Ders Çalışırken Dikkatin Dağılması Nasıl Önlenir?

Ortak yazar: wikiHow Kadrosu | 15 Referans

Bu Makalede:Zihnini Odaklayacak Bir Şey BulÇalışma Programı KullanÇalışma Alanını Oluştur

Sınavlardan yüksek not almak istiyorsun. Annenle baban sana bu konuda baskı yapıyor ya da daha başarılı olacağın konusunda kendine söz verdin. Ama zihnin dağılıp duruyor! Zihninin odaklanacağı bir şey bulursan, bir çalışma programı oluşturursan ve doğru yerde çalışırsan üzerinde kontrol sahibi olduğun dikkat dağıtıcı şeyleri engelleyebilirsin, tamamen engelleyemedikleriniyse en aza indirgeyebilirsin.

1
Zihnini Odaklayacak Bir Şey Bul

  1. 1
    ”Şu anda burada ol” tekniğiyle kendini kontrol et. Dikkatinin dağılmaya başladığını hissettiğinde dur, kendine “Şu anda burada ol.” de. Bunu birkaç kez yapman gerekebilir; kendine yaptığın işe odaklanmak istediğini nazikçe hatırlatman lazım.[1]
    • Bunu düzenli biçimde yaparsan dikkatinin dağıldığı sürelerin gittikçe azaldığını göreceksin.
  2. 2
    Dikkat dağıtan şeyleri görmezden gel. Diyelim ki kütüphanede çalışmaya çalışıyorsun ama ikide bir mesaj atan biri dikkatini dağıtıyor. Dikkat dağıtan bu şeyi bir kenara yaz, sonra da kendine bunun üstesinden geleceğini söyle. Bu tekrarlanırsa bakmamak için kendine telkinde bulun. Her olduğunda bunu yapmaya devam edersen sonunda artık dikkatinin dağıtan şeyi fark etmeyeceksin.[2]
  3. 3
    Kendine endişelenmek için zaman ayır. Hayat çok yoğun olabiliyor, o yüzden ilgili ilgisiz bir sürü düşüncenin dikkatini dağıtması, çalışmanı bölmesi gayet normal. Bütün o diğer ihtiyaçlar yokmuş gibi davranmaktansa kendine bir çıkış noktası oluştur. Kafandaki her şeyi düşünmek için kendine beş dakika ver, ama sonra kendine artık esas işe, yani ders çalışmaya odaklanman gerektiğini söyle.[3]
  4. 4
    Bir ana hedef belirleyerek çalışacaklarını önem sırasına sok. Yaklaşan bir sınavın olduğunda her şeyi çalışman gerektiğini düşünebilirsin. Çalışacaklarını parçalara ayırman ve sadece tek bir ana hedef belirlemen işleri daha yapılabilir kılar, dikkatinin dağılma riski de azalır. [4]
    • Mesela yakında üç bölümü kapsayan bir biyoloji sınavına gireceksen hepsini tek seferde çalışman gerekmiyor. Krebs döngüsü konusundaki alt bölüm gibi, zorlandığın kısımlara öncelik vermeyi dene.
  5. 5
    Kapsama alanının dışına çık. Mesajlaşma, sosyal medya, telefon konuşmaları ve elektronik cihazlardan kaynaklanan diğer dikkat dağıtıcı şeyler, çalışırken odaklanmamızın önündeki en büyük engeller. Neyse ki bunu halletmek kolay ve durum tamamen senin kontrolünde. Kendi fişini çek![5]
    • Cihazlarındaki bildirimleri kapat. Daha da iyisi, elektronik cihazlarını tamamen kapat.
    • Aramalara ve mesajlara cevap verme. Yapabiliyorsan telefonunu kapat ya da en azından sessize alıp uzakta tut.
    • Bunların dikkatini dağıtmasını önleyemiyorsan, çalışmanı bölen sosyal medyayı, internet sayfalarını ya da başka şeyleri engelleyen uygulamaları ya da tarayıcı eklentilerini araştır.[6]
  6. 6
    Enerji seviyene uygun çalış. En zor ya da tatsız işleri ertelemeyi, savsaklamayı istemek doğal. Ama çalışmaya başladığında enerji seviyen daha yüksek olur, o yüzden aslında daha zor şeylerle işe başlamak en iyisi. Daha kolay konuları sona bırak. Böylece, odaklanmaya en çok ihtiyaç duyduğunda dikkatin açık olacak.[7]
  7. 7
    Arada bir mola ver. Mantığa aykırı gibi gözükebilir ama aslında arada bir çalışmalarına ara vermen hiç durmadan her şeyi bitirmeye çalışmaktan daha yararlı olabilir. Yaklaşık saatte bir ayağa kalıp yaklaşık 5 dakikalık bir mola ver. Bu, dinlenmene yardımcı olur, böylece tekrar çalışmaya başladığında konsantrasyonunu koruyabilirsin.[8]
    • Etrafta biraz gezinmek, belki kısa bir yürüyüş yapmak çok faydalı olur.
  8. 8
    Aynı anda birden çok iş yapmaya çalışma. Bazıları aynı anda birden çok şeye kalkışmanın daha hızlı çalışmak anlamına geldiğini düşünür. Televizyon izlerken ya da internetten alışveriş yaparken ödevini yapmak gibi aynı anda birden çok iş yapmaya çalışmak konsantrasyonunu kaybetmene yol açar. Bunun yerine, bir defada tek bir işle uğraş.[9]

2
Çalışma Programı Kullan

  1. 1
    Bir çalışma programı oluştur. Çalışman gereken bir sürü dersin varken hepsinin altından kalkmak zor gözükebilir. Kendine belirli konulara, belirli zamanlarda çalışacağın bir çalışma programı oluştur. Bu, çalışmayı daha az bunaltıcı hale getirir, sana da konsantrasyonunu korumanda yardımcı olur.[10]
    • Mesela, Pazartesi akşamı bir saat biyoloji, ardından bir saat İngilizce çalışmaya karar verebilirsin. Sonra, Salı öğleden sonraları iki saat Matematik çalışırsın.
    • Programına sadık kal ama gerektiğinde esnek davran. Mesela, Salı günü biyoloji sınavın varsa Pazartesi akşamı iki saat biyoloji çalışıp İngilizceyi Salı’ya erteleyebilirsin.
    • Başkalarının da olduğu bir yerde çalışıyorsan programını bir yere as ki ne zaman dikkatini dağıtmamaları gerektiğini bilsinler.
  2. 2
    Her iki saatte bir konu değiştir. Biraz değişiklik seni zinde tutar ve konsantrasyonunu korur. Eğer çok uzun süre aynı şeyi çalışmaya çalışırsan enerji seviyen ve dikkat aralığın dibe vurur. Bununla mücadele etmek için konuları çeşitlendir. Örneğin, iki saat Matematikten sonra kısa bir ara ver, sonra da İngilizce çalış.[11]
  3. 3
    Dikkatini dağıtan şeyleri ödüle dönüştür. Dikkat dağıtan şeyler aslında olumlu yönde kullanılabilir ve sonuna kadar çalışman için ödüle dönüştürülebilir. Diyelim ki bir saat Geometri çalışman gerekiyor ama komik kedi videoları durmadan dikkatini dağıtıyor. Kendine bir saatin sonuna kadar dikkatin dağılmadan çalışırsan istediğin bütün kedi videolarını izleyebileceğini söyle.[12]

3
Çalışma Alanını Oluştur

  1. 1
    Çalışma isteği aşılayacak bir yer bul. Kitaplar ve kütüphanenin ciddiyeti trigonometriye odaklanmanı sağlıyorsa kim tutar seni? İngilizce dersinin okumalarını bitirmen için yakınlardaki kafenin rahat koltukları ve kahvesi gerekiyorsa oraya git. En önemli şey, o yerin seni çalışmak için motive etmesi.[13]
    • Çoğu kişi ne çok soğuk ne çok sıcak yerleri sever.
    • Çalışılan yer gürültülü olmamalı. Bazıları çıt çıkmayan yerleri sever, diğerleriyse arka planda biraz gürültü ister.
    • Çalışırken sık sık dikkatin dağılıyorsa pencereye, koridora ya da başka iskemlelere değil de duvara dönük bir iskemle seç.
  2. 2
    Evde çalışıyorsan bunu diğerlerine bildir. Çalıştığını haber vermek için kapına bir işaret koy. Bu, dikkatini dağıtmalarına engel olur.[14]
    • Arkadaşlarına mesaj atıp çalışma saatlerini söyleyebilir ve bu süre boyunca seni rahatsız etmemelerini rica edebilirsin.
  3. 3
    Yalnızca konsantrasyonunu korumana yardımcı olduğundan eminsen müzik dinle. Çalışırken müzik dinlemenin konsantre olmaya yardımcı olup olmadığı konusunda yapılan çalışmaların sonuçları birbirinden farklı. Müzik dinlemenin çalışırken seni zinde tuttuğunu hissediyorsan dinleyebilirsin. Ama şunları aklının bir köşesine yaz:[15]
    • Müziğin sesi gayet kısık olmalı.
    • Dikkatinin dağılma ihtimali daha düşük olduğundan sözsüz müzikleri seç.
    • Müzik yerine arka planda ses olması için “beyaz gürültü” parçalarını dinleyebilirsin.

Makale Bilgisi

Bu makale editörler ve araştırmacılardan oluşan, makalenin doğruluğu ile kapsamlılığını onaylayan, eğitimli bir ekip tarafından ortaklaşa yazılmıştır.

Kategoriler: Gençlik | Eğitim ve İletişim

Diğer dillerde:

English: Avoid Distractions While Studying, Español: evitar las distracciones al estudiar, Русский: не отвлекаться во время учебы, Deutsch: Ablenkungen beim Lernen vermeiden, Français: éviter les distractions pendant que l'on étudie, Bahasa Indonesia: Mengatasi Pengalih Perhatian ketika Belajar, Nederlands: Afleiding tijdens het studeren voorkomen, 中文: 避免学习时分心, ไทย: หลีกเลี่ยงสิ่งที่รบกวนสมาธิเมื่ออ่านหนังสือ, Tiếng Việt: Tránh xao lãng khi học bài, العربية: تجنب المشتتات أثناء المذاكرة, 한국어: 공부하는 동안 방해요소를 피하는 방법, हिन्दी: पढ़ाई के दौरान मन के भटकाव (Distractions) से बचें

Bu sayfaya 3.087 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?