Birisi duygusal açıdan dengesiz gözüktüğünde ona yardım etmek için tam olarak ne yapman ya da ne söylemen gerektiğini bilmek zor olabilir. Kimseyi profesyonel yardım almaya zorlayamazsın ama o kişinin yaşadıklarını geçerli kılarak, tedavinin faydalarını açıklayarak ve şefkatli destek vererek duygusal açıdan dengesiz birine destek olabilirsin.[1] Bir yandan o kişiye en iyi şekilde destek olurken onu ihtiyacı olan profesyonel hizmetlere yönlendirmenin yollarını senin için bir araya getirdik.

Yöntem 1
Yöntem 1 / 10:
O kişiye endişelerini belirt

  1. 1
    Bir sohbet aç ve gözlemlediğin davranışları anlat. Birisiyle akıl sağlığı hakkında bir konuşma başlatmak zor gelebilir ama “Ben” dili kullanan cümleler kurduğunda o kişiye kendini suçlanmış ya da yargılanmış hissettirmeden endişelerin hakkında konuşabilirsin.[2]
    • “Son zamanlarda senin için endişeleniyorum.”
    • “Son günlerde davranışlarında bazı değişiklikler fark ettim, o yüzden seni yoklamak istedim.”
    • “Nasıl olduğunu görmek istedim çünkü [moralin bozuk/stresli/üzgün] gözüküyorsun.”
    Reklam

Yöntem 2
Yöntem 2 / 10:
Açık uçlu sorular sor

  1. 1
    Sorularına “nasıl”, “ne” ya da “neden” gibi sözcüklerle başla. Karşındaki kişinin sadece “evet” ya da “hayır” cevabından daha fazlasını söylemesine imkân veren sorular sorarak o kişinin durumunu daha iyi anlarsın ve düşüncelerine, duygularına ve fikirlerine değer verdiğini gösterirsin.[3]
    • “Bu konuda kendini nasıl hissediyorsun?”
    • “Canını sıkan nedir?”
    • “[Bu durum/duyguların/o deneyim] hakkında bana daha fazla bilgi verebilir misin?”

Yöntem 3
Yöntem 3 / 10:
Konuşmaktan daha çok dinle

  1. 1
    O kişinin sesinin duyulduğunu hissetmesini sağlamak için onu aktif şekilde dinle.[4] Aktif şekilde dinlediğinde tüm dikkatini konuşan kişiye verir ve onun söylediği şeye dâhil olursun. Arada bir, o kişinin dediklerini özetleyebilir, onu devam etmeye teşvik edebilirsin.[5]
    • Göz kontağı kur ve rahat bir vücut duruşu takın.
    • “Söylediğin şey şunun gibi bir şey… Haklı mıyım?” diye sorarak anlayıp anlamadığını kontrol et.
    • Arada sırada başını öne sallayarak ve “Ya” veya “Hı hı” diyerek ona dinlediğini göster.
    • “Sonra?” ya da “Bunu biraz daha açabilir misin?” diye sorarak onu devam etmeye teşvik et.
    Reklam

Yöntem 4
Yöntem 4 / 10:
Diğer kişinin duygularını onayla

  1. 1
    Birine, duygularının geçerli olduğunu söyleyerek onunla bağlantı kurabilirsin. Çoğu zaman insanlar, birinin duygularını desteklemenin negatif duyguları pekiştireceğini ya da durumu kötüleştireceğini düşünürler. Aslında, birinin duygularını olumlayarak iletişimi teşvik edersin ve o kişiye anlaşıldığını hissettirirsin![6] Bu tür bir bağlantı durumu iyileştirmekte büyük fayda sağlayabilir.
    • “Ne kadar üzgün/mutsuz/kızgın olduğunu anlıyorum.”[7]
    • “Bu dediğin çok zor bir şey.”
    • “Mutsuz gözüküyorsun.”[8]

Yöntem 5
Yöntem 5 / 10:
Ona destek olmak için yanında olduğunu söyle

  1. 1
    Kendini daha rahat hissetmesine yardım etmek için ona yalnız olmadığını hatırlat. Akıl sağlığıyla ilgili sorunlar yaşamak korkutucu ve yalnızlığa itici gelebilir ve o kişi, yaşadığı zorlukları paylaşarak başkalarına yük olduğunu bile düşünebilir.[9] Yardım etmek için yanında ve onun tarafında olduğunu açıkça ifade ederek öfkenin ve şüphenin üstesinden gelebilir, aynı anda o kişinin değerli olduğu fikrini pekiştirebilirsin.[10]
    • “Yanındayım. Sana nasıl yardım edebileceğimi söyle lütfen.”
    • “Hissettiklerini tam olarak bilemeyebilirim ama sana değer veriyorum ve destek olmak istiyorum.”[11]
    • “Benim için önemlisin.”
    Reklam

Yöntem 6
Yöntem 6 / 10:
Onu bir akıl sağlığı uzmanına yönlendir

  1. 1
    Profesyonel tedavinin nasıl yardım edebileceğini açıkla. O kişiye destek olmak ve onunla ilgilenmek için elinden geleni yapsan da sadece bir akıl sağlığı uzmanı altta yatan sorunları çözmeye gerçekten yardım edebilir. Ona, psikologların eğitimli olduklarını ve kendini daha iyi hissetmesini sağlayacak bilimsel olarak kanıtlanmış yöntemler kullandıklarını söyle.[12]
    • “Ne kadar [üzgün/mutsuz/öfkeli/stresli] olduğunu duymak beni endişelendiriyor. Bence kendini nasıl hissettiğini biriyle konuşmak senin için çok faydalı olur.”[13]
    • “Konuşabileceğin bir terapist/doktor bulmana yardımcı olabilir miyim?”
    • Terapiste gitme konusunda deneyimin varsa bunun sana ne kadar yardımcı olduğunu anlatmayı dene. Bu, diğer kişinin bu konuda içinin daha fazla rahat etmesine yardımcı olabilir.[14]
    • Tedaviyi karşılayacak parası yoksa onu devletin ücretsiz kliniklerinden birine gitmesi için teşvik et.[15]

Yöntem 7
Yöntem 7 / 10:
Nasıl olursa olsun, tedaviye gitmesine yardımcı ol

  1. 1
    Onu arabayla bırakmayı, randevulara onunla gitmeyi ya da ücreti ödemeyi veya ücrete ortak olmayı teklif et.[16] Bir psikoloğa sevk etmesi için aile hekimini aramayı bile teklif edebilirsin. O, iş yerinin yönlendirmesiyle ya da İnternet’ten bir psikolog ararken yanında oturmak bile faydalı olabilir. Ama herkes farklı şekillerde destek almayı tercih ettiği için, her zaman nasıl bir yardım almak istediğini sorabilirsin ve sınırlarına saygı göstermeye dikkat edebilirsin.[17]
    • “Randevuya seni arabayla götürmeme ne dersin?”
    • “Sana en yi şekilde nasıl destek olabilirim?”
    • “Sana yardım etmek için ne yapabilirim?”
    Reklam

Yöntem 8
Yöntem 8 / 10:
Eğer mümkünse ona günlük işlerde yardım etmeyi öner

  1. 1
    O kişinin stresini azaltmak için günlük işlerde ona yardım et. İşleri birlikte yapabilirseniz onun kendini daha az yalnız hissetmesine de yardım edebilirsin. Kronik stres ve yalnızlık altta yatan akıl sağlığı sorunlarını kötüleştirebildiği için bu özellikle önemlidir.[18] Ama sana makul gelen ve sonuna kadar götürebileceğin işleri seçerek kendi zamanını ve enerjini de gözetmeye dikkat et.[19]
    • “Hayatını kolaylaştırmak için üstlenebileceğim bir iş var mı?”
    • Market alışverişi, yemek yapma, çocuk bakımı ya da ev işlerinde yardım etmeyi öner.

Yöntem 9
Yöntem 9 / 10:
İntihar için uyarıcı işaretlere dikkat et

  1. 1
    Eğer o kişinin kendine zarar verebileceğini düşünüyorsan hemen yardım iste. Alo 112 acil durum hattını veya Ulusal İntihar Önleme hattı gibi bir numarayı ara. [20]
    • Ona endişelerini anlat ve açıkça, “İntiharı düşünüyor musun?” diye sor.[21]
    • Yardım beklerken onu güvenli bir yere götür ve kendine zarar vermek için kullanabileceği nesneleri ortadan kaldır.
    • Kriz sona erdikten sonra nasıl olduğunu görmek için onu yokla.
    Reklam

Yöntem 10
Yöntem 10 / 10:
Kendine dikkat et

  1. 1
    Eğer çok bunaldığını hissedersen sınır koy. Akıl sağlığı sorunları olan biriyle ilgilenmek gerçekten zor olabilir. Ne zaman ve ne hakkında konuşabileceğin, şayet karşındaki kişi sana saygısızca ya da saldırgan davranıyorsa onun nasıl konuşmasını istediğin konusunda sınırlar çizmek normaldir. Kendini gözetmen nihayetinde o kişiyle daha iyi ilgilenmene yardımcı olacaktır![22]
    • “Ben yanındayım ama bir akıl sağlığı uzmanı sana çok daha iyi bir destek sağlayabilir.”[23]
    • Eğer saygısız ya da saldırganca davranıyorsa “Benimle bu şekilde konuştuğunda seni dinlemekte çok zorlanıyorum.” de.
    • Stres atmak için başkalarıyla zaman geçirmeye ve sevdiğin aktiviteleri yapmaya zaman ayır.

Bununla İlgili wikiHow'lar

Bir Kızı Kendine Nasıl Aşık EdebilirsinBir Kızı Kendine Nasıl Aşık Edebilirsin?
Bir Kızın Senden Hoşlandığını Nasıl AnlarsınBir Kızın Senden Hoşlandığını Nasıl Anlarsın?
Hoşlanılan Kızla Nasıl KonuşulurHoşlanılan Kızla Nasıl Konuşulur?
Hoşlandığın Bir Erkeğe Nasıl Kısa Mesaj AtılırHoşlandığın Bir Erkeğe Nasıl Kısa Mesaj Atılır?
Evden Nasıl KaçılırEvden Nasıl Kaçılır?
Okula Gitmemek İçin Nasıl Hasta Numarası YapılırOkula Gitmemek İçin Nasıl Hasta Numarası Yapılır?
Nasıl Ağlayıp RahatlanırNasıl Ağlayıp Rahatlanır?
Nasıl Para Kazanılır (Gençler İçin)Nasıl Para Kazanılır (Gençler İçin)?
Porno Bağımlılığıyla Nasıl Başa ÇıkılırPorno Bağımlılığıyla Nasıl Başa Çıkılır?
Uykuda Boşalma Nasıl ÖnlenirUykuda Boşalma Nasıl Önlenir?
Ergenken Nasıl Daha Büyük GörünülürErgenken Nasıl Daha Büyük Görünülür?
Nasıl Kötü Çocuk OlunurNasıl Kötü Çocuk Olunur?
Tembellikten Nasıl KurtulunurTembellikten Nasıl Kurtulunur?
Nasıl Sevimli OlunurNasıl Sevimli Olunur?
Reklam

Bu wikiHow makalesi hakkında

Tracy Carver, PhD
Ortak yazarlar :
Lisanslı Psikolog
Bu makaledeki ortak yazarlar Tracy Carver, PhD. Dr. Tracy Carver; Austin, Teksas'da yaşayan ödüllü ve lisanslı bir psikologdur. Dr. Carver; öz saygı, kaygı, depresyon ve psikedelik entegrasyon ile ilgili konularda danışmanlık vermek üzere uzmanlaşmıştır. Virginia Commonwealth Üniversitesi'nden Psikoloji alanında lisans derecesine, Eğitim Psikolojisi alanında yüksek lisans derecesine ve Austin'deki Texas Üniversitesi'nden Danışmanlık Psikolojisi alanında doktora derecesine sahiptir. Dr. Carver ayrıca Harvard Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Klinik Psikoloji alanında staj yaptı. Austin Fit Magazine tarafından dört yıl üst üste Austin'deki En İyi Ruh Sağlığı Uzmanları'ndan biri seçildi. Dr. Carver; Austin Monthly, Austin Woman Magazine, Life in Travis Heights ve KVUE'de (ABC News'in Austin iştiraki) yer aldı.
Kategoriler: Gençlik
Bu sayfaya 106 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam