Göz Egzersizleri Nasıl Yapılır?

Ortak yazar: Theodore Leng, MD

Bu Makaleyi İncele Gözleri Egzersize Hazırlamak Göz Egzersizlerini Uygulamak İlgili Makaleler Referanslar

Hepimiz daha sağlıklı bir vücut için aktif bir yaşam sürmenin ve düzenli egzersiz yapmanın ne kadar önemli olduğunu biliyoruz. Gözler için de yapılabilecek egzersizlerin olduğunu biliyor muydun? Göz egzersizleri göz kaslarını güçlendirmek, odaklanmayı ve göz hareketlerini geliştirmek ve beynin görme merkezini uyarmak için tasarlanmıştır. Henüz göz egzersizlerinin görme duyusunu geliştirdiğine dair bilimsel bir kanıt bulunmuyor; ancak bu egzersizler, yaşayabileceğin göz sorunlarına çözüm bulma ve mevcut görme duyunun seviyesini koruma konusunda sana yardımcı olabilir.[1]

1
Gözleri Egzersize Hazırlamak

  1. 1
    Göz egzersizleri hakkında göz doktorunla konuş. Göz egzersizlerinin göz duyusunu geliştirdiğine dair net bir bilimsel veri yok. Bu yüzden göz egzersizlerine başlamadan önce, doktorun tarafından göz muayenesi olmanda fayda var. Göz doktorun sana gözlerinle ilgili bir sorunun olup olmadığını söyleyebilir. Göz egzersizlerini denemeden önce, doktoruna bu egzersizlerin sana fayda sağlayıp sağlamayacağını sormalısın.[2]
    • Bu göz egzersizleri miyopluk (uzağı görememe), presbiyopi (uzaktan yakına doğru odağı değiştirememekten dolayı yakını görememe) ya da astigmatizm (korneanın şeklinden dolayı bulanık görme) gibi göz sorunlarını tedavi etmez.[3] Birçok göz doktoru, "gözlükleri atmaya” yardımcı olacağı iddia edilen göz egzersizlerine şüpheyle yaklaşmaktadır.[4]
    • Gözlerin uzun süreli kullanımından dolayı ağırlaşabilecek bir göz rahatsızlığın yoksa, bu egzersizleri rahatlıkla deneyebilirsin. Ancak katarakt, iyileşme sürecindeki bir kornea rahatsızlığı veya gözlerinden birinde ya da her ikisinde de körlük gibi ciddi göz rahatsızlıkların varsa, bu egzersizleri yapmaktan kaçınmalısın.[5]
  2. 2
    Avuç içlerinle gözlerini kapat. Böyle yaparak gözlerini ve beynini uyaracak etmenleri azaltmış olursun. Gözleri kapatmak ve üzerlerine hafifçe baskı uygulamak, gözlerdeki gözyaşı tabakasının eşit olarak yayılmasına yol açarak gözleri rahatlatır.[6]
    • Bir sandalyede rahatça otur. Ellerin ısınana kadar onları ov.
    • Gözlerini kapat ve avuç içlerinle üzerlerini hafifçe ört. Göz yuvarlarına baskı yapmaktan kaçın. Burnun açıkta kalmalı; böylece avuç içlerinle yüzünü örttüğünde yeterince hava teneffüs edebilirsin.
    • Parmaklarının arasındaki boşluklardan ya da avuçlarının ve burnunun etrafından gözlerine ışık gelmemesine dikkat et. Işık gözlerini rahatlatmak yerine onları uyaracak ve rahatlama sürecine mâni olacaktır. Kopkoyu bir karanlık hayal et ve bu karanlığa odaklan.
    • Boş bir kumsal, berrak bir göl ya da bir dağ gibi sakinleştirici bir manzara hayal ederken, yavaşça ve eşit miktarlarda derin nefesler al. Karanlık dışında başka hiçbir şey görmediğinde, avuçlarını gözlerinden çek.
    • Avuç içlerinle gözlerini kapatma işlemini, üç dakika veya daha fazla sürecek şekilde tekrar et.
  3. 3
    Gözlerine masaj yap. Masaj, gözlerinin ve yüzünün etrafındaki kan dolaşımının artmasına ve gözlerini egzersize hazırlamaya yardımcı olur.[7]
    • Sıcak ve soğuk kompres uygula: İki havlu al ve bunlardan birini ılık suyla, diğerini ise soğuk suyla ıslat. Ilık havluyu yüzünün üstüne koy ve kaşların, kapattığın göz kapakların ve yanakların iyice örtülmüş olsun. Üç dakika bekledikten sonra ılık havluyu kaldır ve yerine soğuk havluyu koy. Havluları istediğin sırayla kullanabilirsin, ancak uygulamanın soğuk havlu ile bitmesine dikkat et. Yüzüne uyguladığın değişik sıcaklıklar kan damarlarının büzülmesine ve genişlemesine neden olacak, böylece yüzün ve gözlerinin etrafındaki deri bu fizyolojik değişikliklerle uyarılacaktır.
    • Kapsamlı bir yüz masajı yap: Bir havlu al ve havluyu ılık suya batır. Boynunu, alnını ve yanaklarını havluyla ov. Sonra parmak uçlarını kullanarak alnına ve kapalı gözlerine nazikçe masaj yap.
    • Göz kapaklarına masaj yap: Ellerini iyice yıka. Sonra gözlerini kapat ve parmaklarınla dairesel hareketler yaparak bir-iki dakika gözlerine masaj yap. Masaj yaparken gözlerine çok hafif baskı yaptığından emin ol. Uygulanan hafif baskı gözlerini uyarmaya yardımcı olacaktır.

2
Göz Egzersizlerini Uygulamak

  1. 1
    Gözlerinin yakına ve uzağa odaklanma seviyesini güçlendir. Bu egzersiz gözlerindeki kasları güçlendirecek ve mevcut görme seviyeni korumana yardımcı olacaktır.[8]
    • Boş bir duvarın önünde ayakta dur ya da bir sandalyede otur. Başparmağını yüzünün yaklaşık 25 cm önünde tut ve parmağa odaklan. Ayrıca 10–15 saniye boyunca 1,5–3 metre uzaklıktaki bir objeye de odaklanabilirsin.
    • Sonra başını hiç hareket ettirmeden 3–6 metre önünde duran bir objeye odaklan. Objeye odaklanma süren 10–15 saniyeyi geçmesin.
    • 10–15 saniye sonra başparmağına yeniden odaklan. Bu işlemi beş kez tekrarla.
  2. 2
    Gözlerin için yakınlaştırma/uzaklaştırma egzersizlerini uygula. Farklı uzaklıklardaki bir objeye odaklanmak istediğinde sürekli ayarlamalar yapman gerekeceğinden, bu egzersiz gözlerinin rahat bir şekilde odaklanmasına yardımcı olacaktır.[9]
    • Bir sandalyede rahat bir pozisyonda otur.
    • Otostop çeker gibi kolunu başparmağın yukarıda olacak şekilde uzat (başparmağın kalkmış olsun).
    • Başparmağına odaklan. Sonra başparmağını kendine doğru yakınlaştır ve parmağın 7–8 cm kadar uzakta olana kadar odaklanmaya devam et.
    • Kolunu tamamen uzatana kadar başparmağını yeniden kendinden uzaklaştır.
    • Bu egzersizi haftada bir defa üç kez daha tekrarla.
    • Kol mesafesinde önünde tutacağın bir kalemle de bu egzersizi uygulayabilirsin. Sonra kolunu yavaşça burnuna doğru hareket ettir. Kalemi gözlerinle takip et ve daha fazla odaklanamadığında takibi sonlandır.
  3. 3
    Gözlerinle 8 rakamını çiz. Bu egzersiz, göz hareketlerini kontrol etme açısından oldukça yararlıdır.[10]
    • Yaklaşık 3 metre uzaklıkta olacak şekilde zeminin üzerinde dev bir 8 rakamı hayal et.
    • 8 rakamını yavaşça gözlerinle sürekli çiz.
    • Rakamı birkaç dakika bir taraftan, birkaç dakika da diğer taraftan çiz.
  4. 4
    Ritmik bir şekilde göz hareketleri yap. Bu hareketler gözlerini ve el-göz koordinasyonunu güçlendirmeye yardımcı olabilir.[11]
    • Parmaklık ya da çitlerle egzersiz yap. Parmaklıkları ve çitleri egzersizde kullanarak hem beyninin bir objeye odaklanırken gerçekleştirdiği eylemi test edebilir hem de denge ve koordinasyonunu koruma konusunda yarar görebilirsin. Bir çitin, parmaklıkları olan bir pencerenin ya da eşit aralıklı dikey çizgileri olan başka bir şeyin önünde dur. Çubukların diğer tarafında kalan uzak bir objeye odaklan. Vücudun rahat olsun ve ağırlığını bir ayağından diğerine aktar. Rahat ve düzenli bir şekilde nefis alıp ver. Bu egzersizi uygularken gözlerini kırpmayı unutma. Egzersize iki ila üç dakika devam et.
    • Çubukların etrafında yavaşça salın. Bu egzersiz, çevresel görüşü güçlendirmeye yardımcı olur. Zemine yakın uzaktaki bir objeye odaklan. Parmaklıkların veya çitlerin önünde yavaşça salın. Aynı objeye bakmaya devam ederken çevresel görüşünü kullan ve salınırken etrafını gözlemle. Egzersize iki ila üç dakika devam et.
  5. 5
    Farklı yönlere bakarak göz egzersizleri yap. Gözlerini farklı yönlere doğru hareket ettirmek, iyi bir göz egzersizidir.[12]
    • Ayakta dur ya da dik otur. Direkt karşıya bak. Başını hareket ettirmeden sol tarafına bak. Gördüğün şeye odaklan. Sonra sağ tarafına bak. Gözlerini önce sola sonra sağa bakacak şekilde beş kez hareket ettir. Bu işlemi üç kez tekrarla.
    • Başını hareket ettirmeden aşağıya bak. Gördüğün şeye odaklan. Sonra yukarıya bak. Gördüğün şeye odaklan. Bu işlemi üç kez tekrarla.
    • Başını hareket ettirmeden direkt karşıya bak. Sonra aşağıya ve sola bak. Gördüğün şeye odaklan. Sonra gözlerini çapraz olarak hareket ettirerek yukarıya ve sağa bak. Gördüğün şeye odaklan. Bu egzersizi beş kez tekrar et. Sonra direkt karşıya bak ve aynı egzersizi aşağıya ve sağa bakarak ve sonra da yukarıya ve sola bakarak uygula. Bu döngüyü üç kez tekrarla.
  6. 6
    Avuç içlerinle gözlerini kapatarak egzersizleri bitir. Zorlu bir egzersiz seansından sonra her zaman avuç içlerini kullanarak gözlerini rahatlat.[13]
    • Göz egzersizlerini bitirmenin başka bir yolu da karanlık, sessiz bir odada gözleri birkaç dakika kapalı tutmaktır. Böyle yaparak gözlerini dinlendirebilirsin.

İpuçları

  • Egzersizleri yaptığın sırada başın ağrırsa, gözün yorulursa ya da etrafı bulanık görürsen hemen dur ve dinlen.

Makale Bilgisi

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Exercise Your Eyes, Italiano: Esercitare gli Occhi, Español: ejercitar la vista, Deutsch: Augentraining, Português: Exercitar seus Olhos, Français: exercer ses yeux, Русский: делать упражнения для глаз, 中文: 锻炼你的眼睛, Nederlands: Je ogen trainen, العربية: تمرين عينيك, Tiếng Việt: Luyện tập mắt, ไทย: บริหารดวงตา, 한국어: 눈운동 하는 방법, 日本語: 目を鍛える, हिन्दी: आँखों की एक्सरसाइज करें

Bu sayfaya 326 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?