Dinlenme esnasında kalp atışı dakikada 100’ün (bpm) üzerinde olan kişilerin kalp hastalıklarına yakalanma riski yüzde 78 daha fazladır. Dinlendiğin sırada kalbin çok hızlı atıyorsa bu sağlığının yerinde olmadığına veya ciddi derecede stres altında olduğuna işaret edebilir. Ayrıca kalp atışların çok hızlıysa yavaşlatmak için önlem alman şarttır! Kronik “yüksek” veya “çok-yüksek” kalp atışını geçici olarak yavaşlatmak için aşağıdaki yöntemleri uygula. Ardından sağlığını iyileştirerek kalp atış hızını kalıcı olarak düzenle.

Önemli uyarı: Bu durum kalp krizine neden olabilecek taşikardi olabilir ve acil bir tıbbi müdahale gerektirir.

Yöntem 1 / 3:
Çok Yüksek Kalp Atışını Yavaşlatmak

  1. 1
    Derin nefes al. Zor görünse de, nefes alma hızını düşürmek kalp atışlarını yavaşlatmaya yardımcı olur. 5-8 saniye boyunca nefes al, nefesini 3-5 saniye tut ve sonra 5-8 saniye arasında nefesini yavaşça ver. Kalp atışlarını yavaşlatmak için tamamen nefes vermeye odaklan.[1]
    • 4-7-8 nefes alma tekniğini dene. Bu, 4'e sayana kadar nefes almak, 7'ye sayana kadar nefesi tutmak ve 8'e sayana kadar nefesini “rüzgar” sesi çıkararak vermek şeklindedir. Egzersizi 3 ya da daha fazla kere tekrarla.[2]
  2. 2
    Vagal sinir stimülasyonu gerçekleştir. Bu, kalp atışlarını kontrol etmekten sorumlu olan vagal siniri tetikler. Bunu yapmak için valsalva manevrasını dene, derin bir nefes aldıktan sonra karın kaslarını bağırsaklarını harekete geçirmek için yaptığın gibi sık. Beş saniye boyunca basınç uygulamaya devam et ve ardından kaslarını serbest bırak. İstenen etkiyi yaratmak için bunu birkaç kez uygulaman gerekebilir. Vagus sinirini uyarmanın diğer yolları şunlardır:[3]
    • Öksürmek
    • Parmağınla kendini öğürtmek
    • Dizlerini göğsüne çekmek
  3. 3
    Karotis manevrası uygula. Karotis arter (şah damarı) boynunda, vagal sinirin yanında bulunur. Kalp atışlarını yavaşlatmak için damara parmak uçlarınla hafifçe masaj yaparak vagal sinirini uyarmaya çalış.[4]
  4. 4
    Yüzüne soğuk su çarp. Metabolizmanı yavaşlatmaktan sorumlu olan dalış refleksini uyarmak için yüzüne buz gibi su çarp. Kalp atışlarında yavaşlama hissene kadar yüzüne soğuk su çarpmaya devam et.[5]
  5. 5
    Beta bloker ilaç kullan. Kalp atışların sık sık fazla hızlanıyorsa doktorun sana kalp atışlarını yavaşlatan, beta bloker gibi bir ilaç yazabilir. Artan kalp ritminin nedenini belirlemek için doktorundan randevu al. Doktorun, en iyi tedavi seçeneğine ve senin için doğru yöntemin ilaç kullanmak olup olmadığına karar vermene yardımcı olabilir.[6]
    • Beta blokerlerin baş dönmesi, yorgunluk, güçsüzlük gibi birçok potansiyel yan etkisi olabilir. Astımı olanlar beta bloker ilaç almamalıdırlar.
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Kalp Atışlarını Kalıcı Olarak İyileştirmek

  1. 1
    Ne dereceye kadar yüksek tempolu antrenmanlar yapabileceğini doktoruna danış. Yoğun antrenman ilk adım değildir ama egzersizlerin temposunu yavaş yavaş artır. İnterval antrenmanı adı verilen, nefessiz kalmamak için aralarda dinlenerek yapılan kısa mesafeli hızlı koşular gibi enerjini anlık yükselttiğin egzersizler, aynı tempoda yapılan bir aerobik egzersize kıyasla kalbinin verimli çalışmasını yaklaşık yüzde 10 oranında artırır.
    • Antrenmanın son aralığında kalbin için güvenli olan maksimum hıza ulaş ve ardından yavaşla. Kalbinin daha az atarak daha verimli kan pompalamasını sağlamak için yaptığın egzersize bağlı olarak; hız, spor aleti, eğim, merdivenler, ağırlıklar, dans, su, rota, dağlar eklemek gibi şekillerde rutinini düzenli olarak değiştir.
    • Koşucular için: Koşu bandında koşuyorsan interval ayarını kullan. Doğada veya kapalı alanda koşu pistinde koşuyorsan 5 dakika ısın. Ardından 1 dakika hızlı koş ve 1 dakika yavaş koş. Aynı rutini 6 veya 8 kez tekrarladıktan sonra 5 dakikalık soğuma evresine geç.
    • Yüzücüler için: 50 metreyi 10 set serbest stil yüz, her setin arasında 15 saniye boyunca dinlen. Aerobik yüzerek kalp atışlarını hızlandır ama çok fazla hızlandırmamaya özen göster, nefes nefese kalacak kadar hızlı yüzme.[7]
    • Bisiklet için: 90 saniye boyunca ısın. Ardından 30 saniye boyunca orta ritimle pedal çevir. Yavaşla ve 90 saniye boyunca kardiyo hızında ilerledikten sonra 30 saniye hızlı pedal çevir. Her 30-saniyelik hızlı set bir öncekinden daha yoğun olmalı.[8]
  2. 2
    Uykunu iyi al. Odandaki gürültüyü azaltman gerekiyorsa kulak tıkacı tak. Gürültü kaynaklı uyku bozukluğu kalp atışlarını 13 bpm kadar hızlandırabilir.
  3. 3
    Mesaneni düzenli olarak boşalt. Mesanesi dolana kadar idrarını tutan kişilerin kalp atışları 9 bpm kadar yükselir. Dolu bir mesane sempatik sinir sistemi faaliyetini artırır, bu da kan damarlarını sıkıştırıp kalbini daha hızlı atmaya zorlar.
  4. 4
    Balık yağı kapsülü al. Hatta daha iyisi, omega-3’ün en önemli tipi olan DHA yönünden daha zengin kalamar yağı al. Dr. Oz “her gün en az 600mg DHA içeren balık yağı veya başka bir omega-3 kaynağı” almayı öneriyor. Her gün tek bir balık yağı kapsülü almak yalnızca 2 hafta kadar kısa bir sürede kalp atışlarını 6 bpm kadar düşürebilir. Araştırmacılar balık yağının kalbin, kalp atışlarını düzenleyen vagus sinirine daha iyi tepki vermesine yardımcı olduğunu düşünüyor.[9]
  5. 5
    Beslenme şeklini değiştir. Kalp atışlarını düzenlemeye yardımcı olan kalp-dostu gıdalar tüket. Daha fazla somon, sardalya veya uskumru, tam tahıl, yeşil yapraklı sebzeler, yemişler ve muz ve avokado gibi potasyum yönünden zengin gıdalar tüketmeye çalış.[10]
  6. 6
    Daha fazla kucakla! Sık sık kucaklamak ya da kucaklanmak daha düşük kan basıncı ve daha yüksek oksitosin seviyeleriyle bağlantılıdır ve bu da kalp ritmini düşürmene yardımcı olabilir. Sağlığına olası faydalarından yararlanmak için sık sık sevdiklerini kucakla.[11]
  7. 7
    Doğada zaman geçir. Dışarıda yeşil alanlarda olmak kalp ritmini ve kan basıncını düşürmeye yardımcı olabilir ve stresi azaltması, ruh hâlini iyileştirmesi ve bağışıklık sistemini güçlendirmesi gibi diğer çeşitli sağlık faydaları da sağlar. Dışarıya sadece 5 dakikalığına bile çıkabilecek olsan bu sağlığını iyileştirir.[12]
    • Bir parkta tempolu yürüyüşü dene ya da haftasonunda uzun bir doğa yürüyüşüne git.
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Kronik Hızlı Kalp Atışlarını Yavaşlatmak

  1. 1
    Uzan ve gevşe. Yatağın veya koltuğun gibi rahat bir yere uzan. Uzanacak rahat bir yüzey yoksa rahat bir pozisyonda oturmayı dene.
    • Odanın sessiz ve rahat olduğundan emin ol. Odanın camından kaotik bir manzara görünüyorsa perdelerini veya panjurlarını kapa.
    • Kaslarını gevşet. Bu pozisyonda kal ve kalp atışlarının kendi kendine yavaşlamasına izin ver.
    • Bir süredir tek bir pozisyondaysan bunu değiştir! Ayakta duruyorsan oturmayı ya da uzanmayı dene. Pozisyonunu değiştirdiğinde kan basıncın değişir ve bu da kalp ritmini etkileyebilir.[13]
  2. 2
    Zihninde hoş manzaralara odaklan. Zihinde canlandırma tekniğini kullanarak ve seni mutlu eden yerleri düşünerek zihnini ve bedenini sakinleştir. Örneğin, seni rahatlatan bir hayal, bir doğa manzarası veya güzel bir duvar resmini düşünebilirsin.
    • Sana kendini rahat hissettiren bir şeyin resmini veya fotoğrafını bul. Yatağında meditasyon pozisyonunda oturup zihnini ve bedenini sakinleştirmek için bu resme bakabilirsin.
    • Günlüğüne görmek istediğin bir yeri veya kendini huzurlu hissettiğin bir yeri yaz. Ardından günlüğü kapa ve o yeri zihninde canlandırıp dinginliğin seni ele geçirmesine izin ver.
  3. 3
    Meditasyon yapmayı öğren. İç odağın kalp atışların olsun. Konsantrasyonunun gücünü kalp atışlarını yavaşlatmak için kullanmaya çalış.
  4. 4
    Yavaş nefes al. Kalp atışlarını nefesle yavaşlatmak için bu tekniklerden bazılarını dene:
    • Karından nefes alma: Otururken elini kaburga kafesinin hemen altına, karnının üzerine koy. Burnundan nefes al ve göğsünü hareket ettirmeden karnının elini hareket ettirmesini sağla. Ardından ıslık çalar gibi büzdüğün dudaklarının arasından nefes ver, havayı karnından dışarı itmek için elini kullan. Bu yöntemi ihtiyacın doğrultusunda tekrarla.[14]
    • Burun deliklerini dönüşümlü kullanarak nefes al: Sol burun deliğinden nefes alırken baş parmağınla sağ burun deliğini kapat ve 4’e kadar say. İki burun deliğini de kapa ve 16’ya kadar sayarak nefesini tut. 8’e kadar sayarak sağ burun deliğinden nefes ver ve sonra 4’e kadar sayarak sağ burun deliğinden nefes al. Nefesini 16 saniye tut ve 8’e kadar sayarak sol burun deliğinden nefes ver. Yoga yapanlar bunun beyninin iki tarafını dengelediğine ve zihnini ve bedenini sakinleştirdiğine inanıyor.
  5. 5
    Masaj yaptır. Düzenli masaj veya refleksoloji tedavisi kalp atışlarını 8 bpm kadar yavaşlatabilir. Profesyonel masaj yaptırmak için parayı gözden çıkar veya sevdiğin birinden sana masaj yapmasını iste.
  6. 6
    Kafeini günlük rutininden çıkar. Kafein kan basıncını ve kalp ritmini yükseltir. Artış geçicidir ancak ne kadar kafein tükettiğine bağlı olarak etkili olabilir. Yüksek kan basıncından yakınıyorsan kafeini tamamen kaçınman iyi olur.[15]
    • Eğer bu, sabah alışkanlığının bir parçası ise kafeinsiz kahve ya da çaya geçiş yapmayı dene.
    Reklam

İpuçları

  • Kalp hızı değişkenliği biyo-geri bildirimin hakkında doktorunla konuş.[16] Biyo-geri bildirim seansında kalp atışlarını gözlemlemeni mümkün kılan elektronik sensörlere bağlanırsın. Ardından, akciğer kapasiteni artırmak, kan basıncını düşürmek ve stresi azaltmak için zihninle kalp atışlarını yavaşlatmak üzerinde çalışabilirsin.
  • Burnundan nefes alıp ağzından nefes vermeye dikkat et.
Reklam

Uyarılar

  • Taşikardi riskini artıran diğer unsurlar şunlardır:
    • İlerleyen yaş. Kalbin yaşa bağlı yıpranması taşikardi gelişimine neden olabilir.
    • Aile. Ailende kalp ritim bozukluğu olan birileri varsa taşikardi riskin daha fazla olabilir.
  • Taşikardi riski. Kalbi zorlayan veya kalbe hasar veren herhangi bir sağlık durumu riski artırabilir. Tıbbi tedavi aşağıdaki unsurlardan kaynaklı taşikardi riskini azaltabilir:[17]
    • Kalp hastalığı
    • Yüksek tansiyon
    • Sigara
    • Aşırı alkol tüketimi
    • Aşırı kafein tüketimi
    • Uyuşturucu kullanımı
    • Psikolojik stres veya endişe
  • Dinlenirken kalp atışların hızlıysa baş dönmesi, nefes darlığı, bayılma veya göğsünde bir “çarpıntı” ya da ağrı hissedene kadar bunu fark etmeyebilirsin ve taşikardi geçiriyor olabilirsin.

    Önemli uyarı: Bu durum birkaç dakikadan uzun sürerse 112 acili ara veya doğrudan acile git.

    Aksi halde, daha kısa sürmesi durumunda, en kısa zamanda doktorundan randevu al.[18]
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl BırakılırMastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?
Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi EdilirPenisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?
Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi EdilirVajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?
Sigara Nasıl İçilir?
Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl GiderilirVajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?
Uyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl GeçilirUyuşturucu Testinden Kısa Sürede Nasıl Geçilir?
Kasık Mantarı Nasıl Tedavi EdilirKasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Boğaz Kaşıntısı Nasıl GeçirilirBoğaz Kaşıntısı Nasıl Geçirilir?
Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl AnlaşılırSol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?
Regl Dönemi Nasıl Erken BitirilirRegl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Luba Lee, FNP-BC, MS
Ortak yazarlar :
Tıbbi Değerlendirme Kurulu
Bu makaledeki ortak yazarlar Luba Lee, FNP-BC, MS. Luba Lee, Tenesse’de yer alan ve Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Aile Hemşiresi’dir. Hemşirelikte Yüksek Lisans derecesini 2006 yılında Tennessee Üniversitesi’nden almıştır. Bu makale 346.214 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 346.214 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam