Konsantrasyon Nasıl Artırılır?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Bu Makalede:Uzun Vadeli ÇözümlerHızlı ÇözümlerAnahtar Kelime Tekniği5 Referans

Konsantre olmak bir hayli çaba ve zaman gerektirir. Bir hafta veya bir ay boyunca uygulasan da beynin iyi bir şekilde çalışmıyorsa ortaya çıkan sonuç verimli olmayacaktır. Yine de konsantrasyonunu hızlıca ve etkili bir şekilde geliştirmenin oldukça kolay yolları vardır. Konsantre olmakta zorlanıyorsan bu wikiHow makalesi işine yarayabilir.

1
Uzun Vadeli Çözümler

  1. 1
    Dinlen. Konsantrasyonu etkileyen en büyük etken dinlenmedir ve bu araştırmalarla kanıtlanmıştır. Konsantrasyon zihninin dingin olmasını gerektirir. Yeterince dinlenmemişsen zihnin dağınık olur. Doğru zamanda doğru miktarda uyuduğundan emin ol. Ayrıca bir uyku düzenin olsun; bu konsantrasyon için önemli bir adım olabilir.
    • Çok uyumak da iyi değildir. Fazla uyumak doğal ritmini bozar ve seni tembel yapabilir. Seni zamanında uyandıracak bir alarm kurarak bundan kaçın.
  2. 2
    Bir plan yap. Her ne yapacak olursan ol bir planın olsun. Bir planın olmadan çalışmaya oturduğunda e-postaları denetlemek, sohbet etmek ve İnternet'te gezinmek gibi aktivitelere yenik düşebilirsin. Bir amacın olmadığı sürece zamanını boşa harcarsın. Tüm dikkatini önemli bir işe yöneltmek yerine dikkatinin çeşitli rahatsız edici düşüncelerce dağıtıldığını görürsün.
    • Bundan kaçınmak için önceden ihtiyaçlarını karşılayan bir plan hazırla. Aralarda 5 veya 10 dakika dinlen ve bu süreyi e-postaları kontrol etmek için kullan, ardından gelen kutunu kapat ve en önemli işine yönel. Bir plan hazırlarken eğlence, çalışma ve uyku için yeterli vakit ayırdığından emin ol.
  3. 3
    Meditasyon yap. Meditasyon yapmak konsantrasyon gücümüzü kesinlikle artırır. Meditasyon yapmaya çalıştığımızda ustalaşmamız gereken ilk şey konsantrasyondur. Günlük olarak meditasyon yapmak bize konsantrasyon teknikleri üzerinde özel olarak çalışma şansını verir.
  4. 4
    Konstantre olmak için istediğin bir yeri seç. Belli ki bazı yerler diğerlerine kıyasla daha iyidir. Okul kütüphaneleri, çalışma salonları ve özel odalar en iyi seçeneklerdir. En önemlisi, seçtiğin yerin dikkat dağıtıcı olmaması gerekir. İşine odaklanmak istiyorsan diğer insanlardan uzak durmaya çalış.
  5. 5
    Konsantrasyon sanatında ustalaşmak istiyorsan kontrollü ve dengeli bir beslenme düzeni oluştur. Aşırı yemek sindirimine ağır bir yük bindirir ve seni rahatsız, uykulu hissettirebilir. Hafif ve sağlıklı öğünler yemek konsantre olma kabiliyetini en üst düzeye çıkarmana yardımcı olabilir. Thomas Jefferson’ın dediği gibi, az yemiş olmaktan nadiren pişmanlık duyarız. Muhtemelen kendini tatmin etmek için düşündüğünden daha az yemeğe ihtiyacın olduğunu görürsün.
  6. 6
    Düzenli olarak egzersiz yap. Konsantre olabilme kabiliyeti fiziksel sağlığınla oldukça alakalıdır. Yorgunsak, sağlık problemlerimiz varsa ve sayısız küçük rahatsızlıklardan muzdaripsek konsantre olmak daha zor olacaktır. Konsantre olmak yine de mümkündür tabii; ama daha zordur. Bununla beraber hayatı kendimiz için daha kolay hale getirmeye çalışmalıyız; fiziksel sağlığımıza büyük bir öncelik tanımalıyız:
    • Yeterince uyumak
    • Fiziksel olarak formda olmak
    • Sağlıklı bir kiloda kalmak
    • Düzenli egzersiz yapmak
  7. 7
    Ara ver ve bulunduğun yeri değiştir. Devamlı aynı yerde çalışmak herkesin sinirlerini bozabilir. Düzenli bir şekilde ara vermek bu problemi çözebilir. Bu seni aktif ve konuna daha ilgili hale getirir.
  8. 8
    Mükemmele ulaşmak için uygulama yapmak gerektiğini bil. Konsantrasyon da diğer aktiviteler gibi bir aktivitedir. Ne kadar çok uygulama yaparsak konsantrasyonumuzun o kadar iyi olacağı açıktır. Biraz antrenman yapmadan güçlü bir koşucu olmayı bekleyemeyiz. Benzer şekilde konsantrasyon da bir kas gibidir; ne kadar egzersiz yaparsak o kadar güçlenir.

2
Hızlı Çözümler

  1. 1
    Kulak tıkacı kullan. Çok yardımcı olur. Gece vakti değilse ve/veya sessiz bir yerde yaşamıyorsan ve yalnız değilsen insanlardan, doğadan ve makine gibi şeylerden gelen dikkat dağıtıcı sesler her zaman olur. Kulak tıkaçları biraz rahatsızlık verici olabilir; bu yüzden tek seferde uzun bir süre boyunca kullanma (mesela bir saat geçtikten sonra bir ara ver).
  2. 2
    Zihnin başka bir konuya yöneldiği her seferi bir kâğıda not et. Kağıdı üç bölüme ayır: sabah, öğle ve akşam. Zihninin başka konulara yöneldiğini her fark ettiğinde uygun gelen kutucuğa küçük bir işaret koy.[1] Yalnızca kısa bir sonra, bir çetele tutarak zihninin o kadar çok dağılmadığını fark edersin!
    • Sorunun farkında olmak ilk adımdır ve bu yöntem konsantrasyonunu kaybettiğin her seferin farkında olmana yardımcı olur. Ne yaptığının farkında olmak nihayetinde fazladan bir çaba göstermeden konsantrasyonunu artırmana yardımcı olur.
    • Bu yöntem sayesinde nihayetinde en savunmasız olduğun zamanları belirleyebilirsin. Mesela sabah hâlâ yorgunken ve zihnin başka yerlere kaymaya meyilliyken kâğıda daha çok işaret koyuyor olabilirsin. Bu, konsantrasyonunu daha fazla uyuyarak veya sağlıklı bir kahvaltı yaparak geliştirmen gerektiğinin bir işaretidir.
  3. 3
    Zihninin dağılmasına veya konsantrasyonunu başka konulara kaymasına izin vermek için günün belli zamanlarını seç. Gün içerisinde bir zaman belirlediysen –mesela “konsantrasyon dağıtma” zamanın her gün okuldan veya işten geldikten sonra 17:30 ise– 11:00 veya 15:00 gibi zamanlarda zihninin dağılmasına izin vermen daha az olası olabilir. Belirlediğin zamanlar dışında zihninin dağıldığını fark edersen kendine bunun için bir zaman ayırdığını söyle ve zihninin hangi işi yapıyorsan ona odaklı kalmasına çalış.
  4. 4
    Beyne giden oksijen akışının artmasına yardımcı ol. Kan, vücutlarımızda oksijeni taşıyan ana unsurdur; ancak yer çekiminin bir sonucu olarak kan vücudumuzun alt kısmında birikir ve konsantrasyonun artmasına yardımcı olacağı yer olan beynimize pek fazla oksijen göndermez. Beyne oksijen gitmesine yardımcı olmak adına kanın pompalanmasını sağlamak için sık sık kalk ve biraz yürü.
    • İş yerine tıkıp kalmışsan ve egzersize zaman ayıramıyorsan iş yerinde egzersiz yapmayı dene. Bu, izometrik ve aerobik egzersizler de dahil olmak üzere herhangi bir şey olabilir.
  5. 5
    En az her saat başı, en fazla da 30 dakikada bir beynini kısa bir süreliğine dinlendirmeyi unutma. Beyninin bir seferde saatlerce konsantre olması gerekiyorsa beynin işlem gücünü kaybeder ve konsantrasyon seviyen düşer.[2] Konsantrasyonunu sıfırlamak ve yüzde yüze yakın bir seviyede çalışır tutmak için projene ara vermen ve aralarda kestirmen daha iyidir.
  6. 6
    Bir seferde tek bir şey yapmaya ve onu tamamlamaya çalış.[3] Daldan dala atlayıp son projeni bitirmeden yeni bir projeye başlarsan beynine bir konudan diğerine geçmenin sorun olmadığını söylemiş olursun. Konsantrasyonunu gerçekten artırmak istiyorsan beynini bir iş bitmeden başka bir işe geçmemek için ikna etmekle başlarsın.
    • Bu felsefeyi hayatında mümkün olan birçok farklı işe uygula. Bir kitabı bitirmeden başkasına geçmenin bir araba üzerindeki iş bitmeden başka biri üzerinde çalışmakla alakalı olmadığını düşünebilirsin; ama baktığın zaman bunlar şaşırtıcı şekilde birbirine benzerler. En küçük işlerin bile hayatının diğer kısımlarında yansımaları olur.
  7. 7
    Örümcek tekniğini bil.[4] Titreyen bir diyapazonu içinde örümcek olan bir örümcek ağına yaklaştırırsan ne olur? Örümcek sesin nereden geldiğini araştırmak için gelir; çünkü meraklı olmak yararlıdır. Peki, titreyen diyapazonu durmadan örümceğin inine doğru tutarsan ne olur? Bir süre sonra örümcek diyapazonu araştırmayı bırakır. Ne beklemesi gerektiğini bilir ve sesi görmezden gelir.
    • Örümcek tekniği tıpkı örümcek gibi davranır. Dikkat dağıtıcı unsurların oluşmasını ve dikkatini dağıtmayı denemesini bekle. Bir kapı çarpar, bir kuş öter, bir flash mob başlar. Dikkat dağıtan şey ne olursa olsun önündeki işe odaklanmaya devam et. Örümcek gibi ol ve dikkatini dağıtabileceğini bildiğin dikkat dağıtıcıları görmezden gel.
  8. 8
    İşini bir masada yap, yatağında yapma. Yatağın uyuduğun, masan ise çalışıp ve konsantre olduğun yerdir. Zihnin bu tür ilişkileri bilinçaltında kurar; bu da yatağında çalışmaya çalıştığın zaman beynine bir "uyu" sinyali gönderiyorsun demektir. Bu amacına ters düşer; çünkü beynine aynı anda iki işi yapmasını söylüyorsundur (konsantre olmak ' uyumak). Bunun yerine, çalışma alanını dikkatlice seçerek beyninden ya konsantre olmasını ya da uyumasını iste.
  9. 9
    Beş daha kuralını dene. Beş daha kuralı basittir. İşini bırakacak veya konsantrasyonunu kaybedecek gibi hissettiğin her seferde kendine ne yapıyorsan ondan beş tane daha yapmanı söyle. Matematik problemi çözüyorsan beş tane daha çöz. Okuyorsan beş sayfa daha oku. Konsantre oluyorsan beş dakika daha fazla konsantre ol. Her ne yapıyorsan beş tane daha yapmak için derinliklerindeki enerjiyi bul.

3
Anahtar Kelime Tekniği

  1. 1
    Anahtar Kelime Tekniğini dene. Bu basit teknikte yapman gereken tek şey, çalıştığın veya yaptığın şey için doğru anahtar kelimeyi bulup ne zaman konsantrasyonunu kaybetsen, dikkatin dağılmış gibi hissetsen veya zihnin başka bir yere kaysa konuna dönmek için bu anahtar kelimeyi zihninde tekrarlamaya başlamaktır. Bu teknikteki anahtar kelime belli bir kelime değildir, çalışmana veya işine göre değişir. Anahtar kelimeyi seçmenin kuralı yoktur ve kişinin konsantrasyonunu geri getireceğini hissettiği herhangi bir kelime anahtar kelime olarak kullanılabilir.
    • Örnek: Gitar hakkında bir makale okurken burada gitar anahtar kelimesi kullanabilirsin. Her bir cümleyi yavaşça okumaya başla ve okurken dikkatinin dağıldığını, anlayamadığını veya konsantre olamadığını her hissettiğinde zihnin konuya dönene kadar gitar, gitar, gitar, gitar, gitar de. Sonrasında okumaya devam edebilirsin. Ayrıca en az 10 dakikalığına meditasyon yapmayı alışkanlık haline getir; bu konsantrasyonunu artırır. Ancak daha iyi bir gelişme veya sonuç için öncelikle yalnızca meditasyona konsantre olduğunu görürsün.

İpuçları

  • Hedeflerine ulaşma konusunda her zaman olumlu ol!
  • Kendine güvenini her kaybettiğinde geçmişteki başarılarını düşün.
  • Çalışmak için kendi programını hazırlaman gerekir.
  • Çalıştığın konuları tamamlamak için zamanını böl.
  • Kendini çok fazla zorlama. Arada bir konsantrasyonu kaybetmek sorun olmaz. Nihayetinde hepimiz insanız.
  • Bir şeyi yapmaya kendini adamadıysan muhtemelen zamanını boşa harcıyorsundur.
  • Konsantre olmana yardımcı olması için davetkâr ve sakin bir ortam yarat.
  • Okulda her konu için elinden gelen en iyi şekilde çalış ve dersin son beş dakikasında ara ver.
  • Hangi eylemlerin, nesnelerin veya gürültülerin dikkatini dağıttığını bil ve çalışmaya başlamadan önce bunları uzaklaştır.
  • Konsantre olamayacak kadar uykuluysan okuduğun bir kitabın bir paragrafını tamamlayabilmen oldukça zordur.

Uyarılar

  • En harika insanların konsantrasyon eksiklikleri olsaydı hiçbir şeyi başaramazlardı, bunu unutma.
  • Odak noktanı kaybedeceğin için kalabalık bir yerde çalışma.

Makale Bilgisi

Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

Kategoriler: Eğitim ve İletişim

Diğer dillerde:

English: Improve Your Concentration, Español: mejorar la concentración, Português: Melhorar a Sua Concentração, Русский: улучшить концентрацию, Deutsch: Konzentration verbessern, 中文: 提高你的注意力, Italiano: Migliorare la Tua Concentrazione, Nederlands: Je concentratievermogen vergroten, Čeština: Jak zlepšit své soustředění, Bahasa Indonesia: Meningkatkan Konsentrasi Anda, العربية: زيادة مستوى تركيزك, ไทย: ปรับปรุงความจดจ่อ, Français: améliorer sa concentration, 한국어: 집중력을 향상시키는 방법, Tiếng Việt: Nâng cao khả năng tập trung, 日本語: 集中力を高める, हिन्दी: अपनी एकाग्रता को बढाएं

Bu sayfaya 396 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?