Ölmek üzere olduğunu bilmek gerçekten korkutucu olabilir ancak yalnız değilsini Muhtemelen deneyiminin olabildiğince kolay ve acısız olmasını istersin. Neyse ki ağrını ve rahatsızlığını süreci kolaylaştırmak için yönetebilirsin. Ek olarak, rahat olmaya ve ailen ve arkadaşlarınla vakit geçirmeye odaklan. Son olarak, huzur içinde hissetmek için duygusal ihtiyaçlarına dikkat et.

Yöntem 1 / 4:
Rahat Kalmak

  1. 1
    Mümkünse son günlerini en rahat olduğun yerde yaşa. Böyle bir seçeneğin varsa son günlerini evde, ailenle veya rahat olduğun bir tesiste geçir. Sağlık ekibinle veya ailenle seçeneklerin hakkında konuş. Ardından, senin için en iyi olanı seç.[1]
    • Hastanedeysen ailenden ve arkadaşlarından evden fotoğraflar, battaniyeler ve yastıklar gibi seni rahatlatan eşyalar getirmelerini iste.
  2. 2
    Yapabildiğin sıklıkta zevk aldığın şeyleri yap. Vaktini istediğini yaparak geçir. Enerjin olduğunda, onu eğlenceli bir şeyler yapmak için kullan. Çok yorgunsan en sevdiğin programları izle veya bir kitap oku.[2]
    • Örneğin, kendini enerjik hissettiğinde kız kardeşinle bir masa oyunu oynayabilirsin. Benzer şekilde köpeğini gezdirebilirsin.
  3. 3
    Ruh hâlini iyileştirmek için müzik dinle. Müzik moralini yükseltebilir ve hatta daha az acı hissetmene yardımcı olabilir. En çok sevdiğin veya sana güzel günleri hatırlatan müziği seç. Ardından, kendini daha iyi hissetmene yardımcı olması için mümkün olduğunca sık müzik çal.[3]
    • İstediğin müziği komut üzerine çalacak, konuşmayla etkinleşen bir cihaz almayı düşün. Bunu nasıl yapacağından emin değilsen bir aile üyesinden veya arkadaşından bu cihazı kurmana yardım etmesini iste.
  4. 4
    Sık sık dinlen çünkü muhtemelen kolayca yorulacaksın. Muhtemelen çabuk yorulursun; bu normaldir. Kendini şu anda yapabileceğinden daha fazlasını yapmaya zorlama. Kendine dinlenmek için bolca zaman ver, böylece sahip olduğun zamanın tadını çıkarabilirsin.[4]
    • Örneğin, gününün çoğunu ya televizyon koltuğunda ya da yatağında geçirebilirsin.
  5. 5
    Üşüme ihtimaline karşı yanında ekstra battaniyeler bulundur. Sıcaklığa alışmakta sorun yaşayabilirsin. Bu olduğunda, gerektiğinde üzerine alabileceğin veya kaldırabileceğin fazladan battaniyelerin olması yararlıdır. Üşüme ihtimaline karşı her zaman yakınında battaniye bulundur.[5]
    • Elektrikli battaniye kullanma çünkü çok ısınabilir veya seni yakabilir.
    • Bir bakıcın varsa rahat etmene yardımcı olmasını iste.
  6. 6
    Ev işlerin için yardım al, böylece kendini fazla yormazsın. Yemek pişirme veya temizlik gibi işler için endişelenmemeye çalış. Bunun yerine bakıcından, arkadaşlarından veya ailenden sana yardımcı olmalarını iste. Her şeyin tamamlanması için işleri birkaç kişiye dağıtmak en iyisidir.[6]
    • Bazı işler yapılmamışsa sorun değil. Şu anda, rahatın ve dinlenmen en önemli şey, bu yüzden endişelenme.
    Reklam

Yöntem 2 / 4:
Ağrı veya Rahatsızlığı Azaltmak

  1. 1
    Ağrını yönetmek için doktorunla palyatif bakım hakkında konuş. Zaten palyatif bakım alıyor olabilirsin; bu harika! Palyatif bakım, tedavinin her aşamasında ağrını ve hastalığının diğer belirtilerini yönetmene yardımcı olur. Hâlihazırda palyatif bakım almıyorsan doktorundan bunun için seni yönlendirmesini iste.[7]
    • Ağrını hafifletmek ve diğer belirtilerle başa çıkmak için bir doktor, hemşireler ve diğer sağlık hizmeti sağlayıcılarıyla birlikte çalışacaksın.
  2. 2
    İsteklerinin yerine getirilmesi için gelişmiş sağlık direktifi hazırla. Bu, son günlerinde nasıl bir bakım tercih ettiğini açıklayan yazılı bir belgedir. Hangi tedavileri istediğini, hayat kurtarıcı önlemlerin alınmasını isteyip istemediğini ve ehliyetsiz kalırsan ne olmasını istediğini ekle. Gelişmiş sağlık direktifinin kopyalarını doktoruna, bakım ekibine ve aile üyelerine ver.[8]
    • Güvendiğin birinden, gelişmiş sağlık direktifini yazmana yardımcı olmasını iste. Ardından, notere tasdik ettirmene ve gerekirse bir avukat tarafından incelenmesine yardımcı olabilir.
  3. 3
    Rahat olmana yardımcı olması için doktorundan ağrı kesiciler yazmasını iste. Rahatsızlığını hafifletmek için büyük olasılıkla reçeteli ağrı kesici ilaçlara ihtiyacın olacak, bu yüzden doktorunla konuş. Ardından, ilacını almak için onun talimatlarını izle. Genel olarak, ağrını kontrol altında tutmak için seni her gün aynı saatlerde ilacını almanı isterler.[9]
    • Ağrı kesicini muhtemelen ağrın tekrar kötüleşmeden önce alman gerekecektir. Ağrıyı önlemek, onu gidermekten daha kolaydır.
    • Ağrı kesicin işe yaramazsa doktorunla konuş. Sana morfin gibi daha güçlü bir şey sağlayabilir.
    • Son günlerindeki ağrıları yönetirken ağrı kesicilere bağımlı olma konusunda endişelenmene gerek yok. Bunları doktorunun güvenli dediği sıklıkta almanda bir sakınca yoktur.
  4. 4
    Vücudunda yatak yarası olmaması için sık sık pozisyon değiştir. Muhtemelen şu anda çok dinlenmen gerekiyor, bu yüzden gerektiği kadar uzan. Yatak yarasını önlemek için, her 30 dakikada bir veya saat başı pozisyon değiştir. Ek olarak, rahat olman adına seni desteklemesi için yastıklar ve minderler kullan.[10]
    • Pozisyon değiştirmede sorun yaşıyorsan yardım iste. Zayıf hissetmek normaldir ve bakıcın, arkadaşların ve ailen sana yardımcı olmaktan mutluluk duyacaktır.
  5. 5
    Oturarak ve bir fan veya hava nemlendirici kullanarak nefes alma sorunlarını hafiflet. Nefes almakta güçlük çekebilirsin, bu gerçekten rahatsızlık verebilir. Bir üçgen pozisyonlama yastığı veya ayarlanabilir bir yatak kullanarak vücudunun üst kısmını kaldırırsan daha kolay nefes alabilirsin. Ek olarak, havayı dolaştırmak için bir pencere aç veya bir fan kullan. Başka bir seçenek olarak, havayı nemli hâle getirerek solunum yollarını rahatlatan bir hava nemlendirici aç.[11]
    • Bunun tıbbi terimi dispnedir. Doktorun nefes almakta güçlük çekiyorsan daha az rahatsızlık hissetmene yardımcı olmak için sana ağrı kesiciler veya oksijen önerebilir.
  6. 6
    İhtiyacın olursa mide bulantısı veya kabızlığı kontrol etmek için ilaç iste. Yaygın olan mide bulantısı veya kabızlık gibi mide sorunları yaşayabilirsin. Bu olursa istemedikçe yemek yemek için baskı hissetme. Ek olarak, kendini daha iyi hissetmene yardımcı olacak ilaçlar hakkında doktorunla konuş. İlaçlarını belirtildiği gibi al.[12]
    • Doktorun mide bulantısı ve kabızlıktan kaçınmana yardımcı olacak tavsiyelerde de bulunabilir.
  7. 7
    Kuru ve tahriş olmuş cildi önlemek için alkolsüz vücut losyonu uygula. Cildin çok kuruyarak ağrılı hâle gelebilir. Bazı durumlarda cildin çatlayabilir. Neyse ki günde en az bir kez alkolsüz vücut losyonu kullanarak bunu önleyebilirsin. Kendin uygulamak için elini kullan veya yardım iste.[13]
    • Cildin kuruduğunda losyonunu yeniden uygula. Örneğin, yıkadıktan sonra ellerine losyon sürmen gerekebilir.
    Reklam

Yöntem 3 / 4:
Arkadaşlar ve Aileyle Zaman Geçirmek

  1. 1
    Arkadaşlarını ve aileni olabildiğince sık ziyaret etmeye davet et. Ailen ve arkadaşlarınla birlikte olmak ruh hâlini iyileştirebilir. Ancak, ne istediğinden emin olmadıkları için istediğin sıklıkta ziyaret etmeyebilirler. Ziyaretçi istediğini söylemek için insanları ara veya mesaj gönder. Ziyaret edilecek en iyi zamanları belirt ve gelmelerini iste.[14]
    • "Şu anda gerçekten ailemi görmek istiyorum. Lütfen akşam yemeğinde beni ziyaret edin, böylece konuşabiliriz. Bu hafta hangi günler müsaitsiniz?" de.
    • Dinlenmek veya düşünmek için yalnız vakit geçirmek istiyorsan sorun değil. İnsanlara biraz nefes almak istediğini söyle ve seni bir süre yalnız bırakmalarını iste.[15]
  2. 2
    Önem verdiğin insanlara nasıl hissettiğini söyle. Duygularını paylaşmak, kendini daha huzurlu hissetmene yardımcı olacaktır. Ek olarak, ailene ve arkadaşlarına hatırlayacakları harika anılar verir. Gitmeden önce konuşmak istediğin kişilerin bir listesini yap. Ardından, görüştükçe üstlerini çiz.[16]
    • Örneğin, ailene ve arkadaşlarına onları ne kadar sevdiğini söyle.
    • Teşekkür etmen gereken kişilere "Teşekkür ederim." de.
    • Geçmişte seni inciten insanları affet.
    • Yaptığın hatalar için özür dile.
  3. 3
    Hayatına anlam katan ilişkileri ve deneyimleri belirle. Hayatını ve en iyi anılarını düşün. Arkadaşlarınla ve akrabalarınla deneyimlerin ve senin için ne anlama geldikleri hakkında konuş. Yapabiliyorsan hayatta senin için neyin önemli olduğunu hatırlamana yardımcı olacak fotoğraflara bak.[17]
    • Bu, hayatının gerçekte ne kadar dolu ve anlamlı olduğunu anlamana yardımcı olacak. Bu da huzur içinde olmana yardımcı olabilir.
  4. 4
    Mümkünse ölmeden önce yapılması gerekenler listenden bir şeyler yap. Son günlerinde hâlâ keyif alabileceğin aktiviteleri veya deneyimleri belirle. Ardından, bunların gerçekleşmesi için arkadaşlarına ve ailene ulaş. Maddeleri gerçekleştirme konusunda stres yapma. Mümkün olan şeyleri yaparak kalan zamanının tadını çıkar.[18]
    • Örneğin, Kapadokya'ya git, Nemrut Dağı'nda gün doğumunu izle veya bir mavi yolculuğa çık.
    Reklam

Yöntem 4 / 4:
Duygusal Acıyla Başa Çıkmak

  1. 1
    Üzüldüğünde güvendiğin biriyle nasıl hissettiğini konuş. Muhtemelen seni rahatsız eden bazı korkuların veya endişelerin vardır, bu normaldir. Nasıl hissettiğin hakkında bir arkadaşına veya aile üyesine açıl. Sonra onun tavsiyelerini al ya da sadece seni rahatlatmasını iste.[19]
    • “Ben öldükten sonra köpeklerime kimin bakacağından endişeleniyorum. Herhangi bir tavsiyen var mı?" ya da “Korkarım hastaneye geri dönmem gerekecek. Biraz içimi döksem olur mu?" diyebilirsin.
  2. 2
    Kabullenmekle mücadele ediyorsan bir danışman veya terapistle çalış. Tıbbi teşhisini veya ölme fikrini kabul etmekte sorun yaşayabilirsin. Bu hiç sorun değil; bir danışman sana yardımcı olabilir. Son günleri yaşamadaki sorunlar konusunda deneyimli bir terapist ara veya doktorundan bir sevk iste.[20]
    • Palyatif bakım alıyorsan ekibinde zaten bir terapistin olabilir. Danışmanlığa ihtiyacın olursa onunla konuş.
    • Terapi randevuların sigorta kapsamında olabilir, bu nedenle haklarını kontrol et.
    • Şu anda terapiye başlamanın bir anlamı yokmuş gibi hissedebilirsin ancak duyguların çok önemlidir. Bir terapistle konuşmak son günlerini daha huzurlu hâle getirmene yardımcı olabilir, bu yüzden sormaya değer.
  3. 3
    Ruhani liderinden haftada en az bir kez seni ziyaret etmesini iste. Öbür dünya hakkında inancını sorgulaman veya endişelenmen normaldir. Büyük sorular hakkında konuşmak ve inancınla barışmak için ruhani veya dinî topluluğuna ulaş. Bir ruhani lider cevaplar, dostluk ve rahatlık sağlayabilir.[21]
    • Birden fazla ruhani lideri seni ziyaret etmeye davet etmeyi düşün, böylece onları daha sık görebilirsin.
    • İnancından uzaklaştıysan kendi inançlarına göre geçmişi telafi etmeyi ve düzeltmeyi sor.
    • Ruhani topluluğunun üyelerini seninle inancın hakkında konuşmaya veya seninle dua etmeye davet et.
  4. 4
    Hayatını erken bitirme. Şu anda çok acı çekiyor olabilirsin ancak intihar bir çözüm değil. Şu anda diğer seçeneklerini göremeyebilirsin ancak umut var. Güvendiğin biriyle konuş veya bir hastaneye git.[22]
    Reklam

İpuçları

  • İhtiyaç duyduğunda yardım istemekten korkma. Ailen ve arkadaşların seni seviyor ve ihtiyacın olan yardımı almanı istiyor.

Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Bitkisel Yöntemlerle Penis Nasıl Büyütülür?

wikiHow

Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Yüzden Nasıl Kilo Verilir?

wikiHow

Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?

wikiHow

2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?

wikiHow

Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?

wikiHow

Test Kullanmadan Hamile Olduğun Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Regl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?

wikiHow

Kasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

İdrar Yolu Enfeksiyonu Nasıl Geçer?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarları :
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 162 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam