Kendini sağlıklı bir şekilde nasıl ifade edeceğini öğrenmek, gerçek ve daha doyurucu bir yaşam sürmenin harika bir yolu olabilir. Kendini ifade etme ve olduğun kişiye sadık kalma pratiği, kendine inanmak, duyguları serbest bırakmak ve istediğin hayatı yaratmak adına güçlü olmak için çok önemlidir.[1]

Yöntem 1 / 4:
Temeli Atmak

  1. 1
    Kendini dinle. Duygularını dürüstçe söyleme yeteneği olan kendini ifade etme, gerçekte kim olduğunu bulma yolculuğuna çıkmanda önemli bir faktördür. Kendini, nasıl hissettiğini ve bir duruma nasıl tepki vermek istediğini dinleyerek kim olduğunu bulmaya başlayabilirsin. Bu, hislerine ve duygularına daha fazla uyum sağlayarak kendini ifade etmeye başlamana yardımcı olabilir.[2]
  2. 2
    Duygularını kabul et. Duygular zorlayıcı olabilir ve bu duyguları dinlemek ve onurlandırmak herkes için zor olabilir. Ayrıca duygularını nasıl güvenli bir şekilde ifade edeceğini de bilmiyor olabilirsin. Nasıl hissettiğine gerçekten uyum sağlama konusunda çok fazla deneyimin olmamış olabilir. Duyguları uzaklaştırmak, sahip olabileceğin duygulardan utanmak veya duygularını tamamen gizlemek yaygındır.[3]
    • Örneğin, arkadaşın takılma planınızı unutuyor ve gelmiyor ya da seni aramıyor. Bu duruma kızmak ve üzülmek normaldir. Öfke ve üzüntü duygularının geçerli ve anlaşılır olduğunu kabul et. Özür dilese bile duygularını küçümseme. Onları hissetmeye ve meşrulaştırmaya hakkın vardı.
    • Duygularına yaklaşmak, gerçekte kim olduğunla daha fazla iletişim kurmanı sağlar. Benliğine ne kadar yakın hissedersen genel olarak hayatında o kadar az endişe, depresyon ve genel tatminsizlik hissedebilirsin.[4]
  3. 3
    Vücudunun nasıl tepki verdiğine odaklan. Bu senin için yeni bir deneyim olabilir. Nasıl hissettiğini anlamanın en iyi yollarından biri vücudunun farkında olmaktır. Bunu test etmenin kolay bir yolu, vücudunun duygusal bir duruma nasıl tepki verdiğini fark etmektir. Yolda kavga çıkarmayla ifade edilen öfke gibi çok kolay bir şeyle başlayabilirsin. İster otobüse biniyor ol ister araba sürüyor ol, muhtemelen sinirin bozulmuştur veya trafiğe kızmışsındır ve bu öfke hissini tanımlayabilirsin.
    • Vücudunun hangi bölümlerinin gerginleştiğine, nefesine ne olduğuna ve karnında veya midende ne olduğuna dikkat et.
    Reklam

Yöntem 2 / 4:
Nasıl Hissettiğini Yazmak

  1. 1
    Bir duygu günlüğü başlat. Küçük bir defter veya mobil cihazında başlayabileceğin duygu günlüğünde duygularını takip etmeye başla. Bunu bir dahaki sefere üzüntüyü takip etmek için ağlatan bir film izlerken dene. Üzüntüye fiziksel olarak nasıl tepki verdiğini yaz. Ağlaman zor mu? Üzgünken göğsünde ne hissediyorsun?
    • Duygularının günlüğünü oluştururken düşüncelerinden uzak durmaya çalış ve vücudunun tepkisine odaklan. Bu, duyguları bir kenara itmek yerine gerçekte nasıl hissettiğinle daha fazla bağlantı kurmana yardımcı olacak.[5]
  2. 2
    Duygularına sahip çık. Kendine, belli bir şekilde hissettiğin için aptalca davrandığını söyleme alışkanlığın olabilir. Kendine belirli bir şekilde hissetmemeni de söyleyebilirsin. Vücudunun duygulara verdiği tepkiyi tanımaya alıştıkça, duyguları silkelemek daha zor olacaktır. Vücudun bir nedenden dolayı yanıt veriyor ve bunu görmek önemlidir. Günlüğünü çıkar ve o gün sahip olduğun tüm farklı duyguların kaydını tutmaya başla.
    • Örneğin, "Bugün işte patronum beni gerçekten sinirlendirdi." gibi şeyler yaz. Bu öfkeyi gör ve neden kızgın olduğunu yaz. Bunu her gün, hissettiğin tüm duygular için yap. Dikkatini vermeye başladığında içindeki zengin duygusal manzara seni şaşırtabilir.
    • İnsanlar doğal olarak duygusal varlıklardır ve hızlı tempolu bir dünyada gerçekte nasıl hissettiğinden kopmak kolaydır.[6]
  3. 3
    Kendini nasıl ifade etmek istediğini yaz. Kendini her gün duygusal olarak daha iyi ifade etmek için, her bir durumu nasıl ele almak istediğini yaz. Daha sonra, belirli durumlarda nasıl davranmak istediğine dair alıştırma çalışmaları yapabilirsin. Bir patron veya otorite figürünü tekrar örnek olarak kullanarak, tam olarak ne söylemek istediğini yazmaya başla. Kendini değiştirme, olduğu gibi yaz ve olabildiğince açık ve net ol.
    • O gün, sıkıntıda olan biri veya kayıp bir hayvan gibi seni üzen bir şey gördüysen sansürsüz üzüntünü günlüğüne yaz. Ayrıca vücudunun fiziksel olarak nasıl tepki verdiğini fark etmeye devam et.[7]
    Reklam

Yöntem 3 / 4:
Kendini Sözlerle İfade Etmek

  1. 1
    Kendini güvenle ifade et. Duygularını ham, olduğu gibi hâlinden başkalarına zarar vermeyecek üretken bir şeye nasıl çevireceğini bulman gerekir. Duygularını nasıl ifade edeceğini öğrenmenin bir parçası, kendine veya başkalarına zarar vermeden onları güvenli bir şekilde nasıl ifade edeceğini öğrenmektir. Günlüğünü, öfkeli düşüncelerini nasıl hissettiğini ifade eden ve kabul eden, ancak kovulmana veya başını belaya sokmayacak cümlelere dönüştürmek için kullan.
    • Örneğin, birine bağırıp ondan nefret ettiğini söylemek yerine günlüğünü kullanarak, bunu ifade etmenin hayatında olumsuz sonuçları olmayacak farklı yollarını yaz. Günlüğüne, "Patronum bunu yaptığında, kızgın hissediyorum." veya "Ailem bana bağırdığında, kızgın hissediyorum." gibi ifadeler yaz. Kendine, duygularının üzerinde güç sahibi olmasına izin vermeden onları hissetme gücü veriyorsun.
    • Bu, diğer duygular için de işe yarar.[8]
  2. 2
    Planlarını eyleme geçir. Duyguların konusunda durumu siyah beyaz bir senaryo hâline getirmeden rahat olman önemlidir. Bu, ne zaman konuşma zamanı geldiğini veya duygularını sadece kendine ifade etmenin ve devam etmenin uygun olduğunu bilmende duygularının sana rehberlik etmesine izin verecektir.
    • Örneğin, işverenler çok sinir bozucu olabilir. Bununla birlikte, herhangi bir durumda, yararın senin için ne olacağını kendine sormalısın. Patronun seni duyacak mı? Patronun anlayacak mı? Öfkeni evde ifade etmek, günlüğüne yazmak, yüzleşmekten daha sağlıklı olur mu? Duygularına sadık olduğuna ve doğru ifade biçimini seçtiğine emin olmalısın.[9]
    • Çoğu insana duyguları nasıl ifade edeceğine dair sağlıklı örnekler gösterilmedi ve bu temel duygusal araçlar hayatımızda yer almadı. Duyguları ifade etmek, duygusal olarak sağlıklı bir yaşam sürmenin, ilişkilerine sınırlar koymanın, onaylanmış hissetmenin ve duygusal ihtiyaçlarının karşılanmasını sağlamanın önemli bir parçasıdır.[10]
  3. 3
    "Ben" ifadelerini kullan. Duygularını başkalarına ifade ederken daima "ben" ifadelerini kullan. "Bana ne olduğunu anlattığında, senin için ve yaşadıkların için çok üzüldüm." gibi şeyler söyle. Bu, ilişkilerde de kullanılabilir. Örneğin, "Hata yaptığım için bana sinirlendiğinde utanıyorum." de veya "Benim hakkımda olumsuz şeyler söylediğinde kızgın oluyorum."
    • Bu şekilde, kendin ve duyguların için tüm sorumluluğu üstleniyor ve nasıl hissettiğini ifade ediyorsun.[11]
  4. 4
    Pratik yap. Göz korkutucu olabileceğini düşündüğün karmaşık duygular dizisinde gezinmeyi öğrenmek pratik gerektirecektir. Duygularını ifade etmeye alışkın değilsen bu egzersize duygusal ağırlık çalışması gibi bakabilirsin. İlk başta duygusal kasların ağrılı, zayıf olabilir ve bu kadar titizlikle kullanılmaya ve dikkat edilmeye alışık olmayabilir.
    • Özgün benliğini keşfetmek ve kendini ifade etmeyi öğrenmek kolay değildir. Bununla birlikte, gerçek bir hayat yaşamak ve kendini onurlandırdığını hissedip duygularını onaylamak daha zengin, daha derin ve daha insanca gerçek bir yaşam deneyimiyle sonuçlanacaktır.[12]
    Reklam

Yöntem 4 / 4:
Kendini Yaratıcı Bir Şekilde İfade Etmek

  1. 1
    Boyamayı, çizmeyi veya eskiz yapmayı dene. Kendini yaratıcı bir şekilde ifade etmenin seni mutlu edecek yollarını bul. Bu hoşuna giden bir şeyse boyamaya, çizmeye veya eskiz yapmaya çalış. Akrilik boyalar ucuzdur ve hemen hemen her yüzeyde kullanılabilir. Hissettiğin duyguları renklere dökerek ifade et.
    • Çizgisiz bir eskiz defteri al ve kendini nasıl hissettiğine göre çizmeyi veya eskiz yapmayı dene. Daha yapısal bir ortamda başlamak istiyorsan birçok sanat okulu ve müzesi ücretsiz çizim seansları sunar.
    • İçsel benliğinin ve iç duygularının yaratırken sana rehberlik etmesine izin ver. Oturup boyamak veya çizmek için zaman ayırmak da rahatlatıcı olabilir. Yeteneklerini yargılama. Kendini yaratıcı bir şekilde ifade etmek, bir sonraki Leonardo da Vinci olmakla ilgili değildir, yaratma eylemi ile ilgilidir. Kendini ifade etmeyi öğrenmek, kendini tanımayı öğrenmek demektir. Kendinin yaratıcı yönünü ortaya çıkarmak, gerçekten kim olduğunu anlamak için şaşırtıcı ve tatmin edici bir yol olabilir.[13]
  2. 2
    Kolaj yapmaya başla. Kolaj yapmak, kendini ifade etmeni sağlayacak eğlenceli bir zanaattır. İhtiyacın olan tek şey, bazı eski dergiler veya üzerine basılmış resimlerin olduğu herhangi bir şey, biraz karton ve bir yapıştırıcı. Hislerini ve ifade etmek istediğin şeyi yansıtan resimler bul. Görüntüleri vurgulamak için kelimeler ve başlıklar kullan.
    • Kendini sadece karton ile sınırlama. Duygu günlüğünün veya eskiz defterinin kapağına kolaj yap. Kendini ifade etmek istediğin eski bir kutuyu, bir klasörü veya etrafında olan herhangi bir şeyi dekore et. Politik, ruhsal, küresel olarak nasıl hissettiğini ifade et veya hayatına göre kişiselleştir.[14]
  3. 3
    Dans et. Bazen kendini fiziksel hareketle ifade etmek, içsel duygularını ve arzularını serbest bırakmana yardımcı olabilir. Hareket ederek ve dans ederek kendinle barışık ol. Kendi evinin mahremiyetinde dans et veya bir dans kulübüne git. Ruh hâline uygun ve hoşuna giden müzikleri dinle.
    • Öfkeliysen bu öfkeyi yansıtan bir müzik aç ve vücudunun hareket etmesine izin ver. Aynı şeyi mutlu, üzgün veya korkmuş hissediyorsan da yap. Ruh hâlini değiştirmeye yardımcı olacak müzikle dans etmeyi dene; örneğin, korktuğunda seni güçlendiren müzikle dans etmek veya üzgünsen mutlu müziklerle dans etmek gibi.
    • Daha yapısal bir ortamda dans etmek istiyorsan dersleri de dene. Yeni başlayanlar için çok fazla zaman ayırmayı gerektirmeyen programlar sunan dans stüdyoları var. Hip hop, caz veya bale sınıflarından sana ve kişiliğine en uyanı seçip yeni başlayanlar için bir ders al.[15]
  4. 4
    Yaratıcı bir şekilde yaz. Kendini ifade etmenin harika bir yolu yazmaktır. Özgün duygularına ve yaşamına dayalı imgeler kullanarak şiir veya kısa öyküler yaz. Nasıl hissettiğine odaklan ve sadece yaz. Tüm mükemmellik beklentilerinden kurtul ve hatta yazını başkalarına gösterme. Kendini yaratıcı bir şekilde ifade etmekte önemli olan sensin ve bu, kim olduğunu ve içindeki karmaşık kişiyi öğrenmek için zaman ayırmaktır.
    • Yazarak kendini özgürleştirmek olağanüstü derecede aydınlatıcı olabilir ve içindeki farkında bile olmayabileceğin düşünceler ve duygular hakkında sana zengin içgörüler sağlayabilir.[16]
    Rahti Gorfien Yaşam Koçu ve Creative Calling Coaching Ltd. Şti.nin kurucusudur. Rahti, Uluslararası Koçluk Federasyonu onaylı Profesyonel Sertifikalı Koç (PCC), ADD Coach Academy çıkışlı ACCG onaylı ADHD Koçu ve Kariyer Uzmanlık Hizmetleri Sağlayıcısı’dır (CSS). 2018 yılında Expertise tarafından New York’taki En İyi 15 Yaşam Koçu’ndan biri olarak seçilmiştir. New York Üniversitesi Aktörlük Yüksek Lisans programı mezunudur ve 30 yıldan fazla süredir aktif bir tiyatro sanatçısıdır
    Rahti Gorfien, PCC
    Rahti Gorfien, PCC
    Yaşam Koçu

    Var olmayan bir şey yarat. Dünyaya yeni bir şey getirmek için dikkatini ve becerikliliğini yaratıcı yönüne odakla. Var olmayan anlamlı bir şey bulursan onu hayata geçirmenin uydurduğun yeni bir çizgi film karakteri çizmek veya her zaman okumak istediğin kitabı yazmak gibi bir yolunu bul.

  5. 5
    Şarkı söyle. Şarkı söylemek, harika olmasan bile harika bir aktivitedir. Arabanda, duşta veya oturma odanda, her yerde şarkı söyleyebilirsin. Toplumun yetenek veya vokal ustalığıyla ilgili beklentilerini zihninden çıkar ve sesinin duyulmasına izin ver. İçinde gerekli duygusal yeri bul ve sana hitap eden şarkılar söyle.
    • Üzüntü, kayıp, öfke, aşk ve mutluluk gibi duygularını onurlandıran şarkılar söyle. Şarkı yoluyla kendin olmana izin ver.
    • Şarkı söylemek seni gerçekten kendin gibi hissettiren bir şeyse onu gerçek dünyada da dışarı çıkarabilirsin. Karaoke yapmayı dene veya bir topluluk şarkı grubuna katıl. Hayatını, duygularını ve kendini ifade ettiğini hissettiren müzikle bağlantı kur.[17]
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Birinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl AnlarsınBirinin Seni Gerçekten Sevdiğini Nasıl Anlarsın?
Nasıl Tutkulu ÖpüşülürNasıl Tutkulu Öpüşülür?
Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Telefon Seksi Nasıl YapılırTelefon Seksi Nasıl Yapılır?
Nasıl ÖpüşülürNasıl Öpüşülür?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Bir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl AnlaşılırBir Erkeğin Senden Hoşlandığı Nasıl Anlaşılır?
Bir Erkek Nasıl Baştan ÇıkarılırBir Erkek Nasıl Baştan Çıkarılır?
Bir Kadın Nasıl Hamile BırakılırBir Kadın Nasıl Hamile Bırakılır?
Bir Kadın Nasıl Baştan ÇıkarılırBir Kadın Nasıl Baştan Çıkarılır?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Fransız Öpücüğü Stilinde Nasıl Öpüşülür?
Kendi Erotik Fotoğrafların Nasıl ÇekilirKendi Erotik Fotoğrafların Nasıl Çekilir?
Erkek Arkadaşının Seni Gerçekten Sevdiği Nasıl AnlaşılırErkek Arkadaşının Seni Gerçekten Sevdiği Nasıl Anlaşılır?
Reklam

Referanslar

  1. Baird, Robert. The Responsible Self: An Interpretation of Jean-Paul Sartre. Philosophy in the Contemporary World. Spring 2007, Vol. 14, Issue 1, p 144-152
  2. Pfaffenberger, Angela H. Optimal Adult Development: An Inquiry Into The Dynamics Of Growth. Journal of Humanistic Psychology. Summer 2005, Vol. 45, Issue 3, p279-301
  3. Kahn, Jeffrey H. and Garrison, Angela M. Emotional Self-Disclosure and Emotional Avoidance: Relations with Symptoms of Depression and Anxiety. Journal of Counseling Psychology. Oct 2009. v56, n4 p573-584
  4. Physiological and cognitive effects of expressive dissonance. By: Robinson, Jennifer L.; Demaree, Heath A. Brain & Cognition. Feb 2007, Vol. 63, Issue 1, p70-78.
  5. Kever, Anne; Grynberg, Delphine; Eeckhout, Coralie; Mermillod, Martial; Fantini, Carole; and Vermeulen, Nicolas. The Body Language: The Spontaneous Influence of Congruent Bodily Arousal on the Awareness of Emotional Words. Journal of Experimental Psychology. Human Perception & Performance. Jun2015, Vol. 41 Issue 3, p582-589
  6. Koole, Sander L. The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition & Emotion. Jan2009, Vol. 23 Issue 1, p4-41
  7. Segal, Daniel L.; Tucker, Heather C.; Coolidge, Frederick L. A Comparison of Positive Versus Negative Emotional Expression in a Written Disclosure Study Among Distressed Students. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma. Jun 2009, Vol. 18 Issue 4, p367-381
  8. Wang, Yu and Kong, Feng. The Role of Emotional Intelligence in the Impact of Mindfulness on Life Satisfaction and Mental Distress. Social Indicators Research. May 2014, Vol. 116, Issue 3, p843-852
  9. Betzler, Monika. Making Sense of Actions Expressing Emotions. Dialectica: International Journal of Philosophy & Official Organ of the ESAP. Sep 2007, Vol. 61, Issue 3, p447-466
  1. Nogueira, Ana Lúcia Horta. Emotional experience, meaning, and sense production: Interweaving concepts to dialogue with the funds of identity approach. Culture & Psychology. Mar2014, Vol. 20 Issue 1, p49-58.
  2. Betzler, Monika. Making Sense of Actions Expressing Emotions. Dialectica: International Journal of Philosophy & Official Organ of the ESAP. Sep 2007, Vol. 61, Issue 3, p447-466
  3. Kahn, Jeffrey H. and Garrison, Angela M. Emotional Self-Disclosure and Emotional Avoidance: Relations with Symptoms of Depression and Anxiety. Journal of Counseling Psychology, Oct 2009, v56, n4, p573-584
  4. van den Akker, José. Art-based learning: painting the journey of self-realisation. Reflective Practice. Dec2014, Vol. 15 Issue 6, p751-765
  5. van den Akker, José. Art-based learning: painting the journey of self-realisation. Reflective Practice. Dec2014, Vol. 15 Issue 6, p751-765
  6. Strassel, Juliane K.; Cherkin, Daniel C.; Steuten, Lotte; Sherman, Karen J. and Vrijhoef, Hubertus J. M. A Systematic Review of the Evidence for the Effectiveness of Dance Therapy. Alternative Therapies in Health & Medicine. May/Jun2011, Vol. 17 Issue 3, p50-59
  7. Chavis, Geri Giebel. Looking out and looking in: Journeys to self-awareness and empathy through creative juxtapositions. By: Journal of Poetry Therapy. Sep 2013, Vol. 26, Issue 3, p159-167
  8. Saarikallio, Suvi. Music as Emotional Self-Regulation throughout Adulthood. Psychology of Music, Jul 2011, v39, n3 p307-327

Bu wikiHow makalesi hakkında

Rahti Gorfien, PCC
Ortak yazarlar :
Yaşam Koçu
Bu makaledeki ortak yazarlar Rahti Gorfien, PCC. Rahti Gorfien Yaşam Koçu ve Creative Calling Coaching Ltd. Şti.nin kurucusudur. Rahti, Uluslararası Koçluk Federasyonu onaylı Profesyonel Sertifikalı Koç (PCC), ADD Coach Academy çıkışlı ACCG onaylı ADHD Koçu ve Kariyer Uzmanlık Hizmetleri Sağlayıcısı’dır (CSS). 2018 yılında Expertise tarafından New York’taki En İyi 15 Yaşam Koçu’ndan biri olarak seçilmiştir. New York Üniversitesi Aktörlük Yüksek Lisans programı mezunudur ve 30 yıldan fazla süredir aktif bir tiyatro sanatçısıdır
Kategoriler: İlişkiler
Bu sayfaya 477 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam