Bir arkadaşınla sohbet ederken iyi bir kitap veya yakın zamanda izlediğin bir film tavsiyesinde bulunmak istiyorsun. Birden ismi aklına gelmiyor! Dilinin ucunda gibi ama hatırlamaya çalıştıkça aklından daha da uzaklaşıyor. Bunu hepimiz yaşarız ve herkes zihninde dolanan bilgilerin tamamını akılda tutmanın ne kadar zor olduğunu bilir. Neyse ki, kısa süreli hafızanı canlandırmanın, uzun süreli hafızanı geliştirmenin ve zihnini önemli detayları hatırlayacak şekilde kandırmanın birçok yolu var.

Yöntem 1 / 13:
Önemli bilgileri sesli tekrar et.[1]

  1. 1
    O adresi, telefon numarasını veya tarihi hafızana kazımak için tekrar tekrar söyle.[2] Bu son derece basit bir çözümdür fakat yakın gelecekte o bilgiye ihtiyacın olacağını biliyorsan elindeki en iyi seçenektir.
    • Bir şeyi sesli bir şekilde tekrar ettiğinde, teknik olarak onu ezberlemezsin. Esasında, bilgiyi gelecekte kolayca hatırlamak için bir örüntü ve ses oluşturuyorsun.[3]
    Reklam

Yöntem 2 / 13:
Kafanda hatırlanacak ilişkiler oluştur.[4]

  1. 1
    İsimleri, tarihleri ve nesneleri hatırlamayı kolaylaştırmak için zihninde bir resim çiz. Orhan adında biriyle karşılaşırsan onu Orhan Pamuk’un kitabını okurken hayal etmeyi dene. Arabanı Arif Caddesi'ne park ettiğini hatırlamak istiyorsan Arif V 216 filminden Arif’i arabanın arka koltuğunda otururken hayal edebilirsin.[5] Bunu kafanda yapmak belirli bilgileri hatırlama yeteneğini önemli ölçüde geliştirebilir ve aynı zamanda eğlenceli bir egzersiz olabilir!
    • Başka bir örnek olarak, isimler konusunda kötüysen ve Arife adında biriyle tanışırsan "Bayram Arifesi"ni düşünebilirsin. Eğer "Şemsiye Cipsi" adında hoşuna giden bir patates cipsi markası bulursan sahilde bir plaj şemsiyesinin altında oturan bir yığın patates hayal edebilirsin.[6]

Yöntem 3 / 13:
Tek seferde bir şeye odaklan.[7]

  1. 1
    Çalışırken televizyonu kapat ve araba sürerken telefondan uzak dur. Birden fazla faaliyette bulunduğunda, dikkatin bölünür ve bu da ne yaptığını hatırlamak için gereken bilgileri işlemeyi zorlaştırır. Her şeyi daha net hatırlamak istiyorsan her seferinde bir göreve odaklan. Telefonunu cebinde tut, kulaklığını çıkar ve kendini elindeki göreve adamayı hedefle.[8]
    • Aynı anda birden fazla iş yapmanın uzun vadeli bir etkisi de olabilir. Çok fazla aynı anda birden fazla iş yapan insanların diğerlerine kıyasla dikkatlerini toplamada daha zorlandıklarına dair kanıtlar var.[9]
    Reklam

Yöntem 4 / 13:
Notlar al ve yazıya dök.[10]

  1. 1
    İleride hatırlamak istediğin şeyi yaz. Not almak, notlarına bir daha hiç bakmasan bile bilgileri aklında tutmana yardımcı olacaktır! Ezberleme tamamen beyinde gerçekleşirken, yazmak fiziksel bir eylemdir. Ezberlemeyi yazma eylemiyle birleştirmek beyninin bilgiyi belleğe işlemesine yardımcı olur.[11]
    • İşin garip yanı, yapılan araştırmalar telefonuna veya dizüstü bilgisayarına bir şeyler yazarak aynı etkiyi elde etmenin zor olduğunu gösteriyor, bu nedenle arkadaşının doğum gününü veya gelecek haftaki dişçi randevusunu gerçekten hatırlamak istiyorsan kalem ve kâğıt kullanmak daha iyidir.[12]

Yöntem 5 / 13:
Kısa bir yürüyüşe çık.[13]

  1. 1
    Yürüyüşe çıkmanın hafızanı canlandıracağına dair pek çok bilimsel kanıt var.[14] Bir şeyi hatırlamaya çalışıyorsan yardımcı olup olmadığını görmek için mahallende birkaç dakika dolaş. En kötü ihtimalle, biraz egzersiz yapmış olursun ve rahatlarsın. En iyi ihtimalle, ilkokuldaki o hayat değiştiren kitabın adını hatırlarsın!
    • Vaktin kısıtlıysa birkaç dakika geri geri yürümenin belirli ayrıntıları hatırlamana yardımcı olabileceğine dair kanıtlar var.[15] Bunu yapması aptalca gelebilir ama önemli bir şeyi hatırlamana yardımcı olabilir.
    • Düzenli yürüyüşler yapmak genel hafızana da yardımcı olabilir. Haftada birkaç kez yürümek beyninin hafızadan sorumlu olan bölümü hipokampüsünün boyutunu gerçekten artırabilir.[16] Bu doğru; yürümek daha büyük bir beyninin olmasını sağlayabilir!
    Reklam

Yöntem 6 / 13:
Önemli bilgileri ezberlemek için rutinini değiştir.[17]

  1. 1
    Önemli bir bilgiyi ezberlemek için ayağa kalk veya zor konulara çalışırken dışarıda otur. Gerçekten içselleştirmek istediğin bir şeyi söylerken uzan veya zıplama hareketleri yap. Rutinler, iyi alışkanlıklar edinmek için harikadır, ancak aynı zamanda yaptığın şeyi farkında olmadan gerçekleştirme olasılığını da artırır. Dizüstü bilgisayarını masandan kaldırmak ve mutfak masanda çalışmak kadar basit bir şey bile yaptığın şeyi gelecekte hatırlamana yardımcı olabilir.[18]
    • Rutinler çok az çaba veya dikkat gerektirir. Bu nedenle, insanlar işten eve dönerken ara sıra bir markette veya postanede durmayı unuturlar; bunu yapmaya alışkın değillerdir. Bu, işlemsel bellek olarak bilinir ve kişi materyal yerine rutini ezberler. Prosedürü değiştirerek, bir şeyi hafızana atmayı kolaylaştırırsın![19]

Yöntem 7 / 13:
Biraz kahve veya çay iç.[20]

  1. 1
    Hafızanı tazelemek için biraz yeşil çay demlemeyi veya bir kahve içmeyi dene.[21] Buradaki mantık oldukça basittir: Kafein seni uyandırır, bu da beynini canlandırır. Bu, dilinin ucundaki belirli bilgileri hatırlamana yardımcı olabilir.
    • Kafein, geçmişinden bazı şeyleri hatırlamana yardımcı olur, ancak hafızanda yeni şeyler oluşturmana yardımcı olmaz. Sonuç olarak, çalışırken bir fincan kahve içmek, materyali hafızaya aktarmak için özellikle iyi bir yol değildir.[22]
    Reklam

Yöntem 8 / 13:
Şeker tüketimini kes.[23]

  1. 1
    Çok fazla şeker tüketmek uzun süreli hafıza için kötüdür, bu yüzden zihnini açık tutmak için şekerden uzak dur. Kahvende şeker yerine krema kullan. Şeker ve abur cubur tüketimini tamamen kesmeye çalış. Daha sağlıklı ve mutlu olmanın yanında bir şeyleri daha kolay hatırlayacaksın.
    • Yağın hafıza üzerindeki etkisi şeker kadar kapsamlı bir şekilde çalışılmamış olsa da, yüksek yağlı yemekler tüketmenin de muhtemelen benzer etkileri olacaktır.[24] Dengeli bir diyet yapmayı dene ve mümkün olduğunda işlenmiş gıdalardan uzak dur.

Yöntem 9 / 13:
Yapboz yap ve strateji oyunları oyna.[25]

  1. 1
    Satranç oyna, bulmaca çöz veya arkadaşlarını toplayarak bir kart oyunu oyna. Bu, hafızana açıkça yardımcı olmasa da, beyninin tetikte olmasını sağlayacaktır.[26] Çok düşünmeyi gerektiren oyunlar oynamak beynin için ağırlık kaldırmak gibidir. Strateji ve beyin oyunlarının bilişsel işleyişi geliştireceğine dair pek çok kanıt vardır, bu da hatırlamaya yardımcı olabilir.[27]
    • Video oyunları oynamanın hafızaya yardımcı olabileceğini öne süren bazı araştırmalar da var. Sadece aşırıya kaçmama konusunda dikkatli ol ve biraz karmaşık düşünme gerektiren oyunlarla meşgul olmaya çalış.[28]
    Reklam

Yöntem 10 / 13:
Haftada birkaç kez meditasyon yap.[29]

  1. 1
    Hafızanı zaman içinde geliştirmek istiyorsan düzenli olarak meditasyon yap. Meditasyon yaparak, kafanda olup bitenlerle vücudunda olanlar arasındaki boşluğu doldurursun.[30] Sonuçları hemen göremeyebilsen de, günde 20-30 dakika meditasyon yapmak hafızanı 1 ay gibi kısa bir süre içerisinde geliştirebilir.[31] Bu yüzden rahatlamak, oturmak için sessiz bir yer bul ve rehberli meditasyon yaparak başla.
    • Hafızanın geliştiğini hissetmesen bile, düzenli meditasyon zihinsel dayanıklılığını, duygusal esenliğini ve fiziksel sağlığını geliştirecektir, bu yüzden kesinlikle denemeye değer. Bırakma![32]

Yöntem 11 / 13:
Daha sık egzersiz yap.[33]

  1. 1
    Haftada birkaç kez koş, işe bisikletle git veya ağırlık kaldır. Egzersiz yapmak, vücuttaki kan dolaşımını hızlandırır ve bu da beynine giden kan akışını artırır.[34] Egzersiz yapmayı sürdürme olasılığını artırmak için egzersiz yapmanın eğlenceli yollarını bul. Örneğin, ağırlık kaldırmak sana göre değilse haftada birkaç kez basketbol oynayabilir veya bir havuzda yüzmeye gidebilirsin.
    • Bu, o anda herhangi bir şeyi hatırlamana yardımcı olmasa da, düzenli egzersiz, bir şeyleri hatırlama yeteneğini peyderpey geliştirmenin en iyi yollarından biridir.[35]
    Reklam

Yöntem 12 / 13:
Her gece yeterince uyu.[36]

  1. 1
    Makul bir zamanda yat ve her gece 8 saat uyu. Önemli bir sınava çalışıyorsan gece uyuyarak iyi bir not alma olasılığın bütün gece çalışmana kıyasla daha yüksektir.[37] Uyku, büyük miktarda bilgiyi işlemene yardımcı olur, bu nedenle her şeyi net bir şekilde hatırlamak istiyorsan her gece en az 8 saat dinlen.[38]
    • Uyku ve hafıza arasındaki ilişki tam olarak anlaşılmasa da, uykunun, yeni bilgilerin hatırlayabileceğin bir şeye dönüştürülmesi süreci olan anıların pekiştirilmesine yardımcı olduğu ileri sürülür.[39]

Yöntem 13 / 13:
Bir şeyi hatırladığın anları not et.[40]

  1. 1
    Bir şeyi bir kere hatırlamak beyninin onu gelecekte hatırlamasını kolaylaştırır.[41] Ne yazık ki, bir şeyi her hatırlayışında beynin gerçekleri ve detayları biraz tahrif eder, tıpkı bir sözün kişiler arasında fısıldandığı kulaktan kulağa oyununda olduğu gibi.[42] Bu etkiye karşı koymak için, hatırladığın şeyleri zihninde oynat ve sesli bir şekilde, "Şu anda bunu hatırlıyorum." de. Bu, bir dahaki sefere hatırlamaya çalıştığında ayrıntıları hatırlamana yardımcı olabilir.[43]
    • Bir şeyleri hatırladığın zamanı fark etmek ilk başta biraz zor gelebilir, ancak alışkanlık edindiğinde bunu yapmak daha kolay olacaktır.
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Konuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl BaşlatılırKonuşacak Bir Şey Olmadığında Sohbet Nasıl Başlatılır?
Hoşlanılan Kıza Nasıl Mesaj AtılırHoşlanılan Kıza Nasıl Mesaj Atılır?
Bir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl BaşlanırBir Kızla Sohbet Etmeye Nasıl Başlanır?
Varyans Nasıl HesaplanırVaryans Nasıl Hesaplanır?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Mililitre (mL) Gram'a (g) Nasıl DönüştürülürMililitre (mL) Gram'a (g) Nasıl Dönüştürülür?
Yüzde Artışı Nasıl HesaplanırYüzde Artışı Nasıl Hesaplanır?
İki Nokta Arasındaki Mesafe Nasıl Bulunurİki Nokta Arasındaki Mesafe Nasıl Bulunur?
Bir Doğrunun Denklemi Nasıl BulunurBir Doğrunun Denklemi Nasıl Bulunur?
Nasıl Havalı OlunurNasıl Havalı Olunur?
Standart Sapma Nasıl HesaplanırStandart Sapma Nasıl Hesaplanır?
Ses Nasıl Kalıcı Olarak KalınlaştırılırSes Nasıl Kalıcı Olarak Kalınlaştırılır?
Bir Dairenin Çapı Nasıl HesaplanırBir Dairenin Çapı Nasıl Hesaplanır?
Dikdörtgenler Prizmasının Hacmi Nasıl HesaplanırDikdörtgenler Prizmasının Hacmi Nasıl Hesaplanır?
Reklam
  1. https://www.npr.org/2016/04/17/474525392/attention-students-put-your-laptops-away
  2. https://www.medicaldaily.com/why-using-pen-and-paper-not-laptops-boosts-memory-writing-notes-helps-recall-concepts-ability-268770
  3. https://www.psychologicalscience.org/news/were-only-human/ink-on-paper-some-notes-on-note-taking.html
  4. https://www.nytimes.com/2018/10/24/well/move/exercise-brain-memory-fitness-cognitive.html
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3393816/
  6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010027718302658?via%3Dihub
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25483019/
  8. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/94528/joms1078.pdf?sequence=1
  9. https://www.cnbc.com/2020/06/14/study-new-experiences-and-scenery-can-boost-your-well-being.html
  10. http://psychology.usf.edu/faculty/data/ddiamond/Research_on_Why_Parents_Forget_Children_in_Hot_Cars.pdf
  11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5107567/
  12. https://hub.jhu.edu/2014/01/12/caffeine-enhances-memory/
  13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5107567/
  14. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26970578/
  15. https://today.oregonstate.edu/archives/2015/jun/fat-sugar-cause-bacterial-changes-may-relate-loss-cognitive-function
  16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5930973/
  17. https://www.health.harvard.edu/topics/improving-memory
  18. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/in-depth/memory-loss/art-20046518
  19. https://aansneurosurgeon.org/playing-3d-video-games-may-boost-memory-formation/
  20. https://greatergood.berkeley.edu/article/item/can_mindfulness_improve_your_bad_memory
  21. https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/meditation-may-help-you-catch-mental-mistakes
  22. https://www.ucsf.edu/news/2019/05/414596/algorithm-tailors-digital-meditation-program-improves-attention-and-memory
  23. https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/meditation/in-depth/meditation/art-20045858
  24. https://www.health.harvard.edu/blog/regular-exercise-changes-brain-improve-memory-thinking-skills-201404097110
  25. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/in-depth/memory-loss/art-20046518
  26. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5107567/
  27. http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/matters/benefits-of-sleep/learning-memory
  28. https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/in-depth/memory-loss/art-20046518
  29. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3413705/
  30. http://healthysleep.med.harvard.edu/healthy/matters/benefits-of-sleep/learning-memory
  31. https://www.apa.org/science/about/psa/2016/06/learning-memory
  32. https://www.apa.org/science/about/psa/2016/06/learning-memory
  33. https://www.sciencedirect.com/topics/social-sciences/memory-retrieval
  34. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053810015001518

Bu wikiHow makalesi hakkında

wikiHow Kadrosu
Ortak yazarlar :
Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

wikiHow’ın İçerik Yönetim Ekibi, yüksek kalite standartlarımızı sağladığından emin olmak için, editör ekibimizden gelen her çalışmayı dikkatli bir şekilde denetler.
Kategoriler: Eğitim ve İletişim
Bu sayfaya 436 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam