Şişkinlik hamileliğin normal bir parçasıdır. Giderek büyüyen vücuduna uyum sağlamak için ek kan ve sıvı üretirsin. Sıvının vücutta tutulması doğumu gerçekleştirmek için pelvik doku ve eklemlerin açılmasına yardımcı olur. Hamile bir kadın olarak ödem olarak da bilinen şişkinliği yüzünde, bacaklarında, ayaklarında, ayak bileklerinde ve ellerinde gözlemleyebilirsin. Hamilelik sırasında şişkinlikle başa çıkmanın ve şişkinliği azaltmanın birçok yolu vardır.

Yöntem 1 / 3:
Şişkinlikle Başa Çıkmak

  1. 1
    Kompresyon çorabı ve rahat ayakkabılar giy. Şişkinlik genellikle ayaklar ve ayak bileklerinde görüldüğünden, hamilelik sırasında ayaklarına özen göster. Doğru ayakkabılar seç ve kompresyon çorabını doktoruna danış.
    • Sağlık uzmanın gün içinde giyebileceğin sıkı kompresyon çorabı için bir marka önerebilir. Bu çoraplar şişkinliği azaltmaya yardımcı olur ve hamilelik sırasında bacaklarına ihtiyaç duydukları desteği sağlar.[1]
    • Aynı zamanda ne tür ayakkabı giydiğine dikkat etmelisin. Ayağı sıkan ayakkabılar veya topuklular ayaklara giden kan akışını kısıtlayarak şişkinliği ve ilgili ağrıları artırabilir. Rahat, gevşek, topuksuz ayakkabılar ve tenis ayakkabıları giy.[2]
  2. 2
    Soğuk kompres uygula. Şişen bölgelere soğuk kompres uygulamak şişkinliği azaltmaya ve ağrıları dindirmeye yardımcı olabilir. Soğuk bir bez, kağıt havluya sarılmış buz dolu bir torba kullanabilir veya süpermarketten bir buz torbası alabilirsin. Buz ve marketten aldığın buz torbaları tene hiçbir zaman doğrudan uygulanmamalıdır. Uygulamadan önce bir beze veya kağıt havluya sarmayı unutma.[3]
  3. 3
    Ayaklarını dinlendir. Hamilelik sırasında ayaklarını dinlendirmek de ağrıyı ve şişkinliği azaltmaya yardımcı olabilir. Uzun bir günün ardından bacaklarını dinlendirme yollarını bil ve ayaklarını uzatıp dinlenmeyi unutma.
    • Çok uzun süre ayakta kalmamaya çalış. Uzun saatler ayakta kalmanı gerektiren bir işin varsa hamileliğin süresince daha konforlu olmanı sağlamak için patronunla konuş.[4]
    • Oturma fırsatın olunca ayaklarını kaldır ve arada bir ayak bileklerini çevir. Mümkünse uzan ve ayaklarını yüksek bir yere koy.[5]
  4. 4
    Havuzda dur veya yürü. Sığ bir havuzda ayakta durmak veya yürümek bacak ve ayak bileklerindeki dokuları sıkıştırmaya yardımcı olabilir. Bazı kadınlarda ağrı ve şişkinliği azalttığı görülür. Havuzun yoksa marketten plastik çocuk havuzlarından alıp soğuk suyla doldurabilirsin.[6]
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Yaşam Stilini Değiştirmek

  1. 1
    Yan dönüp uyu. Uyurken ağırlığını yan tarafa vermek şişkinlik belirtilerini hafifletmeye yardımcı olabilir. Alt ana toplardamarın vücuttaki kan akışına yardımcı olan geniş bir damardır. Yan dönerek uyumak bu damardaki basıncı azaltabilir. Kan akışına destek olarak şişkinliği önleyebilir. Ayrıca uyurken bacaklarını biraz daha yüksekte tutmanın da yararı olabilir.[7]
  2. 2
    Tuz ve kafein alımını minimuma indir. Tuz ve kafein hamilelik sırasında şişkinliğe neden olur. Bu aynı zamanda yüksek tansiyon gibi hamileliğin üstünde olumsuz etkileri olabilecek diğer sağlık sorunlarına da yol açabilir.
    • Genel tuz tüketimini minimuma düşür. Bunu işlenmiş gıdalardan uzak durarak ve yemeklerine ek sofra tuzu katmayarak kolaylıkla başarabilirsin. Tuz, suyun vücutta tutulmasına neden olur ve tansiyonu yükseltir. Hamilelik sırasında yüksek tansiyonun senin ve bebeğinin sağlığı üzerinde birçok etkisi olabilir.[8]
    • Hamilelikte kafeinin etkileri henüz tam olarak anlaşılamamıştır çünkü birçok araştırma ya sonuçsuz kalmıştır ya da çelişkili sonuçlara ulaşılmıştır. Ancak hamile kadınların günde 200 mg’dan fazla kafein tüketmemeleri önerilmektedir. Bu yaklaşık 350 ml’lik bir bardak kahveye eşittir. Aynı zamanda çay, çikolata ve reçetesiz satılan bazı ilaçlarda da kafein olduğunu unutma. Her zaman etiketleri okuyup kafein içeriğine bak. Ancak şişkinlik yaşıyorsan kafein tüketimini daha da azaltmayı ve bunun faydası olup olmadığını görmek isteyebilirsin.[9]
  3. 3
    Su iç. Su tüketimi suyun vücutta tutulmasını azaltmaya yardımcı olarak şişkinliği azaltmaya olumlu etki edebilir. Hamileysen, günde 10 bardak veya 2.3 litre su içmen önerilir. Bunu uygulamak şişkinlik sorununa yardımcı olabilir.[10]
  4. 4
    Seyahat ederken önlem al. Arabada veya uçakta çok uzun süre oturmak hamile değilken bile rahatsızlığa ve şişkinliğe neden olabilir. Bunun etkisi hamilelik sırasında daha yoğundur. Hamilelik sürecinde seyahat ediyorsan ayağa kalkmak ve yürümek için sık sık mola vermeye çalış.[11]
  5. 5
    Egzersiz yap. Şişkinliği azaltmak ve genel olarak sağlıklı bir hamilelik geçirmek için hamileliğin sırasında fiziksel olarak aktif kalmaya çalış. Sağlık uzmanınla senin ve bebeğin için hangi egzersiz rutinlerinin güvenli olduğu konusunda konuş.
    • Şişkinliği azaltmak için bacakları çalıştırmak çok önemlidir. Hamilelik süresince yürümek genellikle birçok hamile kadını olumsuz etkilemeyen, sağlıklı ve güvenli bir aktivitedir.[12]
    • Yapabileceğin diğer aktiviteleri doktorunla görüş. Seni fazla zorlamayacak Pilates, yoga ve aerobik egzersizleri de genel formuna, sağlığına ve hamileliğine bağlı olarak hamileliğin belirli aşamalarında uygun olabilir.[13]
  6. 6
    Serin kal. Sıcak hava daha fazla dehidrasyon ve vücudun su tutmasına yol açabileceği için hamilelik sırasında şişkinliği kötüleştirebilir. Sıcak bir yerde yaşıyorsan, hamileliğin süresince klima erişimin olmalı, özellikle de yaz aylarını hamile olarak geçiriyorsan. Hava çok sıcaksa içeride kal veya havuza ya da plaja git.[14]
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Ne Zaman Tıbbi Müdahale Gerektiğini Anlamak

  1. 1
    Doktoruna şişkinlikten bahset. Hamilelik sırasında şişkinlik genellikle tıbbi bir endişe kaynağı olmasa da, doktorun her türlü değişimi kontrol altında tutmalıdır. Rutin doktor randevunda yaşadığın sıra dışı şişkinlikten bahset. Şişkinlik endişe verici bir durum olmasa da, doktorun bu durumla nasıl daha iyi başa çıkabileceğine dair önerilerde bulunabilir.[15]
  2. 2
    Preeklampsinin erken belirtilerine dikkat et. Preeklampsi hamilelik sırasında yüksek tansiyonun görüldüğü sağlık durumudur. Bu, karaciğeri, böbrekleri ve plasentayı etkileyebileceğinden ötürü ciddi bir tıbbi durumdur. Şişkinliğin preeklampsinin bir belirtisi olabilir ve eğer şişkinliğe aşağıdaki belirtilerden biri eşlik ediyorsa doktorundan randevu alman gerekir:[16]
    • Karın etrafında şişlik
    • Şişkinlikte ani bir artış
    • Geçmeyen baş ağrısı
    • Görme problemleri
    • Ellerde ve yüzde şişlik
  3. 3
    Gerekiyorsa acil tıbbi yardım al. Bazı durumlarda, şişkinlik acil bir durum olabilir. Hamileliğinle ilgili ciddi ve muhtemelen hayati tehlikesi olan bir komplikasyon olabilir. Aşağıdaki belirtilerden birini görmen durumunda hemen tıbbi yardım al:[17]
    • Nefes darlığı çekiyorsan.
    • Göğüs ağrıların varsa.
    • Önceden gelen bir kalp ya da böbrek rahatsızlığın varsa ve şişkinlik aniden kötüleşirse
    • Şişen ayak ya da bacağın dokunduğunsa sıcaksa.
    • Şişkinlikte ani bir artış olursa
    Reklam

Uyarılar

  • Ayak bileği ve alt bacakta şişkinlik genel bir durum olsa da, bir doktora başvurmadan, el veya yüzdeki bir şişkinliğin normal olduğunu varsayma. Bu, preeklampsinin genel bir göstergesidir.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Bitkisel Yöntemlerle Penis Nasıl Büyütülür?

wikiHow

Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?

wikiHow

Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?

wikiHow

Regl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?

wikiHow

Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?

wikiHow

Kasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Ayaktaki Su Toplaması Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Evde Ateş Nasıl Düşürülür?

wikiHow

Tat Alma Duyusu Nasıl Geri Kazanılır?

wikiHow

Koronavirüs (COVID‐19) Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Âdet Nasıl Başlatılır?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Lacy Windham, MD
Ortak yazarlar:
Obstetrisyen ve Jinekolog
Bu makale ortak yazarlar: Lacy Windham, MD. Dr. Lacy Windham Tenesse’de, Amerika’da uzmanlıkta daha kalifiye olunduğunu gösteren Board Sertifikası’na sahip bir Obstetrisyen ve Jinelolog’dur. Uzmanlığını 2010 yılında, Üstün Asistan Doktor ödülünü aldığı Eastern Virginia Tıp Fakültesi’nde tamamlamıştır. Bu makale 6.665 defa görüntülenmiştir.
Kategoriler: Sağlık
Bu sayfaya 6.665 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam