Hıçkırık Nasıl Durdurulur?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu

Bu Makalede:Yemek ve İçmek (Kolay Yöntemler)Nefes Almak ve YutkunmakHareket EtmekHıçkırığı Sıradan Nesnelerle GeçirmekSözdebilimsel Yöntemler KullanmakUzun Süreli Hıçkırığı GeçirmekReferans

Doktorlar tüm hıçkırık “geçirme” yöntemlerinin aslında beş para etmeyen kocakarı masallarından ibaret olduğunu söyleyebilir. Başkaları da en sevdikleri yöntemin her seferinde işe yaradığını iddia edebilir. Ne ilginçtir ki halk arasındaki bu çözümlerin bazılarında, nefes alma bilimiyle bir nebze ilişkili olduğu için, aslında doğruluk payı var. Hangi yöntemi seçeceğin sana kalmış (resmen yığınla yöntem var) ve biri işe yaramasa illaki bir başkası hıçkırığını geçirir. İşte, başlangıçta mutlaka denemen gerekenlerin listesi.

1
Yemek ve İçmek (Kolay Yöntemler)

  1. 1
    Bir bardak suyu pipetle iç. Bir bardak su doldur, kulaklarını ellerinle tıka ve suyu pipetten iç. Bunun neden işe yaradığını bilen yok ama kendi hıçkırığını 'yutmak' gibi bir şey. Yöntem en çok çocuklarda ve gençlerde işe yarıyor (yani birkaç yudumda hıçkırığı geçiriyor) ama yetişkinlerin birkaç kez denemesi gerekebiliyor.
  2. 2
    Bir yerine iki pipet kullan. Bir bardak su ve iki pipet al. Pipetlerden birini normal biçimde bardağın içine koy, diğeri bardağın dışında kalsın. Dışarıda kalan pipeti elinle bardağa doğru bastır. Şimdi iki pipeti birden ağzına al ve mümkün olduğunca büyük yudumlarla suyu normal biçimde iç.
  3. 3
    Ellerini kullanmadan iç. Suyu bir iskemlenin üstüne koy, sonra karşısına bir iskemle daha koyup buna otur. Ellerini değdirmeden, bardağı tutmadan ve eğmeden kendin eğilip içebildiğin kadar su iç.
  4. 4
    Baş aşağı iç. Normal bir cam ya da plastik bardağı yarısına kadar suyla doldur. Sonra ya başın aşağı gelecek biçimde uzan (mesela yatağın ya da kanepenin kenarından aşağı sark) ya da bel hizasından eğil. Dökmeden bir iki yudum alıp doğrul. Hıçkırığın geçmediyse (yine baş aşağıyken) biraz daha iç. Çocuk oyuncağı!
  5. 5
    Tatlı bir şeyler ye. Ağızdaki sinir uçlarına tatlıyla aşırı yükleme yapmak işe yarayabilir. En etkilisi olduğu için, ağzına bir kaşık toz şeker at. Bu, yöntemlerin en iyisi değil, o yüzden diğerleri para etmediyse son çare olarak başvur.
  6. 6
    Limon dilimi ısır. Bir dilim limonu ısırıp suyunu em. Tadı çok ekşi geldiyse biraz şeker ekleyebilirsin.
    • Bu tat, birinin seni korkutmasıyla aynı etkiyi gösterir. Yani vücudunun limon tadını alınca “Aman Tanrım” deme yolu bu.
    • Eğer barmenlik oynamak istersen limon dilimine Angostura Bitter gibi bir acı kokteyl sosundan 4-5 damla damlat. Bu limonun tadını yumuşatır ve bazıları böylesinin daha etkili olduğunu öne sürüyor.
  7. 7
    Turşu suyu ya da sirke iç. Hıçkırığın kesilene kadar her 7 ila 10 saniyede bir, bir tatlı kaşığı turşu suyu ya da sirke iç.
  8. 8
    Bir kaşık şeker ye. Şeker sadece ilaçları yutmanı kolaylaştırmakla kalmaz, hıçkırığını da kesebilir. Bir tatlı kaşığına esmer şeker (ya da bal) doldur, kaşığı beş saniye ağzında tut. Sonra yutkun ve bir yudum su iç.
    • Bu yöntem anında etki göstermezse kaşık kaşık şeker yemek tavsiye edilmiyor. Gerekirse yöntem değişikliği yap.
  9. 9
    Bir kaşık fıstık ezmesi ye. Bir çorba kaşığına fıstık ezmesi doldur, ağzına atıp 5-10 saniye bekle. Sonra çiğnemeden yut. Tükürüğün fıstık ezmesini kolayca yutulacak kadar yumuşatmış olacaktır.
    • Fıstık ezmesi yerine Nutella ya da badem ezmesi de kullanabilirsin. Fıstık ezmesininkine benzer yapışkan, ağdalı bir kıvamı olan her şey iş görür.
  10. 10
    Biraz tuz ye. Bir çay kaşığı (5 gram) tuz yut, ardından küçük bir yudum su iç. Ardından rahatlayıp ağır ağır nefes almayı unutma.

2
Nefes Almak ve Yutkunmak

  1. 1
    Alabildiğin kadar nefes al. Hiç nefesini vermeden yutkun. Biraz daha nefes alabilecek gibiysen al. Daha fazla nefes alamaz ve yutkunamaz hale gelene kadar bunu tekrarla.
    • Artık kesinlikle yutkunamaz olduğunda kontrollü biçimde nefesini ver. İşin sırrı, havayı çok yavaş dışarı vermekte. İstersen sadece nefesini tutup ağır ağır vermeyi de deneyebilirsin. Bayılacak gibi olduğunu hissedeceksin, sonra çok yavaş biçimde nefes al ve bir kez daha tekrarla. Nefesin tümüyle sıfırlanmalı.
  2. 2
    Açık ağızla yutkunma yöntemini dene. Ağzını aç ve birkaç dakika öyle tut. Yutkunma ihtiyacı duyunca yutkun ama yutkunurken bile dudaklarını kapatmamaya çalış.
    • Birkaç saniyede bir, özellikle de hıçkırmak üzere olduğunu hissedince yutkun. Birkaç kez hıçkırabilirsin ama sürekli yutkunursan 3 dakika içinde hıçkırığın kesilecek.
    • Göğsünü sıkan bir şey giymediğinden emin ol. Öyle bir şey giydiysen gevşet.
  3. 3
    Sekiz rakamı biçiminde soluduğunu düşün. Verdiğin nefesin sonuna yaklaşınca nefesini yavaşlat, sonra döndür ki aynı nefesi geri alabilesin. Sonra kafanda, sürekli nefesten oluşan bir sekiz rakamı oluştur.
    • Hıçkırıklar neredeyse anında kesilecek. Genelde 10 döngü içinde kesilir.
    • Bunu görselleştirmenin bir diğer yolu da ciğerlerinin aldığı kadar havayı içine çekmek, sonra küçücük bir kısım dışında hepsini geri vermek. Bunu 15-20 saniye boyunca ya da hıçkırığın kesilene kadar yapmaya devam et.
  4. 4
    Diyaframını esnetmeye çalış. Daha fazla nefes alamaz hale gelene kadar ağır ağır ciğerlerini doldur, nefesini karnına doğru indirmeye çalış. Hıçkırığı dindirmek için diyaframını esnetmeye çalışacaksın.
    • Nefesini 30 saniye boyunca tut. Ciğerlerinde hava kalmayana kadar yavaşça nefesini ver. Bunu 4-5 defa ya da kendini daha iyi hissedene kadar tekrarla.
  5. 5
    Dilini ve kulaklarını kullan. Yavaşça bir kez nefes al ve ver. Nefesini verirken mümkün olduğunca fazla havayı dışarı at (vücudun seni tekrar nefes almaya zorlayana kadar). Sonra derin derin nefes alıp dilini dışarı çıkar. Burnunu sık, kulaklarını parmaklarınla tıka ve nefesini 40 saniye tut.
    • Ağır ağır nefes ver. İşe yaramadığını hissedersen tekrar dene. Üç sayısında keramet vardır demeleri boşuna değil.
  6. 6
    Nefes taklidi yap. Derin bir nefes alıp tut. Tutmaya devam ederken burnunu sık ve ağzını kapa. Şimdi, hızla nefes alıp verir gibi yapıp diyaframını hareket ettir.
    • Hıçkırığın kesilince ya da havan tükenince nefesini ver. Hıçkırığın hâlâ geçmediyse tekrar et.

3
Hareket Etmek

  1. 1
    Döndürme yöntemini dene. Önce burnunu sık. Sonra içinden “Mini mini bir kuş” şarkısını söyleyerek saat yönünde kendi etrafında dön.
    • Şarkıyı beş defa söyleyene kadar dön. Dönüşler bittiği anda “Daha dün annemizin” şarkısını söyleyerek saat yönünün tersine dönmeye başla. Şarkı söylemek hem zamanlama için hem de şiddetli biçimde nefes alma ve verme için önem taşıyor.
  2. 2
    Vücudunu alarma geçir. Uzunca bir süre yat. Sonra birden ayağa fırla. Tabii hıçkırık tutmasının nedeni zaten böyle bir şey yapman değilse!
    • Bu da kâr etmezse uzun süre ayakta dur, sonra birden yere yat.
  3. 3
    Hostes yöntemini dene. Dik arkalıklı bir iskemle bul, oturup sırtını iyice yasla. Kollarını göğsünde kavuşturup yavaşça öne eğil. Tıpkı uçaktaki hosteslerin tarif ettiği “çarpışma pozisyonu” gibi. Hafif bir rahatsızlık duyana kadar bu pozisyonda kal.
    • Kollarınla vücudunu yavaşça sık ve nefesini 5-10 saniye tutup bırak. Ağır ağır doğrul, gerekiyorsa tekrarla.
      • Bu hareket sırt problemi olanlara tavsiye edilmez.
  4. 4
    Geğirmeye başla. Geğirene kadar hava yut. Yuttuğun hava eninde sonunda geğirme yoluyla dışarı çıkmak isteyecek. Geğirme, vagus sinirini sıfırlayarak hıçkırığı sona erdirir.
  5. 5
    Öksürmeyi dene. Hıçkırıklar arasında kaç saniye geçtiğini say. Hıçkırık geldiğini hissettiğinde ya da hıçkırma zamanı yaklaşınca şiddetli biçimde öksür ya da avazın çıktığı kadar bağır! Bunu gerekiyorsa 3-4 kez yinele.
  6. 6
    Hava akışını boynunda durdur. Bunun için, artık daha fazla nefes alamaz hale gelene kadar hızla ciğerlerini doldur. Sonra boynunu büküp yere bak. 10-20 saniye böylece durup havayı aşağı inmeye zorla.
    • Normal pozisyonuna dön ve havanın ciğerlerinde kaldığını hayal et. Bu, hıçkırık döngüsünü bozacak ve hıçkırığın kesilecek!
  7. 7
    Bir arkadaşına söyle, seni gıdıklasın. Tabii ki gıdıklanan biriysen. Gıdıklanma hissi dikkatini hıçkırıklardan uzaklaştıracak ve sana onları unutturacak. Özellikle de gıdıklayan kişi dur deyince durmuyorsa!
    • Bunu 30 saniye ya da daha uzun süre yapmaları gerekebilir. Dayanabilir misin? Dayanamayacak gibiysen arkadaşların seni korkutsun. Ama gerçekten! Nefesini tutman ve soluk düzenini sıfırlaman için cidden şaşırman gerekiyor.
  8. 8
    Kulak memelerini kullan. Bir işe yaramalarının zamanı geldi de geçiyordu zaten, değil mi? Bugüne kadar ne hayrını gördün ki? Normal bir yudum su al ama sakın yutma! Suyu ağzında tutarken iki kulak memeni de aşağı çek, başını geriye yatır. Şimdi yutkun! Bak, gördün mü? Hıçkırık falan kalmadı.
  9. 9
    Her şeyi kapat. Başparmaklarını kulak kanalının önündeki küçük çıkıntıya (buna tragus deniyor) koyup içeri doğru bastırarak kanalı kapat. Sonra serçe parmaklarınla burun deliklerini kapat. Son olarak da gözlerini kapat, derin bir nefes al ve tutabildiğin kadar tut.
    • Bu egzersizin ardından normal nefes almaya çalış. Doğal tepkin nefesini şiddetle boşaltmak ya da hızlı hızlı solumak olacak ve bu da nefesini sıfırlayacak.
  10. 10
    Esneme hareketlerine başla. Ayakta dur, ayaklarını kalçalarınla aynı genişlikte aç. Başparmağını öbür elinin avucuna bastır, diğer parmaklarını iyice aç. Sonra başını kaldır, yukarıya bak ve kollarını başının üstünde uzat (gökyüzüne uzan). Karın kaslarını iyice içine çek (pantolonunu çıkarmaya hazırlanır gibi) ve birkaç defa derin nefes al.
    • Eğer hıçkırmıyorsan bu hareket esnemene yol açabilir.
  11. 11
    Şarkıcıların nefes desteğini kullan (Mezza di voce). Hıçkırıklar diyaframdaki geçici kas kasılmaları sonucunda oluşur; o yüzden diyaframının büzülmesi ile genişlemesi arasında bir denge sağlayabilirsen hıçkırığını geçirebilirsin.
    • Yavaşça nefes al.
    • Sonra yavaşça bir “Si” sesi çıkar. Hava akışını hiç kesmeden bunu ağır ağır bir kreşendo, sonra da diminuendo takip etsin. Yani sessizce başla, yavaşça ve pürüzsüzce sesin şiddeti yükselsin, sonra tekrar azalsın. Bu kadar.

4
Hıçkırığı Sıradan Nesnelerle Geçirmek

  1. 1
    Bir kurşun kalem alıp ısır. Kalem dişlerinin arasında yatay durmalı. Sonra, kalemi ağzından çıkarmadan bir bardak su iç. Söylemesi kolay, yapması zor, değil mi?
    • Kalemi düşürmeden içebildiğin kadar su iç. Bardağı bitirmen şart değil, birkaç yudum yeterli.
  2. 2
    Pazarlık taktiğini dene. Hıçkırığı tutan bir arkadaşın varsa hıçkırmasını bekle. Şimdi, istediğin anda hıçkırması karşılığında ona 20 TL vermeyi teklif et. Muhtemelen hıçkıramayacak. Böylece hem onun hıçkırığını geçirmiş olacaksın hem de 20 TL cebinde kalacak. En kötü ihtimalle hıçkırığını geçirememenin tesellisi olarak arkadaşına bu parayı vermiş olacaksın.
    • Bu yöntemde sözünden caymanda sakınca yok. Hıçkırıklar arkadaşının canını yakıyorsa en azından para vermek yerine ona sarılabilirsin.
  3. 3
    Kürdan yöntemine başvur. Tek yapman gereken bir kürdanı ikiye bölüp bir bardak suya atmak. Suyu ağır ağır iç ve gözünü yarım kürdandan ayırma (yutmamaya çalış). Sebebi bilinmiyor ama su içerken konsantre olmak hıçkırığı durdurur.
  4. 4
    Kesekâğıdını çıkar. Uzmanlar kesekâğıdının içine solumanın aldığın karbondioksit miktarını artırdığını, bunun da vücudunu hıçkırmak yerine karbondioksiti dışarı atmaya sevk ettiğini söylüyor. Vücudun yapacak başka işi (çok ama çok önemli işleri) olunca hıçkırığın da kesilecektir.[1]
    • Derin ve yavaş nefes al! Hıçkırığın üstüne bir de hipervantilasyon yapmak, hayatta istediğin en son şeydir. O zaman hayatından bezersin.
  5. 5
    Kâğıt havlu kullan. Bir bardağa su doldur, üstünü peçete ya da kâğıt havluyla ört. Şimdi suyu, bardak boşalana kadar kâğıt havlunun üstünden iç. Suyu emmek için ne kadar çok uğraşırsan, iç organların daha çok çalışacak ve hıçkırığın kesilecek.

5
Sözdebilimsel Yöntemler Kullanmak

  1. 1
    “Afrika Yöntemi” denen yöntemi dene.
    • Bir kâğıdın bir yüzünü ıslat.
    • Hastanın alnına koy. Hıçkırığı kesilecektir.
  2. 2
    “Göbek adı” yöntemini dene.
    • Hastaya göbek adını sor. Neden öğrenmek istediğini söyleme.
    • Harf harf söylemesini iste.
    • Ona “Hıçkırığın geçti,” de. Yöntem işe yararsa hıçkırığı anında kesilecektir.

6
Uzun Süreli Hıçkırığı Geçirmek

  1. 1
    Hıçkırığın 48 saatte geçmediyse doktora git. Hıçkırık tedavisinde bir dizi reçeteli ilaç kullanılabilir. Bunlardan bazıları şöyle:
    • Klorpromazin (piyasa adı Thorazine) – Bu en yaygın kullanılan hıçkırık ilaçlarından biri ve kısa vadeli tedaviye uygun.
    • Metoklopramid (piyasa adı Reglan) – Bu genelde midenin boşalmasını kolaylaştırmak için kullanılsa da hıçkırıkta da işe yarıyor.
    • Baklofen – Bu kas gevşetici, hıçkırıkları geçirebiliyor.
    • Daha nadir kullanılan ilaçlar arasında nöbet önleyici ilaçlar, amitriptilin, uyarıcılar ve kalp ritmi düzenleyiciler var.
      • İki gün hıçkırmanın lafı bile olmaz. ABD’nin Iowa eyaletinden Charles Osborne tam 68 yıl boyunca hıçkırdı. Hıçkırığı kesildikten bir yıl sonra da öldü.[2] Belki de onu hayatta tutan şey hıçkırmaktı.
  2. 2
    Daha yavaş ye. Sebebi tam olarak bilinmese de besinleri iyice çiğnemeden yutmak hıçkırığa yol açabilir. Bir teoriye göre yiyecek parçaları arasında hapsolan hava seni hıçkırtıyor. Daha yavaş yemek daha fazla çiğnemeni sağlıyor ve bu olasılığı ortadan kaldırıyor.
    • Yavaş yemek belini de inceltebilir. Bir taşla iki kuş diye buna denir![1]
  3. 3
    Ölçülü ye ve iç. Bazı bilim insanları (ve anneler) aşırı yedikten sonra görülen hıçkırığın, vücudun “Dur artık! Önce bunları halletmem lazım,” deme yöntemi olduğuna inanıyor. Yemekten sonra hıçkırık tutuyorsa daha az ve daha yavaş yemek faydalı olabilir.
    • Aynısı içki için de geçerli. Çok fazla içki içersen yemek borun tahriş olur ve genleşmeye zorlanır. Bunların ikisi de vücudun için iyi değil. Tıpkı baharatlı yemekler gibi alkol de yemek borusu çeperine zarar verir, o yüzden ölçülü içmekte fayda var.[1]

İpuçları

  • Hıçkırık geçirme yönteminin denenmiş, en basit ve kesin yolu karbondioksit solumanı sağlamaktır. Dolu bir bardak su al. Bardağa normal nefes alma ritmin ile soluyarak suyu yavaş yavaş iç. Su tükendikçe karbondioksit solunumu artacak, su bittiğinde de hıçkırığın geçmiş olacak.
  • Hiç nefes almadan 6-7 yudum su iç.
  • Bir yemek kaşığı bal ye.
  • Burnunu tutup üç kez yutkunmayı dene. Kulağa kolay gelse de öyle değil; ama işe yarıyor!
  • Küçük bir yudum su al, yutkunmadan kulak memelerini hafifçe aşağı çek. Bazıları bunun hemen işe yaradığını söylüyor.
  • Sudan koca koca yudumlar al, burnunu tıkayıp nefesini 10 saniye tut, sonra yutkun.
  • Suyu çok hızlı içersen miden ağrır.
  • Kafanı hıçkırıktan uzaklaştırıp kendini başka şeyle meşgul et. Bu bazen sen farkına bile varmadan hıçkırığını geçirebilir!
  • Yarım bardak suyu (daha az da olabilir) arka arkaya 9-12 küçük yudumda içmeye çalış.
  • Hıçkırık kısmen psikolojik de olabilir. O yüzden en etkili yöntem, en etkili olacağına inandığın yöntemdir. Yeter ki buna gerçekten inan.
  • Yutkunmalar arasında nefes alabilirsin ama şu sırayla nefes almayı dene: “nefes al, yutkun, nefes ver, yutkun.”

Uyarılar

  • Çok uzun süren hıçkırıkların altında başka nedenler olabilir. Bir doktora gitmelisin. Doktor kan tahlili ve/veya ultrason isteyebilir. Bunun nedenleri altında bakteriler ya da karaciğer yetmezliği olabilir (başka belirtiler de görülebilir) o yüzden tahlillerde bir anormallik varsa mutlaka muayene olmalısın.
  • Çok fazla hava yutarsan karnın biraz ağrıyabilir. Gaz çıkarınca geçecektir.

Makale Bilgisi

Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Cure Hiccups, Español: quitar el hipo, Deutsch: Schluckauf loswerden, Português: Curar Soluços, Nederlands: Snel van de hik afkomen, Français: guérir le hoquet, Italiano: Curare il Singhiozzo, 中文: 治疗打嗝, Русский: избавиться от икоты, Čeština: Jak se zbavit škytavky, 日本語: しゃっくりをとめる, Bahasa Indonesia: Menyembuhkan Cegukan, العربية: علاج الفُواق, हिन्दी: हिचकियों का इलाज करें, Tiếng Việt: Chữa Nấc cụt, 한국어: 딸꾹질 멈추는 방법, ไทย: รักษาอาการสะอึก

Bu sayfaya 4.252 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?