Kusmak Nasıl Engellenir?

Ortak yazar: Luba Lee, FNP-BC

Bu Makalede:Rahatlama Teknikleri Kullanarak Bulantı Hissine Engel OlmakBulantı Hissini Katı Maddelerle GeçirmekBulantı Hissini Sıvılarla GeçirmekBulantı Hissini İlaç Kullanarak Gidermek11 Referans

Kusmak, vücudunun iyileşmesi için gerekli olabilir (örneğin, besin zehirlenmesi durumunda vücudun toksik bir maddeyi atmaya çalışıyor olabilir). Maalesef, migren baş ağrıları, viral enfeksiyonlar, gebelik, taşıt tutması ya da ilaçlar da kusmayı tetikleyebilir. Kusmak, rahatsızlık verebilir ve susuzluğa yol açabilir, o yüzden kusmanı hafifletecek adımlar atmak isteyebilirsin. Neyse ki bazen kusmana neden olan bulantı hissine engel olabilirsin. Ama, belirtiler geçmezse bir sağlık uzmanına görünmelisin.

1
Rahatlama Teknikleri Kullanarak Bulantı Hissine Engel Olmak

  1. 1
    Serin, nemli bir bezi alnına ya da ensene koy. Asla buz torbası kullanma. Özellikle başın zonkluyorsa ve aniden ateş bastığını hissedersen bu teknik, kusmayı engellemeye yardım edebilir.
  2. 2
    Dışarı çıkıp temiz hava al. Bahçede ya da kaldırımda kısa bir yürüyüş yap ama çok uzağa gitme. Normalden biraz daha derin nefes al ama her zamankinden farklı bir şey yapma. Temiz hava, akciğerlerini ve vücudunu rahatlatabilir.
  3. 3
    Ayaklarını vücudundan daha yükseğe koy. Ayaklarını yükseltmek için altlarına yastık koy.
  4. 4
    Dokunma hissini aktifleştir. Bunun nedeni, vücudunun bulantıya odaklanmasını engellemesi ya da tamamen başka bir şey olabilir. Ama, etrafındaki şeylere dokunmanın gerçekten faydası olur. Sadece çok azıcık acı olsun, ciddi bir şeye gerek yok.
    • Kolunu çimdiklemeyi dene
    • Yumruğunla uyluğuna vur
    • Biraz saçını çek
    • Alt dudağını ısır
    • Tırnaklarını kolunun alt kısmına batır
  5. 5
    Akupresür kullan. Akupresür, ağrıyı azaltmak için vücudundaki basınç noktalarına basınç uygulamaktır. Bulantı ve kusma meydana geldiğinde, çoğu akupresür uzmanı bilekleri hedef almaya eğilimlidir.
    • Avucunu yukarıya, yüzüne bakacak şekilde tut. Sonra, başparmağını bileğinin ortasına nazikçe koy ve hafifçe bastırarak masaj yapmaya başla. Bu basınç noktasına yavaşça bastırmak, bulantının hafiflemesine yardım edecektir.
    • Her iki bileğinin iç kısımlarını birleştirip birbirine bastır. Yukarıdaki örnekteki gibi aynı basınç noktasını aktifleştireceksin.

2
Bulantı Hissini Katı Maddelerle Geçirmek

  1. 1
    Kraker gibi tadı keskin olmayan bir şeyler yemeyi dene. Az miktarda kuru kraker yemek, bulantıyı azaltabilir. Bunun nedeni, yüksek nişastalı besinlerin, mide asitlerini emmeye yardımcı olabilmesidir.[1] Kraker yemek işe yarıyorsa aslında hasta değil de aç olabilirsin.
  2. 2
    Basitten başlayıp giderek artır. Tekrar yemeye başladığında, jelatin gibi bazı basit karbonhidratlarla başlaman gerektiğini unutma. Sonra yavaş yavaş tavuklu erişte çorbası gibi proteinlere geç. Yağı sona bırak, çünkü en zor hazmedileni yağdır ve zaten zayıf düşen mideni alt üst edebilir.
  3. 3
    Bağırsaklarını doğru yönde harekete geçirmek için naneli bir şeker em ya da sakız çiğne. Ferahlatıcı nane şekerleri damak temizlemek için harikadır ve bulantıyı azaltmaya yardım edebilir. Daha önce bahsedildiği gibi, şekerli zencefil de kusma hissini engellemek için iyi bir çözümdür.
  4. 4
    Zencefil çiğne ya da iç. Zencefil bazı durumlarda bulantını ve kusma hissini hafifletebilir. Bir parça zencefil, zencefilli sakız ya da zencefil çayı dene. Sende en çok işe yarayanı seç.[2]
  5. 5
    Asitli, baharatlı, yağlı ya da lifli gıdalardan uzak dur.[3] Bu yiyecekler, midenin fazla çalışmasına neden olur, bu da kusma ihtiyacı hissetme riskinin artması anlamına gelir. Asitli, baharatlı ve yağlı yiyecekler, adı üzerinde, bu besinleri bolca içerir. Lifli gıdalar arasında birçok sebze, etler ve iri taneli tahıllar bulunur.
    • Kusmaya ishal eşlik ediyorsa süt ürünlerinden de uzak dur. Yukarıda bahsedilen diğer yiyecekler gibi, midenin süt ürünlerini hazmetmesi zor olabilir.
    • Çok sıcak ya da çok soğuk yiyeceklerden kaçın. Midenin, çok soğuk yiyecekleri hazmedebileceği kadar ılık, çok sıcak yiyecekleri de hazmedebileceği kadar soğuk hâle getirmek için fazladan çalışması gerekir.

3
Bulantı Hissini Sıvılarla Geçirmek

  1. 1
    Başlangıçta sadece su iç. Son zamanlarda sık sık kusuyorsan bir defada sadece az miktarda soğuk su iç. Aşırı hızlı hazmedilen çok fazla miktarda su, kusmaya başlamana neden olabilir.[4]
    • İstersen bir buz küpü emmeyi dene. Boğazından aşağıya inen soğuk su iyi gelir ve buz küpünü ağzında eriterek çok fazla su içmen neredeyse imkânsızdır.
  2. 2
    Berrak sıvıları, tercihen elektrolit içeren bir şeyleri seç. Su dışındaki berrak sıvılar, önceden kusma yoluyla kaybetmiş olabileceğin bazı çok önemli vitaminleri yerine koymak için faydalıdır.
    • Yapabilirsen potasyum ve sodyum açısından zengin olan sıvıları içmeye çalış. Bunlar, vücudun en önemli elektrolitleri arasındadır.[5] Vücut bunları genellikle kusma sırasında kaybeder.
    • Kabul edilebilir "berrak" sıvılar arasında şunlar vardır:
      • Açık çay
      • Et suyu
      • Elma suyu
      • Şekersiz spor içecekleri
  3. 3
    Mideni yatıştırmak için şurup ve tonik kullan. Kola şurubu (meşrubat makinelerinde kullanılanı) rahatsız olan mideni yatıştırabilir; reçetesiz satılan Metpamid gibi şuruplar da işe yarayabilir. Bu şuruplardan çocuklar, 1-2 tatlı kaşığı, yetişkinlerse 1-2 çorba kaşığı almalıdırlar.
    • Kola şurubunun işe yaradığı iddiasını destekleyecek yeterli bilimsel kanıt olmasa da çok uzun zamandır rahatsız mideleri yatıştırmak için kullanılmaktadır. Hatta, ilk başta mide toniği olarak kullanılmıştır.
  4. 4
    Kafeinli, gazlı ve yüksek miktarda asitli sıvılardan uzak dur.[6] Bu sıvıların arasında birçok meşrubat ve kahvenin yanı sıra portakal suyu, greyfurt suyu ya da limonata gibi meyve suları da bulunur.
  5. 5
    Bulantını bastırmak için biraz zencefil çayı içmeye çalış. Zencefil uzunca bir süredir bulantı giderici özelliğiyle ünlüdür ve çok önemli bir çalışmada etkinlik bakımından Dramamine’ı geride bırakmıştır.[7] Poşet zencefil çayını satın alabilirsin ya da kendi bitki çayını yapıp zencefil çayını balla demleyebilirsin.
    • Ilık çay istemiyorsan ama hâlâ zencefilin rahatlatıcı faydalarından yararlanmak istiyorsan zencefil gazozu içmeyi dene. Bir gazoz aç ve önce gazının kaçmasını bekle ve gazın hassaslaşan mideyi rahatsız edip kusmaya neden olabileceğini unutma.[8]
    • Zencefili denemek istiyorsan ama sıvıları hazmedemiyorsan bir diğer seçenek de şekerli zencefildir. Her 45 dakikada bir küçük bir parça şekerli zencefil ye.

4
Bulantı Hissini İlaç Kullanarak Gidermek

  1. 1
    Kusmana hareket neden oluyorsa Dramamine’ı dene. Dramamine, yani "dimenhidrinat", bulantıyı, mide bozulmasını ve kusmayı tedavi etmek için kullanılır. 2 yaşından küçük çocuklar kullanmamalıdır. Belirli bir aktivitenin mideni bulandıracağından ya da kusmana neden olacağından şüphelenirsen bu aktiviteye başlamadan 30 ila 60 dakika önce Dramamine al.[9]
  2. 2
    Hastalığına ya da kusmana ağrı eşlik ediyorsa parasetamol al. Aspirin ya da ibuprofen gibi NSAII’lerin (non steroidal antienflamatuar ilaçların) aksine, parasetamol mideni daha fazla bulandırmadan ağrını azaltacaktır.
  3. 3
    Skopolamin bandı reçete ettir. Skopolamin bantları mide bulantısını ve kusmayı önler ve kulağın hemen arkasına, cilde bant biçiminde yapıştırılır.[10] Bununla birlikte skopolamin bantlarının çok fazla yan etkisinin bulunduğunu, zararının yararını aşabileceğini ve sinir bozucu ama katlanılabilir mide bulantısının daha iyi olabileceğini unutma.
  4. 4
    Yetişkinlerde kusma iki günden sonra, çocuklardaysa bir günden sonra kesilmezse doktora gitmek gerekir.[11] Tehlikeli derecede sıvı kaybetmiş olabilirsin ve serum bağlanması gerekebilir.

İpuçları

  • Rahatla ve yavaş ve derin nefes al. Bazen, kusma kaygısı ya da korkusu bulantıyı arttırabilir ve kötüleştirebilir.
  • Uzanırken bir şey içme; bu, sıvının tekrar yukarı çıkmasını çok fazla kolaylaştırır.
  • Daha fazla yeme çünkü bu sadece bulantını kötüleştirir.
  • Nefes al. Daima derin nefesler almayı unutma; burnundan nefes alıp ağzından ver.
  • Genellikle kusmak üzereyken, öncesinde ağzında epeyce sıvı birikir ve bu, acilen kusacak bir yer bulmak için işaret olmalı!
  • Rahatla ve kanepeye otur ya da sıcak bir yatağa uzan ve üstüne bir battaniye ört.
  • Mide gribi olduysan sadece tek bir banyo kullan ve bütün mikropların orada kalsın; başkalarının o banyoyu kullanmalarına izin verme çünkü mikroplar kolayca onlara bulaşabilir.
  • Yakınında daima bir torba ya da çöp kutusu bulundur ve kusma isteği hissedersen ayağa kalkıp derin nefes al.
  • Tekrar yemek yemeye başladığında meyveli buz ve elma sosu iyi birer seçenektir. Bunlar hastayken de yiyebileceğin türden şeylerdir.
  • Çok fazla su ya da başka sıvılardan içme, yoksa bulantın kötüleşebilir.

Uyarılar

  • Hızlı yersen midenin tüm yediklerini kontrol altında tutmaya zamanı olmayabilir; bu da hepsinin tekrar yukarıya çıkmasına neden olur.
  • Kusmak, zayıflamak için kullanılmamalıdır. Bulimiya bir hastalıktır ve çok sağlıksızdır. Tıbbi görüş al.
  • Kusmana engel olamıyorsan ve bu düzenli bir şekilde oluyorsa hemen doktora git.
  • Taşıt tutması için Prometazin alabilirsin. Meklizin de bir alternatiftir. Taşıt tutması için yola çıkmadan önce, sonra da gerektiğinde her 24 saatte bir 25-50 mg al. Ama, çocuklara verme.
  • Diyabet hastaları, şekerli şurup içmeden önce doktorlarına danışmalıdır.
  • Yemek yemeyi son ana bırakma.
  • Kusmana toksinler ya da gıda zehirlenmesi neden olmuşsa normalde ilaç verilmez ama kusmanı hafifletmek için reçetesiz satılan Metpamid gibi ilaçlar alabilirsin. Aksi takdirde, alabileceğin ilaçlar için doktorunla görüş.

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Doğru mentalite
  • Nane şekerleri, kuru krakerler ya da kızarmış ekmek
  • Zencefil gazozu ya da diğer berrak sıvılar
  • Çay, meyve suları ya da spor içecekleri
  • İçine kusmak için kova
  • Islak havlu ya da ıslak mendil
  • TV, kitaplar ya da oyunlar gibi kafa dağıtıcı şeyler

Makale Bilgisi

Luba Lee, FNP-BC bu makalenin ortak yazarıdır. Luba Lee, Tenesse’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hemşiresi’dir. Hemşirelikte Yüksek Lisans derecesini 2006 yılında Tennessee Üniversitesi’nden almıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Stop Vomiting, Italiano: Smettere di Vomitare, Español: dejar de vomitar, Deutsch: Erbrechen verhindern, Português: Parar de Vomitar, Русский: остановить рвоту, 中文: 止吐, Čeština: Jak zastavit zvracení, Bahasa Indonesia: Menghentikan Muntah Muntah, Français: stopper les vomissements, Nederlands: Stoppen met overgeven, 한국어: 구토를 막을 수 있는 방법, हिन्दी: उल्टियाँ रोकें, Tiếng Việt: Ngừng Cảm giác Buồn nôn, ไทย: รักษาอาการคลื่นไส้อาเจียน, العربية: وقف التقيؤ, 日本語: 吐き気に対処する

Bu sayfaya 3.189 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?