Cinsel Dürtüler Nasıl Kontrol Altına Alınır?

Ortak yazar: Paul Chernyak, LPC

Bu Makalede:Anında Çözüm BulmakTetikleyen Durumlardan KaçınmakSana Yardımcı Olabilecek İnsanlarla KonuşmakDürtüyle Yapılan Cinsel Davranışlar İçin Yardım Almak

Seks yapmayı istemek, insan doğasının normal bir parçasıdır. Ama bu hisler bazen çok zarar verici bir şekilde günlük yaşamı ve ilişkileri engelleyebilir. Cinsel dürtülerini kontrol altına almanın yollarını bulmak yaşam kaliteni, ilişkilerini ve performansını iyileştirmene yardımcı olabilir. Cinsel dürtülerini harekete geçiren durumlardan kaçınmayı öğrenebilirsin. Endişelerin ile ilgili olarak başka insanlarla konuşabilirsin ve hatta cinsel dürtülerinin yaşamını olumsuz açıdan etkilediğini hissediyorsan profesyonel yardım alabilirsin.

1
Anında Çözüm Bulmak

  1. 1
    Bulunduğun ortamdan çık. Dürtülerini kontrol altına almanın zor olduğunu hissettiğin herhangi bir ortamdan çıkmaya çalış. Evdeysen ve mastürbasyon yapma dürtüsü hissediyorsan, örneğin markete hızlı bir yürüyüş yapmayı deneyebilirsin. Bulunduğun ortamdan ayrılamazsan (mesela işteysen) iş arkadaşınla konuşmayı veya mola vermeyi dene.
    • Etrafında güvendiğin bir arkadaş veya bir terapist gibi senin kontrollü olmana yardımcı olabilecek birinin olması senin için faydalı olabilir.
  2. 2
    Cebinde bir yapılacaklar listesi tut. Tüm işleri, günlük işleri veya bugün evin etrafında yapman gereken şeyleri yaz. Dürtüyle yapılan bir davranışı yapma ihtiyacı hissediyorsan listene bak ve dikkatini başka bir aktiviteyle dağıt.
    • Güçlü bir cinsel dürtü yaşadığında verimli bir şey yapamayacağını düşünüyorsan iyi bir kitap veya çözebileceğin bir bulmaca gibi el altında dikkatini kolayca dağıtabilecek bir şey bulundurmayı dene.
  3. 3
    Davranışını sonraki bir zamana ertele. Dürtüyle yapılan bir davranışı ertelemek, o davranışı yapmaya kalkışmadan önce onun hakkında iyice düşünmeni sağlar. Ayrıca rahatsız edici hisleri ve endişeyi hoş görmene yardımcı olur.[1]
    • Kendine bir saat hedefi koy. Kendine “Bir saat içinde porno izleyeceğim.” veya erteleyebileceğin en çok saat neyse onu söylemeyi dene. Bu davranışını yalnızca bir dakikalığına ertelediğinde rahat hissedecek olabilirsin. Sorun yok, kendine bir dakika ver.
    • Belirlediğin saat dolduktan sonra yeniden ertelemeyi seçebilirsin veya davranışını gerçekleştirebilirsin. Ama yalnızca bir dakika bile olsa her fırsatta ertelemeyi seç.
    • Bir süre sonra bu davranışı yapma ihtiyacı hissetmeden geçirdiğin süreyi uzatabilecek duruma gelebilirsin.
  4. 4
    Bu davranışının tüm olumsuz sonuçlarını içeren bir liste yap. Bu davranışla ilişkili tüm risklerin ve olumsuz sonuçların listesini yapmak cinsel dürtüleri uzaklaştırmaya da yardımcı olabilir. Bu davranışı yapmanın tüm risklerini ve olası sonuçlarını yaz. Bu listeyi her zaman yanında taşı ve cinsel dürtü hissettiğinde gözden geçir.

2
Tetikleyen Durumlardan Kaçınmak

  1. 1
    Cinsel dürtülerini tetikleyen şeyleri belirle. Bu davranışını ve sende cinsel dürtülere yol açan şeyleri iyice düşünmek için kendine biraz zaman ayır. Tetikleyen uyarıcıyı, günün hangi saatinde olduğunu ve bu dürtülere eğilimin olduğu ortamı da iyice düşün. Davranışında ortaya çıkan herhangi bir dağılım/örüntü var mı, bak.
    • Eğer bir örüntü bulduysan bu döngüyü yeni davranışlarla veya yaşam biçiminde değişiklikler yaparak nasıl kırabileceğini bul. Örneğin daha çok akşamları ve hafta sonları yani çalışmıyorken ve yapacak bir şeyin yokken bu cinsel dürtülerle dolup taştığını fark edebilirsin. Zihninden seks düşüncesini uzak tutmak için yeni bir hobi edinmeye karar verebilirsin.
    • Belki de çevrendeki bir uyarıcı seni tetikliyor. Örneğin filmlerdeki şehvetli aşk sahnelerinin seni harekete geçirdiğini düşünüyorsan cinsel dürtülerin üzerinde daha iyi bir kontrolün olana kadar romantik olmayan, diğer türde filmleri izlemen daha iyi olabilir.
    • Cinsel dürtülerine neden olan hareketlerinin ve davranışının günlüğünü tutmayı düşün. Günlük, tetikleyicileri ve örüntüleri tanımlamana yardımcı olabilir.
  2. 2
    Porno izlemekten kaçın. Pornografi, milyar dolarlık ve her zamankinden daha kabul edilebilir görünen bir sektör hâline geldi. Bu, pornografiyi kulak ardı etmeyi zorlaştırıyor ama cinsel dürtüleri artırdığı için, kontrol etmesi zor cinsel dürtülere yatkınsan en iyisi pornografi içeren yayınları görüntülemekten kaçınmaktır.[2]
    • Bilgisayarına pornografi içeren yayınlara erişimi zorlaştırmak için tarayıcı uzantıları eklemek veya ebeveyn kontrolü kurmak isteyebilirsin. Hatta bir arkadaşından veya aile üyenden bunu bilgisayarına kurmasını ve şifreyi sana söylememesini isteyebilirsin.
    • Eğer varsa pornografik öğeler içeren dergileri, kitapları veya filmleri at.
  3. 3
    Mastürbasyon yapmaktan kaçınmayı düşün. Cinsel dürtülerini kontrol altına almaya yardımcı olması için bir süre mastürbasyon yapmaktan kaçınmak isteyebilirsin. Bazı insanlar için mastürbasyondan uzak durmak diğer insanlara kıyasla daha önemli olabilir. Bir terapistten, senin için neyin uygun olacağına dair tavsiyeler almak isteyebilirsin.[3]
    • Örneğin dürtü etkisiyle mastürbasyon yaptığını hissediyorsan bir süre mastürbasyondan uzak kalacağına dair kendine söz vermen iyi olabilir. Bu, porno bağımlılığın varsa da uygun olabilir.
    • Diğer insanlar için mastürbasyon, cinsel ilişkiyi ve cinsel sağlığı iyileştirmeye yardımcı olabilir.[4]
  4. 4
    Uyuşturucudan veya alkolden kaçın. Uyuşturucu ve alkol, cinsel kontrol de dâhil kendine koyduğun kısıtlamaların yok olmasına sebep olabilir. Partilerden ve sorunlu olabileceğini düşündüğün ortamlardan uzak dur.
    • Uyuşturucu veya alkol etkisi altında olmak riskli cinsel aktivitelerde bulunma ihtimalini artırır.[5]
  5. 5
    Düşüncelerini kontrol altına almak için etkili yöntemler bul. Cinsel dürtüleri aşırı hissetmeye başladığında, beyninde “konuyu değiştirmek” için kullanabileceğin zihinsel tekniklere bak. Saplantılı düşünceleri kontrol altına almanın yolları hakkında bir terapistle konuşmak isteyebilirsin. Bazı tekniklere şunlar dâhildir:
    • Zihnini meditasyon veya farkındalık aracılığıyla boşalt. İlk başta çok zor gelirse vazgeçme! Çoğu insan için ilk başta zordur. Yaptıkça kolaylaşacağı inancına sahip ol. Bir dini inancın varsa zihninin odaklanmasına yardımcı olmak ve dini destek almak için dua etmeyi de deneyebilirsin.
    • Dikkatini tekrar o an yaptığın işe ver. Kendine “Bunlar sadece düşünceler. Bu düşünceler şu anda bana yardımcı olmuyor ama bana zarar veriyor.” gibi bir şey söylerek cinsel dürtülerini kabullen. Ardından birkaç kere derin nefes al ve dikkatini tekrar mevcut işine ver.[6]
  6. 6
    Stresi en aza indir. Bazen bunalmış ve stres altında hissettiğinde, saplantılı düşünceler sen fark etmeden sana yaklaşma eğiliminde olur. Bunun cinsel dürtülerin konusunda senin için doğru olduğunu düşünüyorsan, daha az stresli bir yaşam yaşamanın yollarını bul.[7]
    • Örneğin, işe geç kaldığın günlerde kendini saplantılı bir şekilde seks düşünürken bulabilirsin. Düşüncelerinin değişip değişmediğini görmek için daha erken saatlerde uyanmayı veya ev ile iş arasında gidip gelme konusunda kendine ekstra bir süre tanımayı dene.
    • Çeşitli sorumluluklarının listesini yap ve neleri eleyip neleri yapabileceğine bak. Daha sıkı değil, daha akıllıca çalışmaya çalış.
  7. 7
    Kendini meşgul tut. Meşgul kalmak, zihnini meşgul tutmana ve seks dışındaki şeylere odaklanmana yardımcı olur. Yeni bir hobi edin veya takvimini arkadaşlarınla yapacağın aktivitelerle doldur.[8]
    • Cinsel enerjini yaratıcı bir projeye dök. Kişinin hayal gücü aracılığıyla zor duygularına kafa yorması, bir güdüleri iyiye yönlendirme şeklidir ya da “olumsuz” veya istenmeyen duyguları daha olumlu veya kullanışlı bir şeye dönüştürmedir.[9]
    • Seni, tetikleyen uyarıcılardan uzak tutan bir hobi bul. Örneğin, evde yalnızken porno izleme eğilimin varsa seni evin dışında tutacak ve etrafında insanların olacağı bir hobi edin. Böylelikle tetikleyenlerin olduğu bir ortamda olmazsın.
  8. 8
    Egzersiz yap. Fiziksel egzersiz, seks yapma güdüsü de dâhil olmak üzere birçok hissi ve duyguyu kontrol altına almanın ve yönetmenin en sağlıklı yollarından biridir. Cinsel enerjinle mücadele etmek için düzenli olarak egzersiz yap veya bu hissi hissetmeye başlar başlamaz en yakın parka veya spor salonuna git.[10]
    • Forma girmek için odaklanmanı gerektiren bir hedef koymayı düşün. Örneğin kilo vermeye, spor salonunda biraz ağırlık kaldırmaya, bir koşu veya uzun mesafe bisiklet sürüşü için antrenman yapmaya karar verebilirsin. Egzersiz yapmıyorken cinsel dürtülerin sebebiyle dikkatinin dağılmasındansa söz konusu forma girme hedefine nasıl ulaşacağına dair araştırma yaparak zaman harcayabilirsin.

3
Sana Yardımcı Olabilecek İnsanlarla Konuşmak

  1. 1
    Doktora görün. Cinsel dürtülerine sebep olabilecek herhangi bir fiziksel sorunu elemek için muayene olmayı düşün. Bazen hastalıklar veya bozukluklar hormonları bozabilir ve hiperseksüel hissetmene sebep olabilir.[11]
    • Sende herhangi bir mizaç bozukluğu olup olmadığının değerlendirilmesi için doktor, bir psikoloğa veya psikiyatriste görünmeni isteyebilir. Örneğin, sekse çok fazla istek duymak bipolar rahatsızlık belirtisidir.[12]
    • Cinsel dürtülerin konusunda doktora karşı dürüst ol ve endişelerini açıkla. Günde kaç kere seks düşündüğünü veya cinsel dürtü hissettiğini tahmini olarak hesapla. Örneğin “Porno izliyorum ve günde dört kere mastürbasyon yapıyorum.” diyebilirsin. Doktor, davranışının sorunlu veya normal sınırlarda olup olmadığını belirlemede sana yardımcı olabilir.
  2. 2
    Hislerin hakkında partnerinle konuş. Şu an bir ilişki içindeysen, cinsel dürtülerin hakkında partnerinle konuş. İlişkinde cinsel açıdan tatmin olmadığını hissediyorsan, partnerine karşı dürüst ol ve seksi ön planda tutmak için nasıl bir çaba sarf edebileceğinizi konuşun.
    • “Son zamanlarda seks yapmadığımız için mi çok fazla cinsel dürtü hissediyorum acaba, sen ne düşünüyorsun? Seks yaşamımız seni mutlu ediyor mu?” diyebilirsin.
    • Senin ve partnerinin farklı düzeylerde seks dürtüsü olabileceğini anla. Sen, partnerinden daha sık seks yapmak istiyor olabilirsin. Bu, ikiniz için de yanlış ya da doğru değildir, bu tamamen yapınızla ilgilidir. Bunun, üstesinden gelinebilir bir şey mi yoksa ilişkinin bozulmasına sebep olan bir şey mi olduğu konusunda kendinize ve birbirinize karşı dürüst olun.
    • Partnerini aldatmak zorunluluğu hissediyorsan partnerinle konuş. Zor bir konuşma olsa da dürüst ol. “Bunu duymanın acı verdiğini biliyorum ama başka insanlara karşı cinsel dürtüler hissediyorum. Bunu sana söylüyorum çünkü sana karşı dürüst olmak istiyorum ve zorlanıyorum.” diyebilirsin.[13]
    • İlişkinizi yönlendirmede yardımcı olması için cinsel bağımlılık veya cinsel sorunlar konusunda eğitimli olan bir çift danışmanına gitmeyi düşünün.[14]
    • Güvendiğin bir arkadaşınla konuşmak da iyi bir seçenek olabilir. Hedeflerin için sorumluluk sahibi kalmana yardımcı olabilir, içini dökme ihtiyacı duyduğunda seni dinleyebilir ve tarafsız bir geri dönüş verebilir.
  3. 3
    Dini bakış açısı edin. İnancından dolayı cinsel dürtülerini kontrol etme konusunda endişeliysen, sahip olduğun inancın dini liderinden yardım almayı düşün. İlahiyat uzmanı veya dini yardım lideriyle konuşmayı düşün.[15]
    • Utanmamaya çalış. Büyük ihtimalle sahip olduğun inancın liderleri daha önce bunu duymuşlardır ve endişelerin konusunda nasıl konuşacaklarını biliyorlardır. Onlarla konuşma talebinde bulunduğunda onlara utancını belirtebilirsin. Örneğin “Bir tür kişisel ve utandırıcı bir şeyle mücadele ediyorum. Bu konuda sizinle özel olarak konuşabileceğim bir zaman var mıdır?”
    • Dini liderine, mücadele ettiğin şeyi dini bakış açısından anlamana yardımcı olabilmesi için kaynaklar sor.

4
Dürtüyle Yapılan Cinsel Davranışlar İçin Yardım Almak

  1. 1
    Seks bağımlılığının uyarı işaretlerinin farkında ol. Seks bağımlılığı veya dürtüyle yapılan cinsel davranış, cinsel dürtülerinin ve isteklerinin yaşamını olumsuz yönde etkilemeye başlaması olarak nitelendirilir. Cinsel dürtülerin yüzünden bunalımda hissetmeye başlarsan bunun için tedavi planı oluşturmada yardımcı olabilecek bir danışman bulmayı düşün. Dikat etmen gereken bazı uyarı işaretleri şunlardır:
    • Cinsel ihtiyaçlarını gidermenin yollarını bulmak için hatırı sayılır derecede para harcamak (örneğin pornografi satın almak, striptiz kulüplerine gitmek veya seks işçisi kiralamak).[16]
    • Cinsel davranışta bulunmayı istemek ama hiçbir zevk almamak.[17]
    • İlişki içinde bulunulan partnerler dâhil olmak üzere kişiler arası ilişkilere zarar vermek.[18]
    • Kendini yaptığın davranış için daha sık özür dileme zorunluluğunda bulmak.
    • Hem fiziksel hem de kişiler arası sorunlara sebep olabilecek riskli cinsel davranışlarda bulunmak (örneğin prezervatif kullanmadan seks yapmak veya bir çalışanla seks yapmak).[19]
    • Cinsel haz aramak için çok zaman harcamak ve/veya buna bağlı olarak verimlilik kaybı yaşamak.[20]
  2. 2
    Danışmanlık araştır. Cinsel bağımlılık konusunda uzmanlaşmış bir danışman bulmayı düşün. Bir terapist bulmak için doktoruna danışmak isteyebilirsin, işvereninin Çalışan Destek Programı ile iletişime geçebilirsin, yaşadığın yerdeki halk sağlığı merkezlerinden sevk formu isteyebilirsin veya kendi araştırmanı İnternet’ten kendin yapabilirsin.
    • Sorunlu Cinsel Davranışlar Uzmanı veya Sertifikalı Seks Bağımlılığı Terapisti sertifikasına sahip bir danışman bulmak isteyebilirsin. Bu sertifikalar danışmanın, cinsel davranışın sebepleri ve tedavileri hakkında eğitim aldığını gösterir.
    • Terapistler açık görüşlü, eleştirel olmayan ve diğer insanların sorunlarını kabullenecek şekilde eğitim alırlar. Profesyonel yardım alman gerektiği için utanma veya mahcup hissetme. Ayrıca terapistler gizlilik kurallarına bağlıdırlar ve başkalarına veya kendine zarar verme riskin olmadığı ya da taciz veya ihmal bildirmediğin sürece gizliliğini koruyacaklardır.[21]
  3. 3
    Bir destek grubu toplantısına katıl. Çeşitli cinsel bağımlılık destek grupları vardır. Bu toplantılar sana destek verebilir, iyileşme sürecinde sorumlu hissetmene yardımcı olabilir, sana ilerlemen ve hedeflerine ulaşman için bir yapı kazandırabilir. Sana yakın bir destek grubu bulmak için şu İnternet sitelerine bakabilirsin:[22]

Referanslar

  1. http://www.anxieties.com/107/ocd-stop1#.WEqsLeYrLcs
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2945841/
  3. http://blogs.psychcentral.com/sex/2012/08/sexual-sobriety/
  4. http://blogs.psychcentral.com/sex/2012/08/sexual-sobriety/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2861416/
  6. http://cognitive-behavior-therapy.com/cognitive-behavior-therapy-for-obsessive-thinking-worry-rumination/
  7. https://www.psychologytoday.com/blog/fulfillment-any-age/201212/4-steps-make-your-everyday-obsessions-go-away
  8. http://www.livestrong.com/article/75465-control-sex-drive/
  9. https://www.psychologytoday.com/blog/emotional-sobriety/201110/the-joy-sublimation
göster daha... (13)

Makale Bilgisi

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Control Sexual Urges, Português: Controlar seus Desejos Sexuais, Español: controlar los impulsos sexuales, Italiano: Controllare gli Impulsi Sessuali, Русский: контролировать сексуальный аппетит, Deutsch: Den Sexualtrieb kontrollieren, Bahasa Indonesia: Mengendalikan Hasrat Seksual, Nederlands: Je seksuele driften bewingen, Tiếng Việt: Kiểm soát ham muốn tình dục, العربية: التحكم في الرغبة الجنسية, Français: contrôler ses pulsions sexuelles, हिन्दी: सेक्स की इच्छाओं पर काबू पाएँ (Control Sexual Urges), ไทย: ควบคุมความต้องการทางเพศ, 中文: 控制自己的性欲

Bu sayfaya 337 defa erişilmiş.
Bu makale işine yaradı mı?