Pişmanlık, istediğin hayatı yaşamak için güçlü bir engel olabilir. Ancak hayatını tersine çevirmek için asla çok geç değildir. Pişmanlıklarla dolu bir geçmişin yükü olmadan her güne şükretmeye başlayabilirsin. Arzularını keşfederek, yeni bir geleceğe doğru adımlar atarak ve geçmiş hataları bırakarak gittiğin yolu nasıl seveceğini öğren.

Kısım 1 / 3:
Hayatının Yolunu Keşfetmek

  1. 1
    Bir ölmeden önce yapılması gerekenler listesi yap. Araştırmalar, insanların yaptıklarından çok yapmadıklarından pişman olma eğiliminde olduklarını gösteriyor. Bunu aklında tutarak, yaşamın boyunca yapmak istediğin şeylerin bir listesini oluştur.[1] Bunlar paraşütle atlama gibi "küçük" deneyimler veya kariyerini geliştirme veya çocuk sahibi olma gibi "büyük" deneyimler olabilir.
  2. 2
    Değerlerini belirle ve sana rehberlik etmelerine izin ver.[2] Bizi neyin mutlu edeceği her zaman açık değildir. Hayattan ne istediğini incelemek için bir dakikanı ayır. Bazı insanlar öğretmenin zevk ve zorluklarında anlam bulur, bazıları iş dünyasının rekabeti ve yaratıcılığı ile gelişir. Büyük bir karar vermeden önce kendine şunu sor: "Bu eylem ya da yol pişmanlık duymama neden olacak mı? Değerlerime uygun mu?"[3]
    • Değerlerinin en yüksek önceliklerinle birçok ortak noktası vardır. Bu soruyu cevaplamana yardımcı olması için günlük hayatına bak. Zamanını nerede geçirip paranı nerede harcıyorsun? Aile? Eğitim? Sanat? Seyahat?[4]
    • Değerlerini destekleyen hedefler belirle (örneğin bir yıllığına yurt dışında yaşamak istiyorsan taşınmak için para biriktirmek, işe girmek vb. hedefler belirle).
    • Kendini kontrol etmek için her hafta 15 dakikanı ayır ve gerçekten istediğin ve zevk aldığın şeylerin peşinden koştuğundan emin ol. Bunu yapmıyorsan yolunu değiştir![5]
  3. 3
    Güçlü yönlerini bulmak için kendini test et. Hayatta hangi yönde ilerleyeceğinden veya neyi anlamlı bulduğundan emin değilsen bu kariyer kişiliği ve yetenek testini yap. Test, güçlü yönlerini keşfetmene ve bu güçlü yönlerini yaşamdaki potansiyel bir yolla eşleştirmene yardımcı olacaktır: buraya tıkla.
  4. 4
    Lisanslı bir danışmana veya psikoloğa görün. Lisanslı bir profesyonel, doğuştan gelen yeteneklerini keşfetmene, tutkularını belirlemene ve engelleri aşmana yardımcı olabilir. Bu, özellikle hayatının nereye gitmesi gerektiğini bilmediğin için üzgünsen yararlıdır.
    • Bir yaşam koçuyla konuşmak da başka bir seçenektir ancak bu sertifikaları alma konusunda çok az düzenleme olduğunu unutma.
  5. 5
    Hayatının engellerinin bir envanterini çıkar. Pek çok insan derinlerde ne istediğini bilir ancak bu hedeflere ve hayallere ulaşmada sorun yaşayabilir. Örneğin, sık sık insanlar başkalarının baskısı nedeniyle kendi arzularını yerine getirmedikleri için pişmanlık duyduklarını bildirirler.[6] Tam potansiyeline ulaşmanı engelleyen şeyi bilmek önemli bir adımdır.
    • Çoğu insanın pişmanlıklarının eğitim, romantik etkinlikler ve kariyerleri etrafında döndüğünü unutma.[7] Hayatının bu alanlarını geliştirmeni engelleyen şeylere dikkat et.
    Reklam

Kısım 2 / 3:
Hayatta Proaktif Olmak

  1. 1
    Bozuk ilişkileri onar. Yakın bir arkadaşın, sevgilin veya aile üyenle ilişkini sürdürmekte sorun yaşıyorsan yapıcı iletişim yardımcı olabilir. Bu bağlantıyı onarmak için şu adımları izle, bu tür bir iletişim şunlardan oluşur:[8]
    • Tekrarlayan anlaşmazlıklar konusunda proaktif ol. Çıkmak üzere olan bir kavganın işaretlerini ve tetikleyicilerini tanı. Dur ve bu eski davranış kalıplarının daha fazla farkında olmak için kendini yeniden yönlendir. Bu, cevabını değiştirmene ve daha bilinçli hareket etmene yardımcı olacaktır.
    • Kendini daha şefkatli ve daha az çatışmacı bir şekilde ifade et. "Sen" yerine "ben" dilini kullan, "Bana kaba davranıyorsun." yerine "Söylediklerine üzülüyorum." gibi.
    • Kızgın hissetmeye başladığında dikkatli nefes almak gibi kendi duygularınla başa çıkmanın yollarını bul. Bunu, nefesinin burun deliklerine girip çıktığı hissine çok dikkat ederek yapabilirsin.[9]
  2. 2
    Hedefler belirle. Hayattaki en yüksek özlemlerimize ulaşmak her zaman kolay değildir. Her şeyi adım adım yapmana yardımcı olması için hedef belirleme tekniğini kullan. İşte gerçekçi ve ulaşılabilir hedeflerin nasıl belirleneceğine dair bazı ipuçları:[10]
    • Ölçülebilen hedefler belirle. Bu, kendini başarılı hissetmene ve ilerleme gördüğünde motivasyonunu yüksek tutmana yardımcı olacaktır.
    • Zorlayıcı ama aynı zamanda gerçekçi hedefler belirle. Zorlayıcı ama imkânsız olmayan hedeflerle bir denge kurmaya çalış. Eğer çok kolaylarsa sıkılabilirsin ve o kadar kendini geliştirmezsin. Eğer çok zorsa hayal kırıklığına uğrayabilir ve pes edebilirsin.
    • Hedeflerini esnek tut. Bir rutine sahip olmak iyidir ancak hedeflerin çok katı ise bunlara ulaşamamak cesaret kırıcı olabilir. Geri dönüp hedeflerini gözden geçirmenin sorun olmadığını bil.[11] Ayrıca, ara sıra bir hedefi kaçırmak, kendini yırtmaktan daha iyidir.
  3. 3
    İfade tarzını geliştir. Kendini ifade etme ve yaratıcılık, pişmanlık duymadan iyi bir yaşam sürmenin ayrılmaz bir parçasıdır.[12] Bu, bir müzisyen veya sanatçı olarak performans sergilemek gibi daha geleneksel yollardan sosyal hizmet uzmanı veya bilgisayar programcısı olmak gibi daha az geleneksel yollara kadar birçok farklı şekilde ortaya çıkabilir. Yaratıcı ifade sanatla sınırlı değildir, birinin tutkusunu keşfettiği her yerde ortaya çıkar. İşte atabileceğin bazı adımlar:[13]
    • Her şeyi tam olarak yaşa. Yavaşla ve etrafında olanlara dikkat et.
    • Kendi benliğinin ortaya çıkmasına izin ver. İnsanlardan ve kültürden gelen dış ipuçları konusunda ne hissetmen, düşünmen ve yapman gerektiği konusunda dikkatli ol.
    • Dürüst ol. Kendine ve başkalarına karşı dürüst olmak, en içteki benliğine büyüme fırsatı verecektir.
  4. 4
    Seçimlerini kontrol altında tut. Daha fazla seçeneğe sahip olmak, her zaman daha az seçeneğe sahip olmaktan daha iyidir gibi görünebilir ancak araştırmalar aslında durumun bu olmadığını gösteriyor. Daha az seçeneğe sahip olmak, bir karar verdiğinde, gitmeyi ihmal ettiğin yol hakkında endişelenmeyeceğin anlamına gelir. Öte yandan, eğer karar tersine çevrilebilirse ve pek çoğundan sadece bir tanesi ise enerjiyi diğer arayışlardan uzaklaştırarak, kararına özgürce yansıtacağın daha yüksek bir potansiyele sahip olursun.
    • Örneğin, liseden sonra gidebileceğin üniversitelere bakıyorsan yirmi farklı yere başvurmak yerine seçimlerini birkaç taneyle sınırla.
  5. 5
    Deneyimlere odaklan. Araştırmalar, insanların bir şeyler satın almaktan pişmanlık duyduklarını, oysa deneyim satın almadıklarından veya peşinde koşmadıklarından pişmanlık duyduklarını gösteriyor.[14] Psikoloji, materyalizmin veya "eşyaların" peşinden koşmanın mutluluğun anahtarı olmadığını gösteriyor.[15] Deneyimler kalıcı anılar yaratırken "eşyalar" bozulur ve parlak, yeni çekiciliğini yitirir.[16]
    • Örneğin, biraz daha büyük bir TV yerine paranı bir aile tatiline veya Avrupa gezisine harca.
  6. 6
    Anı yaşa.[17] Mutluluğun önündeki en büyük engellerden biri geçmişte yaşamaktır. Asla gerçekliği değiştiremeyecek veya zamanda geri dönemeyeceksin, o hâlde neden üzerinde durarak enerji harcayasın?[18] Farkındalık uygulaması tamamen şimdiki anı takdir etmeyi ve yaşamayı öğrenmekle ilgilidir çünkü yaşamın fiilen gerçekleştiği yer burasıdır.[19] Şimdiye doğru yönelmeyi öğren:
    • Günde en az beş dakika dikkatli nefes alma alıştırması yap.
    • Kendini bugüne geri getirmek için bir kelime veya resim kullan. Bir çiçek, "huzur" kelimesi veya senin için işe yarayan herhangi bir şey olabilir.
    • Yoga veya adımlarına çok dikkat ederek yürüyüşe çıkma gibi bilinçli aktiviteler yap.
    Reklam

Kısım 3 / 3:
Geçmişi Geride Bırakmak

  1. 1
    Kendini affet. Geçmişte yaptığın hatalardan dolayı kendine karşı kızgınlık hissetmek hayatına müdahale eder ve hatta kalp hastalığı gibi sağlık sorunlarına bile katkıda bulunabilir.
    • Doğru şeyler için kendini affet. Hata yapmak insan olmanın bir parçasıdır ve kendini affetmeye değer, ancak kim olduğun gibi şeyler için kendini suçlu hissetmene zaten gerek yok; mesela geysen, transseksüelsen veya bir engelin varsa.[20]
  2. 2
    İlerlemek için pişmanlığı kullan.[21] Pişmanlığın aslında birçok olumlu yönü vardır. Kendimize ve seçimlerimize iyice bakmamız gerektiğinde pişmanlık duyuyoruz. Araştırmalar, birçok insanın pişmanlık duyduğunu şu alanlarda diğer olumsuz duygulardan daha yararlı olarak değerlendirdiğini gösteriyor: Gelecekteki olumsuz davranışlardan kaçınmak, kendinle ilgili iç görü kazanmak ve hayatındaki insanlarla uyum sağlamak.
  3. 3
    Af dile. Önem verdiğin birini kırdıysan ve bu suçluluğun üstesinden gelmekte güçlük çekiyorsan o kişiye kendini affettirmek için elinden geleni yap. Bunu şu şekillerde yapabilirsin:[22]
    • Eylemlerin hakkında kötü hissettiğini göstermek. İlk adım, kişinin nasıl hissettiğine dair empati hissettiğini göstermektir.
    • Eylemlerin için sorumluluk kabul etmek. Başkasını suçlama; davranışının sorumluluğunu al.
    • Bunu telafi etmeye istekli olduğunu göstermek. Gelecekte farklı davranmaya söz ver ve bunu doğru yapmak için adımlar at.
    • Kişi özrünü kabul etmese bile çaba gösterdin ve bunun için gurur duyabilirsin.
  4. 4
    Tam kontrole sahip olmaktan vazgeç. Ne kadar çok istersen ya da ne kadar uğraşırsan uğraş, hayatta kontrol edemeyeceğin şeyler var. Hayatta her zaman atılacak falsolu bir top veya karşılanamayacak bir atış olur. Bu zor durumla baş etmenin en iyi yolu, onu kucaklamak, her anı sevmek ve acı çektiğinde veya kötü seçimler yaptığında bile bilinçli yaşadığını bilmektir.[23]
  5. 5
    Mücadelelerinden değer yarat.[24] Geçmişi bırakıp pişmanlık duymadan yaşamanın en iyi yollarından biri, geçmiş hatalarının işine yaramasına izin vermektir. Yıllar önce yaptığın bir şey yüzünden hâlâ acı hissediyorsan bunu, devam etmek için bir şeyler yapman gerektiğinin bir işareti olarak al. Bu; birinden özür dilemek, kariyerinin seyrini değiştirmek veya farklı bir yere taşınmak olabilir.
    Reklam

İpuçları

  • Hayatta kontrol edemeyeceğin şeyler olduğunu ne kadar kabul edersen pişmanlık duymadan yaşamak o kadar kolay olur.[25]
  • Kendini kişiliğinin farklı yönlerini ifade edebileceğin sağlıklı ilişkilerle çevrele.
  • Hayallerinin peşinden git ve sana yakın olanların hayallerini takip etmelerine destek ol.

Reklam

Uyarılar

  • Pişmanlıktan korkma.[26] Pişmanlıktan kaçınmak için çekingen yaşamak iyi bir strateji değildir. İyi kararlar vermek için elinden gelenin en iyisini yap ancak pişmanlık duyarsan kendini kabul et ve affet.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Göğüsteki Süt Üretimi Nasıl Durdurulur?

wikiHow

Bir Bebeğe Emeklemek Nasıl Öğretilir?

wikiHow

Karının Seni Aldattığını Nasıl Anlarsın?

wikiHow

Başsağlığı Dileklerine Nasıl Karşılık Verilir?

wikiHow

Aldatan Bir Eşle Nasıl Başa Çıkılır?

wikiHow

Bebeğine Yürümeyi Nasıl Öğretirsin?

wikiHow

Anne Sütü Elle Nasıl Sağılır?

wikiHow

Hamile Olduğunu Nasıl Anlarsın?

wikiHow

Nasıl İyi Bir Anne Olunur?

wikiHow

Soyağacı Nasıl Çizilir?

wikiHow

Yeni Doğmuş Bebeğe Nasıl Bakılır?

wikiHow

Nasıl Daha İyi Bir Koca Olunur?

wikiHow

Bebek Nasıl Tutulur?

wikiHow

Nasıl İyi Bir Baba Olunur?
Reklam

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam