Gazdan Nasıl Kurtulunur?

Bu Makaleyi İncele Beslenme Alışkanlıklarını Değiştirmek Fiziksel Bakımdan Aktif Kalmak Gazı Gidermek İçin İlaç Kullanmak İlgili Makaleler Referanslar

Gaz tümüyle normal olsa da, aşırı şişkinlik, geğirme ve midede fazla gaz birikmesi rahatsızlık verebilir, ağrıya yol açabilir ve sıkıcı olabilir. Eğer sürekli sorun yaşıyorsan hangi gıdaların sorun çıkardığını öğren ve onları yediklerinin arasından çıkar. Egzersiz yapmak sindirim sistemini harekete geçirebilir ve öğünlerden sonra kısa bir yürüyüş yapmak gaz birikimini azaltabilir. Gaza karşı çok sayıda ilaç da mevcuttur. Bunlar farklı biçimlerde işlev gösterdiğinden, tam olarak sendeki belirtileri geçirecek ilacı seçmelisin.[1]

1
Beslenme Alışkanlıklarını Değiştirmek

  1. 1
    Belirtilere hangi gıdaların sebep olduğunun kaydını tutmaya çalış. Eğer rutin bir şekilde gaz sancısı ve şişme yaşıyorsan yediğin içtiğin her şeyin hesabını tut. Belirtiler ortaya çıkınca listeyi kontrol et ve sana sorun yaşatabilen gıdaları not al. Sonra da bu yiyecekleri kesmenin faydası olup olmadığına bak.[2]
    • Örneğin, koca bir kâse dondurmayı mideye indirdikten sonra aşırı miktarda gaz çıkarıyorsan süt ürünlerini kesmek ya da azaltmak rahatlama sağlayabilir.
    • Gıdalar farklı kişileri farklı etkiler, o yüzden sende neyin soruna yol açtığını bulmaya çalış. Gaz yapmasıyla bilinen tüm gıdalar da seni rahatsız ediyor olabileceği gibi, belirtilere sadece bir ya da iki gıda da neden olabilir.
  2. 2
    Sorumluyu bulmak için her seferinde bir gıda grubunu beslenme planından çıkart. Gaza yol açtığı bilinen en yaygın gıdalar sindirimi zor olan karbonhidratlar, lifler ve laktozdur. Bir hafta boyunca süt ürünlerini kesmeyi dene ve durumda iyileşme olacak mı diye bak. Eğer hâlâ gaz sorunu yaşıyorsan fasulye çeşitlerinden, brokoliden, karnabahardan ve lahanadan uzak durmayı dene.[3]
    • Hâlâ gaz sorunu yaşıyorsan daha az lif almayı dene. Tam tahılları ve kepeği azaltmanın faydası olup olmadığına bak.
  3. 3
    Sorbitol içeren ürünlerden, örneğin sakızdan, şekerden ve meşrubatlardan uzak dur. Sorbitol, gaz yapan bir yapay tatlandırıcıdır. Sorbitolün kendi başına gaz yaptığı yetmezmiş gibi, sorbitol içeren ürünler de gaz yapar ya da gazı başka şekillerde daha beter hâle getirir.[4]
    • Örneğin gazlı içecekler gaza yol açar ve sorbitol içeren meşrubatlar sindirim sistemini daha da zorlayabilir.
    • Hava yutmak şişkinliğe yol açabilir ve sakız çiğnerken ya da sert şekerleri emerken daha çok hava yutarsın. Hatta sakızda ya da şekerde sorbitol varsa daha bile çok gaza neden olabilir.
  4. 4
    Gaz yapan fasulye çeşitlerinden, sebze ve meyvelerden uzak dur. Fasulyeler ve bazı sebze ve meyveler sindirimi zor karbonhidratlar içerir. Daha az brokoli, karnabahar, lahana, Brüksel lahanası, elma, armut, erik ve erik suyu tüket ya da bunları tüketmekten kaçın.[5]
    • Sebzeler ve meyveler sağlıklı beslenmenin önemli bir parçasıdır o yüzden onları tümüyle kesme. Onun yerine, sindirimi daha kolay olan seçeneklere, örneğin marula, domatese, kabağa, avokadoya, üzüme ve dutsu meyvelere yönel.
    • Sindirimini kolaylaştırmak için, baklagilleri pişirmeden en az bir saat önce ılık suya koy. Sonra bu suyu dök ve yemeği temiz suyla pişir.
  5. 5
    Yağlı gıdaları beslenmenden çıkar. Sindirimi yavaşlatabilen ve gaz birikmesine yol açabilen aşırı yağlı yemeklerden uzak dur. Bunlara yağlı kırmızı et, işlenmiş etler (mesela pastırma) ve kızartılmış gıdalar dâhildir. Onların yerine kümes hayvanları, deniz mahsulleri, yumurta akı ve kolay sindirilen sebze meyveler gibi daha az yağlı, sindirimi daha rahat ürünleri koy..[6]
  6. 6
    Yutmadan önce lokmanı iyice çiğne. Büyük yiyecek parçaları daha zor sindirilir, o yüzden yiyeceğini sıvılaşana kadar çiğne. Ayrıca, ne kadar çok çiğnersen o kadar çok tükürük üretirsin. Tükürükte de yiyecekleri parçalayan ve yemekleri daha kolay sindirmeni sağlayan sindirim enzimleri bulunur.[7]
    • Daha küçük lokmalar al ve ağzındaki lokmayı en az 30 defa ya da yumuşak bir hâle gelene kadar çiğne.
  7. 7
    Yerken ve içerken acele etme. Yemeği hızla tıkınmak ve içecekleri hızla içmek, sindirim sistemine daha fazla hava girmesine neden olur. Hava yutmak, gazın yaygın bir sebebidir. O yüzden en iyisi yavaş yavaş yemek ve içecekleri küçük yudumlarla içmek.[8]
    • Yemek yerken konuşma ya da ağzın açıkken çiğneme. Lokmanı çiğnerken ağzını kapalı tutarsan daha az hava yutarsın.
    • Yemeği aşırı hızlı yemek, aşırı yemeye, o da gaza yol açabilir. Yeteri kadar ye ama aşırıya kaçma.
  8. 8
    Probiyotikli gıdalar ya da takviyeler al. Probiyotikler sağlıklı bir bağırsak biyomunu destekler, yani sindirim sistemindeki bakterilerin dengeli olmasını sağlar. Günlük beslenmene probiyotikli gıdaları ya da bir protik takviyesini ekle. Probiyotikli gıdalardan bazıları şunlardır: [9]
    • Yoğurt
    • Kefir
    • Lahana turşusu
    • Miso çorbası
    • Kimçi

2
Fiziksel Bakımdan Aktif Kalmak

  1. 1
    Sindirimini iyileştirmek için her gün 30 dakika egzersiz yap. Düzenli egzersiz kan akışını hızlandırır, merkez kaslarını çalıştırır ve genel sindirim sistemi sağlığını iyileştirebilir. Ayakta yapılan aerobik egzersizleri en iyi seçimdir, o yüzden her gün yürü, yavaş ya da hızlı koş ya da bisiklete bin.[10]
    • Nefes nefese kalsan bile egzersiz yaparken burnundan soluk alıp vermeye çalış. Unutma ki ağızdan hava yutmak gaza ve krampa yol açabilir.
  2. 2
    Yemekten sonra 10 ila 15 dakika yürü. Düzenli egzersiz yapmak çok önemlidir ama öğünlerden sonra hafif bir yürüyüş en etkilisidir. Yürümek, yediklerinin sindirim yolundan aşağı sorunsuzca inmesini sağlar. Yorucu egzersizler mideni bulandırabilir, o yüzden rahat yürüyebileceğin bir hız tuttur.[11]
  3. 3
    Yatarak geçirdiğin zamanı azalt. Sindirim sistemin sen yatarken de çalışmayı sürdürür ama ayaktayken veya otururken daha rahat gaz çıkarırsın. Gaz birikimini önlemek ve azaltmak için, yemeklerden sonra yatmaktan kaçın. Sadece uyurken yatay pozisyonda ol.[12]
    • Uyku pozisyonun da sindirim sisteminde gaz birikimini etkileyebilir. Soluna dönerek uyumaya çalış. Bu, sindirimi iyileştirebilir, asit birikimini azaltabilir ve gazların vücudunu daha kolay terk etmesini sağlayabilir.[13]

3
Gazı Gidermek İçin İlaç Kullanmak

  1. 1
    Karnın üst kısmındaki mide yanması için antiasit kullan. Eğer karnının üst kısmında ya da göğüs bölgesinde acı ve yanma hissi duyarsan mide ekşimesinden kaynaklanıyor olabilir. Yemeklerden bir saat kadar önce, reçetesiz satılan antiasitlerden al. Antiasitleri yemekle birlikte almaktan kaçın. [14]
    • Bütün ilaçları, üzerinde yazan talimatlara göre kullan. Eğer böbrek ya da kalp hastalığın varsa, düşük sodyum diyeti yapıyorsan ya da reçeteli ilaçlar kullanıyorsan antiasit almadan önce doktoruna danış.
  2. 2
    Midendeki gaz için bir bir köpükleştirici madde kullan. Simetikon, Alka-Seltzer, Metigast ve Metsil gibi ilaçlarda bulunan bir köpükleştiricidir. Karın bölgenin ortasında şişkinlik ya da gaz ağrısı oluyorsa en iyi seçeneğin bu ilaçlar olabilir. Ancak karnın alt kısmındaki ağrı, şişkinlik ve bağırsaklardaki gaz üzerinde bir etkileri yoktur.[15]
    • Simetikon içeren bir ilacı günde 2 ila 4 defa, yemeklerden sonra ve yatarken ya da ürünün ambalajındaki talimatlara göre kullan.[16]
  3. 3
    Bağırsaktaki, yani karnın alt kısmındaki gaz için enzimli ilaçlar kullan. Şekerleri daha kolay sindirmene yardım ederek bağırsaktaki gazı hafifleten çeşitli enzim ilaçları vardır. Alfa galaktosidaz enzimi içeren ilaçlar, örneğin Replagal, vücudunun gaza yol açan baklagilleri, sebzeleri ve meyveleri daha kolay sindirmesini sağlar. Eğer süt ürünleri tükettiğinde rahatsız oluyorsan Lactdigest gibi, laktaz içeren ve sindirime yardımcı olan ürünler kullan.[17]
    • Sindirime yardımcı enzim ürünlerinin çoğunu, ilk lokmayı almadan hemen önce yemeğe karıştırmak gerekir. Eğer bu tarz bir ürün kullanıyorsan etiketindeki talimatlara uy.
    • Isı, enzimleri parçalayabilir; o yüzden sindirime yardımcı olan maddeleri yalnızca yemek piştikten sonra ekle.
  4. 4
    Bağırsaklarındaki gaz için etkinleştirilmiş kömür hapları almayı dene. Tipik bir doz, öğünlerden önce ya da sonra bir bardak dolusu suyla 2 ila 4 tablettir. Etkisine ilişkin birbiriyle çelişen kanıtlar olsa da, etkinleşmiş kömür midedeki gazı ya da karnın alt kısmındaki şişkinliği azaltmada işe yarayabilir.[18]
    • Eğer reçeteli ilaçlar kullanıyorsan etkinleştirilmiş kömür almadan önce doktoruna danış. Etkinleştirilmiş kömür, vücudun ilaç emme becerisini etkileyebilir.[19]
  5. 5
    Doktorunla reçeteli ilaçları konuş. Reçetesiz ilaçlarla ya da beslenmendeki değişikliklerle mide sorunlarını kontrol altına alamıyorsan doktorunu gör. Ona belirtileri, beslenme ve tuvalet alışkanlıklarını anlat. Yaşadığın sorunlara bağlı olarak reçeteli antiasitler, simetikonlu ürünler ya da kabızlık giderici önerebilir.[20]
    • Sindirim sorunları ya da tuvalet alışkanlıkları konusunu konuşmaktan utanabilirsin. Unutma ki doktorun amacı sana yardım etmek. Doktorlara karşı açık olmak, en iyi tedavi planını geliştirmelerine yardım eder.

İpuçları

  • Gaz ağrısını geçirmek için aspirin ya da ibuprofen gibi reçetesiz ağrı kesiciler kullanma. Bu ilaçlar mideni tahriş edip gaz ağrısını daha da kötüleştirebilir.[21]

Uyarılar

  • Şiddetli sancılar yaşarsan, açıklanamayan bir kilo kaybın varsa, dışkında kan görürsen ya da haftada üç kereden az dışkı yapıyorsan doktora git. Kronik ya da ağrılı gaz, Crohn hastalığı ya da huzursuz bağırsak sendromu gibi altta yatan bir tıbbi sorunun belirtisi olabilir.[22]

Makale Bilgisi

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Get Rid of Gas, Português: Acabar com os Gases, Italiano: Liberarti del Gas nello Stomaco, Español: librarte de los gases, Deutsch: Blähungen lindern, Français: se débarrasser des gaz, 中文: 摆脱胀气, Русский: избавиться от газов, Nederlands: Van lucht in je darmen afkomen, Čeština: Jak se zbavit plynatosti, Bahasa Indonesia: Mengilangkan Gas Dalam Tubuh, العربية: التخلص من غازات الأمعاء, हिन्दी: पेट की गैस से छुटकारा पाएँ (kaise kare, pet, gas, ilaj), ไทย: กำจัดแก๊ส, Tiếng Việt: Loại bỏ Tình trạng Đầy hơi, 한국어: 가스 없애는 방법, 日本語: お腹のガスを減らす

Bu sayfaya 137 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?