Klima Olmadan Nasıl Serinlenir?

Bu Makalede:Serinlemek için Su KullanmakEvini SerinletmekSıcakla Başa Çıkmak

Yazın klima olmadığında aşırı sıcaklar insanı rahatsız edebilir. Klima olmadan serin ve rahat kalmak için su, vantilatör, ince giysiler, serin yiyecek ve içecekler, zihinsel stratejiler ve daha farklı taktikler deneyebilirsin. Aynı zamanda doğal yöntemlerle ve ısının içeri hapsolmasını önleyerek tüm evi serinletebilirsin. Doğru stratejileri uygulayıp klima kullanmayarak paradan tasarruf edebilir ve sıcaktan kaçınabilirsin.

1
Serinlemek için Su Kullanmak

  1. 1
    Sık sık su iç. Susuz kalmazsan vücudun serinlemiş hisseder. Saat başı yaklaşık 250 ml su içmeye çalış. Suyuna nane yaprakları veya portakal, limon veya salatalık dilimleri eklemek suyun daha ferahlatıcı olmasını sağlar. Aromalı bir suyu içmek daha kolay olabilir.[1]
  2. 2
    Üstüne serin su sık. Bir sprey şişesine serin su doldur ve hafif püskürtme ayarını seç. Kendini serinletmek için suyu çıplak tenine püskürt.
    • Ayrıca su püskürten pervane kullanabilirsin. Bu taşınabilir cihazlar pille çalışır, bu sayede onları gittiğin her yere götürebilirsin. Üstüne su sıkıp pervaneyi tuttuğunda su cildinde buharlaşır ve sana serinletici bir his verir.[2]
  3. 3
    Kumaş bir mendili dondur ve yanağına, alnına, kol ve bacaklarına koy. Cildine soğuk bir bez koymak sıcakla başa çıkmana yardımcı olabilir. Kumaş ısınınca suyla durula ve buzluğa geri koy.[3]
    • Başının arkasına bir buz torbası da koyabilirsin.
  4. 4
    Bileklerine soğuk su tut. Bileklerine ve boynun, dirsek içlerin ve diz arkaların gibi diğer basınç noktalarına 10 saniye boyunca soğuk su tut. Bu, vücut ısını biraz azaltacaktır.[4]
  5. 5
    Saçlarını ıslat. Soğuk saç vücudu serinletir, hızlı bir serinletme etkisi için bunu dene. Tüm saçını ıslatabilir veya yalnızca alın bölgeni ıslatabilirsin. Su buharlaşınca başın serinleyecektir (ama saçın kıvırcıksa biraz kabarmasına neden olabilir).
    • Bir bandanayı ıslatıp başına bağla.
  6. 6
    Küvete serin su doldurup içine gir. Suyun sıcaklığına alışınca suyun bir kısmını boşalt ve soğuk suyla doldur. Yeterince serinleyene kadar bu işleme devam et. Küvetten çıktıktan sonra uzun süre boyunca vücudun serinliğini koruyacaktır.
    • İstersen küveti doldurmak yerine serin suyla duş al.
    • İstersen ayaklarını soğuk suyla dolu bir kovaya da sokabilirsin. Vücut ısısı eller, ayaklar, yüz ve kulaklardan dışarı yayılır, bu nedenle bu bölgelerden birini serinletmek vücudun serinlemesine yarar. Çocuklar için üretilen şişme havuzlar yetişkinlerin ayaklarını sokmaları için de harikadır.
  7. 7
    Yüzmeye git. Yüzme havuzuna, göle, denize veya nehre git ve gevşe. Suya dalmak seni büyük ölçüde serinletir. Güneş yanığı olmaktan kaçınmak için güneş kremi sürmeye dikkat et çünkü güneş yanığı daha fazla sıcaklamana neden olur.[5]

2
Evini Serinletmek

  1. 1
    Panjur veya perdeleri kapat. Gün içinde panjur ve perdeleri kapatmak güneş ışınlarını kesmeye yardımcı olur. Güneş gündüz saatlerinde binaya vurduğunda tüm camları kapat ve günün en sıcak saatlerinde kapı ve pencereleri kapalı tut. Akşam olup hava camları açacağın kadar serinleyene kadar hiçbir yeri açma.[6]
    • Panjurların açısını, dışarı baktığında gökyüzünü değil yeri göreceğin şekilde yukarı doğru ayarla.
    • Daha iyi korunmak için yalıtımlı stor perdeler edin veya renkli araba camları gibi camın karanlık veya parlak bir parçası gibi görünen renkli cam filmi al.
  2. 2
    Camları akşam aç. Stratejik camları açarak serin akşam havasının akşam boyunca eve dolmasını sağla. Tüm iç kapıları açık bırakmak da (dolap ve mutfak dolap kapakları dahil) yardımcı olur. Kapıları kapalı tutarsan gündüz sıcağını içeri hapseder ve evinin hızlı soğumasını engellerler.[7]
    • Güneş ışığı evine vurur vurmaz uyanıp tüm cam ve perdeleri kapa. Bu, bazı bölgelerde sabahın 5-6’sı gibi erken bir saatte bile olabilir.
  3. 3
    Evini pervanelerle serinlet. Üst odalarda toplanan sıcağı uzaklaştırıp dışarı çıkarmak için bir tavan pervanesi, üst kat cam pervanesi veya bir tavan arası pervanesi kullan. Taşınabilir pervaneyi alt kattaki serin havayı alıp sıcak havayı tavana doğru yukarı üfleyecek şekilde yerleştir.
    • İyi bir hava akışı sağlamak için farklı pervaneler kullan. Güçlü bir aspiratörü bir camın yakına koyarak sıcak havayı dışarı yönlendir ve temiz, serin havayı içeri çekmek için diğer camların yanına salınımlı vantilatörler yerleştir.
    • Ayrıca ocağının üstündeki aspiratörü veya şömine bacanı açabilirsin. Bunlar evin içindeki sıcak havayı dışarı yönlendirip serin akşam havasını evin içine çeker.
  4. 4
    Kendi klimanı yap. Metal bir kâseye doldurduğun tuzlu buzları bir vantilatörün önüne koy ve vantilatörü hava buzun üstüne vuracak şekilde yerleştir. Ya da bir veya birkaç tane 2 litrelik şişe al ve çoğunu (%70’ini) suyla ve kaya tuzuyla (%10’unu) doldur. Şişenin %20’lik kısmını genleşme için boş bırak. Şişelerin içindeki sıvıyı dondur, ardından bunları geniş bir kâsenin içine koy (şişenin dışında oluşan buğulaşmanın akması için). Bir pervaneyi şişelerin üstüne doğru çevir. Şişelerin içindeki tuzlu buz eridikçe etraflarındaki hava soğur ve pervane de serin havayı sana üfler.[8]
    • Tuz suyun donma derecesini aşağı çeker ve yaptığın buzun çok soğuk olmasını sağlar.
    • Şişelerin içindeki su ve tuz her akşam yeniden dondurularak tekrar tekrar kullanılabilir.
  5. 5
    Isı kaynaklarını kapat. Yemek yapmak için ocak veya fırını kullanma. Soğuk gıdalar tüket veya yemeklerini ısıtmak için mikrodalga fırını veya evin dışındaki ızgaranı kullan. Kullanmadığın lambaları ve bilgisayarını kapat. Aynı zamanda çok fazla ısı yaydığı için televizyonu da kapat ve önemsiz cihazları fişten çek.[9]
    • Akkor ampuller de ısı yayar. Kompakt floresan ampul veya LED ampullere geç.
  6. 6
    Serin havayı yukarı çıkar. Eğer evinin bir bodrumu ve merkezi havalandırma sistemi varsa, aşağı çöken doğal serin havayı yukarı çekmek ve bacanı "pervane" ayarına getirerek serin havanın evin içinde dolaşmasını sağlamak için bir havalandırma uzmanından bodrumuna soğuk hava dönüştürücü eklemesini iste.
    • Serin hava girişi, sıcak hava çıkışı ile ısı ve nem kontrol özelliği bulunan ayrı bir oda havalandırma sistemi kurdur. Bu, akşam havasını içeri çeker ve gün ortasında havalandırmanın devreye girmesini sağlar.
  7. 7
    Tavan pervanelerini saat yönünün aksine dönecek şekilde ayarla. Bu, sıcak havayı yukarı çeker ve serin havanın odaların içinde dolaşmasını sağlar. Daha serinletici bir etki için pervaneleri daha yüksek hızda çalıştır.[10]
  8. 8
    Genel havalandırma kurdur. Bu, sıcak havayı çatı katına çeker ve sıcak hava çatı katındaki havalandırma deliklerinden dışarı çıkar. Evini serinletmek için bodruma inen kapıyı aç ve bodrum katı ve havalandırmanın bulunduğu oda arasındaki tüm kapıların açık olduğundan emin ol. Geceleri havalandırmayı ve alt kattaki camları aç. Bu, evi etkili şekilde serinletecektir. Ancak iyi bir çatı katı havalandırman olmalı, aksi halde çatı katındaki ısı düzgün şekilde dışarı çıkmaz.[11]
    • Eğer yoksa çatı katına pervaneler yerleştir. Serin bir çatı katının evin genel sıcaklığına etkisi inanılmazdır.

3
Sıcakla Başa Çıkmak

  1. 1
    Güneş ışıklarının en sıcak olduğu saatlerden kaçın. Güneş ışıklarının en sıcak olduğu sabah 10 ila öğleden sonra 3 arasında dışarı çıkmaktan kaçın. Bu şekilde güneş yanığı olmaktan da kaçınabilirsin. Bunun yerine sabahın erken saatlerinde veya akşamları egzersiz yap veya işlerini hallet. Sabahın erken saatleri ve akşamları genellikle güzel bir yürüyüş, koşu, doğa yürüyüşü yapmak, bisiklete binmek veya bahçe işleriyle ilgilenmek için yeterince serindir.[12]
  2. 2
    Doğal iplikten yazlık giysiler giy. Polyester, suni ipek veya diğer suni iplikler yerine (performans kumaşları hariç) bol dokunmuş doğal kumaşları (pamuklu, ipek, keten) tercih et.[13]
    • Açık renkli giysileri tercih et. Koyu renkler güneşin sıcağını emip ışığı ve sıcağı yansıtan açık renkli ve beyaz kıyafetlere kıyasla daha uzun süre sıcak kalır.
  3. 3
    Yalın ayak dolaş. Özellikle çok nemli günlerde ayakkabı ve çoraplarını çıkar. Ayakkabı ve çorap giymek ayaklarını terletir ve genel vücut ısını yükseltir. Elinden geldiğince yalın ayak dolaş.
  4. 4
    Buzluğuna aromalı donmuş gıdalar doldur. Marketten buzlu dondurma al, kendi buzlu dondurmalarını yap veya karpuz, ananas veya limon gibi meyveleri doğrayıp bir torbaya doldur ve dondur. Serinlemek lezzetli bir deneyim de olabilir!
  5. 5
    Biraz nane kullan. Nane cildi serinletir ve hoş, serinletici bir his bırakır. Cildini serinletmek için birkaç naneli veya mentollü ürün dene. Naneli vücut losyonu sür (yüzüne ve gözlerine sürme), duş alırken naneli sabun kullan, ayaklarını naneli bir ayak ürünü koyduğun suya batır veya naneli pudra kullan. Deneyebileceğin naneli birkaç tarif şunlardır:
    • Karpuz Yoğurt ve Naneli Smoothie
    • Irish Cream ve Naneli Çikolatalı İçecek
    • Naneli Trüf Çikolata
  6. 6
    İpek veya saten yastık kılıfı ve çarşaf kullan. Pürüzsüz çarşaflar serin kalmana yardımcı olur, bu nedenle ipek veya saten çarşaf tercih etmek daha rahat etmeni sağlar. Pamuklu kumaştan çarşaflar flanel olanlardan daha iyidir; flanel çarşaflar yaz aylarınca kaldırılmalıdır. İpek, saten ve pamuklu kumaştan yapılmış çarşaflar uyurken daha pürüzsüz ve serin bir his verir.[14] .

İpuçları

  • Kimsenin olmadığı kapalı bir odada bir vantilatörü açık bırakma. Vantilatör odanın içindeki havayı serinletmez; aksine ısıtır. Vantilatörün motoru ısı üretir ve hatta içeride dolaşan hava bile sürtünme nedeniyle az miktarda da olsa ısı üretir. Vantilatör yalnızca sen içerideyken daha serin bir his verir çünkü cildindeki nemin daha fazla buharlaşmasını sağlar ve bu da ancak sen odanın içindeyken vücudunu serinletir. Kullanmadığın, kapalı odalardaki tüm vantilatörleri kapat ve elektrikten tasarruf et.
  • Bir sıcak dalgası sırasında kliman yoksa sana en yakın alışveriş merkezi, kütüphane gibi klimalı bir ortamdan faydalanabilirsin.
  • Garajın evinin yaşam alanının altında kalıyorsa arabanın motoru sıcakken onu garaja sokmak yerine soğuması için dışarıda bırak.
  • Sıcak bir günde içeri hapsolma. Dışarı çıkmak daha kötü gibi görünebilir ama sıcak hava içeri hapsolur ve kaç tane vantilatör çalıştırırsan çalıştır, sıcak havayı üstüne üfler.

Uyarılar

  • Sıcak genellikle kuraklığın rahatsız edici ortağıdır. Bölgende su kısıtlamaları varsa yukarıdaki önerilerden çok miktarda su içerenleri uygulamadan önce bunu göz önünde bulundur.
  • Sağlıklı bireylerde nadir görülen bir durum olsa da kalp, karaciğer ve böbrek sorunları olan bireylerde vücutta aşırı su toplanması görülebilir. Ciddi sağlık sorunların varsa ne kadar su içtiğine dikkat et çünkü böbreklerin aşırı miktarda suyu yeterli şekilde işleyemeyebilir.
  • Bebekler, çocuklar, hamile kadınlar ve yaşlılar aşırı ısınmaya yatkındır. Ailende, çalışma arkadaşlarında ve komşularında bu risk grubuna giren kişilere dikkat et.
  • Sıcak çarpması veya susuzluk (dehidrasyon) belirtileri görüyorsan 112’yi veya acil servisi ara ve profesyonel yardım al. 40°C’yi aşan vücut sıcaklığı hayati tehlike teşkil eder ve 45°C’yi bulursa ölümle sonuçlanabilir.

Makale Bilgisi

Kategoriler: Kişisel Bakım ve Stil

Diğer dillerde:

English: Cool Yourself Without Air Conditioning, Français: se rafraichir sans air conditionné, Italiano: Abbassare la Temperatura senza Aria Condizionata, Español: refrescarte sin aire acondicionado, Português: Se Refrescar Sem Ar Condicionado, Deutsch: Ohne Klimaanlage kühl bleiben, Nederlands: Afkoelen zonder airconditioning, Русский: охладить себя без кондиционера, 中文: 不用空调也能凉快下来, Čeština: Jak se zchladit bez klimatizace, Bahasa Indonesia: Mendinginkan Diri tanpa AC, العربية: تبريد نفسك دون استخدام مكيّف هواء, Tiếng Việt: Tránh nóng Mùa hè Không cần Điều hòa, ไทย: เย็นโดยไม่ต้องพึ่งแอร์, 한국어: 에어컨 없이 시원하게 보내는 방법, हिन्दी: बिना एयर कंडीशनर के अपने को ठंडा रखें, 日本語: エアコンを使わずに体を冷やす

Bu sayfaya 132 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?