Kendimizi algılamamızın başkalarının algılarıyla uyumsuz olmasının birçok nedeni vardır. Farkına bile varmadan alışkanlıklar geliştirmek yaygın olduğu için öz farkındalığımızdan yoksun olabiliriz.[1] İstenmeyen düşünce ve duygulara karşı korunmak için kendimizi kandırabiliriz. [2] Ya da belirli bir davranış herhangi bir sayıda motivasyonun sonucu olabileceğinden, zayıf bir içgörüye sahip olabiliriz.[3] Kendini diğerlerinin seni gördüğü gibi görmek oldukça olasıdır ancak bu, cesaret ve içgörü gelişimi gerektirir.

Yöntem 1 / 3:
Yansıtma Yoluyla İçgörü Geliştirmek

  1. 1
    Bir arkadaşından seni yansıtıcı şekilde dinlemesini iste. Yansıtıcı dinleme, ilk olarak Carl Rogers tarafından geliştirilen bir tekniktir. Konuşmacının altında yatan duyguları veya temelde yatan niyetini iletmeyi içerir. Dinleyicinin, konuşmacının iletişim kurmaya çalıştığına inandığı şeyi yeniden ifade etmenin amacı, açıklama fırsatı sağlamaktır. Bu açıklama hem dinleyici hem de konuşmacı için faydalıdır. Mesajımızın bize tekrar tekrar geldiğini duymak, kendimizi dinleme ve başkalarıyla paylaştığımız mesajdan memnun olup olmadığımıza karar verme fırsatı verir.[4]
    • Arkadaşlarının eğitimli Rogerian terapistleri olmasına gerek yoktur; konuyla ilgili yargılamadan veya kendi fikirlerinden bağımsız olarak, onlardan mesajı dinlemelerini ve başka kelimelerle ifade etmelerini ve altta yatan duyguyu belirlemelerini istemen yeterlidir.
    • Arkadaşın duygularını yakalamıyor gibi görünüyorsa açıklığa kavuşturmak için pek çok fırsatın var. Arkadaşının anlamasına yardımcı olduğundan emin olana kadar konuşmaya devam et. Aktivitenin sonunda kendini ne kadar iyi anladığına şaşıracaksın.
  2. 2
    Davranışının sonuçlarını analiz etmek için sistematik yansıtmaya başla. Belirli bir durumda davranışını anlat, ardından sonuçlarını veya getirilerini not et. Davranışların ve sonuçların bir listesini yapmak, düşüncelerini düzenlemene yardımcı olacaktır. Sonuçlar veya getiriler olumlu muydu? Değilse istenen sonuçlarla sonuçlanabilecek davranışları belirle.[5]
    • Bu, davranış kalıplarının daha fazla farkında olmana yardımcı olacak ve ayrıca istenmeyen davranışları değiştirmek için bir çerçeve sağlayacaktır.
  3. 3
    Kendini keşfetmenin eğlenceli bir yolu için kişilik testlerine katıl. İnternette bu aktivitelerden bolca bulacaksın. Nadiren geçerli veya güvenilir olsalar da niyetini içe doğru yönlendirmeye yardımcı olurlar. Bu aktiviteyi bir arkadaşınla yapmak eğlencelidir ve aynı zamanda başkalarının seni nasıl gördüğüne dair geri bildirim için fırsat sağlayacaktır.
    • Bir arkadaşınla testler yapmak, kendi algılarının başkalarının algılarıyla ne kadar eşleştiğini test etmene olanak tanır. Sen testi yaparken arkadaşından soruları senin için geçerli olduğu şekilde yanıtlamasını iste. Daha sonra cevapları karşılaştırabilir ve cevaplarının uyuşmadığı durumları tartışabilirsin.
    • Yansıtma yalnızca içsel bir dikkat odağını gerektirir ancak bazıları bunu zor bulabilir. Tek başına sessizce tefekkür etmek, aslında öz farkındalığı ve başkalarının senin hakkınızdaki algılarının içgörüsünü geliştirebilir.[6] Davranışını düşünme alışkanlığın yoksa bunu yapmayı verimsiz veya rahatsız edici bulabilirsin. Yapılandırılmış faaliyetlerde bulunmak, kendini daha rahat hissetmene yardımcı olacaktır.
  4. 4
    Samimi geri bildirim iste ve not al. İnsanlar genellikle başkalarının duygularına yönelik endişeleri nedeniyle eleştirileri veya geri bildirimlerini yumuşatır, bu nedenle başkalarının seni nasıl algıladığını anlamak zor olabilir. Bu, duygularına aldırmadan başkalarına gerçeği paylaşma izni vermen gerektiği anlamına gelir. Onlara bir kendini keşfetme yolculuğunda olduğunu, acımasız bir dürüstlük istediğini açıklamayı deneyebilirsin. Onlara bunun, kendinin daha fazla farkına varma sürecinin bir parçası olduğunu söyle. Not almak, zaman içinde çeşitli arkadaşlarından gelen cevapları karşılaştırmana olanak tanır. Bu, davranışın hakkında daha fazla bilgi sağlayacak ve değişiklikleri izlemene yardımcı olacaktır.
    • Geri bildirim istediğin kişi hâlâ isteksizse yanıtlarına rehberlik et. Güçlü yönlerini belirlemesini iste. Ardından, zayıf yönlerini belirlemesini iste. Zayıflığının üstesinden gelmenin yolları için fikir isteyerek bunu yapıcı hâle getirebilirsin.
    • Bu en iyi, seni iyi tanıyan ve bunu sadece kaba olmak için bir fırsat olarak kullanmayacağına güvendiğin biriyle yapılır.
    • Soruyu sormadan önce kendini tatsız şeyler duymaya hazırla. Savunmaya başlarsan egzersiz yardımcı olmayacaktır. Kendini savunmaya geçtiğini hissediyorsan bunun bir büyüme fırsatı olduğunu unutma.
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Yansıtmayı Anlamak

  1. 1
    Yansıtmanın değerini anla. Aslında biyolojik olarak birbirimizi yansıtacak şekilde programlanmışızdır. Başkalarıyla etkileşim kurduğumuzda ayna nöronlar heyecanlanır. Bu bazen taklit edilmiş fiziksel ifade ile sonuçlanır ve başkalarının duygusal durumlarını içsel olarak deneyimlememize izin verir.[7] Empatinin biyolojik temeli budur. Başkalarının duygularını kendimiz hissederek anlarız.[8] Bu, kişisel hikâyeleri birbirimizle paylaşırken hissettiğimiz bağlantıdan sorumludur. Empati, şefkat geliştirmemize ve ilişki kurmamıza yardımcı olur.
    • İç yansıtma deneyimi tipik olarak otomatik olarak ve bilinçli kontrolümüz dışında gerçekleşir. Bu, genellikle istesen de istemesen de gerçekleştiği ve farkında olmadan dış davranışını etkileyebileceği anlamına gelir.
  2. 2
    Yansıtmanın davranışını nasıl etkilediğini anla. Kendinin daha fazla farkına vardıkça, yansıtmanın duruşunu, tavırlarını, konuşmanı, duygularını ve hatta nefesini etkilediğini fark edeceksin. Bu tipik olarak iyi bir şey olsa da bazı durumlarda başkalarının olumsuz duygularını benimsediğini fark edebilirsin ve çevrendekiler giderek daha fazla tedirgin hâle geldikçe duygusal deneyimin yoğunlaşır.[9] Belirli bir kişi veya konu hakkındaki düşüncelerinin veya duygularının bir başkasıyla etkileşime girdikten sonra daha olumsuz olduğunu fark edersen koşullarda gerçek bir değişiklik olup olmadığını veya diğer kişinin olumsuzluğundan besleniyor olup olmadığını düşün.
    • Yansıtmanın içe dönük deneyimi genellikle otomatik olsa da yansıtmanın dışa dönük ifadelerinin kontrolü sendedir. Yansıtmanın tersine yanıt vermeyi seçebilirsin.
  3. 3
    Bir arkadaşından bir başkasıyla etkileşim kurduğunda seni gözlemlemesini iste ve abartılı ya da kısıtlanmış yansıtma ifadeleri not al. Bu notlar, senin ve arkadaşının değiştirmek istediğin belirli bir davranışın daha fazla farkına varmana yardımcı olmak için önemli olacaktır. Sonra, bir tür işaret oluştur. Örneğin bir kulağını çek; böylece arkadaşın seni uyarabilir ve uygunsuz bir şekilde taklit ettiğinde seni daha fazla bilinçlendirebilir. Daha sonra bilinçli olarak davranışını değiştirebilirsin.
    • Yansıtmanın ne zaman belirli tepkileri veya algıları gölgelendirdiğini belirle. Yansıtma büyük ölçüde farkındalığımızın ötesinde gerçekleştiğinden, yansıtma ifadelerindeki farklılıklar bilmeden başkalarının bizim hakkımızdaki izlenimlerini etkiler. Dışa yansıtma belirtilerini ifade edemeyenler soğuk ve duygusuz olarak görülebilirken, kuvvetli bir şekilde yansıtma yapanlar tepkisel, saldırgan, dengesiz veya sinir bozucu olarak görülebilir.[10]
    • Eğer alışılmadık yansıtma kalıpları yüzünden izlenimlerinin çarpık olduğunu fark edersen ya başkalarının seni tanımlamasını kabul etmen ya da yansıtma modellerini bilinçli olarak değiştirmek için çalışman gerekir. Başkalarını taklit etme becerini artırmak veya azaltmak için aktif olarak çalışman gerekebilir. Yakın arkadaşlarınla taklit etmeyi artırma veya azaltma pratiği yapabilirsin.
  4. 4
    Yanıtların yoğunlaşan modellerini azalt. Yansıtma, yüz yüze etkileşimde döngüsel hâle gelebilir. Bir kişi heyecanlandıkça diğeri de heyecanlanır. Etkileşim giderek daha fazla ısınır, tipik olarak ses seviyesi artar, konuşma daha fazla baskı altına alınır, dil daha agresif hâle gelir ve el hareketleri ve yüz ifadeleri daha abartılı hâle gelir. Bu tür artan etkileşimlere kolayca kapılırsan etkileşimin konuyla ilgili gerçek duygularını temsil edip etmediğini düşünebilirsin. Diğerleri konuya olan tutkunu mı yoksa kaçak bir yansıtma nöbetine mi şahit oluyor? Etkileşime katılımının artık konu hakkında gerçekte nasıl hissettiğini temsil etmediğinin farkına vardığında konuşmanın tonunu değiştirebilirsin. Yansıtmanın ne zaman olduğunu fark etmenin en güzel yanı, düşüncelerinin ve duygularının zayıf bir temsiline neden olabilmesi daha sonra etkileşimi değiştirmek için yansıtmanın aynı döngüsel doğasını kullanabilmendir. Bu, izlenimleri yönetmenin ve başkalarının seni doğru şekilde görmesini sağlamanın bir yoludur.
    • Tartışma istediğinden daha olumsuz hâle geldiyse olumlu ifadeler sunabilirsin. Ara sıra yumuşak bir şekilde gülümsemek, karşılık olarak benzer davranışları ortaya çıkaracaktır.
    • Yoğunluğu azaltmak için ses düzeyini aşamalı olarak azalt ve dilini yumuşat.
    • Gülmek, ortamı yumuşatmak için başkalarından gelen mizahlar ile sonuçlanacaktır.
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Tahminleri Kabul Etmek

  1. 1
    Konuşanla ilgili algının doğru olduğundan emin olmak için dinleyici olarak yansıtıcı dinlemeye dâhil ol. Konuşana, anladığından emin olmak için yansıtıcı dinlemeye katılmak istediğini söyle. Bu, açıklığa kavuşman ve diğerine ilişkin algılarını doğrulaman için birçok fırsat yaratacaktır.
    • Başkalarına verdiğin yanıtlar, kişisel önyargılar veya öngörüler nedeniyle çarpıtılabilir. Sigmund Freud, tahmin yapmayı bir savunma mekanizması olarak tanıttı ve bu daha sonra Anna Freud tarafından genişletildi. Kendi kabul edilemez veya istenmeyen düşünce ve duygularımızla uğraşmaktan kaçınmak için, onları başka bir kişiye atfediyoruz.[11] Bu daha sonra diğer kişinin davranışları hakkındaki izlenimlerimizi renklendirir ve ona tepki verme şeklimizi şekillendirir. Bu da diğerlerinin seni algılayışını etkiler. Başkalarını doğru algıladığından ve uygun şekilde yanıtladığından emin olmak için, algılarını doğrulamaya çalışmalısın.
  2. 2
    Kendine karşı dürüst ol. Benlik duygumuzu korumak için kendi kendini kandırırız. Hepimiz gurur duymadığımız özelliklere ve davranışlara sahibiz.[12] Carl Jung, bu tatsız özelliklerin ve kabul edilemez düşünce ve duyguların koleksiyonundan gölge olarak bahsetti . Gölgemizi başkalarına yansıtmak bizi, onu kabul ettiğimizde yaşadığımız suçluluk ve utançtan kurtarır. Başkaları, kişiliğinin bu bölümlerini isteyerek görmezden gelmez; bu yüzden onları reddetmek, yalnızca kendini başkalarının seni gördüğü gibi görme yeteneğini engelleyecektir. Başkaları kıskançlığın, hoşgörüsüzlüğün ya da çoğu kişinin reddetmek isteyeceği herhangi bir özellik hakkında yorum yaptıysa gerçekten bu şeyler olma ihtimalini araştır ve onları kabul et.
    • Kişiliğinle ilgili bir şey sana yalan söyleyeceğin veya bunu saklayacağın kadar sıkıntıya neden oluyorsa onu değiştirmek için çalışmalısın. Onları değiştirmek için önce özelliği/özellikleri kabul etmelisin.
  3. 3
    Başkalarından kendinin daha farkında olmana yardım etmelerini iste. Herhangi bir alışkanlıkta olduğu gibi, yorum yapma bilinçaltında gerçekleşir. Yorum yaptığını kabul ettikten sonra, başkalarından bunu ne zaman yaptığını söyleyerek kendinin farkında olmana yardım etmelerini iste.
    • Kendi düşüncelerimizi ve duygularımızı başkalarına yansıtmaya ek olarak, bazen başkalarının yaptığı yansıtmaları benlik duygumuza dâhil ederiz. Hayatındaki biri sana olumsuz hisler ve duygular yansıtıyor olabilir, bu yüzden daha sonra olumsuz hisler ve duygularla karşılık verirsin. O kişi daha sonra senin yanıtlarını, seni nitelendirmesini doğrulamak için kullanır.[13] Dışarıdan kişiyle etkileşimlerini gözlemlemelerini ve dinamiğe ilişkin fikirlerini paylaşmalarını iste.
    Reklam

İpuçları

  • Geri bildirim ve eleştirileri savunma yapmadan kabul et.
  • Zaman içindeki davranışları analiz etmek için bir günlük tut.
  • Keşif sürecine güvenilir arkadaşları dâhil et. Fark etmemiş olabileceğin özellikleri ve alışkanlıkları belirlemene yardımcı olabilirler.
  • Keşif faaliyetlerinden en iyi şekilde yararlanmak için profesyonel bir danışmanın yardımını iste.
  • Kendine karşı daha az eleştirel olmak istiyorsan iç sesine daha fazla dikkat etmeye çalış. Farkında bile olmadan kendini aşağılıyor olabilirsin. Bu olumsuz iç konuşmayı daha fazla fark etmeye başladığında düşünce kalıplarını değiştirmek için çalışabilirsin.[14]
Reklam

Uyarılar

  • Kendimizi dürüst ve tarafsız bir şekilde keşfederken bulduğumuz şeyden her zaman hoşlanmayız. İstenmeyen özellikler üzerinde çok uzun süre oyalanmaktan kaçın ve bunun yerine gelişme fırsatlarına odaklan.
  • Geçmişteki travmatik olaylar, kendi kendini keşfetmeyi zor veya acı verici hâle getirebilir. Bir akıl sağlığı uzmanı, travma ile başa çıkmana yardımcı olabilir.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Enfeksiyon Kapmış Bir Kulak Deliği Nasıl Tedavi EdilirEnfeksiyon Kapmış Bir Kulak Deliği Nasıl Tedavi Edilir?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Bir Haftada Kalça Nasıl Büyütülür?
Göğüsler Ameliyatsız Nasıl BüyütülürGöğüsler Ameliyatsız Nasıl Büyütülür?
Uzamış Saçlar Evde Nasıl Kesilir?
Yüz Şekli Nasıl BelirlenirYüz Şekli Nasıl Belirlenir?
Mor Şampuan Nasıl KullanılırMor Şampuan Nasıl Kullanılır?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Ayağa Büyük Gelen Ayakkabılar Nasıl GiyilirAyağa Büyük Gelen Ayakkabılar Nasıl Giyilir?
Nasıl Güzel OlunurNasıl Güzel Olunur?
Ütüyle Yapılmış Transfer Baskı Kumaştan Nasıl Çıkarılır?
Ten Rengi Nasıl BelirlenirTen Rengi Nasıl Belirlenir?
Yeni Delinmiş Kulakların Bakımı Nasıl YapılırYeni Delinmiş Kulakların Bakımı Nasıl Yapılır?
Cilt Rengi Doğal Yollarla Nasıl AçılırCilt Rengi Doğal Yollarla Nasıl Açılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Kirsten Parker, MFA
Ortak yazarlar :
Düşünce Yapısı ve Eylem Koçu
Bu makaledeki ortak yazarlar Kirsten Parker, MFA. Kirsten Parker doğduğu yer olan Los Angeles, Kaliforniya'da faaliyet gösteren bir düşünce yapısı ve eylem koçudur. Üstün başarılı kişilere stresin ve kendinden şüphe etmenin üstesinden gelmelerinde yardımcı olmaktadır. Koçluğuna pozitif psikoloji, bilinçli alışkanlık değişimi ve öz denetim araçlarını dâhil ederek kişinin güvenini ve netliğini artırma konusunda uzmanlaşmıştır. Duygusal Zekâ ve Kendini Kabul Etme Bilimi ile birlikte Stres, Kaygı ve Akıllı Enerji Yönetimi alanlarında eğitim almış sertifikalı bir HeartMath uygulayıcısıdır. Ayrıca Yale Üniversitesi Drama Okulu'ndan Sahne Yönetimi alanında yüksek lisans derecesine sahiptir.
Bu sayfaya 658 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam