, 2.
  8. http://thinksimplenow.com/happiness/positive-attitude-happy-life/
  9. Frank, M. G., & Svetieva, E. (2015). Microexpressions and Deception. In M. K. Mandal & A. Awasthi (Eds.), Understanding Facial Expressions in Communication (pp. 227–242). Springer India. Retrieved from http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-81-322-1934-7_11
göster dahası... (23)

Makale Bilgisi

Trudi Griffin, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Trudi Griffin Wisconsin’de Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. Yüksek Lisans derecesini 2011 yılında Marquette Üniversitesi’nden Klinik Zihinsel Sağlık Danışmanlığı alanında almıştır.

Kategoriler: İlişkiler

Diğer dillerde:

English: Be Cheerful, Français: être joyeux, Español: ser alegre, Português: Ser Alegre, Deutsch: Fröhlich sein, Italiano: Essere Allegro, Русский: быть жизнерадостным, Bahasa Indonesia: Bersikap Ceria, Tiếng Việt: Sống Vui vẻ, ไทย: เป็นคนร่าเริง, العربية: العيش ببهجة, 한국어: 밝은 모습을 보이는 법, Nederlands: Vrolijk zijn

Bu sayfaya 2.533 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?