Günlük hayatını bozan diğer yıkıcı davranışlar gibi, porno izlemek de bir bağımlılık hâline gelebilir. Aşağıda, gerçekten endişelenmen gereken bir sorunun olup olmadığını anlamak için yapabileceğin şeyler, sorunu anlamanın yolları ve alışkanlıklarını değiştirmenin ipuçlarını bulabilirsin; böylece arzularına düşkünlüğün giderek azalır. Pornografi ile ilgili bir sorunun üstesinden gelmek için paha biçilmez kaynaklar oldukları için sorumlu yetişkinlerden ve akıl sağlığı uzmanlarından yardım istemekten korkma.

Kısım 1 / 3:
Porno Bağımlılığını Anlamak

  1. 1
    Belirtilerini tanımla. Porno kullanımın nispeten normal mi yoksa ciddi bir bağımlılığa mı benziyor? Porno'nun günlük yaşamına ne kadar hâkim olduğuna dair daha net bir fikir edinmek için şu işaret ve belirtileri ara:[1]
    • Bbırakmaya çalışmana rağmen porno izlemeyi veya pornoyla ilişkili davranışları bırakamazsın.
    • Porno kullanmayı bırakman istendiğinde (isteyen sen olsan bile) kızgın veya sinirli hissedersin.
    • Porno kullanımının tamamını veya bir kısmını ailenden ve arkadaşlarından gizli tutarsın.
    • Pornoyu gizlice kullanman yüzünden çifte bir hayat sürdüğünü hissedersin.
    • Sorunlu ilişkiler veya okuldaki sorunlar gibi olumsuz sonuçlara rağmen pornoyu izlemeye devam edersin.
    • Porno kullanımına kendini kaptırdığın için uzun süreler boyunca zamanın nasıl geçtiğini anlamazsın.
  2. 2
    Porno bağımlılığının incelenmemiş etkilerini öğren. Neler yaşadığını daha iyi anlamak için nelerin tehlikede olabileceğini öğren. Kendini herkesin porno izlediğine ve belki de bir sorunun olmadığına ikna etmek kolay olabilir. Porno bağımlılığının aşağıdaki potansiyel etkilerini bilmek sana sorunun gerçek tehlikelerini gösterir:[2]
    • Bozulmuş veya sorunlu yakın ilişkiler
    • İlişkilere ve flört olasılıklarına ilgi duymakta zorlanmak
    • Utanç ve/veya suçluluk duyguları
    • Notların düşmesi gibi iş veya okulla ilgili sorunlar
    • Cinsel yolla bulaşan hastalık riskinin artmasıyla birlikte tehlikeli veya sağlıksız cinsel faaliyette bulunma riskinin yüksekliği
    • Pornografik olmayan durumlarda uyarılamamak
  3. 3
    Kendine eziyet etmekten kaçın. Bağımlılığa ahlaksız içerikler dâhil olduğundan problemi edinmiş olduğun için kendini kirlenmiş, sapkın veya ahlaki açıdan sorunlu olarak düşünmek cazip gelebilir. Bununla birlikte işin içine suçluluğu katmak, arzuya direnmek ve kendini başka faaliyetlere yönlendirmek için gereken güveni bulmanı daha da zorlaştırır.
    • Pornoya her baktığında kendini çimdiklemek gibi popüler yöntemler, pornodan vazgeçmeyi daha da zorlaştıran yasak meyve etkisi yaratır.[3] Dahası, kendi cinselliğinle negatif ilişkilere sahip olursun; bu da porno bağımlılığının altında yatan sorunlara ulaşmayı daha karmaşık hâle getirebilir.
  4. 4
    Tetikleyicilerini öğren. Tetikleyici, porno izlemek istemeni sağlayan her şeydir. Tetikleyici, rutininde uyumaya hazırlanmak gibi belirli bir an olabilir veya yarı çıplak bir oyuncunun açılır pencereli reklamı olabilir. Tetikleyicilerini bilmek önemlidir çünkü böylece izlememek için gösterdiğin çabayı ne zaman artıracağını öğrenirsin. Daha sonra, porno izlemek yerine dürtü kendiliğinden geçene kadar dikkatini başarıyla başka yöne çekecek bir şey yapabilirsin.
    • Örneğin, seni porno izlemeye iten bir reklam görürsen bunun yerine kendini en sevdiğin video oyununu oynamaya alıştır. Reklamdan tamamen kaçınamayabilirsin ancak pornoyu daha az zararlı bir alışkanlıkla değiştirmeye başlayabilirsin.
    • Bir süre sonra, belirli tetikleyicilerden kaçınmak veya porno izlemeyi her seferinde aynı alternatif davranışla katı bir şekilde değiştirmek için bu kadar çok çaba sarf etmen gerekmeyebilir. Başlangıçta alışkanlığından kurtarmaya çalışırken baştan çıkarıcı anlarda kendini başka bir şeye yönlendirmek konusunda çok dikkatli ol.
    • Tamamen önleyebileceğin tetikleyiciler varsa bunu yapman iyi olabilir. Bu, kullanımdaki ilk azalmayı kolaylaştırabilir. Seni izleme havasına sokan belirli müziklerden veya arkadaşlardan kaçınmak için çok fazla zaman harcamamaya dikkat et. Yoğun bir şekilde kaçındıktan sonra bu tetikleyicilerin hayatına geri dönmesine izin vermeye çalışırsan porno kullanımına geri dönme riskini alırsın.

Kısım 2 / 3:
Uzun Vadeli Değişiklikler Yapmak

  1. 1
    Kullanımı zamanla yavaşça azalt. "Bıçak gibi kesmek" yerine daha az porno izlemek veya hiç izlememek için daha hafif bir yaklaşım uygulayabilirsin. İzlemeyi tamamen bırakmak veya daha ılımlı bir izleyici olmak isteyip istemediğine bağlı olarak belirli süreler için hedefler belirle.[4] Bunu yapmak, rahat bir tempoda yalnızca küçük davranışsal zorlukları çözmen gerekeceğinden geçişin daha sorunsuz gerçekleşmesine yardımcı olur.
    • Örneğin, hedefinin haftada yalnızca 3 kez izlemek olduğunu söyle. Kullanımını günde bir defaya düşürerek (uyumadan önceki gibi en çok izlemek istediğin zamanlar gibi) başlayabilirsin.
  2. 2
    Kaynaklarını ortadan kaldır. Hedefinin izin verdiğinden daha sık izleme isteğini ortadan kaldır. Pornografi kaynaklarının çoğuna erişimini sınırlamak veya kesmek faydalı olabilir. İşte kişisel izleme alışkanlıklarına bağlı olarak kullanabileceğin bazı daha özel fikirler:
    • Pornoyu genelde DVD'lerden izliyorsan atmadan önce bir kalem veya ataşla onları çiz.
    • Dergi kullanıyorsan sayfaları ayrı ayrı yırt ve bir kağıt öğütücüye veya geri dönüşüm kutusuna koyu
    • İnternet kullanıyorsan açabileceğin siteleri sınırlamana yardımcı olacak bir tarayıcı uzantısı veya başka bir yazılım kullanmayı dene. StayFocusd veya Net Nanny gibi bu İnternet sansürleri, ebeveyn kontrolleri görevi görür. Dilersen yavaş yavaş İnternet sitelerini tamamen engelleyebilirsin. Bunlar seçtiğin sitelerde geçirdiğin zamanı da takip eder.
    • PC kullanıyorsan sık ziyaret ettiğin siteleri, Windows'ta hosts dosyanı düzenleyerek de engelleyebilirsin.
  3. 3
    Ortamını düzene koy. Çevrenin porno kullanımının daha zor ve daha az cazip hâle geleceği şekilde ayarlandığından emin olmak için yapabileceğin birçok şey var. Bilgisayarının kendisiyle veya o cihazda da izliyorsan telefonunla başla.
    • Karşına çok sayıda pornografik reklam ve açılır pencere çıkaran virüsleri ve kötü amaçlı yazılımları kaldırarak bilgisayarını temizle. Sakladığın dosyaları da kaldırmayı unutma.
    • Normalde seni izlemeye teşvik eden gizliliği, tüm bilgisayar sistemini evin ortak bir alanına taşıyarak ortadan kaldırmaya çalış. Bu, daha az pornoya alıştığın için yalnızca geçici bir önlem olabilir. Ailen şaşırabilir ancak odanda izole bir şekilde geçirdiğin zamanını sınırlamaya çalıştığını onlara bildirirsen anlarlar.
    • Aşırı porno kullanımı olan ve teşvik eden arkadaşlarla vakit geçirmekten kaçın.
  4. 4
    İlerlemeni takip et. Zor zamanlarda desteklenmiş ve enerji dolu hissetmek için kendini yeterince övmeyi ve onaylamayı unutma. Bağımlılığın üstesinden gelmek çok zaman, çaba ve genellikle arada ir yoldan çıkmayı gerektirdiğinden, ne kadar ilerlediğine objektif bir şekilde bakmak mücadele anlarında kendine eziyet etmeni önler.
    • Pornoya erişimini kontrol etmek için kullandığın aynı tarayıcı uzantısıyla kullanımını izlemeyi dene. DVD veya basılı ögeler kullanıyorsan bir program veya takvimde kullanımı işaretleyerek takip et.
  5. 5
    Dikkatini başka bir yere odakla. Porno izleyerek geçirdiğin zamanın yerini alacak yeni bir alışkanlık veya hobi edin. Porno izlemek için harcayacağın zamanın boş kalmasına izin verirsen izleme arzusuna direnmek çok daha zor olacaktır.[5] Artık pornoya zamanın kalmaması için hayatındaki boş anları doldurmanın yollarını bulmaya çalış. Bir tür sanat yapmak ya da takım sporu gibi her zaman edinmek istediğin bir hobi edin. İster okumak ister gönüllü olmak veya ister hayatına başka bir şekilde katkıda bulunmak olsun zamanını kişisel gelişim için de harcayabilirsin.
    • Aktivite seçerken göz önünde bulundurulması gereken bir diğer husus, hakkında çok konuşabileceğin bir konudur. Forma girmek veya bir müzik aleti çalmayı öğrenmek gibi anne babana ve arkadaşlarına anlatmaktan gurur duyduğun bir şey yap.
    • Araba kullanmıyorsan bir bisiklet veya başka bir ulaşım şeklini benimsemen yararlı olabilir. Bu sana evden çıkma ve porno izlemekten başka bir şeyler yapma özgürlüğü verir.
  6. 6
    Arkadaşlarınla ve akranlarınla yeniden bağlantı kur. Yeni hobiler ve aktivitelerle meşgul olduğundan emin olmanın harika bir yolu, bunları arkadaşlarınla veya yanında olmaktan hoşlandığın insanlarla yapmaktır. Bu şekilde, faaliyete bağlı kalmaktan sosyal olarak sorumlu olursun; yeni şeyler sayesinde başkalarıyla bağ kurma fırsatından bahsetmeye gerek bile yok. Seni besleyen insanlarla iyi bağ kurduğunda, porno daha az ilgi çeker ve zaman geçirmenin başka tatmin edici yolları olduğunu hatırlarsın.

Kısım 3 / 3:
Psikolojik Yardım Almak

  1. 1
    Terapiyi düşün. Bir akıl sağlığı uzmanı, bağımlılığın üstesinden gelmenin zorluklarıyla başa çıkman için sana ek araçlar sağlayabilir.[6] Bir terapiste gitmeye karar verirsen bir sorunun olduğu için yargılanmaz veya azarlanmazsın. Aslında, probleminin ayrıntıları konusunda ne kadar dürüst olursan terapistin sana o kadar çok yardımcı olabilir.
    • Terapinin en büyük yararı, geçmişinden gelen acıyla başa çıkma şansına sahip olmandır ki bu bağımlılığının temel nedenine katkıda bulunabilir.[7]
  2. 2
    Aile üyelerinden yardım iste. Yardım istemek, özellikle bağımlılığın doğası nedeniyle utanç verici olabilir. Ancak, yardım istemek gerçekten de hayatındaki sorunları tespit etme ve çözme gücüne ve yeteneğine sahip olduğunu gösterir. Neden yardıma ihtiyaç duyduğunun ayrıntılarını açıklamaktan kaçınmak istiyorsan "Son zamanlarda kendim gibi hissetmiyorum" veya "Kendimi herkesten kopuk hissediyorum" gibi belirsiz bir şey söyleyerek bir terapiste yönlendirilmeyi iste.
    • Anne babana sormaktan çekiniyorsan okul danışmanına veya güvendiğin başka bir yetişkine sormayı dene.
  3. 3
    Terapistine veya aile hekimine bağımlılığının bir sağlık sorununa işaret edip etmediğini sor. Bazı durumlarda pornografi bağımlılığı, cinsel dürtülerini artıran bir hormon dengesizliğinin sonucu olabilir. Eğer kullanma dürtünün, iyileşmek için yaptığın hiçbir şeyden etkilenmediğini düşünüyorsan bir doktorun teşhis etmene yardımcı olabileceği altta yatan bir sorunun olabilir.
  4. 4
    Genç odaklı akran gruplarına bak.[8] Başka birçok genç porno bağımlılığıyla uğraşır ve bir destek grubuna katılmak yalnız olmadığını anlamana yardımcı olur. Bu özellikle önemlidir çünkü porno bağımlılığındaki gizlilik, sorunun güçlü kalmasını sağlayan unsurlardan biridir.[9] Bir grup, hedeflerinden sorumlu olmana ve hikayeleri, başarıları ve ayrıntılı başa çıkma ipuçlarını paylaşabileceğin bir yere sahip olmana yardımcı olur. Bağımlılıkların üstesinden gelmek için yaşadığın yerde bulunan bir 12 adımlı grubu dene.
    • Yüz yüze toplantılara katılamıyorsan katılabileceğin birçok çevrim içi grup da vardır.
  5. 5
    Nüksetme durumlarıyla dikkatlice ilgilen. Kendin için belirlediğin sınırların ötesinde porno izlemeye tekrar başlarsan hayal kırıklığına uğraman anlaşılabilir. Aslında, nüksetme, başa çıkma becerilerine daha fazla odaklanman ve bağımlılığı savuşturmak için yaptığın yaşam tarzı değişiklikleri konusunda daha ciddi olman gerektiğinin bir işareti olabilir. Ancak, problem nüksettiği için ne kadar başarız olduğunu düşündüğün için aşırı izlemeye başlamadığından emin ol.[10] Aşağıdakilerin nüksetmelere rağmen ilerleme belirtisi olduğunu unutma:
    • Düşük şiddette nüksetmeler; mesela İnternette pornoya bakmaya çalışmak ama sonra büyük bir izleme çılgınlığında bulunmak yerine hızlıca kapatmak.
    • Nüksetmeler arasında geçen önemli miktardaki süre
    • Burada listelenen ve terapistinin önerdiği yöntemleri kullanarak bir nüksetmeden güçlü bir şekilde geri dönme yeteneği

İpuçları

  • Yavaş yavaş ilerle ve kaydettiğin ilerlemeyi kendine sürekli hatırlat.
  • Arzulamak doğaldır bu yüzden ara sıra arzuladığını hissedersen kendine biraz zaman ver.
  • Güvenebileceğin ve seni anlayacak kişilerle konuş ve onlardan seni sorumlu tutmalarını iste.
  • Kendine "bunu yapmam gerekiyor mu?" diye sorarak arzunu kullanmak işe yarar.
  • Porno sitelerini engelle.
  • Biriyle çıkmaya başla! Aşk hayatın olursa porno daha az çekici hâle gelebilir.
  • Pornografi durumundan kendini uzaklaştır; bilgisayarı kapatmak gibi,
  • Birine sorunundan bahsetmek istemiyorsan onu güvenli bir yere yazman da yardımcı olabilir.
  • Dindarsan bunun için dua edebilirsin.
  • Gerekirse, kendini kaynaklarından tamamen izole et.
  • Bir bilgisayar kullanıyorsan onu halka açık bir yerde kullanmayı dene (bir kütüphane gibi). Bu şekilde porno izlemeye çok daha az meyilli olursun.
  • Ara sıra yoldan çıktığın için kendini cezalandırma. Kendine hedeflerini hatırlat ve dürtülerinle daha etkili bir şekilde başa çıkmak amacıyla gelecek için daha iyi bir plan yap.

Bununla İlgili wikiHow'lar

Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Bir Kızın Senden Hoşlandığını Nasıl AnlarsınBir Kızın Senden Hoşlandığını Nasıl Anlarsın?
Uykuda Boşalma Nasıl ÖnlenirUykuda Boşalma Nasıl Önlenir?
Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Bir Gecede Sivilceden Nasıl KurtulunurBir Gecede Sivilceden Nasıl Kurtulunur?
Okula Gitmemek İçin Nasıl Hasta Numarası YapılırOkula Gitmemek İçin Nasıl Hasta Numarası Yapılır?
Evden Nasıl KaçılırEvden Nasıl Kaçılır?
Nasıl Ağlayıp RahatlanırNasıl Ağlayıp Rahatlanır?
Nasıl Para Kazanılır (Gençler İçin)Nasıl Para Kazanılır (Gençler İçin)?
Tembellikten Nasıl KurtulunurTembellikten Nasıl Kurtulunur?
Porno Bağımlılığıyla Nasıl Başa ÇıkılırPorno Bağımlılığıyla Nasıl Başa Çıkılır?
Kistik Akneden Nasıl Hızlı KurtulunurKistik Akneden Nasıl Hızlı Kurtulunur?
Nasıl Kötü Çocuk OlunurNasıl Kötü Çocuk Olunur?
Ders Çalışırken Dikkatin Dağılması Nasıl ÖnlenirDers Çalışırken Dikkatin Dağılması Nasıl Önlenir?

Bu wikiHow makalesi hakkında

Trudi Griffin, LPC, MS
Ortak yazarlar :
Lisanslı Profesyonel Danışman
Bu makaledeki ortak yazarlar Trudi Griffin, LPC, MS. Trudi Griffin Wisconsin’de Lisanslı Profesyonel Danışman’dır. Yüksek Lisans derecesini 2011 yılında Marquette Üniversitesi’nden Klinik Zihinsel Sağlık Danışmanlığı alanında almıştır.
Kategoriler: Gençlik
Bu sayfaya 232 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?