Karate'nin ardındaki felsefe geniş ve karmaşıktır. Karate, binlerce yıllık silahlı ve silahsız çatışmalardan gelir. Yüzlerce yıl önce mükemmelleştirilen teknikler, her yeni nesil tarafından hâlâ mükemmelleştiriliyor. Budizm, Taoizm ve Bushido'nun kuralları, dövüş sanatları felsefesinin gelişiminde rol oynamıştır. Kökleri esas olarak Çin Kung Fu'dan gelen karate, modern hâliyle Japonya'da yaklaşık 400 yıl önce kuruldu. Bu sanat formunun temellerini kendi kendine öğrenmeye başlamak için aşağıdaki Adım 1’e bak.

Kısım 1 / 3:
Alana Girmek

  1. 1
    Meditasyon yap. (5+ dakika) Zihnini tüm düşüncelerden arındır; burnundan nefes alıp ağzından vermeye konsantre ol, sabit derin nefesler ve net bir zihin seni Karate öğrenmeye hazırlayacaktır. Zaman sınırı yoktur ancak en az 5 dakika meditasyon yapmak, konsantre olmana olanak sağlayacak kadar düşüncelerini temizlemelidir. Ve evet, meditasyon yapmak kesinlikle dövüş becerilerini geliştirebilir![1]
    • Okulu unut. İşi unut. Aileyi, sorunları, her şeyi unut; onların gözünün önünde buharlaştığını hayal et. Her şey bittiğinde boş bir oda görmelisin ve boş odanın ortasında boşluktan bir alev topu büyümeye başlamalı. Bu ateşleme gücü ve enerjisi alevi, kendini Karate'de eğiterek başarmayı umduğun her şeyi temsil etmelidir. Meditasyonunu bitirdiğinde alevin odayı yutmuş olması ve başka hiçbir şeyin olmaması gerekir.
  2. 2
    Isın. (10 dakika) Yerinde veya mahallenin etrafında 5 dakika koşarak başla; 5 dakikalık (veya her biri için 20 tekrar olacak şekilde) şınav, mekik (veya crunch), bacak kaldırma yap ve ters şınav çek.[2]
    • Isınma, kaslarının iş yapabilmesi için hayati önem taşır. Antrenmanına ve esnemene başlamadan önce gevşetip hazırlamazsan kasların sana karşı gelir ve temel hareketleri bile düzgün bir şekilde yapmak zor olur.
  3. 3
    Esne. (15 dakika) Gevşek ve esnek bir vücut için öncelikle tüm büyük kas gruplarını germek gereklidir; hangi germe egzersizlerini yapacağını bilmiyorsan germe üzerine bir kitap al. Karate'de kendini sakatlanmadan korumak için bacakları esnetmek çok önemlidir.[3]
    • Esneme ısınmadan sonra gelir. Kasların ısındığında gerilmeye en açık hâlde olur; o anda germe yapmak en güvenli ve en etkili olacaktır.
  4. 4
    Karate'nin arkasındaki felsefeyi anla. Eğitimsiz bir gözlemciye göre karate, gösterişli şiddet gösterileri gibi görünebilir. Aslında bunun tam tersidir. Karate barış ve dahası huzurla ilgilidir. Hayatta çatışma kaçınılmazdır. Bu olduğunda, çatışma hızlı ve güçlü bir şekilde ele alınmalıdır. Sonuç, tevazu havasında doğal bir güvendir.[4]
    • Bu, beden kadar zihni ve ruhu da içeren bir sanattır. Uygulayıcının bu spora gerçekten hâkim olması için üçü de aynı anda gelişmelidir. Vücudun nasıl hareket edeceğini hatırlaması gerekirken zihin de nasıl hareketsiz kalacağını hatırlamalıdır.
    • Tüm dövüş sanatları nezaketle başlar ve biter. Karatede bencilliğe pek yer yoktur. Bağlılığının karşılığı olacağına inanılır.
    Reklam

Kısım 2 / 3:
Duruşlarda, Dengede ve Güçte Ustalaşmak

  1. 1
    Temel duruşları öğren. Evet, evet, evet, eğlenceli şeylere geçmek istiyorsun. Ne yazık ki duruşun doğru değilse tekmelerin, vuruşların ve blokların etkili olmayacak. Eğer sopanı yanlış tutarsan harika bir beyzbol oyuncusu olmayı beklemezsin, değil mi? Hayır! Temel bilgiler, gerçekten harika bir karatekayı (karate uygulayıcısı) yaratan şeydir.[5]
    • Farklı Karate türleri vardır. Uyguladığın türe bağlı olarak farklı duruşların geleneksel olduğunu göreceksin. Çoğu karate türü, aşağıdaki üç duruşun bazı çeşitlemelerine sahiptir:[6]
      • Doğal veya yürüme duruşu (shizentai-dachi); öndeki ayağının ileriyi gösterir hâlde, arkadaki ayağının 45 derecelik bir açıyla arkana dönük olması hâlidir. Ayakların doğal veya yürüme genişliğinde birbirinden ayrıdır.
      • Ön duruş (zenkutsu-dachi) doğal duruş gibidir ancak ayakların daha uzak ve ağırlığın çoğunlukla ön bacağında olur.
      • Kedi duruşu veya sırt duruşu (nekoashi-dachi). Ayak pozisyonun yürüme duruşu gibidir ancak ağırlığın çoğunlukla arka ayağın üzerindedir. Ön topuğun istersen yükseltilebilir.
  2. 2
    Hazır duruşla başla. Yukarıdaki duruşlar dövüş duruşlarıdır. Ancak, herhangi bir maçın başlangıcında hazır duruşla başlaman gerekir. Üç temel seçeneğin var:[7]
    • Fukyugata serisindeki hazır duruş, topuklar bir arada ve ayak parmakları 60 derecelik bir açıyla dışa dönük olarak yapılır.
    • Pinan serisindeki hazır duruş, ayaklar omuz genişliğinde, ayak parmakları 45 derecelik açıyla dışa dönük olarak yapılır.
    • Naihanchi serisindeki hazır duruşta ayaklar doğrudan yan yana ve paraleldir.
  3. 3
    Dengenin farkında ol. Karate tam olarak sarhoş insanların iyi olabileceği bir şey değildir ve iyi bir nedenden ötürü; denge için muazzam bir yetenek gerektirir. Duruşların bu kadar önemli olmasının bir nedeni de bu! Vücudunu merkezleyerek aynı anda güçlüyken akışkan olmana izin verir. Ancak duruşunda hissettiğin güç, tekmelemeye başladığında kaybolamaz![8]
    • Daima ağırlık merkezini düşün. Ayaklarını ayırırsan ağırlık merkezini aşağı indirirsin, kendine stabilite ve saldırı için daha fazla patlama sağlarsın. Ancak çok fazla indirirsen hareket kabiliyetini ve hızını kaybedersin. Denge söz konusu olduğunda bulman gereken bir orta yol vardır.
    • Dengeye sahip olmak önemli olsa da kendini savunmaya başladığında bu dengeyi de oldukça hızlı bir şekilde değiştirebilmelisin. Tek bir duruşta çok uzun süre kalırsan rakibin sana kolayca saldırabilir! Bu nedenle duruşlar arası geçişler de önemlidir.
  4. 4
    Gücüne ve hızına konsantre ol. Yüzlerce kilo kaldıran ama yine de karate konusunda başarılı olamayan pek çok insan var (oku: spor salonu fareleri). Olay kasla ilgili değildir; güç ve hız ile ilgilidir.[9]
    • İkisi birbirine çok bağlıdır. Hedefine daha uzak bir yol, daha fazla hız ve dolayısıyla güç geliştirmene yardımcı olacaktır. Tüm vücudunu kullanırsan saldırının arkasında daha fazla güce sahip olursun ve zorunlu olarak daha fazla hız kullanırsın. Ancak, karateyi büyük bir nesneyi hareket ettirmek değil, küçük bir nesneyi hızlı ve ayrıntılı bir hassasiyetle hareket ettirmek olarak düşün.
    Reklam

Kısım 3 / 3:
Hareketlerde Ustalaşmak

  1. 1
    Vurma ve blok yapma üzerinde çalış. (15 dakika) Etkili bir şekilde saldırmayı öğrenmen gereken birkaç temel vuruş var var. Düz yumruk, aparkat, bıçak el, mızrak el, dirsek vuruşu ve elin tersiyle vuruş. Sırayla ve alternatif ellerle çalış.
    • Blok yapma de aynı derecede önemlidir! Sanki saldırıya uğradığın yumruklar bunlarmış gibi blok alıştırması yap. Kombinasyonlar ve karşı saldırılarla denemeler yap. Savunma, saldırı, savunma, saldırı… gibi.
    • Bu arada ilk iki eklemin elindeki en güçlü parmak eklemleridir. Gücü artırmak için önkol kemiklerinle (yarıçap ve ulna) hizaya getirilebilirler. En yaygın hatalar, insanların çarpık bir yumruk atmaları, çok yükseğe yumruk atmaları veya omuzla yumruk atmalarıdır.
  2. 2
    Tekme pratiği yap. (15 dakika) Bacaklarını güçlendirmek için herhangi bir vuruşun on tekrarı yeterli olacaktır. Maksimum güç için hedefin ötesine odaklan ancak hareketlerinde zarif bir akışkanlık kazanmak için hareket akışını çalış; kuğu gibi. Güç de arkasından gelecektir.
    • Beş temel karate tekmesi vardır:
    • Önden vurup çekme (snap) tekmesi. Temel olarak, ayağının bir kamçı vuruyormuş gibi önünde sallandığını düşün. Doğal duruşta, arka ayağını çekersin, dizini bükersin, önündeki bacağınla vurursun ve bacağını hemen önceki yerine geri çekersin (adı buradan gelir).
    • Yan vurup çekme (snap) tekmesi. Önden tekmeyle aynıdır, sadece yana atılır.
    • Yan itme (thrust) tekmesi. Tekme atacağın ayağını diğer dizine kaldır, tekme at ve kalçanı öne doğru yuvarla. Çekme tekmesinde gövden dik kalır. İtme tekmelerinde, gövden, tekme atacağın bacağını yukarı doğru güçlendirmek için aşağı inerek tekme atacağın bacağınla daha hizalı olur.
      • Yukarıdaki gif’teki adam bir itme tekmesi atıyor. Gövdesinin nasıl aşağı indiğini görüyor musun?
    • Geriye itme (thrust) tekmesi. Yan itme tekmesi gibi ama arkana bakarsın ve baktığın yöne tekme atarsın.
    • Yuvarlak tekme. Kedi duruşunda, tekme atacağın bacağını aynı taraftaki dirseğine doğru çek. Kalçalarını öne doğru salla ve yuvarlak tekmede "yuvarlak" yarat. Sonra bacağını mümkün olduğunca hızlı geri çek.
  3. 3
    Dövüşe başla. (15+ dakika) Alıştırma yapabileceğin birini bul ve onunla dövüşmek için tüm tekniklerini 15 ila 30 dakika boyunca kullan. Müsabaka, belirli blok ve saldırı tekniklerinde ustalaştıktan sonra dayanıklılığını ve kombinasyonları kullanma yeteneğini artırmana ve birden fazla saldırıya veya birden fazla saldırgana karşı kendini savunmana yardımcı olacaktır.[10]
  4. 4
    Tüm kata'ları (kelimenin tam anlamıyla "uygulama şekilleri") defalarca çalış. Her oturum için özellikle bir kata üzerine odaklan. Birini hallettikten sonra devam edebilirsin. İyileştirmek için daha yüksek seviyenin yanında daha düşük seviyeli kataya odaklanmak da önemlidir.[11]
    • Öğrendikten sonra tekrar ele alındığından emin ol! Birkaçında ustalaştıktan sonra bunları bir araya getir ve günler ilerledikçe giderek daha zor kombinasyonlar üzerinde çalış.
    Reklam

İpuçları

  • Yumruk atarken hedefini vurmanın hemen öncesine kadar rahat kal.
  • Dövüşürken veya dövüş pratiği yaparken her zaman rakibinle göz teması kur.
  • Düz tekmelerde topuk veya ayak parmaklarının kökü kullanılabilir; ayak parmaklarını geride tut yoksa zarar görebilirler. Yan tekmelerde her zaman ayağının kenarını veya topuğunu kullan. Balyoz tekmelerde her zaman topukla vurulur. Döner tekmelerde kaval kemiği, ayağın üstü veya topuğuyla vurabilir; kaval ile döner tekmeler atmak özellikle etkili olabilir.
  • Antrenmandan hemen önce meditasyon yapmayı dene. Bu şekilde zihnin net ve hazır olacaktır.
  • Aşınmış veya hasar görmüş dövüş sanatları pratiği eşyalarını değiştirdiğinden emin ol.
  • Dövüşte daima sakin ve huzurlu ol, rakibine saygı göster ve onu asla küçümseme.
  • Germe sırasında boynun, sırtın, karnın, kolların ve ellerin dâhil her şeyi ger. Özellikle bacaklarına konsantre ol.
  • Saldırırken, rakibinin zayıf yönlerini ve güçlü yanlarını ara. Rakibine, blok yapmak için momentumunu kullanacağı bir saldırıyı taklit ederek sahte bir güven duygusu ver, ardından kendisine gelmeden önce ona saldır. Mümkün olduğunca sık rakibinin zayıf yönlerine saldır.
  • O sana vurmadan sen ona vur; bu, rakibinin saldırısını engelleyebilir veya bozabilir. Bu mümkün değilse mesafeyi değiştirmek için hareket et veya hücum hattının dışına çık.
  • Ellerle orta ila alçak tekmeleri bloklamak çok akıllıca değildir. Bu, kafayı savunmasız ve saldırılara açık bırakır.

Reklam

Uyarılar

  • Dövüş pratiği partnerinin kum torbası değil gerçek olduğunu unutma. Güvenlik tertibatı tavsiye edilir. Her zaman da dikkatli ol.
  • Dövüş pratiği yaptığın bir rakibin tekme veya yumruğunu bloke ederken daima ön kolla blok yapmayı unutma.
  • Her zaman germe yap ve her şeyi esnet. Bir kasın çekilmesi veya bir tendonun kopması dayanılmaz derecede acı vericidir!
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Yüzden Nasıl Kilo Verilir?

wikiHow

Meditasyon Nasıl Yapılır?

wikiHow

Damarlar Nasıl Belirginleştirilir?

wikiHow

Bir Ayda Nasıl Karın Kası Yapılır?

wikiHow

Kalça Nasıl Büyütülür?

wikiHow

Büyük Kalça Nasıl Küçültülür?

wikiHow

Sırtta Oluşan Spazm Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Kas Çekilmesi Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Koşu Hızı ve Dayanıklılığı Nasıl Geliştirilir?

wikiHow

İnsan Tek Vuruşta Nasıl Yere Yıkılır?

wikiHow

Nasıl Kas Yapılır?

wikiHow

Ters Takla Nasıl Atılır?

wikiHow

Yüz Kasları Nasıl Çalıştırılır?

wikiHow

Esneme Hareketleriyle Boy Nasıl Uzatılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow bir “wiki”dir. Bu, makalelerimizin çoğunun birden fazla yazar tarafından ortaklaşa yazıldığı anlamına gelir. Bu makaleyi oluşturmak için, zaman içinde makaleyi düzenlemek ve iyileştirmek üzere bazıları isimsiz, 104 kişi çalıştı. Bu makale 1.316 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: Spor ve Fitness
Bu sayfaya 1.316 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam