Nasıl Ağlayıp Rahatlanır?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Bu Makalede:Ağlama Konusunda Kendini Rahat HissetmekGözyaşlarını Serbest BırakmakSeni Ağlatacak Acıklı Şeylerden Faydalanmak10 Referans

En son ne zaman hüngür hüngür ağlayıp içini boşalttın? Ağlamak gerçekten de sana kendini iyi hissettirir çünkü vücudun stresten kurtulma yöntemidir. Ancak aylardır, yıllardır hiç gözyaşı dökmediysen ağlamaya nereden başlayacağını bilemiyor olabilirsin. Sessiz bir yere gitmek, dikkatini dağıtacak şeylerden uzaklaşmak ve kendine yoğun duygular hissetme izni vermek seni ağlamaya hazırlayacaktır. Gözyaşlarının yanaklarından şırıl şırıl akmasını sağlayacak teknikleri öğrenmeye ilk adımdan başla ve devam et.

Kısım 1
Ağlama Konusunda Kendini Rahat Hissetmek

  1. 1
    Ağlama konusunda bildiklerini unut. Sana cesur insanların ağlamadığı mı öğretildi? Büyürken duygularını hapsetmesi öğretilen çoğu insan, yetişkin olduğunda duygularını ifade etmede güçlük yaşar. Fakat ağlamak hayatın gerekli bir parçasıdır ve zihin sağlığı üstünde olumlu etkisi vardır. Ağlamak hüzün, acı, korku, sevinç ya da sadece saf duygu ifadesi olabilir. Dahası vücudumuzda bu hisleri serbest bırakmanın doğal ve sağlıklı bir yoludur.
    • Erkekler kendilerini bırakmada kadınlardan daha çok zorlanırlar, bunun başlıca sebebi de duygularını kendilerine saklamalarının öğretilmiş olmasıdır. Oysa erkekler için de ağlamak, kadınlar için olduğu kadar doğaldır ama erkekler bunu daha az yapar. 12 yaşına kadar, kızların ve erkeklerin ağlama sıklığı aynıdır.[1] Yetişkin olduklarındaysa erkekler yılda ortalama 7, kadınlar ise 47 kez ağlar.[2]
    • Ağlamak zayıflık göstergesi değildir. Karar vermeyle hiçbir ilgisi olmayan bir duygunun dışavurumudur. Heyecandan ağlasan da cesurca eylemlerde bulunabilirsin. Hatta ağlamak, hissettiğin duyguların daha çok farkına varmana ve seni neler beklediğini daha net görmene yardımcı olur.
    • Aksini duymuş olabilirsin ama ağlamak bebeklere özgü değildir. Çocuklar ağlamaya daha meyillidir çünkü ağlamanın yanlış bir şey olduğu düşüncesini daha içselleştirmemişlerdir. Fakat büyüdün diye ağlama ihtiyacı kaybolmaz.
  2. 2
    Ağlamanın yararlarını öğren. Ağlamak, insanların duygusal gerilimi serbest bırakma yoludur. Duygular biriktikçe ve salıverilmesi gerektikçe gerçekleşen doğal bir vücut işlevidir.[3] Ne ilginçtir ki duygu ifade etmek için gözyaşı üreten tek memeli, insandır. Ağlamak bir hayatta kalma mekanizmasıdır ve bize şu şekilde yardımcı olur:
    • Ağlamak stresi azaltır ve tansiyonu düşürür. Stres ve yüksek tansiyon, zaman içinde ciddi tıbbi sorunlar doğurabilir ve ağlamak bu sorunları gidermeye yardımcı olur.[4]
    • Ağlamak, üzüldüğünde biriken toksinleri uzaklaştırır. Stres altındayken vücudunda belli kimyasallar birikir ve ağlamak, gözyaşları (özellikle de rahatsızlıktan değil, duygulardan kaynaklanan gözyaşları) aracılığıyla bunları atmanı sağlar.[5]
    • Ağladıktan hemen sonra moralin düzelir. Bu sadece bir inanış değil, bilimsel bir gerçektir. Ağladığında vücudundaki manganez düzeyi azalır. Manganez birikimi stres ve kaygıya yol açar, o yüzden de ağlamak, duygusal acıyı rahatlatmanın doğal bir yoludur.[6]
  3. 3
    Neden duygularını bastırdığını bul. Artık ağlamanın faydalarını bildiğine göre, kendi gözyaşlarına neyin engel olduğunu düşün. Son ağlamandan bu yana uzun zaman geçtiyse duygularını gözyaşlarınla serbest bırakma aşamasına gelmek için bilinçli çaba sarf etmen gerekebilir.
    • Ağlamaya yönelik olumsuz düşüncelerin mi var? Eğer öyleyse bakış açını değiştirmeye ve ağlamanın hiçbir yanlış yanı olmadığını anlamaya çalış. Ağlamak senin için iyidir.
    • Genel olarak duygularını ifade etmekte güçlük çekiyor musun? Kendine ağlamak için izin vermek iyi bir başlangıç olabilir. Duygularınla bu şekilde yüzleşirsen genelde daha duygusal birine dönüşebilirsin.
    • Duygularını bastırdıkça, ağlamamak için kendini tuttukça bu duygular kaybolmaz. Kendini duygusuz ya da öfkeli hissedebilirsin.
  4. 4
    Kendine izin ver. Ağlamana izin vermek, kendine özen göstermenin bir yoludur. Duygularını inkâr edip bastırmak yerine, onlara değer vermiş olursun. Ağladığında kendine sen olma izni verirsin. Kendine bu duygusal özgürlüğü tanımak akıl sağlığını olumlu yönde etkileyecektir.[7]
    • Eğer duygularını ifade etmekte zorlanıyorsan kendini bir çocuk olarak hayal et. O zaman nasıl özgür olduğunu, eğlenceli bir gün sona eriyor diye ya da bisikletinden düşüp dizlerini sıyırdığın için nasıl ağladığını hatırla. Seni yetişkin biriyken ağlatan şeyler çocukken ağlatanlardan farklı olacaktır ama hâlâ aynı duygusal özgürlüğü yakalamaya çalışabilirsin.
    • Ağladıklarında başkalarına nasıl davrandığını düşünmenin yardımı olabilir. Onlara ağlamamalarını, kendilerini tutmalarını mı söylüyorsun? En sıkı dostun gelip ağlamaya başlayınca muhtemelen onu bağrına basıyor ve içini dökmesi için teşvik ediyorsundur. Kendini sansürlemek yerine aynı nezaketi gösterirsen, kendini ağlayacak kadar rahat hissedebilirsin.

Kısım 2
Gözyaşlarını Serbest Bırakmak

  1. 1
    Ağlayacak iyi bir yer bul. Kendini serbest bırakıp ağlamakta güçlük çeken çoğu insan, duygularını tek başına, başka insanlardan uzakta deneyimlemeyi tercih eder. Başkalarının ne düşündüğüne kaygılanmak yerine, kendini gerçekten duygularını yaşamaya bırakmak daha kolay olabilir. Başkalarının önünde ağlamanın da kesinlikle hiçbir kötü yanı yok ama bunu ilkin kendi başına yapmayı daha rahatlatıcı bulabilirsin.
    • Eğer kimsenin girmediği, sessiz bir yerse kendi odan iyi bir seçim olabilir.
    • Eğer ev çok kalabalıksa arabaya binip yalnız kalabileceğin bir yere git ve arabada ağla. Ama oraya gider ve gelirken kendinde olman gerek çünkü ağlarken araba sürmek tehlikeli olabilir.
    • Duşta da ağlayabilirsin. Hiç kimse duymaz.
    • Dışarıda olmak da zihnini boşaltıp duygulara odaklanmana yardımcı olabilir. Parkta ya da kumsalda herkesten uzak bir yer bulmaya çalış.
  2. 2
    Dikkatini dağıtacak şeyleri kafandan uzaklaştır. Birçok kişi duygularını bir kenara iter ve ağlamamak için, dikkatini dağıtacak şeylerle meşgul olur. Bu teknik o denli etkilidir ki aylar ya da yıllar boyu hiç ağlamayabilirsin. Seni üzecek ilk olayda televizyonu açıp gece boyu en sevdiğin program karşısında kahkahalar mı atıyorsun? Kendini kötü hissettiğin bir dahaki sefer böyle yapmamak için kendini tut ve duyguyla yüzleşmene izin ver. Gerçekten, içini döke döke ağlamanın ilk adımı budur.
    • Dikkat dağıtıcı şeylerin daha birçok türü vardır. Her gece geç saate kadar oturup çalışmak, kendinle baş başa kalmamak için tüm vaktini dışarıda geçirmek ya da uykun gelene kadar İnternet’te makale okumak gibi. Kendini duygusal hissetmek istemediğinde ne yapmaya meyilli olduğunu düşün ve bunu durdurup duygularına odaklanma kararı al.
  3. 3
    Seni neyin üzdüğünü etraflıca düşün. Duygularının daha önemsiz şeylere takılmasına izin vermek yerine, kafanda dönüp duran duygulara odaklan. Onları kafandan kovmaya çalışmak yerine, hepsini düşün.
    • Eğer üzgünsen sana bu duyguyu yaşatan olayı tüm detaylarıyla düşün. Keşke olmasaydı diye nasıl hayıflandığını, olay öncesinde yaşamının nasıl olduğunu, yaşamının bundan böyle nasıl devam edeceğini düşün. Neler yitirdiğini hisset ve anla.
    • Ağlamak istemenin sebebi hangi güçlü duygu olursa olsun, bunu iyice düşün ve zihninin en önemli yerini işgal etmesine göz yum. Bunun seni ne kadar strese soktuğunu ve derdin ansızın ortadan kalksaydı ne kadar rahatlayacağını düşün.
  4. 4
    Duygularının, sen ağlayana kadar büyümesine izin ver. Boğazının düğümlenmeye başladığını mı hissediyorsun? Sakın yutkunma ve seni üzen şeyi kafandan kovmaya çalışma. Keşke olmasaydı dediğin o şeyi düşün. Gözyaşların akmaya başladığında onlara karşı koyma.
    • Ağlamaya başladıktan sonra durman zor olabilir. "İçini dökene kadar" ağlamaya devam et, ne zaman durman gerektiğini anlarsın.
    • Ortalama ağlama süresi altı dakikadır.[8]
  5. 5
    Kendini daha iyi hisset. Ağlaman bittiğinde, kendini nasıl hissettiğini düşün. Sen de çoğu kişi gibiysen, seni boğan duygunun biraz hafiflediğini hissedeceksin. Hemen neşelenmeyebilirsin ama muhtemelen daha sakin, daha az kaygılı ve sorunlarla başa çıkmaya hazır olduğunu fark edeceksin. Bu duyguya sarıl ve ihtiyaç duyduğunda ağlamayı bir alışkanlığa dönüştür. Pratik yaptıkça daha da kolaylaşacak.
    • Bir araştırmaya göre, kadınların %85’i ve erkeklerin %73’ü ağladıktan sonra kendini iyi hissediyor.[9]
    • Ağladıktan sonra kendini iyi hissetmezsen nedenini düşün. Yıllar boyunca ağlamanın zayıflık olduğu söylendiyse bunu üstünden atmak zor olabilir. Eğer ağladığın için utanıyorsan bunun tümüyle doğal ve sağlıklı olduğunu aklında tutmaya çalış.

Kısım 3
Seni Ağlatacak Acıklı Şeylerden Faydalanmak

  1. 1
    Eski fotoğraflara bak. Bu, özellikle belli bir kişi, ailen ya da yaşamının ne kadar değiştiği seni üzüyorsa gözyaşlarını akıtmanın garantili bir yöntemidir. Eski bir fotoğraf albümünü karıştır ya da İnternet’ten fotoğrafları aç ve her birine istediğin kadar süre bak. Fotoğraftaki insanlarla geçirdiğin güzel zamanları ya da belli bir mekânı ne kadar sevdiğini anımsamaya çalış.
  2. 2
    Acıklı bir film izle. Olay örgüsü seni ağlatacak kadar hüzünlü olan bir film izlemek duygularını boşaltmana yardımcı olabilir. Oyuncular seninkinden tümüyle farklı bir durumda olsalar bile onların başına gelen üzücü olayları izlemek, onların ağladığını görmek seni de ağlatabilir. Filmde ağlamaya başlarsan kendi durumunu düşün ve kendi yaşamınla ilgili duygularının farkına var. Eğer hüzünlü bir film için öneriye ihtiyacın varsa şunları deneyebilirsin:
    • Steel Magnolias (Çelik Manolyalar)
    • Stella Dallas
    • Breaking the Waves (Dalgaları Aşmak)
    • Blue Valentine (Aşk ve Küller)
    • Rudy
    • The Green Mile (Yeşil Yol)
    • Schindler's List (Schindler’in Listesi)
    • Inside Out (Ters Yüz)
    • Titanic (Titanik)
    • My Girl (Kız Arkadaşım)
    • Marley And Me (Marley ve Ben)
    • The Book Thief (Kitap Hırsızı)
    • Room (Gizli Dünya)
    • Romeo + Juliet
    • The Notebook (Not Defteri)
    • The Fault in Our Stars (Aynı Yıldızın Altında)
    • Hachiko: Bir Köpeğin Hikâyesi
    • Forrest Gump
    • Babam ve Oğlum
    • Eşkıya
    • Kelebeğin Rüyası
    • İncir Reçeli
    • Gönül Yarası
    • Canım Kardeşim
    • Uçurtmayı Vurmasınlar
    • Selvi Boylum Al Yazmalım
  3. 3
    Duygusal müzikler dinle. Doğru müzik, kafandaki duyguları daha da güçlendirmenin harika bir yolu olabilir. Müziğin sana yardım etmesi için en iyi yöntemlerden biri, hayatının farklı bir döneminde dinlediğin ya da sana artık hayatında olmayan birini anımsatan şarkıları ya da albümleri dinlemektir. Eğer kafanda bu tarife uygun belli bir şarkı ya da şarkıcı yoksa şu aşırı acıklı şarkılardan birini deneyebilirsin:
    • "Not the Love We Dream Of" - Gary Numan
    • "Lost" - Gary Numan
    • "I'm So Lonesome I Could Cry" - Hank Williams
    • "Hurt" - Johnny Cash
    • "Tears in Heaven" - Eric Clapton
    • "On My Own" - Les Misérables
    • "Jolene" - Dolly Parton
    • "Motion Picture Soundtrack (solo piano)" - Radiohead
    • "Say it Like You Mean It" - Matchbook Romance
    • "I've Been Loving You Too Long" - Otis Redding
    • "How Could This Happen To Me" - Simple Plan
    • "I Know You Care" - Ellie Goulding
    • "Goodbye My Lover" - James Blunt
    • "Carry You Home" - James Blunt
    • "All By Myself" - Celine Dion
    • "My Heart Will Go On" - Celine Dion
    • "Young and Beautiful" - Lana Del Rey
    • "The Ice Is Getting Thinner" - Death Cab for Cutie
    • "Too Late" - M83
    • "Welcome to the Black Parade" - My Chemical Romance
    • "With Light There is Hope" - Princess One Point Five
    • "Apologize" - One Republic
    • "Night Owl" - Gerry Rafferty
    • "Ladies And Gentlemen We Are Floating In Space" - Spiritualized
    • "8 Billion" - Trent Reznor & Atticus Ross
    • "Cry Like a Rainstorm" - Linda Ronstadt
    • "Shot" - Rochelle Jordan
    • "The Call" - Regina Spektor
    • "Blue Lips" - Regina Spektor
    • "If You Could See Me Now" - The Script
    • "Street Spirit (Fade Out)" - Radiohead
    • "Remember Everything" - Five Finger Death Punch
    • "Scars" - Papa Roach
    • "Var" - Sigur Rós
    • "The Man Who Can't Be Moved" - The Script
    • "Coming Down" - Five Finger Death Punch
    • "The Scientist" - Coldplay
    • "Wait" - M83
    • "One more light" - Linkin Park
    • "Youth" - Daughter
    • "I'm Sorry" - John Denver
    • "Iris" - John Rzeznik and The Goo Goo Dolls
    • "Git" - Sezen Aksu
    • "Kol Düğmeleri" - Barış Manço
    • "Konuşamıyorum" - İlhan İrem
    • "Gönül" - Fikret Kızılok
    • "Odalarda Işıksızım" - Kayahan
    • "Vazgeçemem" - Tarkan
    • "Kimse Bilmez" - Mehmet Güreli
    • "Yandım" - Mazhar Alanson
    • "Ah Yalan Dünya" - Neşet Ertaş
    • "Bir Derdim Var" - Mor ve Ötesi
    • "Yalan" - Athena
    • "Yalnızlık Paylaşılmaz" - Duman
  4. 4
    Duygularını kâğıda dök. Kâğıt kalem al ve duygularının özünü yakalamaya çalış. Önce duygularının kaynağını tarif ederek başlayabilirsin. Ayrılmanıza sebep olan ayrıntıları, babanın hastalığının son birkaç ayını, ekonomik krizde işini nasıl kaybettiğini yaz. Sonra daha derine in ve bu olayın yaşamını hangi yönde değiştirdiğini ve sonucunda hangi duyguları hissettiğini anlat. Anıları yazmak da kendini ağlama noktasına getirmenin iyi bir yoludur.[10]
  5. 5
    Yanında rahat olabildiğin bir arkadaşına içini dök. Seni kızdıran, üzen ya da sıkan şey hakkında başkasıyla konuşmak gerçekten yararlı olabilir. Ağlayacağın, konuşacağın bir şey kalmayana kadar duygularını dile getir.
    • Eğer uzun süre ağlama ihtiyacı hissediyorsan bir terapistten yardım almayı bile düşünebilirsin. Bu, çözüme kavuşmamış bir yas ya da depresyon gibi ciddi bir sorunun belirtisi olabilir.

İpuçları

  • Ağlamanın utanılacak bir yanı yok, herkes ağlar.
  • Yanına bir şişe su ve bolca kâğıt mendil al çünkü muhtemelen ikisine de ihtiyacın olacak.
  • Okulda ağlayacaksan mümkün olduğunca tek başına kalacağın bir yere git, örneğin tuvalete.
  • Eğer sınıfta ağlayacaksan başını önüne eğebilir ya da yüzünü bir kitapla örtebilirsin. Ses çıkarma ya da hıçkırma. Burnunu da çekmemeye çalış. Elinin altında bir kâğıt mendil bulunsun ve gözyaşlarını, tenine değdiği anda silmeye çalış. Saçın uzunsa ya da kâküllerin varsa gözlerini gizleyebilirsin.
  • Duygularını içine atmak yerine insanlarla paylaş! Sana seve seve yardım edeceklerdir.
  • Unutma ki kendine zarar vermek acını azaltmaz.
  • Ağlıyorsan ama ebeveynlerin buna izin vermiyorsa içine atma, yine ağla ama sessizce. Bunun bir alternatifi de dışarıda kendi başınayken ağlamaktır ya da sana zorbalık yapan birilerinin, ebeveynlerinin ya da koruyucularının gözünden uzak.
  • Duşta ağlarsan bahane uydurman kolay olur. Sıcak suyla haşlandığını, soğuk sudan donduğunu ya da gözüne şampuan kaçtığını söyleyebilirsin.
  • Zamanın varsa ağladıktan sonra sana kendini tekrar mutlu hissettirecek bir şeyler yap.
  • Ağlamak, her türlü değişim için bir dönüm noktası olabilir. Herhangi bir durum seni duygulandırdıysa bunu çıkarına kullan ve o konuda bir şey yap. Ağlamak, duygularımızın sözü devraldığı zamandır. Bu duyguları başkalarıyla paylaşarak üstesinden gelebileceğin bir sorun varsa hiç durma.
  • Bazen içinden ağlamak gelir; o zaman kendini tutma. Sakın aklından çıkarma, ağlamak tamamen normal bir şeydir ve herkes ağlar. Ağlarken kendini hırpalama. Derin derin nefes al, ağlaman bitene kadar da ağla.

Uyarılar

  • Kavga ettiğin insanların gözü önünde ağlama. Yalnız başınayken ya da yanında güvendiğin biri varken ağla.
  • Eğer okulda ya da işte ağlamak için normalde girmen yasak olan bir yere girersen başına dert açılabilir!
  • Suya dayanıklı maskara kullandığından emin ol.

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Kâğıt mendil
  • Daima güvenebileceğin bir dost ve/veya biri
  • Yüzünü ve/veya makyajını yıkamak için su
  • Suya dayanıklı maskara

Makale Bilgisi

Paul Chernyak, LPC bu makalenin ortak yazarıdır. Paul Chernyak Chicago’da Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. 2011 yılında Amerikan Profesyonel Psikoloji Okulu’ndan mezun olmuştur.

Kategoriler: Gençlik | Sağlık

Diğer dillerde:

English: Cry and Let It All Out, Español: llorar para desahogarse, Português: Chorar, Italiano: Piangere e Sfogare le Emozioni, Deutsch: Lass alles raus, Français: pleurer pour vous soulager, 中文: 用哭释放所有的情感, Русский: забыть обо всем, поплакав, Bahasa Indonesia: Menangis dan Mengeluarkannya, Nederlands: Huilen en alles even lekker laten gaan, Čeština: Jak se vyplakat a dostat ze sebe všechno ven, Tiếng Việt: Khóc và Giải toả Áp lực, 한국어: 시원하게 한바탕 울어보기, العربية: البكاء والتنفيس عن مشاعرك, ไทย: ร้องไห้และปล่อยมันออกมาให้หมด, हिन्दी: रोएँ और रोकर अपना मन हल्का करें (Cry and Let It All Out), 日本語: 泣いてスッキリする

Bu sayfaya 2.936 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?