Hayatının gelecekte nasıl görüneceğini hayal ederken muhtemelen rüyalarını gerçekleştirdiğini kafanda canlandırıyorsun. Hedefin ister bir maraton koşmak ister bir kitap yazmak ister bir enstrüman çalmayı öğrenmek ister kariyer yapmak olsun, senin için önemliyse ve üzerinde sebatla çalışmaya devam edersen istediğin herhangi bir şeyi yapabilirsin. İşe koyulduğunda başarabileceğin şeyler seni şaşırtabilir!

Yöntem 1 / 4:
İlk Adımı Atmak

  1. 1
    Hedefin üzerinde çalışmak için küçük, kolay bir adım at. Çoğu zaman başlamak zordur, özellikle de bitiş çizgisini nasıl geçeceğinden emin olmadığında. Başlangıçtayken sonucun nasıl olacağıyla ilgili endişelenme. Bunun yerine, sadece hedefine katkı sağlayan küçük bir eylemde bulun. Küçük bir görevi gerçekleştirmek için yaklaşık 15-30 dakikanı ayır.[1]
    • Örneğin, gitar çalmayı öğrenmek istediğini düşünelim. 15 dakikanı akorlar hakkında okumak ve ellerini doğru konuma getirmeye çalışmak için harcayabilirsin.
    • Eğer hedefin çanak çömlek yapmaksa 15 dakikanı ihtiyacın olacak terimleri öğrenmek ya da küçük bir kille oynamak için harcayabilirsin.
  2. 2
    İlerlemeni takip edebilmek için belirli, ölçülebilir hedefler belirle. İlk olarak ne yapmak istediğini belirle. Ardından, hedefine doğru ilerlemeni nasıl ölçebileceğini düşün. Son olarak hedefine ulaşacağın zamanı kabaca belirle. Bu, ilerlemeni ölçmeni kolaylaştıracaktır.[2]
    • Örneğin, hedefinin kilo vermek olduğunu düşünelim. İlk olarak 20 kilo vermeye karar verebilirsin. İlerlemeni kayda geçirmek için kilonu haftalık olarak kontrol edebilir ve 1 yıllık bir zaman hedefi koyabilirsin.
    • Benzer şekilde, bir YouTube kanalı açmak isteyebilirsin. Her hafta 1 yeni video yüklemeyi hedefleyebilirsin. Ne kadar sıklıkla yükleme yaptığını ve kaç izlenme aldığını takip ederek ilerlemeni kaydedebilirsin.

    İpucu: İlerlemeni izlemek için belirlediğin süre ve planların konusunda esnek ol. Muhtemelen engellerle karşılaşacaksın, bu nedenle yoldan sapmamak için ayarlamalar yapman gerekebilir.

  3. 3
    Hedefini daha küçük adımlara böl. Büyük bir hedefin üstesinden gelmek zor olabilir, bu nedenle adım adım ilerle. Hedefine ulaşmak için atman gereken adımları belirle, ardından bunları yapman gereken sıraya göre listele. Tamamladığın her adımı işaretle.[3]
    • Örnek olarak bir roman yazmak istediğini varsayalım. Küçük adımların hikâyeni planlamak, bir taslak oluşturmak, ilk taslağı yazmak, geri bildirim istemek, düzeltmeler yapmak ve ikinci bir taslak yazmak olabilir.
    • Yatak odanı yeniden dekore etmek istiyorsan küçük adımların bir tema seçmek, renkleri seçmek, bir plan çizmek, duvarlarını boyamak, yeni eşyalar satın almak, mobilyalarını düzenlemek ve dekor yerleştirmek olabilir.
  4. 4
    Kendini konfor bölgenden çıkar. Seni korkutan şeyleri denemekten korkma! Konfor alanından ayrılmak, bir kişi olarak büyümene ve gelişmene yardımcı olacaktır. Hedefine ulaşmana yardımcı olması için denemek istediğin yeni şeylerin bir listesini yap. Ardından her şeyi yavaşça kontrol et.[4]
    • Örneğin, bir şarkıcı olmak istediğini varsayalım. Listende, "halka açık yerlerde karaoke yapmak", "bir müzikal tiyatro seçmelerine girmek", "internette şarkı söylediğin bir video yayınlamak" ve "bir şarkı söyleme atölyesine katılmak" gibi şeyler olabilir.
    • Benzer şekilde, hedefinin bir dağa tırmanmak olduğunu varsayalım. Listende, "kapalı tırmanış salonuna gitmek", "açık tribünde koşmak" ve "bir eğitmenle ağırlık kaldırmak" gibi şeyler olabilir.
  5. 5
    Kendini başkalarıyla kıyaslama. İlerlemeni başkasıyla kıyaslama isteğin anlaşılır bir şey fakat bu genellikle yarardan çok zarara sebep olur. Bunun yerine, ilerlemeni kendin için belirlediğin hedeflere ve zamanla nasıl geliştiğine dayalı olarak ölç. Başkalarının ne yaptığını önemseme.[5]
    • Örneğin, hedefinin bir maratonda koşmak olduğunu düşünelim. Kendini yıllarca maraton koşan biriyle kıyaslaman hiç adil olmaz çünkü o kişi bu konuda daha uzun süre çalışmıştır. Benzer şekilde, kendini başarılı bir işi olan arkadaşınla kıyaslamak adil olmaz zira senin hedefin bu değil.
    Reklam

Yöntem 2 / 4:
Bir Alışkanlık Edinmek

  1. 1
    Faydasız davranışlardan kaçınmak yerine olumlu davranışlara odaklan. Muhtemelen “iyi” olanlarla değiştirmeyi umduğun birkaç “kötü” alışkanlığın vardır. “Kötü” alışkanlıkları bırakmaya çalışma. Bunu yerine, günlük yaşantına yapmak istediğin olumlu davranışları dâhil etmeye odaklan. Bu, bırakmak istediğin davranışlardan seni yavaşça uzaklaştırarak iyi davranışları hayatına yerleştirebilmeni sağlayacaktır.[6]
    • Örneğin, bitkisel ağırlıklı bir diyet yapmaya başlamak istediğini düşünelim. Kendini eti kesmeye odaklama. Bunun yerine, bitkisel ağırlıklı yemek ve atıştırmalıkları seç.
    • Benzer şekilde, diyelim ki daha fazla egzersiz yapabilmek için oyun oynama sıklığını azaltmak istiyorsun. Ne kadar uzun süre oyun oynadığını dert etme. Bunun yerine, egzersizlerini planla ve o hedefe ulaşmaya odaklan.
  2. 2
    Tekrar kötü alışkanlıklara dönmeyi cazip gösteren şeyleri ortadan kaldır. Sürekli kötü alışkanlıklara dönme isteğini hissederken yeni bir alışkanlık edinmek gerçekten çok zordur. Hata yapmana sebep olabilecek şeyleri evinden ve çalışma alanından kaldır. Eğer gerekirse bu kışkırtmalardan kaçınmana yardımcı olması için rutininde bazı değişiklikler yap.[7]
    • Evindeki sağlıksız yiyecek ya da dağınıklıkları ortadan kaldırabilirsin. Benzer şekilde, oyun sistemini sökerek oyun oynamak için onu kurmak zorunda kal.
    • Çalışırken bildirimlerin senin dikkatini dağıtmaması için telefonunu kaldırabilir ya da televizyonu sökebilirsin.
  3. 3
    Yapmak istediğin davranışları sana hatırlatacak ipuçları düzenle. Tıpkı cezbedici şeylerin seni kötü alışkanlıklara çekebileceği gibi çevrendeki ipuçları seni yeni alışkanlıklara yöneltebilir. Yapmak istediğin davranışlar için görsel hatırlatıcılar hazırla. Şunlar sana fikir verebilir:[8]
    • Sana egzersiz yapmanı hatırlatması için antrenman kıyafetlerini bir yere ser.
    • Dizüstü bilgisayarını ve kitap taslağını sana yazmayı hatırlatacak şekilde hazırla.
    • Sağlıklı yiyecekleri buzdolabının ön kısmına koy ki önce onları alabilesin.
    • Çalışma yapmanı kolaylaştırması için enstrümanını dışarıda tut.
  4. 4
    Yeni alışkanlığını sürdürme konusunda kendini mesul tut. Mesuliyet, yeni bir alışkanlığı sürdürmene yardımcı olarak başarılı olma ihtimalini artırabilir. Senin için uygun olan bir mesuliyet kriteri belirle. Aşağıdakilerden birini deneyebilirsin:[9]
    • Mesuliyet ortağı bul.
    • Hayatındaki insanlara hedefini anlat.
    • Hedefinle ilgili kursa veya etkinliğe kaydol.
    • İlerlemeni internette yayınla.
  5. 5
    Yeni bir alışkanlık edindiğin için kendini ödüllendir. Kendini ödüllendirilmiş hissetmek bir alışkanlığa devam etmene yardımcı olabilir. Çoğu olumlu alışkanlık uzun vadede büyük faydalar sağlar fakat sonuç elde edecek kadar uzun süre o alışkanlığı sürdürmek zor olabilir. Devam etmeni cesaretlendirmesi için kendin için bir ödül sistemi belirle.[10]
    • Örneğin, hedefinle ilgili çalıştıktan sonra kendine 15 dakika oyun oynama izni verebilirsin. Benzer şekilde, o hafta için tüm egzersiz seanslarını tamamlarsan kendine hedefinle ilgili bir şey satın alabilirsin.
    Reklam

Yöntem 3 / 4:
Yeni Bir Beceriye Çalışmak

  1. 1
    Haftalık programında pratik seanslarını programla. Pratik çok sık yapıldığı takdirde çok etkilidir. Pratik seanslarını tüm haftaya yay. Müsait olduğun günlerde 15 dakikadan bir saate kadar pratik ayarla.[11]
    • Örneğin, pazartesi, çarşamba, cuma ve cumartesi günleri olmak üzere haftada 4 gün pratik yapmaya karar verebilirsin.
    • Tüm pratiğini 1 günde yapmaya çalışma. Her gün 4 saat pratik yapmaktansa haftada 4 gün 15-30 dakikalık pratikler yapmak daha iyidir.
  2. 2
    Pratiğin sırasında tüm dikkatini görevine odakla. Eğer pratik seansı sırasında dikkatin dağılırsa daha az şey öğrenir ve hızlı bir şekilde gelişemezsin. Pratik yaparken dikkat dağıtıcı şeyleri engellemek için elinden gelenin en iyisini yap. Tüm düşüncelerini yaptığın şeye yönlendir.[12]
    • Mümkünse telefon ya da TV gibi dikkat dağıtıcı şeyleri kapatmak faydalı olabilir.
    • Eğer ailenle ya da oda arkadaşınla yaşıyorsan onlardan çalışmanı yaparken seni rahatsız etmemelerini iste.
  3. 3
    Gelişmene yardımcı olması için her seferinde pratiğinde küçük değişiklikler yap. Bir beceride ustalaşmanın anahtarının tekrar olduğunu düşünebilirsin ki bu kısmen doğrudur. Ancak, bir şeyi her seferinde aynı şekilde yapmak sana bir şeyleri değiştirerek yapmak kadar yardımcı olmaz. Gelişmeye devam etmene yardımcı olması için her pratik seansını biraz farklı yap.[13]
    • Örneğin, bir maraton koşmaya çalıştığını düşünelim. Yapabileceğin değişiklikler farklı bir arazide koşmak, rotanı değiştirmek, bir arkadaşla koşmak, eğimde koşmak ya da cross training olabilir.
    • Eğer hedefin bir roman yazmaksa yeni bir çalışma ortamına taşınabilir, müzik dinlemeye çalışabilir ya da aklına gelen fikirleri yazmayı deneyebilirsin.
  4. 4
    Gelişmene yardımcı olması için bilgili bir kişiden geri bildirim al. İyi bir geri bildirim neyi iyi yaptığının ve neleri geliştirebileceğinin farkında olmana yardımcı olabilir. İyi bir geri bildirim aldığından emin olmak için bilgisi veya uzmanlığı olan birisiyle yaptığın şeyi konuş. Bu kişinin sana karşı nazik bir şekilde dürüst olacak kadar güvenebildiğin biri olduğundan emin ol.[14]
    • Sanatını bir galeride sergilemek istediğini düşünelim. Ailen muhtemelen sanatınla ilgili sana iyi geri bildirim veremez fakat bir sanat öğretmeni ya da galeri sahibi bunu yapabilir.
    • Benzer şekilde, kendi restoranında şef olmak istediğini düşünelim. Bir şef arkadaşından tariflerini puanlamasını iste ya da bir test yemeği için gurmeleri davet et.
  5. 5
    Mükemmellik fikrini bir kenara bırak. Kimse mükemmel değildir ve mükemmellik için çaba göstermek senin hedeflerine ulaşmanı engelleyebilir. Mükemmel olmaya çalışmaktan ziyade elinden gelenin en iyisini yapmaya çalış zira tüm yapabileceğin budur. Ek olarak, sürekli gelişmeye odaklan.[15]
    • Yapmaya çalıştığın şeyde iyi olmadan önce çok çalışman gerekecektir. Vazgeçme! Yapmaya devam ettiğin sürece bir şeyde iyi olabilirsin.
  6. 6
    Baştan başlamaktan korkma. İşlerin yolunda gitmediğini ya da başarısız olduğunu hissettiğin zamanlar muhtemelen olacaktır. Bu çok normaldir ve başarılı olan herkesin böyle zamanları olmuştur. İşler yolunda gitmiyorsa kendine baştan başlamak için izin ver.[16]
    • Örneğin, hedefinin bir maratonda koşmak olduğunu fakat çalışma planın yüzünden yıpranmış hissettiğini düşünelim. Tamamen yeni bir antrenman programı ile baştan başlayabilirsin.
    • Benzer şekilde, bir roman yazmak istediğini fakat yazdığın şeylerden nefret ettiğini düşünelim. Yeni bir taslağa başlamakta bir sorun yoktur. Sadece yoluna devam et!
    Reklam

Yöntem 4 / 4:
Motivasyonunu Korumak

  1. 1
    Ne kadar yol kat ettiğini görebilmek için ilerlemeni takip et. Takip etmezsen ne kadar mesafe kat ettiğinin farkında olmayabilirsin. Sana hangisinin uygun olduğunu görmek için farklı takip yöntemlerini dene. Şunlar birkaç fikir verebilir:[17]
    • Hedefinle ilgili çalıştığın günlere takviminde yıldız koy.
    • İnternete gelişiminin fotoğraflarını koy.
    • İlerlemeni arkadaşına anlat.
    • Yaptığın şeyi takip etmek için bir hedef günlüğü tut.
    • Kilometre taşı başarılarının bir listesini tut.
  2. 2
    Devam etmeni cesaretlendirmesi için küçük başarılarını kutla. Büyük bir hedefi başarmak genellikle zaman alır. Ancak, bu yolda ilerlerken birçok küçük hedefi başaracaksındır. Hedefine giden yolda attığın her küçük adımı kutla. Bu, sana ilerleme kaydettiğini hatırlatacak ve yolda kalmana yardımcı olacaktır.[18]
    • Örneğin, eğer bir maraton koşmak istiyorsan 5.000 metre, 10.000 metre ve yarı maraton koşuları gibi daha kısa bir yarışı bitirdiğinde kendini kutlayabilirsin.
  3. 3
    Kendine güvendiğini hissetmek için olumlu içsel konuşmayı kullan. Kendinle konuşma şeklin başarabileceğin şeyler üzerinde çok fazla etkiye sahip olabilir. Kendine destekleyici ifadeler söyle ve sahip olduğun olumsuz düşüncelerle mücadele et. Hatta olumlu doğrulamalar kullanmayı bile deneyebilirsin.[19]
    • Kendine, "Bunu yapabilirim.", "Çok ilerleme kaydediyorum." ve "Kafama koyduğum her şeyi yapabilirim." gibi şeyler söyle.
    • "Bu çok zor." gibi düşüncelerinle mücadele et. Kendine, "Geçmişte zor şeyler yaptım ve bunu da yapabilirim." de.
  4. 4
    Seni motive eden insanların etrafında bulun. Hayatında hedeflerine ulaşma konusunda seni iyimser ve hedeflerine ulaşabilecek hissettiren insanları belirle. Ek olarak, benzer hedefleri paylaşan yeni arkadaşlar ara. Motivasyonunu korumana yardımcı olacakları için bu kişilerle daha fazla zaman geçir.[20]
    • Seni alt etmeye çalışan insanlarla daha az zaman geçirmeyi düşün. Senin hedeflerini desteklemeyen kişiler senin arkadaşın olamaz.
  5. 5
    Başarısızlıklarını bir ders olarak görerek gelişmeye devam et. Hata yapmak berbat hissettirir ama başarıya giden sürecin normal bir parçasıdır. Herkes başarısızlıkla karşılaşır ve bazen bir şeyi doğru yapmayı ancak bu şekilde öğrenebilirsin. İşleri batırdığında yaşadığın şeyden ders çıkarmaya çalış. Sonra tekrar dene.[21]
    • Örneğin, bir oyundaki bir rol için seçmelere katıldığını ancak seçilmediğini düşünelim. Seçmelerinin nasıl daha iyi olabileceğini öğrenmek için yönetmenle konuşabilirsin.
    • Benzer şekilde, bir maraton koşmayı deneyebilir ancak bitiremeyebilirsin. Bu deneyim, antrenman düzenini değiştirmen gerektiğini fark etmeni sağlayabilir.
    Reklam

İpuçları

  • Başkalarının yapmak istediğin şeyle ilgili söylediklerine kulak asma. Sadece kendine güven ve hayallerinin peşinden git.
  • Başlamak için bir sürü şey satın alman gerekmez. Olduğun yerden başla ve küçük adımlar atmaya odaklan.

Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Ana Renkler Kullanılarak Nasıl Kahverengi Elde Edilir?

wikiHow

Havalı Bir İmza Nasıl Atılır?

wikiHow

Altının Gerçek Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Evde Mum Nasıl Yapılır?

wikiHow

Kilitli Kapı Nasıl Açılır?

wikiHow

Ölmekte Olan bir Japon Balığı Nasıl Kurtarılır?

wikiHow

İstediğin Rüyaları Nasıl Görürsün?

wikiHow

Kâğıttan Gemi Nasıl Yapılır?

wikiHow

Boraks Kullanmadan Pofuduk Slime Nasıl Yapılır?

wikiHow

Kayıp Eşyalar Nasıl Bulunur?

wikiHow

Oobleck (Ublek) Nasıl Yapılır?

wikiHow

El Yazısı Nasıl Geliştirilir?

wikiHow

Satranç Nasıl Oynanır?

wikiHow

Solitaire Nasıl Oynanır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarlar :
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler.
Kategoriler: Hobi ve Beceriler
Bu sayfaya 545 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam