Destek sistemi görevi gören yakın aile ve arkadaşlara sahip olmanın kişiyi daha sağlıklı ve mutlu yaptığı kanıtlanmıştır.[1] Ancak, arkadaşların ve ailenin her zaman yanımızda olması mümkün değildir, özellikle de onlara karşı kabaysan ya da olumsuz bir tavır sergiliyorsan. Neyse ki, bunun sonsuza dek böyle olması gerekmiyor. Eğer her gün nezaket sahibi olmaya ve öfkeni kontrol etmeye çalışıyorsan daha iyi bir insan olabilir ve başkalarıyla anlamlı ilişkini güçlendirebilirsin.

Yöntem 1 / 3:
Öfkeni Kontrol Etmek

  1. 1
    Kendini sakinleştirmek için bir rahatlama tekniği kullan.[2] Kızgın hissetmeye başladığını fark eder etmez kendini sakinleştirmek için mola ver. Bunu yapmanın iyi yollarından biri bir rahatlama tekniği kullanmaktır.[3] Bazı seçenekler şunlardır:
    • Derin nefes almak.
    • Progresif kas gevşetmek.
    • Yatıştırıcı müzik dinlemek.
    • Yürüyüşe çıkmak.
    • Meditasyon yapmak.
    • Podcast dinlemek.
  2. 2
    Gerçekçi olmayan ifade ya da düşüncelerle mücadele et. Gerçekçi olmayan düşünce kalıpları öfke duygularını şiddetlendirebilir, bu nedenle bunları tanımla ve ortaya çıktığında bunlarla mücadele et.[4]
    • Örneğin, gerçekçi olmayan bir düşünce şöyle bir şey olabilir: “Oda arkadaşım dairemizi temizlemeye yardımcı olmak için asla hiçbir şey yapmıyor! Her şeyi ben yapıyorum!”
    • Kendini bu düşünce ile daha da sinirlendirmeden önce bunun gerçekten doğru olup olmadığına karar vermek için bir süre düşün. Oda arkadaşın daireyi temiz tutmak için senin yaptığından farklı şeyler yapıyor mu? Eğer yapıyorsa bu ifadedeki “asla” kelimesi gerçekçi değildir.
    • Düşünceyi ya da ifadeyi daha gerçekçi bir şekilde yeniden yazmayı dene. Örneğin, “Oda arkadaşım keşke ev işlerine biraz daha fazla girişse.”
  3. 3
    Problem çözme becerini geliştir. İyi problem çözme becerilerine sahip olmak öfke ve yılgınlık duygularını azaltmaya da yardımcı olur. Bu ayrıca gerçekten yıldırıcı bir şeyle uğraşıyor olduğunda bile kendini daha kontrollü hissetmene yardımcı olabilir. Bu, geliştirmesi zaman alacak bir beceridir, bu nedenle sabırlı olmaya çalış.[5]
    • Bir problemle yüzleştiğinde, onu çözmeye çalışmadan önce problemi tanımlamaya zaman ayır. Sonra, mevcut tüm muhtemel çözümlerin bir listesini yap ve en iyi olanını seç. Çözümünü gerçekleştirdiğinde, nasıl geçtiğini düşünerek ilerde daha iyi bir sonuç için stratejini nasıl düzenleyebileceğini gör.
  4. 4
    Yılgınlığın ya da öfkenin büyümesine izin verme. Hiçbir şey söylemediğinde ve yılgın hissettiğinde öfkeni bastırmak yapılacak en iyi şey değildir. Yılgınlığının öfkeye dönüşmesi yerine bunu dile getir ve seni yıldıran şeyle yüzleş. Bir durumun garipleşmesinden korkma, çünkü bunu söylemek ileride kaba davranmaktan daha iyidir.
    • Eğer birisinin sana saygısızlık yaptığını ya da seni incittiğini hissettiysen aynı duygusal acıyı o kişiye yüklemek isteyebilirsin. Bunu yapmak yerine, o kişiye senin duygularını incittiğini ve yaptıklarının sana karşı bir saygısızlık olduğunu söyle.
    • Öfkenin artmasına izin vermek yerine, kişiye neyi yanlış yaptığını söyle. "Bunu yapman hoşuma gitmiyor. Beni gerçekten sinirlendiriyor ve üzüyor." gibi bir şey söyle.
  5. 5
    Enerjini pozitif bir şeye kanalize et. Enerjini başkalarına kaba davranmak için kullanmak yerine, onu yapmak istediğin bir spora ya da hobiye yönlendir.[6] Aktif olduğundan emin ol. Egzersiz ya da aktif bir şey yaptığında beyninde mutlu olmanı sağlayan endorfin hormonu salınır.[7]
    • Futbol, basketbol, voleybol gibi takım sporları yapabilirsin.
    • Eğer fiziksel sporlardan hoşlanmıyorsan bir enstrüman çalmayı ya da resim yapmayı öğrenmek gibi yaratıcı bir şeyler yapmayı dene.
  6. 6
    Sinirlenmeye başladığında uzaklaş. Sinirinin yükselmeye başladığı zamanın ve ne kadar sinirlendiğinin farkında ol. O ruh hâline ulaşıyor gibi hissettiğinde tartışmadan geri çekil ve uzaklaş.[8] Kibar ol ve neden uzaklaştığını açıkla. Durumu sonsuza kadar muallakta bırakma. Sakinliğini geri kazan ve sinirin yatıştığında o kişiyle yeniden konuş.
    • "Biraz hava almam gerek çünkü gerçekten sinirlenmeye başlıyorum ve sakin kalmaya çalışıyorum. Bu konuda biraz düşünmeliyim, ama geri döndüğümde konuşabiliriz." diyebilirsin.
    Reklam

Yöntem 2 / 3:
Başkalarına Karşı Nazik Olmak

  1. 1
    Daha merhametli olma üzerine çalış. Başkalarına karşı nazik ol ve olayları onların bakış açısından görmeye çalış. Birilerinin duygularını incitecek yorumlar yapmak yerine onları daha iyi hissettirmek için bir şeyler düşün. Eğer zamanın varsa ve başkalarına küçük şeyler yapmak için çaba harcarsan seni daha çok takdir edeceklerdir.
    • Örneğin, kendini iyi hissettirmek için birileriyle dalga geçmek yerine onlara iltifat et ve onları daha iyi hissettir.
    • Merhametli olmak seni daha sağlıklı ve mutlu bir kişi yapabilir.[9]
    • Ayrıca bir arkadaşına minnettarlığını göstermek için ona şeker ya da kitap gibi küçük bir hediye alabilirsin.
  2. 2
    İletişim becerilerini geliştir. İyi dinleyebilmek ve yapıcı, iddialı bir şekilde iletişim kurmak öfkeni kontrol edebilmene ve başkalarına karşı nazik olmana yardımcı olabilir.[10] Duygularını ve hislerini iletmek diğer insanların senin düşünce yapını anlamasına ve çok fazla stresin atılmasına yardımcı olacaktır. Söz konusu insanların dürtüleri olduğunda, iletişim eksikliği ve anlayış eksikliği nedeniyle sıklıkla tartışmalar veya anlaşmazlıklar ortaya çıkabilir. Durumun mükemmel olmasını engellese veya kişinin senden bu yüzden hoşlanmayacağını düşünsen bile, konuşmada daha gerçekçi olmaya çalış. Seni rahatsız eden konuları bahsetmekten kaçınma.
    • Dikkatini dağıtan şeyleri bir tarafa koy ve kişiye tüm dikkatini ver. Dinlerken yargıda bulunmamaya çalış. Sadece kişinin ne söylediğini ve niyetini anlamaya çalış.
    • Kendini ifade ederken “sen” yerine “ben”li ifadeler kullan. “Yediklerini kaldırmayı unuttuğunda boşuna didindiğimi hissettim.” gibi şeyler söylemeye çalış. “Arkanı asla toplamıyorsun!” gibi şeyler söyleme.
    • Etkili bir şekilde iletişim kurmak ayrıca bazen savunmasız olmak ve utanç verici olabilecek şeyler hakkında konuşmak anlamına da gelir.
    • Örneğin, bir arkadaşın onaylamadığın bir şey yaptığında bağırıp sonradan pişman olacağın şeyler söylemek yerine, "O şakayı yaptığında ve herkes güldüğünde, bu beni üzdü. Küçük düşürüldüm ve önemli olduğunu düşünmemiş olsan bile, bu gerçekten duygularımı incitti." gibi bir şey söyle.
  3. 3
    Daha sabırlı ol. İnsanlar zihnini okuyamaz ve bazıları için yeni şeyler öğrenmek başkalarına kıyasla daha uzun sürebilir. Hemen öfkelenmek yerine insanlara karşı daha sabırlı ol. Bir şeyi ilk kez yaptığın veya yardıma ihtiyaç duyduğun zamanları hatırla. Herkesin mükemmel olmadığını anla. Birisi seni sinir eden bir şey yapıyorsa sen öfkelenene kadar devam etmesine izin vermek yerine, o kişiyle yüzleş ve konuş.
    • Oda arkadaşın kalemini masaya vurup duruyorsa ve bu senin işini yapmana engel oluyorsa "Sana saçma gelecek biliyorum ama o kalemi masaya vururken yazıya gerçekten odaklanamıyorum. Rica etsem de, ben çalışırken onu yapmasan?" gibi bir şey söyle.
  4. 4
    Alaycı olma. Her zaman alaycı olmak seni kötü bir ruh hâline sokabilir ve seni daha hırçın yapabilir. Tipik olarak alaycılık, hayal kırıklığına uğradığında ya da yüzüstü bırakıldığını hissettiğinde devreye girecek bir savunma mekanizmasıdır. Duygularını sağlıklı ve yapıcı bir şekilde ifade etmek yerine, onları bastırır ve duygularının diğer insanlara ve kendine olan etkisini en aza indirirsin.[11] Bu, dünya hakkında olumsuz bir görüşe sahip olmaya dönüşebilir ve seni sürekli bir öfke durumuna sokabilir.
    • Diğer insanların iş ve çabalarını azımsama. İnsanların başarılarını görmezden gelip küçümsemek yerine kişiyi takdir et.
    • Başkalarını daha az yargılamaya çalış. Bir alt kültürü veya demografik özelliklerine (yaş, eğitim vs.) göre bir insan grubunu anlamıyorsan onlardan şuursuzca nefret etmek yerine onların dünyasına girmeye çalış.
  5. 5
    Empati kur. Empati, başka bir kişinin duygularını anlamak ve içselleştirmek demektir. Kendini o kişinin yerine koymaya çalış ve insanlarla onları yargılamadan konuş. Birisi acı çektiğinde, onu ciddiye almamak yerine duygularıyla ilgilen. Karşındaki kişinin konuşmayı bırakmasını beklemek yerine aktif dinlemeye başla. Söylediklerini içselleştir ve karşındakinin hissettiği duyguları hissetmeye çalış. Bu, o kişinin bakış açılarını ve eylemlerini daha iyi anlamanı sağlayabilir.
    • Aktif dinlemeni geliştirmek için, kişinin ne söylediğine dikkat etmeye odaklan, dinlediğini göstermek için geri bildirim sağla ve tüm yargılarını kenara koy. Onu eleştirmek yerine desteklemeyi dene.
    • Geçmişte benzer koşullar altında olduğun bir zamanı ve bunun ne kadar kötü hissettirdiğini düşünmeye çalış.
  6. 6
    Savunmayı bırak. Duvar örme ve tanıştığını herkesten şüphelenme. Bu, başkalarıyla olan ilişkilerine zarar verir. Yanlış bir şey yaptıysan eylemlerin için kişisel sorumluluk al ve yaptığın şeyler için başkalarını suçlama. Yeni arkadaşlar edinmeye ve mevcut arkadaşlıkları geliştirmeye açık ol.[12]
    • Birisi geçerli bir öneride bulunursa zayıf bir noktaya işaret ettiği için ona kızmak yerine, "Haklısın. Bunun üzerinde çalışmam gerekiyor ve çalışıyorum da, ama bu bir süreç." de.
    • Otomatik olarak yorumları olumsuz algılamak yerine, kişiye "Bununla ne demek istiyorsun?" diye sor. Karşındaki açıkladıktan sonra, bunun ilk başta düşündüğün kadar zararlı olmadığını görebilirsin.
    Reklam

Yöntem 3 / 3:
Başkaları İçin Bir Şeyler Yapmak

  1. 1
    İnsanlara, muhtaç olduklarını gördüğünde yardım et. Sırt çevirmek veya bunun bir başkasının sorumluluğu olduğunu düşünmek yerine, ihtiyacı olan insanlara yardım etmek için elinden gelenin en iyisini yap. Kendine yardım edemeyen insanlara yardım etmek için gün boyunca yapabileceğin kolay şeyleri düşün. Daha genç bir aile ferdinin bilgisayarını kurmasına ya da yaşlı bir kişiye market alışverişinde yardım edebilirsin.
    • Başkalarına kendi isteğinle ne kadar yardım edersen o kadar mutlu olursun.[13]
  2. 2
    Biriyle konuşmaya ihtiyaç duyduklarında arkadaşlarının yanında ol. Arkadaşlık, mutluluğunun önemli bir yönüdür. Kötü zamanlarda konuşabileceğimiz bir destek sistemine sahip olmak bize aidiyet duygusu verir. Arkadaşlara sahip olmak kan basıncını düşürür ve depresyona yatkınlığı azaltır.[14] Ancak arkadaşlık, iletişim ve savunmasızlık üzerine kuruludur. Eğer kaba veya yargılayıcıysan arkadaşların sana gelmek istemeyecek ve ihtiyaç duyduğunda sana destek olmayacaktır.
    • Özen göster ve dinle.
    • Bazen arkadaşlar tavsiye istemez, sadece konuşacak birini ister.
    • Eğer arkadaşınla daha önce ciddi bir mesele hakkında konuştuysan onunla hayatındaki ciddi sorunlar hakkında konuşmak daha kolay olacaktır.
  3. 3
    Çevreni geliştirmek için çalış. Vaktin varsa yakınındaki bir dernekte, evsizler barınağında veya aşevinde gönüllü olmayı düşün. Ağaçlandırma veya şehrini güzelleştirme çalışmaları gibi diğer yerel projelere bak. Olumlu bir gelecek için çalışan diğer insanları ne kadar çok tanırsan kendini o kadar tamam hissedecek ve öfke patlamalarına daha az eğilimli olacaksın.
    • Bir grup insanla gönüllü çalışmalar yapmak aynı zamanda bir topluluğa aidiyet duygusu verecektir ve bu da senin mutluluğunu artıracak ve öfkeni azaltacaktır. Zor zamanlarda bir destek sistemine sahip olmak, günlük stresle baş etmemize yardımcı olabilir.[15]
  4. 4
    Evde daha fazla şey yap. Eğer evin küçüğü isen bu, işlerini sana söylenmeden önce yapmak ve ailenin yoğun olduğunu gördüğünde gerçekten yardım etmeye çalışmak anlamına gelir. Eğer bir ebeveynsen veya bir ilişkin varsa hayat arkadaşın için bozulmuş bir şeyi tamir etmek veya onun için akşam yemeği hazırlamak gibi şeyler yap. Hayat arkadaşının stresini hafifletmek için evde yapılacak ekstra şeyler bul.
    • Ailenle iletişim kur ve evde yapılması gereken başka bir şey olup olmadığını sor.
    • Temiz ve düzenli bir ev aslında enerjini artırabilir ve seni daha mutlu edebilir.[16]
    Reklam

Bununla İlgili wikiHow'lar

wikiHow

Sol Koldaki Ağrının Kalpten Olup Olmadığı Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

Bitkisel Yöntemlerle Penis Nasıl Büyütülür?

wikiHow

Yüzden Nasıl Kilo Verilir?

wikiHow

2 Hafta İçinde Göbek Yağı Nasıl Eritilir?

wikiHow

Penisteki Mantar Enfeksiyonu Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Mastürbasyon Bağımlılığı Nasıl Bırakılır?

wikiHow

Vajinadaki Koku Hızlıca Nasıl Giderilir?

wikiHow

Vajinal Enfeksiyonlar İlaçsız Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Regl Dönemi Nasıl Erken Bitirilir?

wikiHow

Kasık Mantarı Nasıl Tedavi Edilir?

wikiHow

Test Kullanmadan Hamile Olduğun Nasıl Anlaşılır?

wikiHow

İdrar Yolu Enfeksiyonu Nasıl Geçer?
Reklam

Bu makale işine yaradı mı?

Reklam