Kolesterolü düşürmenin en hızlı yolu yaşam tarzında, beslenmede ve doktorun gerekli görürse aldığın ilaçlarda değişiklikler yapmaktır. Hızlı bir çözüm bulunmasa da kolesterolün yüksekse düşürmek önemlidir. Yüksek kolesterol atardamarların tıkanma ve kalp krizi riskini artırabilir.[1]

Yöntem 1 / 3:
Yaşam Tarzında Hemen Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Egzersiz yapmaya başla. Egzersiz yağı ve kolesterolü işleme kabiliyetini iyileştirir. Ama yavaş başlaman ve vücudunun kaldırabileceğinden fazlasını yapmaman önemlidir. Yeni bir egzersiz programına başlamadan önce doktoruna danış ve bunu kaldırıp kaldıramayacağından emin ol. Sonra zamanla yoğunluğu arttır ve günde 30 dakika ila bir saat egzersiz yap. Deneyebileceğin aktivitelerden bazıları şunlardır:
    • Yürüyüş
    • Hafif tempolu koşu
    • Yüzme
    • Bisiklet
    • Basketbol, voleybol ya da tenis gibi bir takım sporu yapmak
  2. 2
    Sigarayı bırakarak sağlığını hemen iyileştir. Sigarayı bırakmak kolesterol seviyeni iyileştirebilir, tansiyonunu düşürebilir ve kalp hastalığı, inme, kanser ve akciğer hastalığı riskini azaltabilir. Şunları yapmak faydalı olabilir:[2] [3]
    • Ailenden, arkadaşlarından, yerel destek gruplarından, internetteki forumlardan ve danışma hatlarından destek al.
    • Doktoruna danış.
    • Nikotin replasman terapisini kullan.
    • Bir bağımlılık danışmanına git. Hatta birçoğu insanların sigarayı bırakmasına yardım etme konusunda uzmanlaşıyor.
    • Yatarak tedaviyi düşün.
  3. 3
    Kilonu kontrol et. Kilonu kontrol altında tutmak kolesterolünü düşürmeye yardım edecektir. Aşırı kiloluysan kilonun sadece yüzde beşini vermek kolesterolünü düşürebilir. Doktorun sana şu durumlarda kilo vermeni tavsiye edebilir:[4] [5]
    • Bel çevresi 89 santim ya da daha fazla olan bir kadınsan veya bel çevresi 102 santim ya da daha fazla olan bir erkeksen.
    • Vücut kitle endeksin (BMI) 25 ya da üstündeyse.
  4. 4
    Alkolü azalt. Alkolün kalorisi yüksek, besin değeri düşüktür. Yani, çok alkol almak obezite riskini arttırır. Mayo Clinic alkol limiti olarak şunu tavsiye ediyor:
    • Kadınlar için günde bir içki, erkekler içinse günde bir ila iki içki.
    • 350 ml bira, 150 ml şarap ya da 45 ml sert içki, tek bir içki sayılır.
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Beslenmede Hızlı Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Tükettiğin kolesterol miktarını azalt. Kolesterol, kanındaki yağların içindedir. Vücudun belirli miktarda kolesterol üretir, o yüzden aldığın miktarı azaltırsan bunun çok faydası olabilir. Çok fazla kolesterol atardamarlarının tıkanma riskini ve kalp hastalığı riskini arttırır. Kalp hastası olanların günde 200 miligramdan fazla kolesterol tüketmemesi gerekir. Kalp hastası değilsen bile kolesterol alımını 300 miligramla ya da daha azıyla sınırlamak en iyisidir. Bunu şu şekilde yapabilirsin:[6] [7]
    • Sakatat yemeyerek. Bunların kolesterolü çoğunlukla yüksektir.
    • Kırmızı eti azaltarak.
    • Tam yağlı süt ürünlerinden yağsız ve az yağlı ürünlere geçiş yaparak. Bunlardan bazıları sütlü ürünler, yoğurt, krema ve peynirlerdir.
  2. 2
    Trans yağlardan ve doymuş yağlardan uzak dur. Bu yağlar kolesterol seviyeni yükseltir. Vücudunun az miktarda yağa ihtiyacı vardır ama bunu tekli doymuş yağlardan alabilirsin. Tükettiğin sağlıksız yağ miktarını şöyle azaltabilirsin:[8]
    • Palmiye yağı, kuyruk yağı, tereyağı ya da iç yağı yerine kanola yağı, yerfıstığı yağı ve zeytinyağı gibi tekli doymuş yağlarla yemek pişirmek.
    • Kümes hayvanları ve balık gibi yağsız etler yemek.
    • Tükettiğin krema, sert peynir, sosis ve sütlü çikolata miktarını azaltmak.
    • Ticari olarak hazırlanan yiyeceklerin içindekilerini incele. Trans yağ içermez şeklinde reklamı yapılan yiyecekler bile çoğunlukla trans yağ içerir. İçindekiler kısmını oku ve kısmi hidrojene yağları ara. Bunlar trans yağdır. Genellikle trans yağ olan ürünler arasında margarinler ve ticari olarak hazırlanmış bisküviler, pastalar ve kurabiyeler vardır. Margarin de çoğunlukla trans yağlar içerir.
  3. 3
    Açlığını meyvelerle ve sebzelerle yatıştır. Bunlarda birçok vitamin ve lif ama çok az yağ ve kolesterol vardır. Günde 4-5 porsiyon meyve ve 4-5 porsiyon sebze ye. Bu, günde hem meyveden hem sebzeden 2 ila 2,5 porsiyona karşılık gelir. Beslenmene meyve ve sebzeleri şöyle katabilirsin:[9]
    • Yemeklerine salatayla başlayarak açlığını körelt. Önce salatayı yemek et gibi daha zengin ve daha yağlı yemeklere geçtiğinde daha tok olmanı sağlayacaktır. Bu, porsiyon boyutunu kontrol etmene yardım eder. Salatana yeşillikler, salata, havuç, avokado, portakal ve elma gibi çeşitli meyve ve sebzeler koy.
    • Tatlı olarak pasta, turta, hamur işi ya da şekerlemeler yerine meyve ye. Meyve salatası yaparsan şeker ekleme. Onun yerine, meyvelerin doğal şekerinin tadına var. Popüler meyve seçenekleri arasında mango, portakal, elma ve armut vardır.
    • Öğün aralarında açlığını bastırmak için işe ya da okula meyve ve sebze götür. Bir gece önceden, bir poşete soyulmuş havuç çubukları, yıkanmış biber, elma ve muz koy.
  4. 4
    Yüksek lifli gıdalara geçerek kolesterolünü düşür. Lif, kolesterolünü kontrol etmene yardımcı olabilir. Lif "doğanın süpürgesi" sayılır ve kolesterolünün zamanla düşmesine önemli ölçüde yardım eder. Kendini daha tok hissetmeni de sağladığı için daha az yüksek kalorili ve yüksek kolesterollü yiyecek yersin. Tam tahıllara geçmek lif alımını artırmanın kolay bir yoludur. Seçenekler arasında şunlar vardır:
    • Tam tahıl ekmeği
    • Kepek
    • Beyaz pirinç yerine esmer pirinç
    • Yulaf ezmesi
    • Tam buğday makarna
  5. 5
    Takviyelerini doktorunla konuş. Gerçekçi olmayan bir şekilde kolesterolünü hemen düşürmeyi vadeden ürünlere şüpheyle yaklaş. Takviyeler, ilaçlar kadar sıkı bir şekilde denetlenmez. Bu, daha az test edildikleri ve dozlarının değişken olabileceği anlamına gelir. Ama, şunu anlamak önemlidir: takviyeler doğal olabilir, fakat yine de diğer ilaçlarla, hatta reçetesiz ilaçlarla bile etkileşime girebilir. Bu yüzden, bir takviyeye başlamadan önce doktorunla konuşmak önemlidir, özellikle de hamileysen, emziriyorsan ya da bir çocuğu tedavi ediyorsan. Düşünebileceğin olası takviyelerden bazıları şunlardır:[10] [11]
    • Enginar
    • Yulaf kepeği
    • Arpa
    • Sarımsak
    • Peynir altı proteini
    • Sarı pisilyum
    • Sitostanol
    • Beta-sitosterol
  6. 6
    Kırmızı maya takviyesi almaktan kaçın. Bazı kırmızı maya takviyeleri, bir tıp uzmanı tarafından dikkatli bir şekilde takip edilmediğinde tüketilmesi tehlikeli olabilecek lovastatin adlı bir bileşen içerir. Lovastatin içeren kırmızı maya takviyesi almak yerine doktora muayeneye gitmek, sıkı olarak denetlenen ilaçları ve uygun tıbbi tedaviyi almak daha iyidir.
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
İlaç Kullanmak

  1. 1
    Doktorunla statinleri konuş. Bu ilaçlar kolesterolü düşürmek için çok yaygın olarak kullanılır. Bunlar, karaciğerin kolesterol üretmesini engeller, sonra da karaciğerin kolesterolü kanından atmasını sağlar. Atardamarlarındaki birikmeleri önlemeye de yardımcı olabilirler. Bu ilaçları almaya başladığında hayatının geri kalanında kullanmak zorunda kalabilirsin çünkü kullanmayı bırakırsan kolesterolün yükselecektir. Yan etkileri arasında baş ağrısı, kas ağrısı ve sindirim sorunları vardır. Yaygın olarak kullanılan statinlerden bazıları şunlardır:[12] [13]
    • Atorvastatin (Lipitor)
    • Fluvastatin (Lescol)
    • Lovastatin (Mevacor, Altoprev)
    • Pitavastatin (Alipza)
    • Pravastatin (Pravachol)
    • Rosuvastatin (Crestor)
    • Simvastatin (Zocor)
  2. 2
    Doktorundan safra asidi bağlayıcı reçinelerle ilgili bilgi iste. Bu ilaçlar safra asidine bağlanarak karaciğerin daha fazla safra asidi üretme sürecinde kolesterolü kandan atmasını sağlar. Sık kullanılan safra asidi bağlayıcı reçinelerden bazıları şunlardır:[14]
    • Kolestiramin (Prevalite)
    • Kolesevelam (Welchol)
    • Kolestipol (Colestid)
  3. 3
    Vücudunun ilaçlarla birlikte kolesterolü emmesini engelle. Bu ilaçlar sindirim sırasında, ince bağırsağının yediklerindeki kolesterolü emmesini engeller.[15] [16]
    • Ezetimib de (Ezetrol) statinlere ek olarak kullanılabilir. Tek başına kullanıldığında genellikle yan etkilere neden olmaz.
    • Ezetimibe-simvastatin (İnegy) hem kolesterolün emilimini hem de vücudunun kolesterol üretme kabiliyetini azaltan kombine bir ilaçtır. Yan etkileri arasında sindirim sorunları ve kas ağrısı vardır.
  4. 4
    Daha oturmuş ilaçlar işe yaramazsa doktorundan daha yeni ilaçlar hakkında bilgi al. Amerikan Gıda ve İlaç Yönetimi FDNA hastalara evde ayda bir ya da iki kez enjekte edilebilen bazı ilaçları onayladı. Bu ilaçlar karaciğerin emdiği kolesterol miktarını arttırır. Çoğunlukla kalp krizi ya da felç geçirmiş ve tekrar geçirme riski yüksek olan kişilere verilir. Bu ilaçlardan bazıları şunlardır:[17]
    • Alirocumab (Praluent)
    • Evolocumab (Repatha)
    Reklam

Uyarılar

  • Hamileysen ya da hamile olabileceğini düşünüyorsan yeni ilaçlara başlamadan önce bunu doktoruna söyle.
  • Doktoruna reçeteli ve reçetesiz ilaçlar, takviyeler ve bitkisel çözümler dâhil kullandığın bütün ilaçların tam bir listesini ver. Bunlardan bazılarının ilaçlarınla etkileşime girme ihtimali varsa doktorun sana tavsiyelerde bulunabilecektir.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Ayaktaki Su Toplaması Nasıl Tedavi EdilirAyaktaki Su Toplaması Nasıl Tedavi Edilir?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?
Ayak Parmağının Kırıldığı Nasıl Anlaşılır?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl GiderilirVajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?
Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi EdilirVajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?
Isırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi EdilirIsırgan Otu Isırığı Nasıl Tedavi Edilir?
Kasık Mantarı Nasıl Tedavi EdilirKasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Anne Dunev, PhD, NP, ACN
Ortak yazarlar :
Sertifikalı Beslenme Uzmanı ve Naturopati Doktoru
Bu makaledeki ortak yazarlar Anne Dunev, PhD, NP, ACN. Anne Dunev, sertifikalı bir klinik beslenme uzmanı, naturopati doktoru ve Los Angeles, Kaliforniya'da bir sağlıklı yaşam kliniği olan Well Body Clinic'in sahibidir. Anne, 25 yılı aşkın tecrübesiyle bitkisel tıp, fonksiyonel tıp, kadın sağlığı, hormonal denge ve sindirim konularında uzmanlaşmıştır. Anne, Ohio State Üniversitesi'nden Sağlık Bilimleri alanında lisans derecesine ve Doğal Tıp alanında doktora derecesine sahiptir. Ayrıca Anne, Southern California Sağlık Bilimleri Üniversitesi’nden Uygulamalı Klinik Beslenme alanında doktora sonrası (post-doc) sertifikasına sahiptir. Londra, İngiltere'deki College of Naturopathic Medicine'de klinik beslenme, kinesiyoloji ve yumuşak doku manipülasyonu dersleri vermiştir. Sun Valley, Idaho ve St. Hill, İngiltere'deki uluslararası sağlık festivallerinde özel konuşmacı olmuştur. Anne ayrıca 150'den fazla radyo ve televizyon programına konuk olmuştur. “The Fat Fix Diet” adlı kilo verme üzerine odaklanan kitabın yazarıdır.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 533 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam