Boğaz Ağrısı Nasıl Çabuk Geçirilir?

4 Kısım:Boğaz Ağrısını Evdeki Yöntemlerle GidermekBoğaz Ağrını Genel Sağlık Uygulamalarıyla GidermekBelirtiler Sürerken Belirli Yiyeceklerden Uzak DurmakTıbbi Yardım Almak

Boğaz ağrısı korkunç bir histir ama neyse ki çok uzun sürmesi gerekmiyor! Evde kullanılan yöntemlerle ve çeşitli yiyeceklerle boğaz ağrısından kolayca kurtulabilirsin. Bununla birlikte, boğazının ağrısı 3 günden uzun sürerse bir doktora git çünkü altında daha ciddi bir tıbbi sorun olabilir.

Kısım 1
Boğaz Ağrısını Evdeki Yöntemlerle Gidermek

  1. 1
    Boğaz şişmesini azaltmak ve rahatsızlığı gidermek için gargara yap. 1 tatlı kaşığı tuzla 1 su bardağı ılık suyu karıştır. Sıvıyı genzine al, başın hafifçe yukarı bakacak şekilde gargara yap, sonra suyu tükür. Hemen her saat başı gargara yap. Ağzındaki kötü tattan kurtulmak için ağzını çalkalamalısın.
    • İsteğe bağlı: Gargara suyuna bir tatlı kaşığı limon suyu ya da sirke koy ve her zamanki gibi gargara yap. Sakın yutma!
  2. 2
    Rahatlama sağlamak için reçetesiz boğaz pastillerinden kullanabilirsin. Reçetesiz satın alabileceğin çoğu bitkisel pastil, limon ya da bal gibi analjezik (ağrı kesici) maddeler içerir.
    • Mebucain ya da Strepsils gibi boğaz pastilleri güvenilir ve etkilidir ve boğazı uyuşturup ağrıyı hafifleten lokal anestetik ilaç içerir.
    • Analjezik pastilleri 3 günden daha uzun kullanma çünkü anestetikler, Streptokok (streptokokal boğaz ağrısı) gibi tıbbi müdahale gerektiren ciddi bakteriyel enfeksiyonları gizleyebilir.
  3. 3
    Rahatlama için boğaz spreyleri kullan. Pastiller gibi, boğaz spreyleri, örneğin Cepacol, boğazın yüzeyini uyuşturarak ağrının azalmasına yardımcı olur. Uygun doz için etiketteki talimatlara uy ve başka ilaçların ve/veya çözümlerin kullanımına dair bilgi almak için bir doktora ya da eczacıya danış.
  4. 4
    Ilık bir kompresle boğaz ağrını hafiflet. Boğazının içindeki ağrıyı, ılık çayla, pastillerle ve boğaz spreyleriyle hafifletebilirsin. Peki ağrıya dışarıdan müdahale etmeye ne dersin? Boğazının etrafına ılık bir kompres uygula.[1] Bu, ısıtıcı ped, bir sıcak su şişesi ya da sıcak, nemli bir bez olabilir.
  5. 5
    Papatya çayıyla kompres yap. Papatya çayı demle (ya da 1 yemek kaşığı kuru papatyayı 1-2 su bardağı kaynar suyun içine atıp beklet). Çay, el yakmayacak kadar soğuduğunda temiz bir havluyu çaya batır, suyunu sık ve boyun bölgesine uygula. Orada 30-45 dakika beklet ve gerekirse günde birkaç kez tekrarla. Alternatif olarak, papatya satın alabilirsin ve bir çaydanlığa koyup beş dakika sıcak suda bekletebilirsin.[2]
  6. 6
    Deniz tuzuyla ve suyla sargı yap. 2 bardak deniz tuzunu 5 ila 6 yemek kaşığı ılık suyla karıştırıp ıslak değil de nemli bir karışım elde et. Tuzu, temiz bir kurulama bezinin ortasına koy. Bezi, uzun kenarından başlayarak rulo yaptıktan sonra boynunun etrafına sar. Bu sargıyı başka bir kuru bezle kapla. Boynunda istediğin kadar beklet.[1]
  7. 7
    Boğazını rahatlatmak için hava nemlendiricileri ya da buhar tedavileri uygula. Nemlendiriciden çıkan ılık ya da soğuk buhar, boğazının rahatlamasına yardımcı olabilir ama odanı rahatsız edici derecede soğuk ya da nemli hale getirmemeye dikkat et.
    • Ilık suyla ve kurulama beziyle buhar tedavisi uygula. 2-3 su bardağı suyu hafifçe kaynatıp ateşin üstünden al. (İsteğe bağlı: papatya, zencefil ve limon çayını suda beklet.) Yaklaşık 5 dakika beklet. Suyun aşırı sıcak olup olmadığını test etmek için elini sudan çıkan buharın üstüne getir. Suyu, geniş bir kâseye dök, başını temiz bir kurulama beziyle ört ve kâseden çıkan buharın üstüne tut. 5-10 dakika ağzından ve burnundan derin derin nefes al. Bunu gerektiği kadar tekrarla.[1]
  8. 8
    Parasetamol ya da ibuprofen kullan. Ağrı kesici olarak parasetamol ve ibuprofen kullanmakta bir sakınca yok. 20 yaşın altındakilere aspirin vermekten kaçın. Aspirinin, Reye sendromu adındaki ciddi bir hastalıkla bağlantısı bulunmuştur. [3] Etiketteki doz talimatına tam olarak uy.

Kısım 2
Boğaz Ağrını Genel Sağlık Uygulamalarıyla Gidermek

  1. 1
    Bol bol dinlen.[1] Mümkünse gün içerisinde uyumaya çalış ve gece için normal uyuma düzenini devam ettir. Belirtiler sürerken, her zamanki günlük uyku sürenden daha fazla, yaklaşık 11-13 saat uyumayı amaçla.
  2. 2
    Ellerini sık sık yıka ya da dezenfekte et. Ellerimizin bakteri yatağı olduğu bir sır değil: Ellerimizle yüzümüze ve diğer objelere dokunarak bakterileri yayma ihtimalini arttırıyoruz. Boğazın ağrıyorsa ya da soğuk algınlığın varsa, bakteri bulaşmasını mümkün olduğunca engellemek için ellerini sık sık yıka.
  3. 3
    Bol sıvı, özellikle de su tüket.[1] Su, boğazındaki ifrazatı seyreltebilir ve ılık sıvılar, boğazdaki tahrişi gidermeye yardımcı olur. Yeterince sıvı almak, vücudunun enfeksiyonlara karşı savaşmasına ve boğaz ağrının çabucak geçmesine yardımcı olur.
    • Erkeksen günde üç litre (13 su bardağı), kadınsan günde 2,2 litre (9 su bardağı) su içmeyi hedefle.[4]
    • Boğazını rahatlatmak için ılık papatya ya da zencefil çayı iç.[5]
    • Manuka balını, limonu ve ılık suyu karıştırıp sıcak bir içecek yap. Manuka balı bulamazsan normal bal kullan.[6]
    • Gatorade gibi elektrolit açısından zengin spor içecekleri içmek, vücudunun boğaz ağrısıyla savaşmak için ihtiyaç duyduğu tuzları, şekerleri ve diğer gerekli mineralleri takviye etmesine yardımcı olur.[7]
  4. 4
    Her sabah ve her akşam duş al. Sık sık sıcak duş al. Duş almak, vücudunun temizlenmesine yardımcı olur, vücudunu ve kafanı rahatlatır ve buharın boğazını rahatlatmasına imkan sağlar.
  5. 5
    C vitamini al. C vitamini, hücreleri serbest radikaller tarafından verilen hasardan koruyarak antioksidan görevi görür. Serbest radikaller, vücudumuz yediğimiz yiyecekleri enerjiye dönüştürdüğünde oluşturulan bileşiklerdir.[8] C vitamininin boğaz ağrısına özellikle bir faydası olup olmadığına dair bilimsel kanıtlar tartışmalıdır ama ağrıyan boğazına kesinlikle bir zararı da dokunmaz.[9] Almanda bir sakınca yok.
    • Antioksidanlar açısından zengin diğer yiyecekler arasında şunlar vardır: yeşil çay, yabanmersini ve turna yemişi, fasulye (barbunya, Meksika fasulyesi ve kara fasulye), enginar, kuru erik, elma ve pekan cevizi ve daha niceleri.[10]
  6. 6
    Sarımsak çayı yap. Sarımsak, doğal antibiyotik olduğu için bu da işe yarayabilir.[11]
    • Birkaç diş yaş sarımsağı küçük parçalara ayır (orta büyüklükte olsunlar).
    • Sarımsak parçalarını bir kupaya/çay fincanına koyup suyla doldur.
    • Kupayı/Çay fincanını mikrodalgaya koy. İki dakika kaynat.
    • Kupayı/Çay fincanını mikrodalgadan al. Hâlâ sıcakken sarımsak parçalarını çıkar.
    • Sevdiğin bir poşet çayı içine ekle (sarımsağın kokusunu bastırması için tercihen aromalı bir çay), örneğin vanilya aromalı.
    • Biraz bal ya da başka tatlandırıcılar ekle (çayı lezzetlendirmek için).
    • İç (poşet çay ve tatlandırıcı sayesinde tadı güzel olacaktır). Bu çaydan istediğin kadar içebilirsin.

Kısım 3
Belirtiler Sürerken Belirli Yiyeceklerden Uzak Durmak

  1. 1
    Süt ürünleri sana kendini daha kötü hissettiriyorsa bunlardan uzak dur. Araştırmalar tüketilen süt ürünü miktarıyla balgam miktarı arasında gerçek bir bağlantı olmadığını kanıtladı. Öte yandan bazı kişiler, boğazları ağrırken ya da soğuk aldıklarında, süt ürünü tükettikten sonra kendilerini tıkanmış hissederler. Bir su bardağı yoğurt, biraz peynir ya da bir bardak süt gibi süt ürünlerini dene. Sonrasında kendini iyi hissedersen süt ürünleri tüketmeye devam edebilirsin. Ama boğazın daha çok ağrırsa ya da kendini daha çok tıkanmış hissedersen hastayken daha az süt ürünü tüket.[12]
  2. 2
    Kapkek ya da pasta gibi aşırı şekerli yiyeceklerden uzak dur. Besin değeri düşük olan şekerli, işlenmiş yiyecekler yediğinde daha iyi olmanı sağlayan vitaminleri ve mineralleri alamazsın. Kek ya da kapkek gibi kuru olan şekerli yiyecekler çok daha kötüdür çünkü boğazını kaşındırırlar ve yutulmaları zordur.[13]
    • Canın tatlı bir şey çekerse meyve ya da sebze karışımı içecekleri tercih et. Kahvaltıda ılık yulaf ezmesini dene.
    • Kremalı çorba ya da ılık et suyu da kendini daha iyi hissetmene yardımcı olur.
  3. 3
    Soğuk yiyecek ve içeceklerden uzak dur. İçeceklerin ve dondurmanın serinletici etkisinin seni kandırmasına izin verme: Vücudunun iç sıcaklığını koruman gerekiyor. Çay gibi ılık içecekler en iyisidir. Sadece su içmek istiyorsan, sıcak ya da en azından ılık su içmeye çalış.[14]
  4. 4
    Turunçgiller yememeye çalış. Portakal, limon, misket limonu ve domates gibi meyveler boğazını çok daha fazla ağrıtabilir. Onun yerine, üzüm ya da elma suyunu tercih et. Bunlar da ferahlatıcıdır ama asitli değildir.[15]

Kısım 4
Tıbbi Yardım Almak

  1. 1
    Boğaz ağrın üç günden fazla devam ederse doktora git. Sonradan üzüleceğine sağlamcı olmak daha iyidir. Doktorun boğazına bakıp belirtileri değerlendirebilir ve şanslıysan çabuk iyileşmeni sağlayacak bir tedavi için testler yapabilir.
  2. 2
    Streptokokal boğaz ağrısının belirtileri var mı diye kontrol et. Boğaz ağrın muhtemelen sadece boğaz ağrısından ibaret. Ama boğaz ağrısı sandığın şeyin aslında streptokokal boğaz ağrısı ya da başka potansiyel olarak riskli bir enfeksiyon olma ihtimali de var. Streptokokal boğaz ağrısının şu belirtilerine karşı tetikte ol:
    • Basit soğuk algınlığının yaygın belirtileri (öksürme, hapşırma, burun akıntısı vs.) olmaksızın gelişen şiddetli ve ani boğaz ağrısı.
    • Ateşin 38,3° C’nin üzerine çıkması. Ateşin daha düşük olması, streptokoka değil de yüksek ihtimalle viral enfeksiyona işaret eder.
    • Boyundaki lenf düğümlerinin şişmesi.
    • Boğazın ya da bademciklerin üzerini kaplayan beyaz ya da sarı noktalar.
    • Boğazın parlak kırmızı renkte olması ya da damağın arka kısmında koyu kırmızı lekeler.
    • Boyun kısmında ya da vücudun diğer bölgelerinde kızıl lekeler.
  3. 3
    Mononükleoz yani mono hastalığı belirtileri var mı diye bak. Mono, Epstein-Barr virüsünden kaynaklanır [16] ve genelde ergenlerde ve genç yetişkinlerde görülür çünkü çoğu yetişkinin bu virüse karşı bağışıklığı vardır. Mono belirtileri arasında şunlar bulunur:
    • 38,3°- 40° C arası yüksek ateş ve buna eşlik eden titremeler.
    • Boğaz ağrısı ve bademciklerde beyaz lekeler.
    • Bademciklerin ve tüm vücuttaki lenf düğümlerinin şişmesi.
    • Baş ağrısı, kırıklık ve bitkinlik.
    • Batın bölgesinin sol üst kısmında, dalağa yakın ağrı. Eğer dalağın ağrıyorsa acil tıbbi yardım almalısın çünkü bu, dalağının yırtıldığı anlamına gelebilir.

İpuçları

  • Çok konuşmamaya çalış. Bu, boğazının dinlenmesine yardımcı olur. Konuşmak, sesini de daha fazla yorabilir.
  • Uyurken başını biraz yükselt ve göğsüne, burnunun altına, biraz da alnına Vicks Vaporub sür. Vicks Vaporub, oksijen akışını arttırarak daha kolay nefes almana yardımcı olur.
  • Boğazın ağrırken ateşini her 24 saatte bir ölç. Ateşin 38,3 °C’nin üzerine çıkarsa doktora git çünkü bu viral ya da mono gibi bakteriyel bir enfeksiyonun işareti olabilir.
  • Suda biraz lavanta kaynat. Sonra, buna biraz bal kat. Hem çok güzel kokar hem de boğazını rahatlatabilir.
  • Geçici rahatlık sağlamak için ibuprofen ya da muadilini kullan. Bu ilaçları, özellikle de aspirini doktorun ve/veya bir tıp uzmanının onayı olmadan çocuklara verme. Çocukların aspirin kullanmasının, Reye sendromuyla bağlantısı bulunmuştur.[17]
  • Aşırı alkol tüketiminden kaçın çünkü bu, bağışıklık sistemini zayıflatabilir.[18]
  • İyi uyu.
  • Taze zencefil çiğnemenin faydası olabilir.[19]
  • Mürver çiçeği çayı iç. Bu çay, bütün boğaz/bronş/akciğer hastalıklarına karşı muhteşemdir. Daha hızlı iyileşmene yardımcı olacaktır.
  • Pastiller de ağrıyı biraz dindirebilir.

Uyarılar

  • Sigara ya da puro içmekten kaçın.
  • Meşrubatlardan ve diğer çok şekerli gıdalardan ve içeceklerden uzak dur. Zencefilli gazoz bir istisnadır çünkü zencefilin boğaz şişliğini ve şişmiş bademcikleri rahatlatmaya yardımcı olan anti-enflamatuar özellikleri var.[20]

Makale Bilgisi

Kategoriler: Sağlık

Diğer dillerde:

English: Get Rid of a Sore Throat Quickly, Français: se débarrasser rapidement d’un mal de gorge, Español: aliviar el dolor de garganta rápidamente, Deutsch: Halsschmerzen schnell loswerden, Português: se Livrar de uma Dor de Garganta Rapidamente, Nederlands: Van een zere keel afkomen, Italiano: Curare Velocemente un Mal di Gola, Русский: быстро избавиться от боли в горле, 中文: 快速摆脱咽喉痛, Čeština: Jak se rychle zbavit bolesti v krku, Bahasa Indonesia: Meredakan Radang Tenggorokan dengan Cepat, العربية: التخلص السريع من التهاب الحلق, 日本語: のどの痛みを早く治す, ไทย: ทำให้หายเจ็บคอไวๆ, Tiếng Việt: Chữa đau họng nhanh chóng, 한국어: 아픈 목 빠르게 다스리는 법, हिन्दी: गले की ख़राश से छुटकारा पाएँ

Bu sayfaya 255 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?