Ebeveynlerin gerçeklik duygunu reddetmeye, küçümsemeye ve manipüle etmeye çalıştığında ne yapacağını bilmek gerçekten zor olabilir.[1] Kaç yaşında olursan ol, özellikle bir ebeveynin manipülatif davranışları üzgün ve hükümsüz hissetmene neden olabilir. Neyse ki, daha sağlıklı bir aile ortamına ve kendi ayaklarının üzerinde durmaya doğru ilerlerken, duygusal olarak kendini korumak ve manipülatör kişilerden uzaklaşmak için adımlar atabilirsin!

Yöntem 1
Yöntem 1 / 11:
Bir manipülatörün yalanlarını kabul etme.

  1. 1
    İçgüdülerinle hareket et ve ne olduğuna dair hafızana güven. Manipülatörlerin kötü davranışlardan kurtulmak için "Bunu söylemedim/yapmadım." veya "Öyle olmadı." demeye çalışması tamamen sinir bozucu ve kafa karıştırıcı olabilir.[2] Bir şey olduktan sonra kuralları veya beklentilerini değiştirmeye bile çalışabilirler. Örneğin, ebeveynin saat 22:00'a kadar dışarıda kalabileceğini söyleyip de eve zamanında geldiğinde 21:00'da evde olmanı beklediğini iddia edebilir.[3]
    • Eğer bu kişiyle yüzleşmenin güvenli olduğunu düşünüyorsan, “Hayır. Ne olduğunu gayet iyi biliyorum. Aslında olan şey…" diyerek karşılık ver.
    • Manipülatif kişiyle tartışmak istemiyorsan, "Seninle bunun tartışmasına girmeyeceğim." de ve uzaklaş. Eğer çekip gidemiyorsan o kişiyi mümkün olduğunca görmezden gel.[4]
    • Manipülatif kişi yalanlarıyla seni özür dilettirmeye veya kötü hissettirmeye çalışsa bile güçlü kal. Özür dileme veya kendini küçümseyen yorumlar yapma. Yaşadıkların ve hakikat önemlidir!
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 11:
Hakaret veya suçlamalarla anında yüzleş.

  1. 1
    Eğer kendini güvende hissediyorsan net sınırlar belirleyerek kendini savun. Birisi duygusal sınırlarından birini kaba bir dille aştığında, gerçekten incinmiş, kızgın veya üzgün hissedebilirsin. Vücudunun tepkisini dinle ve bu şekilde hissetmenin normal olduğunu kabul et. Ardından, nasıl hissettiğini söyleyerek yanıt ver ve sana bu şekilde davranacaklarsa onlarla konuşmak istemediğini bildir.[5] Duygusal sınırlarını görmezden geliyorlarsa odadan veya mekândan ayrılmaya çalış.[6]
    • “Benimle daha kibar bir şekilde konuşmanı tercih ederim” de.
    • Bir manipülatörün incitici iddialarına veya tonuna, "Bana 'aptal' diye hitap ettiğinde seninle iletişim kurmak benim için zor." gibi bir şey söyleyerek yanıt ver.
    • “Çok duygusalsın.” ya da “Bunu yapmasaydın seni cezalandırmazdım.” gibi bir suçlamaya, “Neden böyle hissettiğini anlıyorum ama ben farklı hissediyorum ve bunun adil olmadığını düşünüyorum.” diyerek yanıt ver.[7]

Yöntem 3
Yöntem 3 / 11:
Fiziksel sınırlar belirle.

  1. 1
    Evin dışında vakit geçir, uzaklaş veya kapına bir kilit al. Evde yaşıyorsan ve hâlâ okula gidiyorsan evde geçirmen gereken zamanı azaltmak için daha fazla kulübe katıl veya okul sonrası etütlere git. Uzakta yaşıyorsan ebeveynlerinle ne sıklıkta iletişim kuracağınla ilgili bir kural belirle. Bir sohbette bu sınırlardan bahsetmenin güvenli olduğunu düşünüyorsan sınırlarını ebeveynlerinle paylaş.[8]
    • “Daireme haftasonu kalmak için gelmek yerine akşam yemeğine gelmenizi tercih ederim.”
    • “Her gün, çalışmak için bir arkadaşımın evine gideceğim. Akşam yemeğinden sonra geri döneceğim”
    • “Seni her Cumartesi ararım ama iş günlerinde aramalarına geri dönmem.”
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 11:
Öz olumlamalarını yaz veya kaydet.

  1. 1
    Manipülatör kişiyle yüzleşemeyeceğini düşünüyorsan bunu dene. Sen kıymetli bir insansın, ama bir manipülatörle uğraşırken bunu hatırlamak zor olabilir. Bir manipülatörün senin hakkında yaptığı olumsuz ifadelere karşı çık ve yüksek sesle veya özel bir günlükte olumlu ifadeleri tekrarlayarak değerini kendine hatırlat.[9]
    • “Duygularım önemli.”[10]
    • “İlgiyi ve sevgiyi hak ediyorum.”
    • “İhtiyaçlarımı dile getirirken sorumlu davranıyorum bencilce değil.”
    • “Bugün futbol maçımda gerçekten iyi iş çıkardım.” gibi ifadelerle kendini gayretlendir.[11]

Yöntem 5
Yöntem 5 / 11:
Öz saygını yeniden inşa et.

  1. 1
    Aktivitelere devam et ve seni neşelendiren insanlarla zaman geçir. Etrafındakilerin sevgisini ve onayını hak ediyorsun, bu yüzden hayatında sana neşe getiren ilişkilere yüklen. Arkadaşlarınla veya kendi başına, neler yapabileceğini kendine göstermek için gönüllü olmayı, yeni bir hobiyi veya yeni bir egzersiz türünü dene![12] Benlik algınla bağlantı kurmak zorsa güçlü bir güven duygusu oluşturman için sana fazladan destek vermekten memnuniyet duyacak bir danışmana başvurabilirsin.[13]
    • “Kendimi seviyorum. Ben değerliyim. Ben kıymetliyim.” ifadesini söylerken kendini kaydet. Kaydı oynat veya ifadeyi her gün birkaç kez tekrarla[14]
    • Meditasyon veya yoga gibi sakinleştirici egzersizler yap.
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 11:
Gerçeklik duygusunu korumak için kanıt topla.

  1. 1
    Manipülasyonu dijital olarak kaydet veya bir tanık bul. Bir manipülatörün gerçek duruma karşı yalanlarını gösteren kanıtın olduğunda, doğru olduğunu bildiğin şeyi doğrulayabilirsin. Dahası, istismarın tırmanması durumunda delilleri yetkililere sunabilirsin.[15]
    • Bir manipülatörün sözlü tacizde bulunduğunu veya yalan söylediğini yakalamak için telefonuna ses veya video kaydı yapabilirsin.
    • Güvendiğin bir arkadaşın varsa veya bir ruh sağlığı uzmanı tanıyorsan bir tanığının olması için manipülatör ebeveynin ile tartışırken onları ara ve telefonda tut.
    • Kanıtları saklama konusunda çok dikkatli ol. Bir yedeğin olması için dijital kayıtları, fotoğrafları ve videoları buluta yükle.

Yöntem 7
Yöntem 7 / 11:
Bir özür veya kişilik değişikliği bekleme.

  1. 1
    İlişkiyi keserek duygusal enerjiyi boşalt. Biriyle olan bağını koparmak gerçekten zor gelebilir, ancak pozitif ilişkilerle dolu yeni bir hayata kucak açmak için önemli bir adımdır. Manipülatörler genellikle borderline veya narsistik kişilik bozuklukları olan, sana karşı davranışlarının asla farkında olmayan, bunun için gerçekten özür dilemeyen veya pişmanlık duymayan kişilerdir. Bundan daha fazlasını hak ediyorsun! Özür beklemek yerine devam etmeyi seçtiğinde, hayatındaki diğer insanlarla anlamlı, yapıcı bağlantılar kurmanın kapısını açmış olursun.[16]
    • Duygularını ve deneyimlerini onaylayan arkadaşlarınla ve aile bireyleriyle daha fazla zaman geçirerek destek ağını geliştir.[17]
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 11:
Yetişkinsen bağlarını kopar.

  1. 1
    Ebeveynini ne zaman arayacağını, ona ne zaman kısa mesaj göndereceğini ve onu ne zaman ziyaret edeceğini seç. Bir manipülatör, açıklama yapman için sana laf dokundurabilir ve bağları koparma arzun hakkında seninle tartışmaya çalışabilir. Onlara ne sıklıkla iletişim kurmak istediğini söyleyerek açık ve kesin bir şekilde yanıt ver. Bağları koparmayı seçmek, sağlığına toksik ilişkiden daha fazla öncelik verebileceğin anlamına gelir.[18]
    • “Tatillerde iki günlüğüne eve gelmekten memnunum ama yıl boyunca ziyaret etmemeyi tercih ediyorum.”
    • “Sadece annem veya kız kardeşim gibi biri etraftayken seninle konuşurken rahat hissediyorum.”
    • Manipülatif ebeveynin seninle aile dostları veya akrabalar aracılığıyla iletişim kurmaya çalışırsa, “Bu ilişkiyi özel tutmak istiyorum. Annem/babam/ebeveynlerim hakkında konuşmamayı tercih ediyorum.” de.
    • Bir manipülasyon destek veya narsisistik istismardan kurtulanlar grubuna katıl.

Yöntem 9
Yöntem 9 / 11:
Aile terapisini düşün.

  1. 1
    Manipülatif kişiyle iyileşme ve arabuluculuk yolunu tercih et. Aile terapisine gittiğinizde, ailendeki çatışmalarını belirlemek ve problem çözmek için hep birlikte terapistle konuşacaksınız.[19] Evde duyulmakta zorlandığını hissediyorsan bir terapist, bakış açını dile getirmene yardımcı olabilir. Ancak, manipülatif kişinin terapiye gitmesini sağlamanın çok zor olduğunu ve genellikle problem çıkardıklarını kabul etmeyeceklerini unutma.[20]
    • Bir terapist bulmak için aile hekiminden bir sevk iste veya internete bak. Ayrıca yerel belediyelere, ruh sağlığı derneklerine veya iş yeri hekimine sorabilirsin.
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 11:
Bir danışmanla konuş.

  1. 1
    Güvenini yeniden inşa et ve bu zor durumu terapide işle. Manipülasyon sırasında veya sonrasında, kendini inançlarını ve deneyimlerini sorgularken ve hatta belki de umutsuz veya depresif hisseder hâlde bulan sadece sen değilsin. Okul veya iş yeri hekimi, aile hekimi veya yerel ruh sağlığı kuruluşları aracılığıyla iyileşme yolculuğunu desteklemek için bir danışman veya terapist bulabilirsin. Harika bir danışman bulduğundan emin olmak için uzman bir ruh sağlığı uzmanı ara.[21]
    • Ehliyetin yoksa çevrimiçi terapileri dene.
    • Eğer ekonomik olarak terapiyi karşılayamıyorsan duygusal istismarla baş eden insanlar için destek gruplarına katılarak güçlü bir destek ağı inşa edebilirsin.[22]
    • Diğer bir ücretsiz danışmanlık alternatifi olarak internetten yakınındaki eğitim kliniklerini (orada bir klinik terapi öğrencisi ile görüşeceksin) veya ücretsiz danışmanlık hizmeti sunan toplum ruh sağlığı merkezlerini ara.[23]

Yöntem 11
Yöntem 11 / 11:
Çocuksan olası istismarı bildir.

  1. 1
    Sürekli hakaret, reddedilme ve azarlama duygusal istismara işaret eder.[24] Eğer ebeveynin sınırlarına saygı göstermiyorsa ve düzenli olarak manipülasyona maruz kalıyorsan veya evinde kendini güvende hissetmiyorsan yardım iste. Kimsenin sana böyle davranmaya hakkı yok! Bir doktor, koç, bakıcı veya öğretmen gibi güvenilir bir yetişkine anlatarak duygusal istismarı bildirebilirsin.
    • Öğretmenlerin, bakıcılar ve okul koçları bildirim yapmakla yükümlü kişilerdir, yani istismar şüphelerini yasal olarak belirtilen makamlara (Çocuk Koruma Hizmetleri ve polisi gibi) bildirmeleri gerekir.
    • Çocuk istismarı ve ilgili kurumlara sevk hakkında daha fazla bilgi almak için Aile Bakanlığı’nın Alo 183 Kadın, Çocuk ve Sosyal Hizmet Danışma Hattını ara.[25]
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Karının Seni Aldattığını Nasıl AnlarsınKarının Seni Aldattığını Nasıl Anlarsın?
Başsağlığı Dileklerine Nasıl Karşılık VerilirBaşsağlığı Dileklerine Nasıl Karşılık Verilir?
Aldatan Bir Eşle Nasıl Başa ÇıkılırAldatan Bir Eşle Nasıl Başa Çıkılır?
Bir Bebeğe Emeklemek Nasıl ÖğretilirBir Bebeğe Emeklemek Nasıl Öğretilir?
Göğüsteki Süt Üretimi Nasıl DurdurulurGöğüsteki Süt Üretimi Nasıl Durdurulur?
Bebeğine Yürümeyi Nasıl ÖğretirsinBebeğine Yürümeyi Nasıl Öğretirsin?
Aldatan Eş Nasıl YakalanırAldatan Eş Nasıl Yakalanır?
Nasıl İyi Bir Anne OlunurNasıl İyi Bir Anne Olunur?
Anne Sütü Elle Nasıl SağılırAnne Sütü Elle Nasıl Sağılır?
Bebek Nasıl TutulurBebek Nasıl Tutulur?
Nasıl Daha İyi Bir Koca OlunurNasıl Daha İyi Bir Koca Olunur?
Nasıl İyi Bir Baba OlunurNasıl İyi Bir Baba Olunur?
Hamile Olduğunu Nasıl AnlarsınHamile Olduğunu Nasıl Anlarsın?
Yeni Doğmuş Bebeğe Nasıl BakılırYeni Doğmuş Bebeğe Nasıl Bakılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lena Dicken, Psy.D
Ortak yazarlar :
Klinik Psikolog
Bu makaledeki ortak yazarlar Lena Dicken, Psy.D. Dr. Lena Dicken Santa Monica, Kaliforniya’da faaliyet gösteren bir klinik psikologtur. Sekiz yılı aşkın deneyime sahip olan Dr. Dicken anksiyete, depresyon, yaşam geçişleri ve ilişki güçlükleri terapilerinde uzmanlaşmıştır. Psikodinamik, bilişsel davranışsal ve farkındalık temelli terapileri birleştiren bütünleştirici bir yaklaşım kullanır. Dr. Dicken, Manoa'daki Hawaii Üniversitesi'nden Bütünleştirici Tıp alanında lisans derecesine sahip olup yüksek lisansını Los Angeles Argosy Üniversitesi'nde Danışmanlık Psikolojisi alanında, psikoloji doktorasını Westwood'daki Chicago Profesyonel Psikoloji Okulu'nda Klinik Psikoloji alanında tamamlamıştır. Dr. Dicken'ın çalışmaları GOOP, The Chalkboard Magazine ve diğer birçok makale ve podcast'te yer almıştır. Kendisi hâlen Kaliforniya eyaletinde lisanslı bir psikologtur.
Kategoriler: Aile Yaşamı
Bu sayfaya 153 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam