Mide Bulantısından Hızlıca Nasıl Kurtulunur?

Ortak yazar: Ronn Callada, RN, MS

Bu Makalede:Hemen Harekete GeçmekParmakla Akupunkturdan ve Germe Hareketlerinden FaydalanmakGıda ve Sıvı TüketmekDoğal Çözümler UygulamakProfesyonel Çözümler KullanmakTıbbi Yardım Almak28 Referans

Mide bulantısı genelde kusmayla sonuçlanan, midende hissettiğin kusacak gibi olma hissidir. Kaygı, stres, deniz tutması ve sabah bulantısı (hamile kadınlarda) gibi birçok şeyden dolayı olabilir. Mide bulantısı, gıda zehirlenmesi ya da mide iltihabı gibi daha ciddi hastalıkların da belirtisi olabilir. Bu nedenle mide bulantın 48 saat sonra geçmezse doktora görün.[1] Mide bulantısının sebebi daha az ciddi bir hastalıksa veya genel kaygı ve stresse mide bulantısından hızlıca kurtulmak için deneyebileceğin yöntemler vardır.

Kısım 1
Hemen Harekete Geçmek

  1. 1
    Sessiz bir ortamda hareket etmeden otur. Mide bulantısı dolanmakla tetiklenebilir veya daha kötü olabilir. Sessiz bir ortamda, odada yatağın veya matın üzerinde otururken dinlenmeye çalış. Hâlâ mide bulantısı hissediyorsan yavaşça yatar pozisyona geç ama başını tercihen bir yastıkla (yastık kullanıldığında uyumak daha kolaydır ve yastık daha rahattır) destekle.[2]
    • Yeterince iyi rahatlayabilirsen hızlı bir uyku, mide bulantısından kurtulmanı sağlayabilir. Uyanana kadar daha iyi hissedebilirsin.
  2. 2
    Derin nefes al. Temiz havayı solumak akciğerlerini temizleyebilir, kaygıyı azaltabilir ve midenin biraz daha iyi hissetmesini sağlayabilir.[3]
    • Sessiz bir ortamda oturup gözlerini kapat ve mide bulantısından başka şeyler hakkında düşünmeye çalış (zihninden bu duyguyu çıkarmak için).
    • Tüm elektronik cihazlardan uzak dur. Baş ağrısı elektronik cihazların başında çok zaman geçirildiğinde oluşabilir ve mide bulantına bir baş ağrısı eklemene gerek yok.
    • Burnundan derin bir nefes al ve nefesini tut. Ardından yavaşça ağzından nefes ver. Bunu birkaç kere tekrarla.
  3. 3
    Boynunun arka tarafına soğuk bir kompres koy. Mide bulantısı ateşten dolayı olabilir ama öyle olmasa bile orta hâlli ila ciddi mide bulantısının bir sonucu olarak ateşin yükselebilir. Soğuk, vücut sıcaklığını dengelemeye yardımcı olabilir.[4]
    • Temiz bir küçük havluyu alıp soğuk suya batır. Sırt üstü yatıyorsan kompresi boynunun arka tarafıa bastır. Dik oturuyorsan boynunun arka tarafına sar.
  4. 4
    Mide bulantısını zihninden çıkar. Bir film izle, bir arkadaşını ara veya mide bulantısını kafana takmayı önleyecek başka hafif aktiviteler yap.[5]
    • Bazı mide bulantıları kaygıdan dolayı tetiklenebilir veya kötüleşebilir. Zihnindeki diğer endişelerden kurtulmak mide bulantısının geçmesine yardımcı olabilir.
    • Yoğun odaklanma gerektiren aktivitelerden uzak dur. Mesela okumak veya yazmak, gözlerinin uzun süre bir metin yığınına odaklanmasını gerektirir ve bu, göz yorgunluğuna sebep olabilir. Normal şartlar altında bu yorgunluk seni etkilemeyebilir ama miden bulanırken ekstra bir yorgunluk veya stres, belirtileri daha kötü yapabilir.
    • Yüksek yoğunluklu fiziksel aktivitelerden uzak dur. Hafif hareketler mide bulantısına yardımcı olsa da çoğu fiziksel aktivenin midene lüzumsuz bir stres yükleme ve dolayısıyla da mide bulantısının kötüleşme ihtimali vardır.
  5. 5
    Güçlü kokulardan kaçın. Koku alma duyun sindirim sisteminle bağlantılıdır. Bu nedenle güçlü bir koku, mideni sersemletebilir ve mide bulantını daha kötü yapabilir (ne pahasına olursa olsun boyadan uzak dur).[6]
    • Yemek pişirme, sigara içme veya parfüm sıkma. Doğrusu, eğer mümkünse herhangi birinin yemek pişirdiği, sigara içtiği veya güçlü bir parfüm kullandığı bir ortamda durma.

Kısım 2
Parmakla Akupunkturdan ve Germe Hareketlerinden Faydalanmak

  1. 1
    Parmaklarınla akupunktur uygula. Parmakla akupunktur Çin’e özgü eski bir yöntemdir. Bu yöntemde vücudunun bir bölgesine parmaklarınla baskı uygularsın. Akupunktur gibi parmakla akupunktur da sinirlerinin beynine gönderdiği ağrı mesajlarını değiştirir.[7]
    • Orta parmağını ve işaret parmağını kullanarak “C” şeklini yap. Bu şekli, avuç içinin tabanından başlayan bileğinin iç tarafındaki iki büyük tendonun arasındaki oluğa sıkıca bastırmak için kullan.
    • Parmaklarını 30 saniye ila 1 dakika boyunca orada tut. Ardından parmaklarını bileğinden çek. Mide bulantının rahatladığını ve geçtiğini hissetmelisin.[8]
  2. 2
    Akupunktur bandı kullan. Ellerinin serbest kalması gerekiyorsa bir akupunktur bandı veya taşıt tutması bileziği alarak yine de akupunktur deneyebilirsin. Bu bantlarda bir düğme vardır ve bu düğme sürekli olarak bileğindeki noktalara baskı uygular. Gün boyunca rahatlamanı sağlar.[9]
  3. 3
    Sırtını ve boynunu germek için yoga yap. Mide bulantısı bazen sırtındaki ve boynundaki rahatsızlıktan dolayı olabilir. Hafif germe hareketleri sırtındaki veya boynundaki ağrıyı geçirebilir ve mide bulantısının geçmesine yardımcı olabilir.[10]
    • Sırtının üst kısmını germek için yüzün yere paralel olacak şekilde bağdaş pozisyonu yap. Yerde bağdaş pozisyonunda otur ve bedenini öne doğru eğ. Bacaklarınla bedenin arasındaki derece 45 olduğunda öne eğilmeyi bırak. Kollarını önündeki bir sandalyeye daya. Daha esneksen alnın yere değene ve ellerin gerilene kadar bedenini eğebilirsin.
    • Boynunu germek için bir sandalyeye otur. Omuzlarını gevşek bırak ve ellerini bacaklarının iç kısmına koy. Başını omzuna doğru eğ ve 15 ila 30 saniye böyle kal. Diğer omzunu aşağıda tut. Derin bir nefes al ve başını normal pozisyonuna getir. Bunu her bir omuz için 2 ila 4 kere tekrarla.[11]
    • Mide bulantısını önleyen diğer bir muhteşem yoga pozisyonu ise bacaklarını uzunlamasına duvara dayamaktır. Duvara doğru yoga matının veya halının üzerine uzan. Kuyruk sokumu kemiğini ve kalçanı duvara değecek şekilde yerleştir ve ayaklarını duvara, yukarı doğru uzat. En azından 5 dakika veya 40-50 nefes boyunca bu pozisyonda kal. Bu duruş, mide bulantını yatıştırmada ve bedenindeki stresi veya gerilimi azaltmada yardımcı olmalıdır.

Kısım 3
Gıda ve Sıvı Tüketmek

  1. 1
    Gün içinde azar azar yiyecek ye. Mide bulantısından dolayı miden allak bullak olduğunda mideni mahvetmemek için azar azar yemek yiyip azar azar sıvı tüketmen gerekir.[12]
    • Miden bulanıyor olsa bile yemek yemek ve sıvı tüketmek önemlidir. Doğrusu açlık ve vücudun susuz kalması mide bulantısına sebep olabilir ve mide bulantını daha kötü yapabilir.
  2. 2
    Yatıştırıcı ve su içeriği yüksek gıdalar tüket. Yemek yemek yapmak isteyeceğin en son şey olabilir ama boş bir mide, mide bulantını sadece daha kötü yapacaktır. Mideni daha fazla küstürmemek için sindirimi kolay gıdalar yemeye çalış.[13]
    • Yatıştırıcı yiyeceklere krakerler, kızarmış ekmek, patates, erişte, pirinç ve boş çörek dâhildir. Mide bulantın hafifse fırınlanmış veya haşlanmış tavuk ya da balık da yemeye çalışabilirsin.
    • Su içeriği yüksek ürünlere buzlu dondurma, et sulu çorbalar ve jöle dâhildir.
    • Yağlı, tuzlu veya baharatlı yiyeceklerden kaçın. Örneğin sosis, sucuk, fastfood, kızarmış yiyecekler ve patates kızartması mide bulantın varken senin düşmanlarındır. Miden hassas olduğunda bu yiyecekler miden için çok ağır gelir.[14]
  3. 3
    Sıcak ve soğuk yiyecekleri birbirine karıştırmamaya çalış. Sıcaklıktaki farklılık mideni bozabilir ki bu da mide bulantısıyla savaşırken isteyeceğin en son şeydir.
    • Genel bir ilke olarak soğuk yiyecekler genelde mide için daha hafiftir ve sıcak yiyeceklerle kıyaslandığında mide bulantısını yatıştırmada daha etkilidir. Sıcak yiyeceklerin kokusu güçlü olabilir ve bu, mide bulantını daha kötü yapabilir.[15]
  4. 4
    Gün boyunca katkısız, soğuk içecekler yudumla. Mide bulantısı atakları sırasında sıvı tüketimi çok önemlidir. Gün boyunca azar azar su ve meyve suyu içmek mide bulantını geçirmede yardımcı olacaktır. Sıvıları yutmaktansa yudumlamana yardımcı olması için bir pipet kullan.[16]
    • Su en iyi seçeneğindir ama elma suyu gibi meyve suları da işe yarayabilir. Gazsız gazoz, özellikle de gazsız zencefilli gazoz mide bulantılı bir mideyi yatıştırmaya yardımcı olabilir.
    • Kustuysan kaybetmiş olabileceğin mineralleri geri almak için glikoz, tuz ve potasyum içeren bir sporcu içeceği iç.
    • Kafein ve alkol içeren içeceklerden kaçın.
  5. 5
    Yemek yedikten hemen sonra yatma. Bu, sindirimini yavaşlatabilir ve mide bulantının üstüne karın ağrısına sebep olabilir. Yemek yedikten sonra midene onu sindirmesi için zaman tanımak adına yatmadan önce en az yarım saat ila bir saat bekle.[17]

Kısım 4
Doğal Çözümler Uygulamak

  1. 1
    Zencefil ye. Zencefil çayı, çiğ zencefil ve şekerli zencefil mide bulantısı krizini azaltmada yardımcı olabilir. Zencefil kökü, mide asidini nötr hâle getirmeye yardımcı olan enzimlerin ve çeşitli sindirim sıvılarının salgılanmasını artırır. Zencefilde bulunan fenoller midendeki kasları da gevşetir ve bağırsaklarının daha hızlı bir şekilde toksinleri vücudundan atmasına yardımcı olurken midendeki işlem miktarını azaltır.[18]
    • Yaklaşık 5 cm’lik bir zencefil kökünü kullanarak zencefil çayı yap. Zencefil kökünü yıkayıp soy. Küçük parçalar hâlinde doğra veya yağlı kağıtla kaplayıp paramparça etmek için kaşık kullanarak onu ez.
    • 2-3 bardak suyu orta yüksek ateşte kaynat. Ardından zencefili ekle ve 3-5 dakika kaynamaya bırak.
    • Ocağın altını kapatıp çayı ocaktan al ve çayında zencefil parçaları olmasını istemiyorsan onu süz. Daha sonra bir bardağa dökerek üzerine bal ekle ve yavaşça yudumla.
  2. 2
    Nane kullan. Nane çayı ve sert nane şekeri, zencefile benzer şekilde mide bulantısını yatıştırıcı özelliklere sahiptir.
    • Nanenin kokusu da mide bulantısını azaltmada çok etkilidir. Yiyecek maddeleri için güvenli olan nane yağından birkaç damlayı doğrudan bileklerinin iç tarafına veya diş etlerine sür.
  3. 3
    Sütlü kızarmış ekmek yap. Süt ve ekmek dâhil olmak üzere yatıştırıcı yiyecekler mideni yumuşatmaya yardımcı olabilir. Ekmek fazla asidi emerken süt mideni kaplar ve yatışmasına yardımcı olur. Süt ürünleri tek başına tüketildiğinde mideni bozabileceğinden sütü tek başına içmek istemezsin. Bu nedenle mutlu bir şekilde ortayı bulmak için sütlü kızarmış ekmek yap.[19]
    • Mide iltihabın (ya da gastroenterit) varsa bu çözümü deneme çünkü mide iltihabı durumunda süt ürünleri olumsuz tepki verebilir.
    • 1 bardak sütü ısınana kadar ısıt ama kaynatma. Sütü bir kâseye dök.
    • Bir dilim ekmeği kızart ve üzerine az miktarda tuzsuz tereyağı sür.
    • Kızarmış ekmeği sütün içine ufala. Yavaşça ye.
  4. 4
    Bir limonu em. En çok soğuk veya donmuş limon işe yarar. Limonun keskin kokusu ve tadı, mide bulantını azalmada yardımcı olabilir.[20]
    • Bir limonu yarı yarıya kes ve çok yoğun olmadan koklayabileceğin kadar yakında tut.
    • Limonu koklamak işe yaramazsa limonu kare kare kes ve buzluğa koyup 30 dakika beklet. Soğuduğunda veya donduğunda mide bulantını hızlıca geçirmek için limon dilimlerini em.

Kısım 5
Profesyonel Çözümler Kullanmak

  1. 1
    Reçetesiz ilaç kullan. Bir koşu yakındaki eczaneye veya süpermarkete gidip mide bulantısı için üretilen reçetesiz bir ilaç al.
    • Bizmut subsalisilat mide bulantısı dâhil olmak üzere birçok sindirim bozukluğunda yaygın olarak kullanılan reçeresiz bir ilaçtır. İlacı kullandıktan sonra hemen rahatlama gelmelidir.[21]
    • Genel "mide bulantısı önleyici sıvılar" birçok eczanede ve süpermarkette bulunabilir. Bunlar desktroz, fruktoz ve fosforik asit birleşiminden genelde biraz daha fazlasını içerir.
  2. 2
    Mide bulantısını tetikleyen ilaçlardan uzak dur. Örneğin birçok ağrı kesici, mide bulantısını tetikleyebilir ve daha kötü yapabilir.[22]
    • Bir ilacın mide bulantını daha kötü yapıp yapmayacağını anlamanın basit ve hızlı bir yolu, yaygın görülen yan etkilerini kontrol etmektir. “Mide bulantısı” muhtemel bir yan etki olarak listede yazıyorsa bu ilaç muhtemelen mide bulantısına sebep olabilir.
    • Mide bulantısını tetikleyici reçetesiz ilaçlara örnek vermek gerekirse Tylenol, Advil, Aleve ve Motrin bunlar arasında sayılabilir.[23]

Kısım 6
Tıbbi Yardım Almak

  1. 1
    Bir günde üç kere veya daha fazla kusarsan hemen tıbbi yardım al. Herhangi bir yiyeceği veya suyu hemen çıkarıyorsan veya 48 saatten uzun süredir miden bulanıyorsa da tıbbi yardım almalısın.[24]
    • Güçsüz hissediyorsan, ateşin varsa, karnın ağrıyorsa ya da 8 saattir veya daha uzun süredir idrarını yapmadıysan da tıbbi yardım almalısın.
    • Kusmuğunda kan varsa şeklen kıpkırmızı veya kahve telvesi gibiyse, şiddetli baş ağrın, boyun tutulman veya şiddetli karın ağrın varsa doktora görün.
  2. 2
    Çocuğun birkaç saatten daha fazladır kusuyorsa veya ateşi varsa onu doktora götür. Çocuğun 4-6 saat boyunca hiç idrarını yapmadıysa, vücudunun susuz kaldığına dair belirtiler varsa ve ishalse de onu doktora götürmelisin.[25]
  3. 3
    Doktordan mide bulantısı önleyici bir ilaç yazmasını iste. Mide bulantısını geçiren birkaç reçeteli ilaç vardır. Bu ilaçların çoğu 30 ila 60 dakikada etkisini göstermeye başlar.[26]
    • Prometazin hidroklorid tablet, şurup, aşı veya fitil şeklinde mevcuttur.[27]
    • Klorpromazin yalnızca fitil olarak mevcuttur.
    • Proklorperazin hem tablet şeklinde hem de fitil olarak mevcuttur.
    • Trimetobenzamid hidroklorür kapsül, aşı, şurup veya fitil şeklinde mevcuttur.
    • Metoklopramid hidroklorür şurup, tablet veya aşı olarak mevcuttur.
    • Taşıt tutmasıyla bağlantılı mide bulantısını geçirmek için doktordan Skopolamin veya Dramamine yazmasını talep et.[28]

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Soğuk kompres
  • Akupunktur bilek bandı
  • Katkısız sıvılar
  • Yatıştırıcı yiyecekler
  • Su içeriği yüksek yiyecekler
  • Zencefil
  • Nane
  • Limon
  • Süt
  • Kızarmış ekmek
  • Reçetesiz mide bulantısı önleyici ilaç
  • Reçeteli mide bulantısı önleyici ilaç

Referans

  1. http://www.webmd.com/digestive-disorders/digestive-diseases-nausea-vomiting
  2. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000122.htm
  3. https://www.wikihow.com/Breathe-Deeply
  4. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000122.htm
  5. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/patientinstructions/000122.htm
  6. http://www.babycenter.com/morning-sickness?page=3
  7. http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002117.htm
  8. http://lifehacker.com/5833802/relieve-nausea-by-pressing-on-the-inside-of-your-wrist
  9. http://www.psibands.com/faqs.html
göster dahası... (19)

Makale Bilgisi

Ronn Callada, RN, MS bu makalenin ortak yazarıdır. Ronn Callada, New York’taki Memorial Sloan Ketterin Kanser Merkezi’nde Hemşire’dir. Yüksek Lisans derecesini 2013 yılında Stony Brook Üniversitesi Hemşirelik Okulu’ndan 2013 yılında almıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Get Rid of Nausea Fast, Italiano: Liberarti Velocemente della Nausea, Español: deshacerse de la náusea rápidamente, 中文: 快速缓解恶心, Русский: быстро избавиться от тошноты, Français: soulager rapidement la nausée, Deutsch: Übelkeit schnell loswerden, Português: Se Livrar da Náusea Rapidamente, Nederlands: Snel van misselijkheid afkomen, Čeština: Jak se rychle zbavit nevolnosti, العربية: التخلص السريع من الغثيان, हिन्दी: मितली से जल्दी छुटकारा पायें (Nausea, ji machalna, Chutkara, kaise, kare), Tiếng Việt: Nhanh chóng Hết Buồn Nôn, ไทย: หายจากอาการคลื่นไส้อย่างรวดเร็ว, 한국어: 메스꺼움 빨리 없애는 법, 日本語: すぐに吐き気を治す

Bu sayfaya 1.219 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?