Kilo sorunu yaşadıysan dönen muhabbetlerde “leptin” terimini duymuş olabilirsin. Basitçe söylemek gerekirse leptin vücudun, iştahını düzenlemeye yardımcı olmasının yollarından biridir; acıktığını ve doyduğunu bilmeni sağlar. Leptin seviyesi çok yüksekse beynine iştahını ve enerji sistemini bozabilecek her türlü sinyali gönderebilirsin. Neyse ki, leptin seviyesini olması gereken düzeye getirmenin sağlıklı ve yönetilebilir yolları var.

Question 1
Question 1 / 8:
Leptin seviyeleri yüksek olduğunda ne olur?

  1. 1
    Sağlıklı bir vücut ağırlığını korumak senin için zor olabilir. Leptin, vücudunun tokluk hissini (yemek yedikten sonra hissettiğin klasik “doydum” hissi) işaret etmek için ürettiği bir hormondur. Fazla kiloluysan veya leptin direnci olarak bilinen bir durumun varsa kendini tok hissetmen için daha fazla leptin gerekebilir. Vücudun çok fazla leptin üretiyorsa beynine gönderilen ve sağlıklı bir kiloyu korumana yardımcı olan sinyalleri bozabilir.[1]
  2. 2
    Leptin iştahını ve enerji seviyeni düzenlemene de yardımcı olur. Leptin seviyelerin dengesizse vücudun beynine karışık sinyaller gönderebilir ve aslında yemen gerekmediği hâlde aç hissetmene neden olabilir, bu da kilo vermeyi çok zorlaştırabilir.[2]
    Reklam

Question 2
Question 2 / 8:
Leptin seviyelerimi nasıl düşürürüm?

  1. 1
    Diyetinde uzun vadeli değişiklikler ve düzenli egzersiz yardımcı olabilir. Leptin, vücudunun yağ hücreleri tarafından doğal olarak salınır, bu nedenle kilon vücudunun sağlıklı bir dengeyi nasıl koruduğu konusunda büyük rol oynar. Devam ettirebileceğin sürdürülebilir değişiklikler yapmaya odaklan. Küçükten başla; günlük yürüyüşler yap veya her gün 15-20 dakika yavaş koşu yapmaya çalış. Zamanla, leptin seviyeni düşürmeye yardımcı olabilecek yaşam tarzı alışkanlıkları edineceksin.[3]
  2. 2
    Yüksek leptin seviyelerini düşürmeye yardımcı olmak için düşük karbonhidratlı bir diyet yapmayı dene. Araştırmalar bunun etkili olduğunu gösteriyor.[4] Yine de, diyetinde ani ve dramatik değişiklikler yapmak zor olabilir. Değişiklikleri sürdürmek de zor olabilir. En iyi seçeneğin, düşük karbonhidratlı bir diyete başlayıp uzun vadede sürdürebileceğin küçük değişiklikler yapmaktır.
  3. 3
    Alfa lipoik asit ve balık yağı takviyeleri almak da leptini düşürmeye yardımcı olabilir. Yapılan bir çalışma, alfa-lipoik asit ve balık yağı alan kişilerin, kontrol grubundaki kişilere kıyasla daha fazla kilo verdiğini ve leptin seviyelerinde daha fazla düşüş olduğunu gösterdi.[5] Günde 0,3 gram alfa lipoik asit ve 1,3 gram balık yağı almak toplam leptin seviyesini düşürmeye yardımcı olabilir.
    Reklam

Question 3
Question 3 / 8:
Leptin hangi gıdalarda yüksektir?

  1. 1
    Yağ ve şekerin leptin direncine katkıda bulunduğu görülmektedir. Yapılan araştırmalar, tereyağı, margarin, katı yağ ve domuz yağı gibi yağların yanı sıra palm ve hindistan cevizi yağının kandaki yağ ve şeker seviyesini artırabileceğini öne sürmektedir. Yağ ve şeker değerlerinin yüksek olması leptin seviyesini yükseltebilir. Yağlı yiyeceklere, soslara ve yüksek yağlı süt ürünlerine dikkat et. Şekerle tatlandırılmış içeceklerden ve tatlı atıştırmalık yiyeceklerden de kaçın.[6]

Question 4
Question 4 / 8:
Hangi gıdalar leptin direncini azaltır?

  1. 1
    Düşük yağlı proteinler, kanındaki yağ seviyelerini düşürmeye yardımcı olabilir. Balık, kümes hayvanları, fasulye ve soya gibi daha yüksek leptin seviyelerine sebep olmayan sağlıklı protein kaynaklarını tercih et. Yağlı etlerden, kırmızı etten ve yumurta sarısından kaçın.[7]
  2. 2
    Tam tahıllar, meyveler ve sebzeler her zaman iyi bir seçimdir. Tam tahıllı ekmek, mısır gevreği ve makarna doyurucu ve besleyici olmanın yanı sıra leptin direncini azaltmaya da yardımcı olabilir. Kan şekerini veya yağ seviyeni yükseltmeden doymana yardımcı olması için bir sürü lezzetli taze sebze ile tabağını doldur. Tatlı bir şey istiyorsan işlenmiş veya bol şekerli bir şey yerine bir parça meyve seç.[8]
    Reklam

Question 5
Question 5 / 8:
Leptin direncimi doğal olarak nasıl düzeltebilirim?

  1. 1
    En iyi seçenek olarak sağlıklı bir diyet yap. Çok fazla yağ ve şeker içermeyen sağlıklı bir diyete odaklan. Sağlıklı diyetine bağlı kalırsan zamanla kilo verecek ve kilonu koruyacaksın. Sağlıklı kilonu korumak leptin seviyeni doğal olarak dengelemene yardımcı olabilir.[9]
  2. 2
    Düzenli egzersiz, kilo vermene ve leptin seviyesini sağlıklı bir düzeye geri getirmene yardımcı olabilir. Sağlıklı bir diyet çok önemli olsa da, dışarı çıkıp hareket ederek seviyeyi yukarı çıkarabilirsin! Egzersizin sağlığa bir sürü faydası vardır, ancak en büyük ödüllerinden biri de yağ yakması ve kilo verdirmesidir. Kilo vermek vücudunun leptin seviyesini sağlıklı bir düzeyde tutmasına yardımcı olabilir.[10]
    Reklam

Question 6
Question 6 / 8:
Leptin kilo vermene yardımcı olur mu?

  1. 1
    Leptin kilo vermene değil iştahını ve enerjini düzenlemeye yardımcı olur. Esasında, kilo verirken leptin seviyesi düşer ve beynine aç olduğuna ve daha fazla yemek yemen gerektiğine dair sinyaller gönderilir. Bu aslında gelişim açısından süper faydalı bir şey olsa da, leptin seviyelerinin düşük olması diyet yapmayı zorlaştırabilir. Ancak, leptin seviyen yüksekse leptin direnci geliştirebilirsin ve bu da kilo vermeyi zorlaştırır. Önemli olan sağlıklı bir dengeye sahip olmaktır.[11]

Question 7
Question 7 / 8:
Leptin direnci için leptin takviyesi veya ilacı var mı?

  1. 1
    Evet, ancak hangilerinin senin için güvenli olduğu konusunda doktorunla konuşmalısın. Leptinin başlangıçta iştahını azaltmaya yardımcı olabileceği doğrudur, bu yüzden bazı insanlar onu kilo vermelerine yardımcı olması için alır. Ancak çok fazla alırsan leptin direnci geliştirebilirsin. Leptin direnci ile uğraşıyorsan doktorun leptin seviyeni güvenli bir şekilde düşürmene yardımcı olabilecek ilaçlar ve takviyeler önerebilir veya reçete edebilir.[12] Ancak, özellikle diyabet veya kalp hastalığı gibi altta yatan herhangi bir durumun varsa senin için en iyi ve en güvenli seçeneği bulmak için önce doktorunla konuşman önemlidir.
    Reklam

Question 8
Question 8 / 8:
Oruç tutmak leptini artırabilir mi?

  1. 1
    Evet, oruç tutmak aslında leptin seviyeni artırabilir. Bunu öne süren bazı kanıtlar var. Oruç süresinde vücudun insülin seviyesi düşürmeye başlar ve bu da doğal yağ depolama sürecini tersine çevirir. Vücudun ayrıca açlık sancılarını frenlemeye yardımcı olmak için leptin üretimini artırır. Dolayısıyla leptin seviyeni düşürmeye çalışıyorsan oruç tutmak senin için iyi bir fikir olmayabilir.[13]

İpuçları

  • Diyet değişikliklerine bağlı kalmana yardımcı olması için sevdiğin sağlıklı yiyecekler bul.
  • Egzersiz yapmaya yeni başladıysan ağırdan al. Her gün yürüyüş yapmak veya bisiklete binmek düzenli bir egzersiz programı geliştirmeye başlamanın kolay bir yolu olabilir.
Reklam

Uyarılar

  • Senin için güvenli olduğundan emin olmak için diyetinde veya yaşam tarzında ani değişiklikler yapmadan önce doktorunla konuş.
  • Doktorunla konuşmadan ilaç, takviye veya diyet hapı almaktan kaçın.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Bir Haftada 5 Kilo Nasıl VerilirBir Haftada 5 Kilo Nasıl Verilir?
Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Sigara Nasıl İçilir?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Kıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilirKıkırdak Piercing'indeki Şişlikler Nasıl İyileştirilir?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Uyuyor Numarası Nasıl YapılırUyuyor Numarası Nasıl Yapılır?
Uyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl GeçilirUyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl Geçilir?
Ayak Parmağının Kırıldığı Nasıl Anlaşılır?
Yorgun Değilken Nasıl Uyunur?
Regl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl AlınırRegl Olduktan Sonra Gusül Abdesti Nasıl Alınır?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Bel Nasıl ÖlçülürBel Nasıl Ölçülür?
Bir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl AnlaşılırBir Kişinin Kokain Kullandığı Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarlar :
wikiHow Staff Writer
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 463 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam