Bir sabah rutininin olması, güne iyi başlamak için şarttır. Sabahların genellikle yoğun ve kaotikse bir rutin oluşturmak, suların durulmasına ve kendini günün kontrolünü daha ele almış hissetmene yardım edebilir. Bir rutin oluşturmak için debelenenler ya da rutinleri sevmeyenler için bile rutin oluşturmayı öğrenmek ve bu rutini bir alışkanlığa dönüştürmek mümkündür.

Yöntem 1 / 4:
Rutinini Oluşturmak

  1. 1
    İşe, sabah yapılması gerekenlerin bir listesini çıkararak başla. Bu, sabahki bütün işlerin için ne kadar zaman gerektiğini fark etmek ve bir program oluşturmak için faydalıdır.
    • Öncelik vereceğin en önemli işleri listele (örneğin, duş almak, kahve/kahvaltı, diğerlerini uyandırmak, öğle yemeklerini hazırlamak, çantaları hazırlamak).
    • Programına sıkıştırabilirsen daha fazla iş ekle (örneğin, e-posta ya da gazete okumak, köpeği yürütmek, bulaşıkları yıkamak, çamaşır yıkamak, yatağı toplamak).
    • Kendine has ritmini düşün ve planını ona göre yap: Yavaş hareket eden (ve bu yüzden ekstra zamana ihtiyacı olan) biri misin, yoksa sabah gerçekten verimli (ve bu yüzden daha az zamana ihtiyacı olan ya da daha çok işi daha az zamana sığdıran) biri misin?
    • Hedeflerini yüksek tut, sonra gerekirse düşük öncelikli işleri sil.
  2. 2
    Rutininin ilk taslağını test et. Bunu, düzenli bir sabah rutinine başlamandan bir süre, mümkünse birkaç hafta önceden denemeye başla. Basit bir taslak, rutinini planlamaya başlamak için iyi bir yoldur. (Not: Bu listede senin işlerinle alakasız olanların yerine kendininkileri koy.)
    • 6:00–6:30: Uyan, duş al, yatağını topla ve kahve/çay vs. yap.
    • 6:30–6:45: Çocukları ya da diğerlerini uyandır ve kalktıklarından emin ol.
    • 6:45–7:15: Çocukların kahvaltılarını hallet, herkesin öğle yemeğini hazırlayıp paketle.
    • 7:15–7:30: Çocuklar giyinip hazırlanırken kahvaltını et.
    • 7:30–7:45: Çocukları arabaya/otobüse götür.
    • 7:45–8:15: Çocukları okula götür.
    • 8:15–9:00: Arabanla işe git/başkalarını işe bırak.
  3. 3
    Uyku planını hazırla. Yatmak ve uyanmak için düzenli bir programa bağlı kalmak, bir sabah rutini oluşturmanın anahtarıdır.
    • Kaç saat uykuya ihtiyacın olduğuna karar ver.
    • Hazırlanmak için acele etmene gerek olmasın diye sabaha yeterli zaman ayır.
    • Bu uyku planına hafta sonlarında bile bağlı kal; bu, planına uymana yardımcı olacaktır.
    • Müzik ya da başka sesler (televizyon, YouTube vs.) açıkken uyuma çünkü deliksiz uyumanı engelleyebilir.
    • Yatmadan en az 30 dakika önce elektronik aletleri bırak; ışık, uykunu olumsuz olarak etkileyebilir[1] ve cihazlardan beyne gelen uyaranlar, beyninin “paydos etmesini” zorlaştırabilir.[2]
  4. 4
    Rutinine yavaşça geçiş yap.[3] Hiç rutinin olmamasından sıkı bir rutine geçiş yapmak zor olabilir, o yüzden bu, senin yeni normalin olana kadar birkaç hafta ağırdan al.
    • Hemen 2 saatlik bir sabah rutinine başlamana gerek yok. Normalden 10 ya da 20 dakika erken uyanarak işe başla ve bunu yavaş yavaş arttır.[4]
    • Rutinini haftada birkaç gün olarak başlat ve sonra hafta sonlarını dâhil ederek yeni günler ekle.
    • Nelerin yürüdüğünü ve nelerin yürümediğini kaydet; sonra da işlerini buna göre ayarla.
    • Rutinin için dikkat dağıtıcı şeyleri ya da diğer engelleri bul ve bunlardan kaçın.
    Reklam

Yöntem 2 / 4:
Yarını Planlamak

  1. 1
    Yarının işlerine ve hedeflerine karar ver. Ertesi günün işlerini gözünde canlandırmak, zihinsel olarak hazırlanmana yardımcı olur. Bu, hangi zaman alıcı işlerin geceden yapılması gerektiğine karar vermeni de sağlar.
    • Randevuları ya da toplantıları kâğıda, akıllı telefona ya da diğer cihazlara not et.
    • Yapılması gereken angaryalar ya da genel işler gibi önemli hatırlatıcıların bir listesini yap.
  2. 2
    Zaman alıcı işleri bir gece önceden yap. Sabahları normalde seni yavaşlatan bir sürü iş oluyorsa zaman kazanmak ve stres yaşamamak için bunları bir gece önceden yap.
    • Giysilerini ve ayakkabılarını seç.
    • Elektrikli su ısıtıcısını doldur ya da zamanlayıcılı kahve makinesini ayarla.
    • Yanında götürmen gereken yiyecekleri pişirip paketle.
    • Normalde yanında taşıdığın her şeyi çantana koy.
    • Araba anahtarını, otobüse biniş kartını ya da gideceğin yere ulaşmak için gereken şeyleri hazırla.
    • Sabah zaman kazanmak için yatmadan önce duş al.
  3. 3
    Ertesi günün egzersizini planla. Bir egzersiz rutinine uymakta zorlanan insanlar için fiziksel aktivitelerini bir gün önceden planlamak faydalı olabilir. Günlük planının bir parçasıysa bunu atlama ihtimalin daha düşük olur.
    • Egzersizin zamanını, süresini ve yerini seç.
    • Tarihi doğrulamak için seninle gelen arkadaşlarınla temasa geç.
    • Spor ayakkabılarını ya da gerekli olan diğer eşyaları bir gece önceden hazırla.
    Reklam

Yöntem 3 / 4:
Vücudunu ve Beynini Uyandırmak

  1. 1
    Uyanmak için en etkili yolları belirle. Herkes farklıdır; bazıları yavaş ve sessizce uyanmayı severken bazıları da güne aktiviteyle ve televizyon ya da müzik sesi gibi seslerle başlayabilir. En güzel uyanma şeklini seçmek, sabah rutinini daha hoş kılar ve uyulması daha kolay olur.
    • Uyandığında açılması için müzik aletinin ya da televizyonunun alarmını kur.
    • Hemen uyanınca kullanma isteğine kapılmaman için elektronik cihazlarını uzağa koy.
    • Tekrar yatma isteğine kapılmamak için uyanır uyanmaz yatak odandan çık.
  2. 2
    Vücudunu hareket ettir ya da egzersiz yap. Bu sadece seni harekete geçirmekle kalmaz, sağlık açısından harika faydalar da sağlar.[5]
    • Hemen yatağını topla.
    • Bulaşıklığı boşaltmak ya da giysileri toplamak gibi bir gece öncesinden yapılmayan işleri yap.
    • Aktiviteye yavaş yavaş başlamak için birkaç dakika esneme hareketleri yap.
    • Birkaç dakika yıldız sıçrayışı ya da şınav gibi kalistenik egzersizleri yap.
  3. 3
    Meditasyon yap ya da birkaç dakika sessizlik sağla. Düşüncelerini toplamak ve gününü planlamak için zaman ayırmak, harika bir başlangıç olabilir, özellikle de günlerin yoğun ve stresli olmaya meyilliyse.[6]
    • Sessiz zamanın için insanlardan, evcil hayvanlardan ve elektronik aletlerden uzakta sessiz bir yer belirle.
    • Hiç kimsenin ya da hiçbir şeyin sana özel bu sessiz zamanı kesmesine izin verme.
  4. 4
    Kahvaltı yap. Hepimize kahvaltının en önemli öğün olduğu söylenmiştir ve bu doğrudur![7] Hiçbir şey yiyip içmeden geçen 8-12 saatten sonra vücudunun ve beyninin yakıta ihtiyacı vardır.
    • Sabah yemeni daha kolay hâle getirecekse kahvaltını bir gece önceden planla.
    • Bir bardak suyla başla çünkü bunun sağlık açısından birçok faydası vardır.[8]
    • Günün için en iyi yakıtı sağlamak için meyveler, süt ürünleri, protein (yumurta, et, soya) ve tam tahıllar gibi sağlıklı ve besleyici yiyecekler seç.
    Reklam

Yöntem 4 / 4:
Sabah Rutinini Sürdürmek ya da İyileştirmek

  1. 1
    Rayından çıkarsa rutin programını gözden geçir. En disiplinli insanlar bile bazen rutinlerini aksatırlar. Rutininin bozulmasına katkıda bulunan şeyleri düşünmek, tekrar eski düzenine dönmene yardım edebilir.
    • Sürekli karşına çıkan engelleri ve dikkat dağıtıcı şeyleri yeniden değerlendir.
    • Motivasyonunu arttırmak için, rutinine uymamanın sonuçlarını (hayal kırıklığı, geç kalma) bil.
  2. 2
    Rutinine ödüller kat.[9] Motivasyonunu devam ettirmenin yollarını bulmak, rutinine bağlı kalmana yardım edebilir.
    • Sabahları favori içeceğini hazırla ve özel günlerde bunu ekstra özel hâle getir; bu, çok kaliteli bir kahve ya da ev yapımı smoothie olabilir.
    • Sabah rutininin sevdiğin kısmı buysa sessizlik ve yalnız kalmak için fazladan bir zaman aralığı planla.
    • Sana gelişimini hatırlatacak motivasyon verici notlar ya da mesajlar kullan.
    • Rutininin faydalarını ve sana kendini ne kadar iyi hissettirdiğini düşün.
  3. 3
    Kayıplarının farkında ol. Yapman gereken şeyler ve sabah rutinin yüzünden, hoşlandığın şeylere zaman kalmadığını hissedebilirsin. Bunun farkında olmak ve kaybın motivasyonunu etkilememesi için çözümler aramak çok önemlidir.
    • Uyku eksikliği, yorgun olmana neden oluyorsa daha erken yat.
    • Sabah rutinin yüzünden kendini ihmal edilmiş hissedebilecek kişilerle zaman geçirmek için ekstra çaba harca.
  4. 4
    Rutininin kaydını tut. İster kalem kâğıtla ister elektronik cihazınla yap, rutininin görsel bir kaydının olması ona bağlı kalman için motivasyonunu korumanı sağlayabilir.
    • Gelişmeni görebilmen için, ne zaman başladığını kaydet.
    • Rutinini günlük, haftalık ve aylık olarak kaydet.
  5. 5
    Bir arkadaşından destek al. Senin gibi bir sabah rutinine ihtiyaç duyan ya da zaten bir rutini olan ve ona başarıyla bağlı kalan birini bul.
    • O kişiye, rutinine bağlı kalmak için en iyi ipuçlarını sor.
    • Her hafta birbirinizin gelişimi hakkında arkadaşınla konuş ve birbirinizi teşvik edin.
    Reklam

İpuçları

  • Zor olduğunda bile başlangıçta disiplinli kal; bir ay sonra bu bir alışkanlığa dönüşecektir.
  • Hata yaparsan kendine çok fazla yüklenme. Alışkanlık edinmek çaba gerektirir. En önemli şey, denemeye devam etmektir.[10]
  • Başardığın şeyler için kendini ödüllendir.
  • Tatile gidersen normal rutinine yeniden uyum sağlamanın o kadar zor olmaması için son haftada sabah rutinine geri dönmeye çalış.
  • Sabahları esneme hareketleri yapmak vücudunun gevşemesini sağlar ve bunu yapmadan önce daima ısınmalısın.
  • Büyük bir bardak soğuk su iç; soğuk, uyanmana yardım edecektir. Ayrıca, uyandığında su içmek metabolizmanı hızlandırmaya yardım eder.
Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

Regl Döneminde Pedle Nasıl YüzülürRegl Döneminde Pedle Nasıl Yüzülür?
Yüzden Nasıl Kilo VerilirYüzden Nasıl Kilo Verilir?
Enfeksiyon Kapmış Bir Kulak Deliği Nasıl Tedavi EdilirEnfeksiyon Kapmış Bir Kulak Deliği Nasıl Tedavi Edilir?
Bir Haftada Kalça Nasıl Büyütülür?
Göğüsler Ameliyatsız Nasıl BüyütülürGöğüsler Ameliyatsız Nasıl Büyütülür?
Yeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım YapılırYeni Bir Dövmeye Nasıl Bakım Yapılır?
Yüz Şekli Nasıl BelirlenirYüz Şekli Nasıl Belirlenir?
Uzamış Saçlar Evde Nasıl Kesilir?
Nasıl BronzlaşılırNasıl Bronzlaşılır?
Bacaklardaki Yara İzlerinden Nasıl KurtulunurBacaklardaki Yara İzlerinden Nasıl Kurtulunur?
Mor Şampuan Nasıl KullanılırMor Şampuan Nasıl Kullanılır?
Cilt Rengi Doğal Yollarla Nasıl AçılırCilt Rengi Doğal Yollarla Nasıl Açılır?
Baş Vermemiş Bir Sivilceden Nasıl KurtulunurBaş Vermemiş Bir Sivilceden Nasıl Kurtulunur?
Bel Nasıl ÖlçülürBel Nasıl Ölçülür?
Reklam
  1. Sandra Possing. Uzmanla Görüşme. 13 August 2020.

Bu wikiHow makalesi hakkında

Sandra Possing
Ortak yazarlar :
Sandra Possing
Bu makale ortak yazarlarımızdan biri olan Sandra Possing ile ortaklaşa yazılmıştır. wikiHow makalelerinin ortak yazarları içeriğimizin mümkün olduğunca tam ve kapsamlı olmasını sağlamak için editörlerimizle yakın bir şekilde çalışırlar. Bu makale 1.325 defa görüntülenmiştir.
Bu sayfaya 1.325 defa erişilmiş.

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam