Derslere Daha İyi Nasıl Konsantre Olunur?

Bu Makalede:Yoğunlaşmış Olarak KalmaDüzgün Bir Konsantrasyon İçin Ortam YaratmaKonsantre Olmayı Daha Kolay Hale GetirmeTeknolojiyi Avantaja Dönüştürme

Derslerine konsantre olmak konusunda sorun mu yaşıyorsun? Endişelenmene gerek yok, çünkü bu en iyi öğrencilerin bile başına gelir. Derslerine konsantre olabilmek için, çalışma kalıplarını değiştirmen, dikkatini dağıtacak dış etmenlerden arınmış daha sessiz bir yerde çalışman, yeni bir teknik denemen veya sadece gerektikçe zihninin açılmasına izin veren gerçekten de etkili bir çalışma planı ile ortaya çıkman gerekebilir. Senin için neyin işe yaradığını buluncaya değin denemeye devam etmelisin. Doğru bir ayarlama ile konsantre olmak daha kolay olmalıdır.

Kısım 1
Yoğunlaşmış Olarak Kalma

  1. 1
    Bir zaman çizelgesi yap. Eğer önünde uzun bir çalışma gecesi varsa, gün için planını yap. 5-10 dakikalık aralarla 30-60 dakikalık periyotlarda çalışmaya gayret göster. Beynin yeniden şarj olmak için aralara ihtiyaç duyar. Bu, tembellik değildir, aksine beyninin bilgiyi sentezlemesini sağlar.[1]
    • Sıkılmanı veya gına gelmesini önlemek için her bir saatte bir konuları da değiştirmeye çalış. Bir konunun çok fazla olması halinde beynin oto pilota geçmeye başlayacaktır. Yeni konun, aklını ve motivasyonunu uyandıracaktır.
  2. 2
    Diğer şeyler hakkında endişe edecek veya düşünecek şekilde zaman ayır. Bazen ders çalışmak zor hale gelir, çünkü iyi ya da kötü gerçek dünya aklında dolanmaya başlar. Düşüncelerimiz üzerinde hiçbir kontrolümüz yokmuş gibi gelir, ama aslında vardır. Kendine o sorun veya kız ya da çocuk hakkında çalışman bittiği zaman düşüneceğini telkininde bulun. Bu konuya en sonunda döneceğini bilmek biraz teselli bulmanı sağlar. Ve zamanı geldiğinde dürtü kendi kendine kaybolacaktır.
    • Eğer dikkatinin dağıldığını hissetmeye başlarsan, hemen toparla. Aklını toparlayabilmek için bir ara ver ve daha sonra çalışmaya devam et. Sen aklının efendisisin. O düşünceleri sen başlattın ve yine sen bitirebilirsin!
    • Yanında kalem ve kağıt bulundur ve çalışırken aklına gelen her şeyi yaz. Bu konuları ara verdiğin zaman hallet veya düşün.
  3. 3
    Öğrenim sürecini değiştir. Diyelim ki bir ders kitabının 20 sayfasını okudun. En son yapman gereken şey bir sonraki ders kitabının 20 sayfasını okumaktır. Bunun yerine bazı not kartlarıyla küçük bir sınav yap. Ekonomi istatistiklerini hatırlamana yardımcı olması için birkaç tablo yap. Fransızca teypleri dinle. Farklı beceriler ve beynin farklı bölümlerini kapsayan bazı çalışmalar yap. Açık şekilde daha az sıkılacaksın.
    • Böylece beyninin bilgileri işlemlemesi de daha kolay olacaktır. Kullanıyor olduğun becerileri değiştirmek, beyninin bilgiyi daha hızlı işlemlemesine ve tutmasına yardımcı olur. Zaman daha hızlı ilerler ve bilgiyi daha iyi hatırlarsın, değil mi? Üst üste kontrol et.
  4. 4
    Kendini ödüllendir. Bazen yaptığımız işe devam edebilmek için biraz ödüle ihtiyaç duyarız. Eğer notlar yeterli bir ödül değilse, seni çalışmana odaklayacak başka bir şey yarat. Bu, belki biraz tatlı bir mükafat veya TV karşısında hafif bir aperitif olabilir, değil mi? Veya bir alışveriş çılgınlığını mı tercih edersin? Ya da masaj veya kısa bir kestirme mi? Çalışmayı değerli ne kılar?
    • Eğer mümkünse ebeveynlerinin de dahil olmasını sağla. Sana bazı teşvikler sağlamak konusunda yardımcı olabilirler mi? İyi notlar almak belki evdeki günlük işlerinden kaçmana ya da harçlığının bir süreliğine artmasına neden olabilir. Anne ve babana, bir çeşit ödül planı üzerinde çalışmaya istekli olup olmadıklarını sor. Sormaktan zarar gelmez.
  5. 5
    Gerekirse geri dönüş yap. Hiç yığınla ödevlerle uğraşırken hemen bitirmek isteyip de bazılarının ne anlama geldiğini bilmediğin oldu mu? Bazen ders çalışmak böyledir. Ne zaman geri dönmen gerektiğini anla ve daha basit hale getir. Eğer temelleri bilmezsen içerik ile uğraşma. Önce ayıkla.
    • “George Washington'ın, Boston Tea Party üzerine tutumu nasıldı?” şeklindeki bir soruyla karşılaşınca, George Washington'ın kim olduğunu bilmek işe yarayacaktır. Önce bunu bil ve daha sonra eldeki içeriğe dön.
  6. 6
    Ders çalışmayı daha aktif hale getir. Öğretmenler bu sırrı bilirler, ama çok fazla dile getirmezler: Okumak, özellikle keyif almadığın bir konu hakkındaysa sıkıcı hale gelir. Ders çalışmayı daha etkili ve konsantre daha kolay hale getirmek için aktif okuma tekniklerini kullan. Böylece dikkatin dağılmaz ve notların da yüksek olur. İşte bazı fikirler:
    • Okurken kendine sorular sor.
    • Sayfaya bakmadan okuduklarının özetini seslice özetle.
  7. 7
    Anlatılan konseptler, karakterler, konular veya olaylar hakkında notlar çıkar. Ne söylemeye çalıştığını anlatmak için mümkün olduğunca az kelime ve kısa örnekler kullan. Not aldığın noktalar için kısaltmalar çıkar. Bibliyografi için veya başka bir nedenle yeniden ihtiyacın olması ihtimaline karşın; sayfa numaralarını, başlıkları ve kitapların yazarlarını not et.
    • Not çıkarmanın parçası olarak, kontrol ve gözden geçirme için sonradan okumak ve kullanmak üzere küçük bir sınav oluştur.
  8. 8
    Ara verince İnternet'e gir ve aranın ardından hemen geri çık. Aran sırasındaki İnternet zamanını iyi değerlendir. Hemen Facebook'a gir. Telefonunu aç ve gelen mesajlara veya cevapsız aramalara bak. Acil bir durum yoksa, hemen yanıt vermek için zaman kaybetme. En sevdiğin ara faaliyetlerinin tamamını yap, ama hepsine sadece birkaç dakika ayır. Ardından hepsini geri bırak ve derse geri dön. Birkaç dakikalığına da olsa, “bağlantı kurup çevrimiçi olmak” sana kendini iyi hissettirecektir.
    • Bu kısa yeniden şarj olma arası, yoğunlaşma becerilerin için mucizeler yaratacaktır. Bu araların dikkat dağıtıcı olduğunu ve seni yoldan çıkardığını düşünebilirsin, ama nihayetinde daha fazla işi halletmiş olacaksın.[2] Aranı akıllıca kullanırsan hiçbir sorun olmaz.

Kısım 2
Düzgün Bir Konsantrasyon İçin Ortam Yaratma

  1. 1
    Doğru yeri seç. Uygun bir çevreye sahip, sessiz bir yer bul. İster odan olsun isterse de kütüphane, konsantre olmak için sessiz ve dikkatini dağıtacak etmenlerin olmadığı bir atmosfer seç. Bu yerin, TV'den, evcil hayvanlarından ve kolayca dikkat dağıtacak herhangi bir şeyden uzak olmalıdır. Dahası rahat bir sandalye ve iyi aydınlatmaya da ihtiyacın olacak. Belinde, boynunda veya gözlerinde ağrı olmamalıdır, zira acı da dikkat bozar.
    • Örneğin TV'nin tam önünde ders çalışma, çünkü ödevini ancak reklamlar başlayınca yapabilirsin. TV ya da radyoya sanki su içmeye gidiyormuşsun ya da bir dakikalığına “hava” alacakmışsın gibi sadece “ara” ile bak.
    • Çalışırken bir masada veya sırada sandalyeye otur. Yatakta ders çalışma, sadece belki battaniye ya da yorganın üzerinde oturup dik bir şekilde arkanı yaslanarak, arkanda parlak bir okuma ışığı ile çalışabilirsin. Ama battaniye ya da yorganın altına girme, çünkü bu şekilde uyumak isteyebilirsin. Dahası, yatak odanı ders çalışmayla ilişkilendirmeye başlarsın ve bu kesinlikle kaçınman gereken bir dürtüdür.
    • Bir çalışma masası senin için dikkate değer bir iş çıkarır ve (oturma için daha sağlıklı bir seçenek olmasının dışında) görevine yoğunlaşmanı sağlar.
  2. 2
    Çalışman gereken her şeyi yanına al. Kalemlerin, tükenmez kalemlerin, fosforlu kalemlerin ve kitapların ulaşabileceğin yerde olmalılar. Böylece çalışırken dikkatin dağılmaz. Eğer gerekiyorsa ortamı organize et. Bu şekilde karşılıklık aklını karıştırmaz. Kalkmana de gerek kalmaz ve “alanda” seni bölen bir şey olmaz.
    • İhtiyacın olup olmadığından emin olmasan da, bu senin “çalışma alanı”nın olmalı. İhtiyacın olan tüm ders kitapları, defterler ve diğer çalışma notları (müfredatı hatırla) elinin altında olmalı. Bu, kelimenin tam anlamıyla başarı için gereken yapıdır. Dersin için lazımsa dizüstü bilgisayarını kullan, ama aksi halde kenara koy.
  3. 3
    Yanına atıştırmalıklar al. Tekrar tekrar yiyebileceğin basit bir şeyler olmasını sağla. Mesela birkaç fındık, yaban mersini veya çilek. Ya da bir elmanın dörtte biri veya bir parça sütsüz çikolata. Yanında su da olsun. Fazla kahve, kafeinli çay veya enerji içeceği içme. (Bütün gece ayakta kalırsın.) Bu içecekler sonunda kendini ölümüne yorgun hissetmene yol açar ve çimdikleme ya da tokat atma bir işe yaramaz.
    • “Süper yiyecekler” mi arıyorsun? Araştırmalar, yaban mersini, ıspanak, kabak, brokoli, sütsüz çikolata ve balığın derslerine daha iyi odaklanmanı sağlayacak beyni güçlendiren yiyecekler olduklarını gösteriyor.
  4. 4
    Çalışma hedeflerini yaz. Sadece bugün için neyi başarmak istiyorsun (veya neyi başarman gerekiyor)? Yapman gereken her şeyi yaptığını hissederek yürüyüp gitmen için ne yapman gerekiyor. Bunlar hedeflerin ve çalışma zamanın sırasında sana üzerine çalışman için bir şeyler verecektir.
    • Hedeflerinin başarılabilir olduğundan emin ol. Bu hafta 100 sayfa okuman gerekiyorsa, her gün için 20 sayfa ayır ve yutabileceğinden fazla lokma yemeye çalışma. Zaman sınırlamasını da aklında tut. Bu gece sadece boş bir saatin varsa, yapılması gereken en önemli şeyi yap.
  5. 5
    Cep telefonunun ve diğer elektronik cihazların kapalı olduklarından emin ol. Bu şekilde çalışmandan uzaklaşmana neden olacak baştan çıkarıcı şeylerden kaçınmış olursun. Bilgisayarı sadece eğer çalışmaların için lazımsa kullan, aksi halde bu gereksiz bir risktir. Telefonuna gelince acil durumlar için gerekli olmadıkça uçak moduna al.
    • Seni direnmesi güç İnternet sitelerinden ve yazılımlardan uzak tutacak SelfRestraint, SelfControl ve Think gibi yazılımlar bulunuyor. Kendini ve Facebook önünde bir saat veya daha fazlası boyunca engellenmiş olup olmaman gerektiğini anla. Endişe etme; yeniden kullanabileceksin.
  6. 6
    Arka plan müziğini hafifçe çalmayı düşün. Bazı insanlar için müzik konsantrasyona yardımcı olur. Ama bazıları için aksi geçerlidir. Müzik çalmayı dene ve çalıp çalmamanın hangisi senin için en iyi yolsa onu seç. Arka planda biraz müzik, dışarıda eğlenmektense ders çalışıyor olduğunu unutturabilir.
    • Ders çalışırken senin için doğru olan müziğin normalde sevdiğin müzik ile aynı olmayabileceğini unutma. Genelde bilmediğin müzik senin için daha iyi olabilir, çünkü müziği tanıyor olman meraklanmana ve hatta şarkıyı söylemene neden olabilir. Sevip sevmeyeceğin bir müzik türünü bulmak için denemeye devam et, ama yeni tür müzik, kolay alışılabilir ve bırakılabilir olsun.
    • Çalışmana yardımcı olması için kuş ötüşü, yağmur, nehir akışı veya diğer rahatlatıcı sesler gibi doğal sesler çalan ses üreticileri kullanmayı dene. Bunun için çevrimiçi birçok araç bulunuyor.

Kısım 3
Konsantre Olmayı Daha Kolay Hale Getirme

  1. 1
    Bedenini dinle. İşin aslı şu ki, günün belli saatlerinde yüksek enerjili anlarımız ve oldukça düşük enerjili dönemlerimiz bulunur. Seninkiler hangi aralıklarda? Eğer mümkünse yüksek enerjili dönemlerinde ders çalış. Böylece daha iyi yoğunlaşırsın ve aklına koyduğun bilgileri daha iyi tutarsın. Başka herhangi bir zaman, zorlu bir mücadele olacaktır.
    • Bazı insanlar için sabah aydınlık ve erken saatler, gün için oldukça fazla enerjiye sahip oldukları zamanlardır. Diğerleri içinse biraz güç verdikten sonra, gece yüksek enerjiye sahip olurlar. Bunlardan hangisi sana uyarsa uysun, bedenini dinle ve o aralıkta ders çalış.
  2. 2
    Uykunu iyi al. Uykunun faydaları aslen sayısızdır. Sadece hormonlarını düzenlenmekle ve bilgiyi sentezlemekle kalmaz, aynı zamanda bir sonraki gün için de güç toplamış olursun. Aslında aşırı yorgunken yoğunlaşmaya çalışmak, sarhoşken yoğunlaşmaya çalışmakla aynıdır.[3] Eğer konsantre olamıyorsan, sebebi uykusuzluk olabilir.
    • Bazı insanlar, bir gecede 7 ila 9 saat arası uykuya ihtiyaç duyarlar. Bazıları ise daha fazlasına veya daha azına gereksinim hissederler. Alarm kurmak zorunda olmadığın zamanlarda ne kadar zaman uyumaktan hoşlanırsın? Her gece yatağa normalde gerektiğinden biraz daha erken gitmeye çalışarak sevdiğin uyku miktarını almaya çalış.
  3. 3
    Sağlıklı beslen. Sonuçta sen ne yiyorsan osun ve eğer sağlıklı beslenirse zihnin de sağlıklı olur. Sevdiğin renkli meyveler ile sebzeleri, tam tahıllı gıdaları, yağsız etleri ve süt ürünlerini, fındıkları (yağlı kızarmış veya cips ve kilo yapıcı şekerlemeleri değil), sütsüz çikolata ve zeytinyağı gibi iyi yağları tüketmeye çalış. Sağlıklı bir diyet, daha enerjik olmanı ve aklını daha kolay teste sokmayı sağlar.
    • Beyaz ekmek, patates, un, katı yağ ve şeker gibi beyaz gıdalardan kaçın. Bunlar, sınıfta ve ders çalışırken çökmene neden olacak “ölü” gıdalar ve şekerli içeceklerdir.
  4. 4
    Düşüncelerinin kontrolünü eline al. İş başa düşünce motivasyonun aslında sensin. Eğer yoğunlaşabileceğine kendini ikna edersen, bunu yaparsın. Zihnini temellerinden ele geçirmenin başlangıcı, olumlu düşünerek başlar. Bunu yapabilirsin ve yapacaksın. Seni senden başka hiçbir şey durduramaz.
    • “En Az 5 Daha” kuralını dene. Bırakmadan önce beş konuyu daha aradan çıkar veya beş dakika daha fazla çalış. Bu 5'liyi bitirdiğin zaman, bir başka 5'li daha yap. Kısa konsantrasyon aralıkları olanlar için görevleri küçük parçacıklara bölmek, işleri daha kolay hale getirir ve bilgi aklında daha uzun kalır.
  5. 5
    En rahatsız edici görevi ilk başta yap. Daha zihnin tazeyken konsantrasyonun en yüksek gücü emrine amadedir. En önemli ve en derin altyapı konseptlerini, ezici detaylarına rağmen daha kolay (daha az meydan okuyan) konseptlerden çok önce yap. Eğer daha kolay görevleri önce yerine getirirsen, daha zor olanlar hakkında sürekli düşünerek stres yaparsın. Bu, verimliğini ve yoğunlaşma kabiliyetini azaltır.
    • Bununla birlikte okurken veya takıldığın zaman ve zor problemler ya da okuduğunu anlama soruları tarafından alt edildiğin an kendini bataklığa sürükleme. Bazen bir ödevin en az istenen tarafı, çok fazla zaman alabilir ve mevcut zamanını azaltabilir/bitirebilir. Bu nedenle daha kolay konulara geçebilmek için eğer gerekiyorsa, kendini sınırlamaya ve yönetmeye çalış.

Kısım 4
Teknolojiyi Avantaja Dönüştürme

  1. 1
    Alfa ses tonlarının sana, ders çalışmak ve diğer faaliyetler için daha iyi dinleyici olma becerisi, gelişmiş yoğunlaşma, hafıza ve konsantrasyon verip vermediğine bir bak. YouTube'da Stereofonik Tınılar araması yap ve bunları kulaklık ile dinle. Stereofonik Tınılar işine yarıyorsa, bu adeta bir sihir gibidir!
    • Tınıları ders çalışırken dinle. En iyi sonuçlar için ders çalışırken düşük ya da orta ses düzeyinde dinlemesin. Uzun dinmelerin bir zararı olmaz.
  2. 2
    Tüm konsantrasyon adımları ile ipuçlarına uy. İyi bir zaman çizelgesi, diyet, dinlenme ve çalışmana faydası olan herhangi başka bir şeyle bu tempo hafızanı güçlendirecektir.[4] Ders çalışmak hayatının önemli bir parçasıdır ve iyi bir yoğunlaşma ile konsantrasyonu devam ettirebilmeyi öğrenmek ömürlük bir beceridir.
  3. 3
    Stereofonik Tınıların ardından çevrendeki sesleri tekrar dinle. Birkaç saat dinledikten sonra kulaklarının, odadaki normal çevresel seslere uyum sağlamak için birkaç dakikaya ihtiyacı olacaktır. Duymak konusunda bozukluklar yaşaman normaldir. Stereofonik Tınıların başka birçok garip etkileri de olabilir, ama çoğunluğun işine yaramıştır.
    • 10 ila 25 dakika boyunca baş ağrısı normaldir. Zira bu arada beynin tınıya kendini uydurmaktadır. Eğer 30 dakikanın ardından baş ağrısı halen devam ediyorsa, bu olayı rutinin dışında tutmakta fayda var.
    • Tınıları daha ilgi çekici hale getirmek için müzikle beraber de dinleyebilirsin. Birlikte konsantrasyonuna daha iyi yardımcı olabilirler.

İpuçları

  • Önemli kelimeler ile cümlelerin altını çiz ve aklında kalmaları için yeniden ve yeniden tekrar et. Kitaplarını kapat ve seslice tekrar et veya yaz.
  • Çalışmanı verilen aralıkta tamamladığını görmek için her gün için görevler çıkar.
  • Önceden çıkardığın notları veya bir kitaptaki bölümleri yeniden okumak için çalışma alışkanlıklarını çıkar.
  • En yüksek puanı alabileceğini ve yapabileceğini düşün. Her şeyi geride bırak ve sadece kitabına bak. Sadece inekleme; ayrıca anlamalısın da.
  • Eğer sınavdan kalırsan ve “1” ya da “Kalır” alırsan, ne olacağını düşünmenin yardımı olur. Bunun hakkında düşün ve bu, seni daha iyisini yapmaya zorlar (veya “ikna eder”).
  • Eğer evde konsantre olamıyorsan, en iyi yer kütüphanedir. İnsanlar ders çalışmak için her zaman oraya giderler ve burası kuşkusuz sessiz olacaktır!
  • Bazı üniversitelerin kütüphanelerinde final dönemlerinde çay/kahve ikram bölümleri bulunur ve geç saatlere kadar veya tüm gece açık kalırlar.
  • Ders çalıştığın odanın yeteri kadar ışığa sahip olduğundan emin ol. Böylece yoğunlaşmak için gözlerine yardımcı olur.
  • Ders çalışmaya başlamadan önce soğuk bir duş al, çünkü bu, sana kendini rahat ve tazelenmiş hissettirir.
  • Hafıza haritaları yapmaya çalış. Çalışmalarını daha enteresan hale getirmek için işaret etiketleri veya renkli fosforlu kalemler kullan.
  • Kendine güven ve kopya çekme!

Uyarılar

  • Tek seferde çok uzun ders çalışma, çünkü beynin uzun aralıklarda konsantre olamaz. En sonunda diğer şeyler hakkında düşünmeye başlarsın ve çalıştığın konulara yoğunlaşamazsın.
  • Çok uzun süre oturur vaziyette kalma. Hareket et. Hareketsiz kalma. Bu, sağlığını etkileyebilir.
  • Eğer baş ağrısı yaşarsan, ara ver. Genelde “ders çalışmaya bağlı baş ağrıları” uzun bir çalışma aralığı için gözlerinin zorlandığının göstergesidir.

İhtiyacın Olan Şeyler

  • Bir şişe su
  • Küçük atıştırmalıklar (light ve düşük kalorili)
  • Notların ve kitapların
  • Kağıt ve kurşun ile tükenmez kalem
  • Sessiz bir ortam (uygun bir çevre)
  • Hesap makinası
  • Çevrimiçi veya basılı sözlük
  • Saat

Makale Bilgisi

Kategoriler: Eğitim ve İletişim

Diğer dillerde:

English: Concentrate on Studies, Français: se concentrer sur les études, Italiano: Concentrarsi sullo Studio, Español: concentrarse en los estudios, Deutsch: Sich auf das Studium konzentrieren, Português: Manter o Foco nos Estudos, Русский: сконцентрироваться на учебе, Nederlands: Je beter op een studie concentreren, 中文: 集中注意力学习, Čeština: Jak se soustředit na studium, Bahasa Indonesia: Berkonsentrasi pada Pelajaran Anda, العربية: التركيز في الدراسة, हिन्दी: पढ़ाई करें (exam ke liye, kaise kare, padhai), ไทย: เพิ่มสมาธิในการเรียน, 한국어: 공부에 집중하는 법, Tiếng Việt: Tập trung Học tập, 日本語: 勉強に集中する

Bu sayfaya 180 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?